جواز بازی در زمین بزرگان
حیات مجدد به سبک سوپراسپرتها
جواز بازی در زمین بزرگان
سوپراسپرتها معمولاً خودروهایی هستند که هزینه ساخت و طراحی آنها بسیار بیشتر از محصولات عادی برندهای مطرح است. همین امر باعث میشود تا خودروسازان تازه کار و البته کوچک بدشان نیاید که برای ساخت یک محصول جدید، دست به دامان خودروهای برندهای دیگر شوند و با ایجاد تغییراتی، خود صاحب یک سوپراسپرت جدید شوند. «باما» باشید تا با 9 نمونه از این تناسخ سوپراسپرتی آشنا شوید!
B Engineering Edonis
- برپایه بوگاتی EB110
نیکولا ماتراتزی به عنوان یکی از مهندسین اصلی پروژه بوگاتی EB110، تصمیم گرفت تا پس از تعطیلی کارخانه بوگاتی در میانه دهه نود، برداشت شخصی خود از آنچه EB110 باید از آب درمیآمد را در قالب یک محصول جدید عرضه کند. نتیجه با آن که براساس پلتفرم
بریستول فایتر
- بر پایه دوج وایپر
بریستول یکی از کمکارترین و البته گوشهگیرترین خودروسازان بریتانیایی بود که مدتها با استفاده از پیشرانههای کرایسلر، کوپههای لوکس میساخت. آخرین محصول این شرکت اما براساس متعلقات فنی دوج وایپر ساخته شد. یک سوپر کوپه با درهای گالوینگ و کابینی مملو از چرم و آلومینیوم با پیشرانههای 530 یا 630 اسببخاری که فایتر نام گرفت. تنها 13 دستگاه از این خودرو ساخته شد تا این که بریستول در سال 2011 تعطیل شد.
جینتا F400
- برپایه فربد GT
آرش فربد برای بسیاری از ما ایرانیان نامی غرورآمیز است. یک ایرانی بلندپرواز که در بریتانیا یک شرکت تحقیقاتی بنا کرد و اولین سوپراسپرت ایرانی (به روایتی) را معرفی کرد. اولین تجربه جدی وی در سال 2002 با نام GT معرفی شد. این سوپراسپرت موتور وسط در تیراژ بسیار ناچیزی عرضه شد و هرگز نتوانست به طور جدی مطرح شود. با این حال شرکت مطرح جینتا امتیاز این خودرو را خرید و تغییراتی در آن ایجاد کرد تا نهایتاً مدل
وایزمن جیتی MF5
- بر پایه بامو M5
وایزمن یک شرکت کوچک آلمانی بود که از سال 2014 تاکنون تقریباً تعطیل شده است. در آخرین سالهای تولیدش، این شرکت چندین محصول جذاب با طراحی شبیه به خودروهای اسپرت بریتانیایی دهههای شصت و هفتاد میلادی عرضه کرد که در این بین مدل MF5 به لطف پیشرانه ده سیلندر 500 اسببخاری و البته سایر متعلقات فنی بامو M5
تسلا رودستر
- برپایه لوتوس الیز
پلتفرم نسل دوم لوتوس الیز چندین و چند بار توسط خودروسازان مختلفی برای ساخت محصولی جدید مورد استفاده قرار گرفته است که در این بین شاید موفقترین و البته مشهورتورین نمونه، تسلا رودستر باشد. اولین تجربه تسلا در ورود به عرصه خودروسازی، این سوپراسپرت سبک وزن برقی بود که شتاب اولیه آن یک سر و گردن از پدر بریتانیایی خود سریعتر بود. با این حال وزن زیاد تسلا که ناشی از تعدد باتریهای قرار گرفته در آن است، فرمانپذیری استثنائی الیز را از تسلا صلب کرده بود.
MG SV XPower
- بر پایه دتوماسو منگوستا
دتوماسو به لطف همکاری با نماینده خود در آمریکای شمالی، در اواخر حیاتش تصمیم گرفت تا بازگشتی پرشکوه به عرصه خودروسازی داشته باشد. حاصل کار در ابتدا با نام منگوستا عرضه شد. اما در پایان کار به دلیل برخی اختلافات، دتوماسو پروژه را نیمه کاره رها کرد تا خود نمایندگی (به مدیریت آقای کواله) این خودرو را راهی خط تولید کند و با نام کواله منگوستا عرضه کند. اما این پایان راه نبود و پس از قطع تولید کواله، امجی که به دنبال یک مدل جدید برای احیای روح اسپرت و ماجراجوی برندش بود، به سراغ آنها آمد و پلتفرم را یکجا از آنها گرفت و با ایجاد تغییراتی، به عنوان یک محصول جدید راهی بازار کرد. فقط 82 دستگاه
9ff GTR9
- بر پایه پورشه 911 توربو
تیونرهای زیادی تلاش کردهاند تا برپایه پورشه 911، یک سوپراسپرت جدید بسازند. یکی از این تیونرها 9ff است که با مدل GTR9 که توانست رکورد بوگاتی ویرون را بشکند، شهرت زیادی کسب کرد. این مدل در حقیقت برپایه پلتفرم دگرگون شده پورشه 911 توربو 997 ساخته شده بود، موتور وسط بود و از پیشرانهای به قدرت 738 تا 1130 اسببخار بهره میبرد.
Ruf CTR3
- بر پایه پورشه 911 توربو و باکستر
راف به عنوان برترین تیونر پورشه، مدتهاست خود به عنوان یک خودروساز مستقل شناخته میشود و به نحوی تحت نظارت غیرمستقیم پورشه عمل میکند. پلتفرم CTR3 ترکیبی از متعلقات فنی مدل 911 توربو و البته باکستر است. حاصل کار این که CTR3 برخلاف 911 موتور وسط است و پیشرانه 777 اسببخاری آن به لطف آیرودینامیک استثنائی بدنه، عملکرد فو
آرس پنتر
- بر پایه لامبورگینی هوراکان
مدیر سابق لوتوس در چند سال اخیر شرکت کوچک Ares را با هدف ساخت محصولاتی خاص و استثنایی تاسیس کرده و اولین محصول رسمی آن، مدل پنتر است. این سوپراسپرت موتور وسط در حقیقت ادای احترامی است به دتوماسو پنترا. به همین جهت فرم بدنه آن دقیقاً از روی این خودرو کپی شده و حتی چراغهای مخفیشونده نیز در آن گنجانده شده است. اما نکته جالب این که پلتفرم آن برخلاف پنترا که از متعلقات فورد بهره میجست، با لامبورگینی هوراکان یکسان است. البته به لطف قدرت بیشتر، عملکرد فنی پنتر
مترجم : حامد معتمدی
منبع : topgear.com
برای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید
email@example.comدیدگاه کاربران Alireza000 1398/8/21آفرین دارین ❤❤❤❤❤❤❤پاسخ000