نشانه‌های فرا رسیدن زمان تعویض روغن را چقدر می‌شناسید؟

5 نشانه برای این که روغن موتور خودرو را باید عوض کنید

26 فروردین 1397 14:28
  • چه زمانی باید روغن موتور خودرو را عوض کنیم؟

    چه زمانی باید روغن موتور خودرو را عوض کنیم؟

    آیا خودروی شما تنبل و کم جان شده است؟ آیا پیشرانه خودروی شما سروصداهای عجیبی تولید می‌کند؟ آیا نشان‌گر فشار روغن موتور آن را کم‌تر از حالت عادی نمایش می‌دهد یا چراغ روغن روشن شده است؟ حتی اگر زمانی که خودروی شما برخی از نشانه‌های واضح‌تر روغن کثیف و کهنه را ندارد، این که بتوانید از روی برخی نشانه‌های کوچک‌تر، زمان مناسب برای تعویض روغن موتور را تشخیص دهید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

    در مطلب بهترین زمان تعویض روغن موتور همه چیز را درباره چگونگی تعویض، تخلیه و اضافه‌کرد

  • صدای تیک تاک هنگام روشن شدن موتور

    صدای تیک تاک هنگام روشن شدن موتور

    پیشرانه خودرو زمانی که در حال کار است، به صورت مداوم روغن را در سراسر کارتر و سرسیلندرها پمپ می‌کند و پس از چند وقت، روغنی که زمانی بسیار تازه و طلایی رنگ بود، به دلیل گرما و همچنین جذب دوده‌های ناشی از احتراق پیشرانه کثیف و سیاه می‌شود. روغن کثیف سنگین‌تر شده و حرکت آن داخل پیشرانه بالطبع سخت‌تر هم می‌شود. این بدین معنی است که احتمالاً هنگام روشن کردن و سرد بودن پیشرانه، صدایی شبیه به تیک تاک از مجموعه سوپاپ به گوش شما خواهد خورد. دلیل صدا این است که روغن کثیف زمان بیشتری نیاز دارد تا جریان پیدا کرده و مجموعه سوپاپی که در حال حرکت است را روان‌کاری کند.

  • در حالت درجا دور موتور بالاست

    در حالت درجا دور موتور بالاست

    یکی دیگر از نشانه‌های روغن کثیف می‌تواند بالا بودن دور موتور در حالت درجا کار کردن باشد، به گونه‌ای که حس می‌کنید پیشرانه با سرعت بیشتری در مقایسه با حالت عادی کار می‌کند. دلیل این موضوع می‌تواند افزایش اصطکاک بین پیستون‌ها، رینگ‌ها و یاتاقان‌ها باشد.

  • شتاب خودرو کاهش پیدا کرده است

    شتاب خودرو کاهش پیدا کرده است

    یک پیشرانه که به خوبی روان‌کاری شده باشد، بدون مشکل می‌تواند کار خود را انجام دهد، از این رو زمانی که روغن کهنه و کثیف می‌شود، پیشرانه به خوبی قادر نیست قطعات در حال حرکت را روان‌کاری کرده و در نتیجه، نمی‌تواند به نرمی حالت عادی کار کند. در این وضعیت، شتاب خودرو کاهش پیدا می‌کند و احساس خواهید کرد قدرت پیشرانه کم شده است.

  • شنیده شدن صدای ضربات متوالی از موتور

    شنیده شدن صدای ضربات متوالی از موتور

    اگر هنگام کار کردن پیشرانه صدای ضربه‌های متوالی از آن شنیده می‌شود، علت آن ممکن است روغن کهنه و کثیفی باشد که نهایتاً می‌تواند منجر به خراب شدن یاتاقان‌های متحرک شود. این مشکل باعث لرزش پیشرانه هنگام درجا کار کردن شده و با افزایش سرعت موتور، صدای ضربات بلندتر می‌شوند. متاسفانه، اگر چنین صدایی را از پیشرانه خودرویتان بشنوید، معمولاً نشان از یک آسیب بزرگ به خودروی شماست که به علت بی‌توجهی در سرویس دوره‌ای ایجاد شده است و یک تعویض روغن ساده این مشکل را به هیچ وجه حل نخواهد کرد.

  • روشن شدن چراغ فشار روغن موتور

    روشن شدن چراغ فشار روغن موتور

    اگر چراغ روغن موتور روشن شده، به هیچ وجه آن را نادیده نگیرید، زیرا معمولاً روشن شدن این چراغ بدین معنی است که فشار روغن داخل پیشرانه به قدری افت کرده که خودرو نمی‌تواند به درستی کار کند. این که بدانید در هنگام روشن شدن چراغ روغن چه کاری باید انجام دهید بسیار مهم است و اولین کار شما، باید تعویض سریع روغن موتور باشد.

دیدگاه کاربران