از جبهه تا خیابان

داستان تکامل جیپ رانگلر

4 شهریور 1398 15:54
  • 1941

    ویلیز MB

    طرح‌های دو شرکت فورد و ویلیز با تغییراتی به عنوان خودروی نظامی یک چهارم تن ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم در سال 1940 با اسامی MP و GP مورد تایید قرار گرفت و راهی خط تولید شد. قوای نظامی متفقین به لطف کارایی بالای جیپ (نام مستعار این خودرو) موفقیت‌های شگرفی کسب کردند.

    ط
  • 1949

    CJ-2A

    اسطوره جیپ پس از بازگشت به جبهه، با تغییراتی با نام CJ-2A به یک خودروی شهری بدل شده، راهی خط تولید شد. این خودرو قابلیت حل بارهای زیاد و حرکت در مسیرهای صعب العبور را داشت و توانست در صنایع کشاورزی ایالات متحده پس از جنگ محبوبیت قابل توجهی کسب کند.

    CJ-2A
  • 1953

    CJ-3A/B

    با تغییراتی، سری دوم جیپ شهری راهی بازار شد و توانست موفقیت به مراتب بالاتری کسب کند. بخش زیادی از این موفقیت مدیون تولید تحت لیسانس این خودرو در اقصی نقاط جهان بود. میتسوبیشی در ژاپن، ماهیندرا در هند، ویازا در اسپانیا و تورک موتور در ترکیه از جمله مونتاژکنندگان مطرح این مدل بودند.

    CJ-3A/B
  • 1954

    CJ-5

    پس از جهانی شدن جیپ به عنوان یک خودروی شهری، نسل جدید با ظاهری به مراتب مدرن‌تر عرضه شد. خصوصاً پس از فروش برند جیپ به AMC، این خودرو روح و جانی تازه گرفت. آپشن رنه‌گید برای اولین بار در نسل CJ-5 عرضه شد. شرکت سهامی جیپ (پارس خودروی کنونی) به عنوان اولین خودروساز ایرانی نیز مونتاژ این نسل را از دهه سی شمسی آغاز کرد.

    CJ-5
  • 1976

    CJ-7

    با انجام چند به‌روزرسانی کلی در شاسی، سیستم تعلیق و افزایش فاصله دو محور، نسلی جدید از جیپ عرضه شد که از نظر فنی بسیار برتر از مدل CJ-5 بود. پکیج‌های گلدن‌ایگل و رنه‌گید در کنار گلدن‌هاوک از جمله مدل‌های خاص این نسل بودند.

    CJ-7
  • 1981

    اسکرمبلر

    نمونه کشیده‌تر نسل CJ-7 با کد CJ-8 و نام رسمی اسکرمبلر برای برطرف کردن نیاز بسیاری از علاقمندان به یک نمونه پیکاپ کاربردی معرفی شد. با وجود استقبال اولیه، فروش CJ-8 هیچگاه آن طور که انتظار می‌رفت نبود و نهایتاً این مدل در سال 1986 از خط تولید کنار رفت.

    نمونه کشیده‌تر نسل
  • 1986

    YJ

    اولین بار نام رانگلر در سال 1986 برای جانشین سری CJ جیپ استفاده شد. در این نسل AMC یک به‌روزرسانی اساسی در جیپ محبوب ایجاد کرد. فرم خمیده جلوپنجره در کنار چراغ‌های مستطیلی و به روزرسانی کلیت اتاق، از جمله مواردی بودند که رانگلر YJ را به اولین جیپ واقعاً شهری بدل کردند. پارس‌خودرو با ایجاد تغییراتی در پلتفرم CJ-5، اتاقی شبیه به همین نسل را با نام صحرا برای یک دهه تولید کرد.

    YJ
  • 1996

    TJ

    موفقیت قابل توجه نسل اول رانگلر سبب شد تا مدیران کرایسلر عظم خود را جزم کنند تا جانشینی شایسته برای این مدل بسازند. نسل TJ مدرن‌تر و رام‌تر از قبل بود و ظاهر آن با یک نگاه به عقب (بازگشت به چراغ‌های گرد)، افق‌های آتی را درنوردید. نمونه کشیده Unlimited برای اولین بار در سال 2004 عرضه شد.

    TJ
  • 2006

    JK

    اولین جیپ تماماً جدید در طول بیست سال، نسل JK بود. در این نسل، جیپ سعی کرد پتانسیل‌های بازار رو به گسترش کراس‌اورهای شهری را بیشتر جدی بگیرد و به همین جهت نمونه چهار در رانگلر را برای اولین بار عرضه کرد. علاوه‌براین کابین رانگلر لوکس‌تر و پرآپشن‌تر از همیشه شده بود.

    JK
  • 2017

    JL

    موفقیت شگرف نمونه چهاردر نسل JK سبب شد تا در نسل جدید، مدیران FCA تمرکز را بیشتر روی این گونه داشته باشند. علاوه‌بر‌این، یک پیکاپ کاربردی هم برپایه همین مدل با نام گلادیاتور عرضه شد تا یاد مدل محبوب اسکرمبلر را زنده کند. با وجود تمامی کاستی‌هایش، جیپ به لطف رانگلر و سایر محصولاتش امروزه سود‌ده‌ترین برند FCA محسوب می‌شود.

    JL
دیدگاه کاربران