سرگذشت خودروهای مرسدس بنز در ایران

هشت دهه اعتبار در ایران

1از9
هشت دهه اعتبار در ایران

در بین برندهای خودروساز حاضر در بازار ایران، قطعاً مرسدس بنز همواره یکی از خوشنام‌ترین و برترین‌ها بوده است. برندی که از روزهای اول ورود خودرو به ایران، به کشورمان آمد و از دهه بیست نیز به طور جدی و با نماینده مجاز، فعالیتش را در ایران پیگیری کرد. از آن زمان تا کنون، بخش قابل توجهی از بازار خودروهای لوکس و گرانقیمت ایران در اختیار مرسدس بنز بوده و حتی در سخت‌ترین شرایط و محدودیت ورود خودرو، باز هم این برند جایگاهش را در بازار حفظ کرده است. در هر صورت می‌توان مرسدس بنز را به نحوی معتبرترین و اصیل‌ترین برند حاضر در بازار ایران دانست.

1از9

سرگذشت خودروهای مرسدس بنز در ایران

پیش از دهه سی؛ کسب اعتبار آلمانی

1از9
پیش از دهه سی؛ کسب اعتبار آلمانی

بازار خودروی ایران پیش از دهه سی، تنوع محدودی داشت و واردات نیز حجم سال‌های بعد را نداشت. با این حال مرسدس بنز از همان ابتدا یکی از بازیگران مطرح و عمده بود. در آن زمان واردات این خودرو به طور شخصی انجام می‌شد تا آن که شرکت لیدا طهران واقع در محدوده بازار تهران، واردات مرسدس بنز را برعهده گرفت. این شرکت فعالیت خود را در سال 1327 آغاز کرد و بیشتر واردات این برند به سری موفق 170 محدود شد که توانست فروش خوبی تجربه کند.

1از9

سرگذشت خودروهای مرسدس بنز در ایران

دهه سی؛ ثبات در بازار

1از9
دهه سی؛ ثبات در بازار

مرسدس بنز در دهه سی نیز فعالیت خود را در ایران با مدل موفق 170 ادامه داد. این خودروی متوسط خانوادگی، در آن زمان توسط شرکت تازه تاسیس مریخ واقع در خیابان سعدی تهران وارد می‌شد. این شرکت به لطف تبلیغات مناسب و خدمات خوب، توانست 170 را به یکی از محبوب‌ترین خودروهای ایران بدل کند و ناوگان شهربانی و تاکسیرانی نیز به این خودروها مجهز شدند. پس از موفقیت این مدل بود که محصول لوکس‌تر مرسدس بنز یعنی 300 در سال 1332 وارد ایران شد. این خودرو در فرم‌های مختلف بدنه و در تیراژی محدودتر به کشورمان آمد و توانست جایگاه مرسدس بنز به عنوان برندی لوکس و ارزشمند را تقویت کند. در این دوره محصولات دیگری همانند 190SL، یونیماگ، کامیون‌های دیزل، مینی بوس‌ها و حتی تعداد انگشت شماری از سری 300SL نیز به ایران آمدند.

1از9

سرگذشت خودروهای مرسدس بنز در ایران

دهه چهل؛ حضور همه جانبه

1از9
دهه چهل؛ حضور همه جانبه

پس از موفقیت قابل توجه مرسدس بنز در دهه سی بود که شرکت مریخ، تنوع محصولات ارائه شده به بازار ایران را در دهه چهل شمسی افزایش داد. مدل محبوب 190 در کنار سری مشهور به Fintail در دو اتاق بزرگ و کوچک در کنار مدل‌های اسپرت سری SL (در ابتدا 190SL و سپس پاگودا) وارد ایران شدند که هر یک توانستند بازار هدفشان را تسخیر کنند. اما پس از آن بود که نسل جدید محصولات مرسدس بنز با فرمی جدید معرفی شدند و شرکت مریخ هم واردات نسل جدید یعنی W108 را که در دو گونه 250S و 280S محبوب‌تر بود، آغاز کرد. علاوه‌براین، شرکت خاور اقدام به مونتاژ کامیون‌های مختلف مرسدس بنز کرد که خود پیشرفتی بزرگ برای صنعت خودروی ایران بود. شرکت تازه تاسیس ایران ناسیونال نیز اتوبوس‌های سری 302 را مونتاژ می‌کرد که در تیراژی قابل توجه صادر می‌شدند.

1از9

سرگذشت خودروهای مرسدس بنز در ایران

دهه پنجاه؛ تسخیر نهایی

1از9
دهه پنجاه؛ تسخیر نهایی

دهه پنجاه شمسی را باید دوران شکوفایی مرسدس بنز در ایران بدانیم. محصولات متنوعی از این برند در کلاس‌های مختلف وارد ایران شدند. در دهه قبل که سری W100 یا همان 600 در مقیاسی وسیع برای استفاده تشریفاتی به ایران وارد شده بود، مرسدس بنز به عنوان طلایه‌دار برندهای لوکس ایران شناخته می‌شد و نسل‌های موفق کلاس S یعنی W108 و W116 توانستند در ایران موفقیتی قابل توجه کسی کنند. علاوه‌براین، محصولات متوسط این برند یعنی W115 و W123 نیز فروش بسیار خوبی را تجربه کردند. در این بین، ایران به یکی از بازارهای اصلی کلاس SL در جهان بدل شد و تعداد قابل توجهی از سری کوپه و کانورتیبل این سری (SL و SLC) به ایران وارد شدند. حتی رشد سرسام‌آور هزینه گمرکی نیز مانع موفقیت بنز نشد.

1از9

سرگذشت خودروهای مرسدس بنز در ایران

دهه شصت؛ کمرنگ اما حاضر

1از9
دهه شصت؛ کمرنگ اما حاضر

با شروع جنگ تحمیلی، وضعیت بازار خودروی ایران نیز به شدت دگرگون شد و خودروسازان متعددی فعالیتشان را در ایران محدود و یا قطع کردند. در این بین، مرسدس بنز به لطف واردات محدود دانشجویی و همچنین برای استفاده در ناوگان تشریفات و مواردی از این دست، حضورش را در ایران حفظ کرد، هرچند این حضور تقریباً مربوط به نمایندگی‌های مجاز و رسمی نبود. در عوض مونتاژ کامیون‌های خاور و اتوبوس‌های مرسدس بنز قطع نشد. بیشتر واردات بنز در این دهه مربوط به نمونه‌های مدل بالاتر W123 بودند که در ایران نیز به اتاق دانشجویی مشهور شدند. در اواخر این دهه نیز تعداد محدودی از مدل 190E وارد کشورمان شدند. البته نباید از واردات نمونه‌هایی خاص توسط پناهندگان کویتی و عراقی نیز چشم‌پوشی کرد.

1از9

سرگذشت خودروهای مرسدس بنز در ایران

دهه هفتاد؛ ورود مجدد

1از9
دهه هفتاد؛ ورود مجدد

دهه هفتاد شمسی همزمان بود با ورود مجدد خودروسازان به ایران و باز شدن مرزها به خودروهای وارداتی. مرسدس بنز نیز مترصد ورود به ایران بود و در همین دوران، نسل‌های مختلفی از کلاس E، C و نهایتاً S وارد شدند. شرکت ستاره ایران در این دهه علاوه‌بر عرضه قابل توجه نسل W124 و W202، اقدام به واردات محدود کلاس G کرد. این کلاس که در حقیقت برای خدمت در ارتش ایران طراحی شده بود، قبلاً هم در لوای خودرویی نظامی در بازار ایران حضور داشت. دو نسل W126 و W140 کلاس S نیز به ایران آمدند که مورد توجه و استقبال نهادهای دولتی قرار گرفتند. حتی تعداد انگشت‌شماری از کلاس SL نسل R129 هم به ایران آمد. پس از قطع واردات خودرو قیمت مرسدس بنز به شدت افزایش یافت. در ابتدای دهه هفتاد که صحبت قیمت 9 و نیم میلیون تومانی کلاس W124 بود، کسی تصورش را نمی‌کرد که در میانه این دهه به ارقام بیش از 20 میلیون تومان باید فکر کرد. در این دوره با مجوزهای ورزشکاری، تعداد اندکی از نمونه‌های مدرن‌تر وارد شدند که با قیمتی سرسام‌آور معامله می‌شدند.

1از9

سرگذشت خودروهای مرسدس بنز در ایران

دهه هشتاد؛ حضور دو جانبه

1از9
دهه هشتاد؛ حضور دو جانبه

در دهه هشتاد بود که بحث مونتاژ مرسدس بنز در ایران مطرح شد. با این حال، در ابتدا مرسدس بنز به صورت محدود و به طرقی خاص وارد کشور شد. تا باز شدن دوباره مرزها و واردات خودرو، تعداد انبوهی از کلاس‌های مختلف اعم از نمونه‌های شناخته شده C، E، S و SL و کلاس‌هایی جدید همانند ML، SLK، CLK، CLS و A و B به ایران آمدند. در این دوره دوباره بنز و ب‌ام‌و رو در روی هم قرار گرفتند و تقابل این دو رقیب سنتی، بازار خودروهای لوکس و گرانقیمت ایران را داغ‌تر کرد. خوشبختانه نسل‌های متمادی این خودروها نیز به طور مستمر به ایران وارد می‌شدند تا تنوع در کشورمان به طرز قابل توجهی بالا باشد.

1از9

سرگذشت خودروهای مرسدس بنز در ایران

دهه نود؛ تلاطم

1از9
دهه نود؛ تلاطم

مشکلاتی عدیده از ابتدای دهه نود، واردات خودرو را دستخوش تغییرات کرد. اولین مسئله، تحریم‌های سیاسی-اقتصادی بود که واردات خودرو را تحت تاثیر قرار داد و توانست، فروش مرسدس بنز را در ایران کاهش دهد. تلاطم نرخ برابری ارز و در نهایت وضع قوانین محدودکننده واردات خودروهای با حجم پیشرانه بالا، سبب شد تا برخی از محصولات مرسدس بنز همانن کلاس‌های S و SL نتوانند به طور جدی وارد ایران شوند. با این حال حتی محصولی خاص همانند SLS نیز توانست به ایران بیاید و حضوری جنجالی داشته باشد. تعلل واردکننده در کنار تغییر قوانین و بسته شدن گاه و بی‌گاه ثبت سفارش‌ها سبب شده تا مرسدس بنز حضوری پرفراز و نشیب را در دهه جاری تجربه کند.

1از9

نویسنده : حامد معتمدی
منبع: باما