-
1937
اولین لوگوی فولکسواگن به خاطر ارتباط تنگاتنگ این خودروساز با حزب نازی، از ترکیب V و W و فرمی شبیه به صلیب شکسته ساخته شده بود. در حقیقت پرههای در حال گردش چرخ دنده، سعی داشتند نماد مشهور swastika را تداعی کنند. طراحی این لوگو کاری از فرانتز رایمشپیس، مهندس سرشناس فولکسواگن بود.
-
1939
در همان دو سال اول و در بحبوحه جنگ جهانی دوم، صلیب شکسته از آرم حذف شد، ابعاد دایره مزین به V و W افزایش یافت و چرخ دنده دور آن نیز در جایش باقی ماند. این لوگو بیشتر روی خودروهای نظامی ساخت فولکسواگن دیده میشود.
-
1945
پس از جنگ و بازگشایی کارخانه به دست مهندسان و مستشاران بریتانیایی، لوگو نیز سادهتر شد. چرخ دنده حاشیه دایره لوگو حذف شد و ضخامت حروف V و W افزایش یافت. نماد جدید برای 15 سال در جهان خودرو درخشید تا محصولاتی همانند ترنسپورتر T1 و البته بیتل، در جهان شهره خاص و عام شوند. ماندگارترین لوگو از نظر تعداد سال، همین نماد است.
-
1960
پس از موفقیت فولکسواگن در عرصه جهانی و راهیابی به بازارهای جدید و بزرگی همانند ایالات متحده، معرفی یک لوگوی جدید ضروری به نظر میرسید. به همین دلیل یک نماد جدید معرفی شد که تنها نمونهای در تاریخ شرکت محسوب میشود که حاشیه آن یک کادر مربعی دارد.
-
1967
پس از یک دوره گذار، کادر مربعی حاشیه لوگو برای همیشه حذف شد. علاوهبراین، لوگو از حالت سیاه و سفید درآمد و ضخامت حروف آن اندکی کاهش یافت. رنگ آبی نمادین فولکسواگن نیز برای اولین بار در این لوگوی ساده اما جذاب به کار گرفته شد. رنگی که تا به امروز جایگاهش را به عنوان جزئی جداییناپذیر از VW مشهور حفظ کرده است.
-
1978
پس از افزایش قابل توجه تنوع محصولات فولکسواگن و مدرن شدن چهره این خودروساز، رفته رفته این برند آلمانی نیم نگاهی نیز به بازارهایی جدید، همانند چین داشت. برای این کار لوگویی جدید و ساده با همان اصول نماد قبلی طراحی شد. در حقیقت جای رنگ آبی و سفید در لوگوی جدید دقیقاً معکوس جدش بود.
-
1989
در طول یازده سال پایانی قرن بیستم، فولکسواگن به طور همزمان از دو لوگو استفاده کرد. لوگوی اول بسیار شبیه نمونه قبلی با اندکی دخل و تصرف در رنگ و خط الرسم V و W بود. نمونه دوم اما به نحوی نیم نگاهی به آرم این خودروساز در دهه هفتاد میلادی داشت و یادآور سادگی همان نماد بود.
-
2000
پس از مدتها استفاده از یک نماد دو بعدی، وقت آن بود که در آستانه قرن جدید، یک نماد مدرن سه بعدی معرفی شود تا نشاندهنده حرکت رو به جلوی فولکسواگن باشد. لوگوی جدید که فرمی کروی داشت، در یک تغییر جزئی در سال 2010، اندکی دگرگون شد و رنگ آبی آن محوتر شد.
-
2012
در یک حرکت انقلابی، تاکید فولکسواگن روی سه بعدی بودن لوگو در نمونه جدید بیشتر شد. این مورد سبب شد تا عمق لوگو بیشتر شود، گویا فاصلهای بین پس زمینه آبی و حروف و دایره حاشیه آن ایجاد شد.
-
2019
لوگویی جدید با نیم نگاهی به گذشته فولکسواگن معرفی شد. این لوگو مجدداً دو بعدی شده و فاصله بین خطوط و علائم آن از بین رفته است. مدیران فولکسواگن تاکید دارند که این نهمین نماد شرکت، در حقیقت نشاندهنده عزم راسخ شرکت برای ورود به دوران خودروهای الکتریکی است. اولین نمایش آن بر روی خودروی برقی ID.3 هم تاکیدی بر این موضوع است.
نویسنده : حامد معتمدی
منبع : motor1.com