لیستی از سیاسی‌ترین خودروهای دنیا...

15 خودرویی که به نمادهای دنیای سیاست تبدیل شدند

28 فروردین 1397 12:19
  • نگاهی به برترین خودروهای دولتی و سیاسی

    نگاهی به برترین خودروهای دولتی و سیاسی

    ما در دوره‌ای که اتفاقات زیادی هر روز در سراسر دنیا می افتد زندگی می‌کنیم و در حالی که رهبران دنیا در حال بحث و جدل در مورد آینده دیپلماسی هستند، ممکن است گاهی اوقات از خود این سؤال را بپرسیم: سیاست‌مدارها چه خودروهایی سوار می‌شوند؟

    خودروهای دولتی برخی از در معرض دیدترین نمادهای همه دولت‌ها محسوب می‌شوند. این خودروها معمولا به گونه‌ای انتخاب می‌شوند تا به نوعی نماد قدرت، استحکام و حرفه‌ای‌گری در داخل کشور و خارج از آن و در عین حال، نمادی از هویت ملی آن کشور باشند. تمامی این موارد روی هم رفته کار خودروسازها را برای طراحی چنین خودروهایی بسیار سخت می‌کند. با وجود لیست بلندبالایی از مواردی که

  • کادیلاک وان مدل 2009

    کادیلاک وان مدل 2009

    لیموزین ریاست‌جمهوری آمریکا از زمان لینکلن معروف جان اف‌کندی تا به امروز مسیر پر پیچ‌وخمی را طی کرده است. کادیلاک وان (که توسط سرویس مخفی کاخ سفید با لقب "هیولا" شناخته می‌شود) شاید شبیه به یک کادیلاک معمولی باشد، ولی در واقع این خودرو بیشتر خودرویی جنگی است تا یک مدل لوکس! این لیموزین دیزلی روی پلت‌فرم تراک سنگین ساخته شده، به قدری پوشش زرهی دارد که می‌تواند در مقابل یک گلوله آر-پی-جی دوام بیاورد، درب‌هایی به سنگینی درب‌های بوئینگ 747، یک مرکز ارتباطات سیار، سیستم اکسیژن مستقل و قدرت کافی برای خارج کردن هر چه سریع‌تر رئیس‌جمهور از منطقه جنگی دارد. نسخه جدید هیولا قرار است سال 2018 وارد خدمت در کاخ سفید شود. این خودرو گفته می‌شود در مقایسه با مدل فعلی پیشرفت‌های زیادی کرده و بیشتر از همیشه همه را شگفت زده خواهد کرد.

  • زیل 41047

    زیل 41047

    لیموزین زیل یکی از بهترین نمادهای دوران اوج شوروی است. این خودرو که یکی از پر سابقه‌ترین خودروهای رسمی جماهیر شوروی بود، در طول عمر خود چند بروزرسانی جزئی به خود دید، ولی مدل نهایی، که با نام 41047 شناخته می‌شد، چیزی بیشتر از یک نسخه به روز شده از مدل دهه 50 میلادی بود. خودرو زیل تقریبا بدون تغییر بین سال‌های 1985 تا 2002 تولید شد و سرنوشت‌های متفاوتی هم داشت. لیموزین فیدل کاسترو در نهایت به یک تاکسی در خیابان‌های هاوانا تبدیل شد و ولادیمیر پوتین، سه مدل کانورتیبل زیل را برای جشن‌های رسمی در سال 2010 سفارش داد.

  • هونچی L5

    هونچی L5

    شاید باورش برای شما سخت باشد، ولی هونچی L5 (ملقب به پرچم قرمز) یک خودرو کاملا جدید است. این خودرو به گونه‌ای طراحی شده است که شبیه به مدل اورجینال هونچی متعلق به سال 1958 میلادی باشد، همان خودرویی که بسیار محبوب مائو بود. L5 به عنوان خودرو رسمی اعضای حزب کمونیست چین و روسای دولت‌هایی که به کشور چین سفر می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خودرو با طول 5.5 متر از پیشرانه 6 لیتری دوازده سیلندر خورجینی با 400 اسب‌بخار نیرو، ساخت هونچی بهره می‌برد. این خودرو را مردم چین هم می‌توانند خریداری کنند، البته قیمت پایه 800 هزار دلاری آن، هونچی L5 را به گران‌ترین خودرو کشور چین تبدیل کرده است.

  • لینکلن کانتیننتال‌های دهه 70 میلادی در کره‌شمالی

    لینکلن کانتیننتال‌های دهه 70 میلادی در کره‌شمالی

    مراسم خاکسپاری کیم جونگ ایل در سال 2011، همه ما را با دنیای دورافتاده و مخفی کره‌شمالی آشنا کرد، و غربی‌ها از دانستن این که در این دنیا لینکلن‌های دهه 70 میلادی بسیار محبوب بودند بسیار شگفت‌زده شدند. در مراسم خاکسپاری چندین دستگاه کانتیننتال را می‌توانستید ببینید و خیلی‌ها از این که چگونه این خودروها سر از کره‌شمالی درآورده‌اند تعجب کرده بودند. کیم ظاهرا یک هوادار پر و پا قرص فرهنگ آمریکایی بوده و کارشناسان اعتقاد دارند این خودروها به صورت قاچاقی و با کمک یک نمایندگی فورد ژاپنی وارد خاک کره‌شمالی شده بودند.

  • مرسدس بنز 600

    مرسدس بنز 600

    برای دهه‌ها، مرسدس‌بنز 600 انتخاب اول و آخر روسای جمهور، پادشاهان و دیکتاتورهای زیادی در سراسر جهان بود. این خودرو که در قالب یک سدان چهار درب، یک لیموزین و کانورتیبل لاندالت موجود بود، به پیشرانه 6.3 لیتری هشت سیلندر خورجینی و یک سیستم هیدرولیک بسیار پیچیده که بی‌سروصدا همه چیز از سیستم تعلیق گرفته تا پنجره‌های برقی را کنترل می‌کرد، مجهز بود. مهم‌تر از همه این‌ها، مجموعه‌ای از آپشن‌های مختلف بودند که به انتخاب خریدار روی خودرو نصب می‌شدند و همین، مرسدس‌بنز 600 را به یکی از گران‌ترین خودروهای عصر خود تبدیل کرده بود. در کل، 2677 دستگاه از این خودرو تولید شد و 70 دستگاه از آن به‌طور رسمی به رهبران دنیا از جمله یک دستگاه به پاپ تحویل داده شد.

  • لانچیا تسیس مدل 2002-2009

    لانچیا تسیس مدل 2002-2009

    لانچیا مدل تسیس را به این منظور ساخت که شکوه و عظمت گذشته را دوباره به این برند که بسیار ضعیف شده بود بازگرداند و تا چند سال هم این پروژه با موفقیت اجرا شد. طراحی آوانگارد این سدان فول سایز و کابین لوکس آن توانست نظر خیلی‌ها از جمله دولت ایتالیا را به خود جلب کند تا به تعداد زیاد این خودرو را خریداری و آن را به عنوان خودرو رسمی دولت ایتالیا معرفی کند. برای سال‌ها، تسیس یکی از خاص‌ترین خودروهای رسمی و دولتی در جهان محسوب می‌شد. متاسفانه، در سال 2014 دیگر شانس با لانچیا یار نبود. در این سال، ماتئو رنزی، نخست وزیر جدید ایتالیا بیش از 151 دستگاه انواع خودروی موجود در اختیار دولت را در وب سایت eBay به فروش رساند، بخش اعظمی از این خودروها را لانچیا تسیس تشکیل می‌دادند. بعدها در اواخر سال 2014، شرکت فیات که کمپانی مادر لانچیا محسوب می‌شد، در سکوت خبری این برند 109 ساله خودرویی را تعطیل کرد.<

  • رنو 4

    رنو 4

    پاپ فرانسیس یکی از محبوب‌ترین رهبران کلیسای کاتولیک در طول تاریخ محسوب می‌شود. از زمان انتخاب شدن به عنوان پاپ در سال 2013، فرانسیس به عنوان یک پاپ درست کار و ساده‌زیست شناخته شده است. به قدری وی ساده‌زیست است که برای استفاده شخصی، با یک رنو 4 مدل 1984 که از یک کشیش ایتالیایی هدیه گرفته است، داخل شهر مسافرت می‌کند.  اگر دارید به این فکر می‌کنید که چرا پاپ را در لیست رهبران کشورها قرار داده‌ایم، باید به شما یادآوری کنیم که پاپ همزمان پادشاه واتیکان نیز هست.

  • تویوتا سنچری

    تویوتا سنچری

    تویوتا سنچری یکی از معدود خودروها در دنیاست که هم بین نیروهای دولت محبوبیت زیادی داشته است و هم در میان مجرمان و جنایت‌کاران! طراحی کلی سنچری از سال 1967 تقریبا دست‌نخورده باقی مانده، ولی یک بروزرسانی فنی و مکانیکی در سال 1997 پیشرانه بزرگ دوازده سیلندر خورجینی را به خودرو اضافه کرد که تویوتا آن را فقط مختص این خودرو می‌سازد. بزرگ‌ترین خریدار آن دولت ژاپن است و این خودرو وظیفه حمل‌ونقل نخست وزیر، مقامات ارشد دولتی و خانواده سلطنتی به مراسم رسمی را برعهده دارد. سنچری در تعدادی بسیار اندک برای فروش به عموم مردم هم موجود است، ولی تویوتا هیچ تبلیغی برای آن انجام نمی‌دهد و جایگاه آن در میان محصولات کمپانی بالاتر از لکسوس قرار گرفته است تا اعتبار آن به خوبی حفظ شود. تویوتا سنچری همچنین در میان اعضای یاکوزا، که به نوعی مافیای ژاپن هستند بسیار محبوب شده است.

  • لیموزین لینکلن کانتیننتال مدل 1961

    لیموزین لینکلن کانتیننتال مدل 1961

    این لیموزین کانتیننتال مدل 1961 همواره در تاریخ بدنام خواهد ماند، زیرا این همان خودرویی بود که  جان اف‌کندی، داخل آن ترور شد. ولی در آن دوران، همه این خودرو را به چشم بهترین نماد آمریکای مدرن می‌دیدند. با وجود چندین مدل مختلف در میان خودروهای کاخ سفید که به دهه 40 میلادی باز می‌گشتند، کندی از فورد درخواست کرد تا یک لیموزین جدید را طراحی کند تا خودرو ریاست‌جمهوری در دهه 60 میلادی بروزرسانی شود. این خودرو بر پایه لینکلن کانتیننتال جدید طراحی و در ژوئن 1961 به کاخ سفید تحویل داده شد. نکته جالب این که فورد این خودرو را به کاخ سفید نفروخت و دولت آمریکا، آن را به قیمت 500 دلار برای هر سال از فورد اجاره کرد. پس از مرگ کندی، خودرو دچار تغییراتی شد، به واشنگتن بازگشت و تا سال 1977 در خدمت روسای‌جمهور دیگر ایالات‌متحده آمریکا بود. امروزه این خودرو در م

  • سیتروئن DS

    سیتروئن DS

    زمانی که سیتروئن دی‌اس در سال 1955 رونمایی شد، این خودرو متفاوت از تمامی مدل‌هایی بود که دنیا تا آن زمان به خود دیده بود، این خودرو با یک طراحی آوانگارد، معماری دیفرانسیل جلو و یک سیستم هیدرولیک پیچیده، توانست نظر خیلی‌ها را به خود جلب کند. تقریبا اندکی پس از رونمایی این خودرو، شارل دوگل، رئیس‌جمهور فرانسه، یک دی‌اس مشکی را به عنوان خودرو رسمی خود برگزید. در 22 آگوست 1962، کاروان دوگل در اطراف پاریس مورد حمله قرار گرفت. در شرایطی که همه جای این خودرو با گلوله‌های مسلسل سوراخ شده بود، سیستم تعلیق ویژه سیتروئن به خودرو اجازه داد تا با وجود 4 چرخ پنچر، بتواند با سرعت زیاد از صحنه فرار کند. دوگل پس از این حادثه دی‌اس را دلیل نجات جان خود می‌

  • فولکس واگن بیتل

    فولکس واگن بیتل

    از سال 2010 تا 2015، خوزه موخیکا، با عنوان فقیرترین رئیس‌جمهور دنیا در صدر اخبار همه خبرگزاری‌ها حضور داشت. وی که یکی از نیروهای چریکی قدیمی اروگوئه بود و در دهه‌های 60 و 70 میلادی علیه یک رژیم ظالم نظامی جنگیده بود، اعتقاد داشت که عنوان ریاست‌جمهوری نباید او را از مردم کشورش جدا کند. وی 90 درصد از حقوق ماهیانه 12 هزار دلاری خود را به خیریه کمک می‌کرد، در یک مزرعه کوچک خارج از مونته‌ویدئو زنگی می‌نمود و با یک فولکس‌واگن بیتل ساخت مکزیک مدل 1987 رانندگی می‌کرد. این بیتل قدیمی به قدری توجه همه را به خود جلب کرد که بعدها موخیکا یک پیشنهاد یک میلیون دلاری برای خرید آن از سوی یکی از شیوخ عرب دریافت کرد. همان طور که حتما حدس زده‌اید، وی این پیشنهاد را رد کرد.

  • جگوار XJ سنتینل

    جگوار XJ سنتینل

    چند رئیس‌جمهور اخیر آمریکا همگی از یک کادیلاک به عنوان خودرو رسمی خود استفاده کرده‌اند. ولی نخست‌وزیرهای بریتانیا انتخاب نسبتا جذاب‌تری دارند: یک جگوار! و بر خلاف خودروهای روسای جمهور آمریکا، که هر سوالی در مورد آن‌ها بپرسید با پاسخ "محرمانه است" مواجه خواهید شد، ما اطلاعات نسبتا خوبی در مورد خودروهای دولتی بریتانیا داریم. XJ سنتینل نیروی مورد نیاز خود را از پیشرانه هشت سیلندر خورجینی سوپرشارژر 503 اسب‌بخاری تأمین می‌کند. وزن این خودرو 4 تن است که بیشتر به دلیل استفاده از صفحات زرهی در بدنه این قدر سنگین شده است، به سیستم‌های ارتباطی بسیار مدرن مجهز است و از یک سیستم تأمین اکسیژن مستقل بهره می‌برد. صفرتاصد آن حدود 9 ثانیه طول می‌کشد و حداکثر سرعتی برابر با 195 کیلومتربرساعت دارد، شاید این سرعت خیلی بالا نباشد ولی وقتی که سنتینل را به شکل یک تانک در لباس یک جگوار در نظر بگیریم

دیدگاه کاربران