-
1984
کانسپت موتوروسط
پیش از تولید مزدا میاتا به صورت دیفرانسیل عقب با پیشرانه در بخش جلویی که امروزه محبوب همگان است، سه پلتفرم برای استفاده در این خودرو کاندید شده بودند که یکی از آنها با آرایش انتقال قدرت به چرخهای عقب و پیشرانه در بخش میانی متمایل به عقب خودرو طراحی شده بود. تصور کنید اگر این مدل به تولید رسیده بود امروز تا چه حد میتوانست محبوب باشد.
-
1985
مزدا MX-5 پروتوتایپ
در نهایت قرعه تولید به نام پلتفرمی با آرایش پیشرانه در جلو و انتقال نیرو به محورهای عقب افتاد. براساس همین پلتفرم نیز دو مدل مفهومی ساخته شد که یکی از آنها تنها برای نمایش بوده و قابلیت حرکت نداشت.
-
1989
مزدا MX-5 NA
اولین نسل مزدا میاتا در سال 1989 و در جریان نمایشگاه خودروی شیکاگو معرفی شد. تولید این خودرو تا سال 1997 ادامه داشت. یکی از مهمترین ویژگیهای طراحی این نسل میاتا را میتوان چراغهای مخفیشونده جلو دانست.
-
1993
مزدا MX-5 برقی
نمونهای پیش تولید از مدل MX-5 در سال 1993 با همکاری شرکت Chugoku ساخته شد که با نیروی برق به حرکت در میآمد. این خودرو توان دستیابی به حداکثر سرعت 128 کیلومتر برساعت را داشت و میتوانست با یک بار شارژ تا شعاع 176 کیلومتر حرکت کند. البته به دلیل فناوریهایی که در آن زمان در دسترس بود، وزن MX-5 برقی بسیار سنگینتر از نمونه معمولی آن و در حدود 1410 کیلوگرم بود. مدتی بعد مدل آزمایشی هیدورژن سوز MX-5 نیز معرفی شد.
-
1995
کانسپت مزدا میاتا M اسپیدستر
کانسپت میاتا M اسپیدستر در حالی در سال 1995 معرفی شد که شیشه جلو و ستونهای جلوی آن کوتاهتر از خودروهای معمول بوده و آینههای جانبی آن در موقعیتی بالاتر از سایر خودروها نصب شده بود.
-
1996
مزدا میاتا M کوپه
در سال 1996 کانسپت میاتا M کوپه در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی شد. این خودرو به پیشرانه 1.8 لیتری مجهز شده بود که قدرتی برابر با 133 اسببخار تولید میکرد. با وجود طراحی جالب ظاهری و پیشرانه به نسبت قدرتمند، متاسفانه این خودرو هیچگاه به خط تولید وارد نشد.
-
1997
مزدا MX-5 NB
نسل دوم مزدا MX-5 (با کد اتاق NB ) برای اولین بار در سال 1997 در معرض دید عموم قرار گرفت، ولی فروش آن از سال 1998 و به عنوان مدل 1999 آغاز شد. با وجود وفاداری کلی طراحی این خودرو به چارچوب طراحی نسل اول، به علت استفاده از چراغهای مستطیلی جلو، نسبت به قبل بسیار متحول شده بود.
-
1997
مزدا MX-5 کوپه
همزمان با تولید نسل دوم MX-5 ، نسخه کوپه این خودرو ساخته شد که تنها در بازار ژاپن به فروش رسید. 179 نمونه از این خودرو ساخته شد که 63 دستگاه نیز با پسوند S و پیشرانهای به قدرت 160 اسببخار متمایز میشدند.
-
2000
مزدا میاتا Mono-Posto
این کانسپت با ظاهری شبیه به خودروهای مسابقهای تک نفره کلاسیک در نمایشگاه SEMA سال 2000 به نمایش درآمد. در زیر بدنه زیبای این خودرو پیشرانه چهار سیلندر 1.8 لیتری توربوشارژ قرار داشت که 190 اسببخار قدرت و 330 نیوتنمتر گشتاور تولید میکرد.
-
2005
مزدا MX-5 NC
تولید سومین نسل مزدا میاتا در سال 2005 آغاز شد و تا ده سال بعد یعنی سال 2015 ادامه یافت. این خودرو اولین نسل از میاتا بود که به سقف فلزی جمعشونده برقی تجهیز شده بود.
-
2009
مزدا MX-5 سوپرلایت
به مناسبت بیستمین سالگرد تولید MX-5، مزدا کانسپت سوپرلایت را در نمایشگاه خودروی فرانکفورت معرفی کرد. با وجود آنکه پیشرانه این خودرو تنها 126 اسببخار قدرت داشت اما به دلیل وزن بسیار سبک آن، تنها در 8.9 ثانیه توانایی دستیابی به سرعت صد کیلومتر برساعت را دارا بود.
-
2012
مزدا MX-5 GT
این کانسپت که در سال 2012 معرفی شد، توسط متخصصان تیم Jota Sport طراحی شده بود که یکی از موفقترین تیمهای شرکتکننده در مسابقات سرعت است. به غیر از سیستم تعلیق و فضای داخلی تغییریافته، مهمترین ویژگی این خودرو را میتوان پیشرانه 2 لیتری با قدرت 208 اسببخار دانست که در زیر کاپوت این خودرو نصب شده بود.
-
2012
مزدا MX-5 Super25
این خودرو که ویژگیهای ظاهری خودروهای مسابقهای را به همراه داشت، در سال 2012 و به مناسبت گرامیداشت کسب پیروزی تاریخی در مسابقات 24 ساعته لمانز در سال 1991 ساخته و معرفی شد.
-
2014
مزدا MX-5 ND
نسل فعلی مزدا MX-5 در سال 2014 معرفی شد و امروزه به عنوان یکی از زیباترین خودروهای روباز قابل خریداری شناخته میشود. مشتریان امکان انتخاب از میان دو پیشرانه را دارند. در سال 2018 نمونهای بهروز شده از این خودرو معرفی شد که 181 اسببخار قدرت دارد.
-
2015
مزدا کانسپت MX-5 اسپایدر
مدل مفهومی مزدا MX-5 اسپایدر در سال 2015 و در نمایشگاه SEMA معرفی شد. این خودرو همان ساختار سبک وزن میاتا را با سقف پارچهای و قطعات سبک وزن فیبرکربنی یکجا به همراه دارد. وزن این خودرو تنها کمی بیشتر از یک تن است.
-
2016
مزدا MX-5 کانسپت اسپیدستر Evolution
این کانسپت که در نمایشگاه سما 2016 به معرض نمایش درآمد را میتوان یکی از جالبترین کانسپتهای میاتا به حساب آورد. طراحی جالب، رنگآمیزی سیاه و سفید بدنه و کابین و وزن کمتر از یک تن این خودرو را میتوان از نکات مهم قابل ذکر درباره آن دانست.
-
2016
یک میلیونامین MX-5
در تاریخ 22 آوریل سال 2016 پس از 27 سال تولید MX-5 در چهار نسل، یک میلیونامین دستگاه از این خودرو که پرفروشترین رودستر جهان لقب گرفته، از خط تولید کارخانه خارج شد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com