هشت دهه اعتبار به سبک ستاره ژرمن

سرگذشت خودروهای مرسدس بنز در ایران

9 مهر 1398 14:59
  • هشت دهه اعتبار در ایران

    هشت دهه اعتبار در ایران

    در بین برندهای خودروساز حاضر در بازار ایران، قطعاً مرسدس بنز همواره یکی از خوشنام‌ترین و برترین‌ها بوده است. برندی که از روزهای اول ورود خودرو به ایران، به کشورمان آمد و از دهه بیست نیز به طور جدی و با نماینده مجاز، فعالیتش را در ایران پیگیری کرد. از آن زمان تا کنون، بخش قابل توجهی از بازار خودروهای لوکس و گرانقیمت ایران در اختیار مرسدس بنز بوده و حتی در سخت‌ترین شرایط و محدودیت ورود خودرو، باز هم این برند جایگاهش را در بازار حفظ کرده است. در هر صورت می‌توان مرسدس بنز را به نحوی معتبرترین و اصیل‌ترین برند حاضر در بازار ایران دانست.

  • پیش از دهه سی؛ کسب اعتبار آلمانی

    پیش از دهه سی؛ کسب اعتبار آلمانی

    بازار خودروی ایران پیش از دهه سی، تنوع محدودی داشت و واردات نیز حجم سال‌های بعد را نداشت. با این حال مرسدس بنز از همان ابتدا یکی از بازیگران مطرح و عمده بود. در آن زمان واردات این خودرو به طور شخصی انجام می‌شد تا آن که شرکت لیدا طهران واقع در محدوده بازار تهران، واردات مرسدس بنز را برعهده گرفت. این شرکت فعالیت خود را در سال 1327 آغاز کرد و بیشتر واردات این برند به سری موفق 170 محدود شد که توانست فروش خوبی تجربه کند.

  • دهه سی؛ ثبات در بازار

    دهه سی؛ ثبات در بازار

    مرسدس بنز در دهه سی نیز فعالیت خود را در ایران با مدل موفق 170 ادامه داد. این خودروی متوسط خانوادگی، در آن زمان توسط شرکت تازه تاسیس مریخ واقع در خیابان سعدی تهران وارد می‌شد. این شرکت به لطف تبلیغات مناسب و خدمات خوب، توانست 170 را به یکی از محبوب‌ترین خودروهای ایران بدل کند و ناوگان شهربانی و تاکسیرانی نیز به این خودروها مجهز شدند. پس از موفقیت این مدل بود که محصول لوکس‌تر مرسدس بنز یعنی 300 در سال 1332 وارد ایران شد. این خودرو در فرم‌های مختلف بدنه و در تیراژی محدودتر به کشورمان آمد و توانست جایگاه مرسدس بنز به عنوان برندی لوکس و ارزشمند را تقویت کند. در این دوره محصولات دیگری همانند 190SL، یون

  • دهه چهل؛ حضور همه جانبه

    دهه چهل؛ حضور همه جانبه

    پس از موفقیت قابل توجه مرسدس بنز در دهه سی بود که شرکت مریخ، تنوع محصولات ارائه شده به بازار ایران را در دهه چهل شمسی افزایش داد. مدل محبوب 190 در کنار سری مشهور به Fintail در دو اتاق بزرگ و کوچک در کنار مدل‌های اسپرت سری SL (در ابتدا 190SL و سپس پاگودا) وارد ایران شدند که هر یک توانستند بازار هدفشان را تسخیر کنند. اما پس از آن بود که نسل جدید محصولات مرسدس بنز با فرمی جدید معرفی شدند و شرکت مریخ هم واردات نسل جدید یعنی

  • دهه پنجاه؛ تسخیر نهایی

    دهه پنجاه؛ تسخیر نهایی

    دهه پنجاه شمسی را باید دوران شکوفایی مرسدس بنز در ایران بدانیم. محصولات متنوعی از این برند در کلاس‌های مختلف وارد ایران شدند. در دهه قبل که سری W100 یا همان 600 در مقیاسی وسیع برای استفاده تشریفاتی به ایران وارد شده بود، مرسدس بنز به عنوان طلایه‌دار برندهای لوکس ایران شناخته می‌شد و نسل‌های موفق کلاس S یعنی W108 و W116<

  • دهه شصت؛ کمرنگ اما حاضر

    دهه شصت؛ کمرنگ اما حاضر

    با شروع جنگ تحمیلی، وضعیت بازار خودروی ایران نیز به شدت دگرگون شد و خودروسازان متعددی فعالیتشان را در ایران محدود و یا قطع کردند. در این بین، مرسدس بنز به لطف واردات محدود دانشجویی و همچنین برای استفاده در ناوگان تشریفات و مواردی از این دست، حضورش را در ایران حفظ کرد، هرچند این حضور تقریباً مربوط به نمایندگی‌های مجاز و رسمی نبود. در عوض مونتاژ کامیون‌های خاور و اتوبوس‌های مرسدس بنز قطع نشد. بیشتر واردات بنز در این دهه مربوط به نمونه‌های مدل بالاتر W123 بودند که در ایران نیز به اتاق دانشجویی مشهور شدند. در اواخر این دهه نیز تعداد محدودی از مدل

  • دهه هفتاد؛ ورود مجدد

    دهه هفتاد؛ ورود مجدد

    دهه هفتاد شمسی همزمان بود با ورود مجدد خودروسازان به ایران و باز شدن مرزها به خودروهای وارداتی. مرسدس بنز نیز مترصد ورود به ایران بود و در همین دوران، نسل‌های مختلفی از کلاس E، C و نهایتاً S وارد شدند. شرکت ستاره ایران در این دهه علاوه‌بر عرضه قابل توجه نسل W124 و

  • دهه هشتاد؛ حضور دو جانبه

    دهه هشتاد؛ حضور دو جانبه

    در دهه هشتاد بود که بحث مونتاژ مرسدس بنز در ایران مطرح شد. با این حال، در ابتدا مرسدس بنز به صورت محدود و به طرقی خاص وارد کشور شد. تا باز شدن دوباره مرزها و واردات خودرو، تعداد انبوهی از کلاس‌های مختلف اعم از نمونه‌های شناخته شده C، E، S و SL و کلاس‌هایی جدید همانند

  • دهه نود؛ تلاطم

    دهه نود؛ تلاطم

    مشکلاتی عدیده از ابتدای دهه نود، واردات خودرو را دستخوش تغییرات کرد. اولین مسئله، تحریم‌های سیاسی-اقتصادی بود که واردات خودرو را تحت تاثیر قرار داد و توانست، فروش مرسدس بنز را در ایران کاهش دهد. تلاطم نرخ برابری ارز و در نهایت وضع قوانین محدودکننده واردات خودروهای با حجم پیشرانه بالا، سبب شد تا برخی از محصولات مرسدس بنز همانن کلاس‌های S و SL نتوانند به طور جدی وارد ایران شوند. با این حال حتی محصولی خاص همانند SLS نیز توانست به ایران بیاید و ح

نویسنده : حامد معتمدی

منبع : باما

دیدگاه کاربران
imanmohammadi7 1400/11/4
لطفا تاریخچه لوگوی مرسدس بنز هم بگذارید
پاسخ
0
0
0
mercedesgarage.ir 1398/7/27
بسیار عالی
پاسخ
0
0
0
Esmaeilz 1398/7/26
واقعا دستتون.درد نکنه عالی بود , لطفا تاریچه نامگذاری بنز رو.هم.بذارید
پاسخ
0
0
0
rhmamn 1398/7/14
سلام بسیار کوتاه و دقیق و زیبا 9 دهه را طبقه بندی و شرح فرمودین سپاسگزارم
پاسخ
0
0
0