اولین‌های خودرویی در ایران

اولین‌های خودرویی در ایران

همواره در مورد هر پدیده‌ای، اولین‌ها مورد توجه هستند و در خاطرات و تاریخ به جا می‌مانند. در مورد صنعت و بازار خودرو و صنایع وابسته در کشورمان اما متاسفانه کمتر به چنین مواردی توجه می‌شود. «باما» باشید تا مروری سریع بر برخی از مهم‌ترین اولین‌های خودرویی ایران داشته باشیم.

  • 1279

    اولین خودروی وارداتی

    دو دستگاه رنو Voiturette مدل 1900 (اولین تولیدات رسمی انبوه رنو) در سفر مظفرالدین شاه به فرانسه تهیه و با قیمت 15 هزار فرانک به ایران ارسال شدند.

  • 1305

    اولین تصادف منجر به فوت

    اطلاع دقیقی از اولین تصادف حقیقی ایران وجود ندارد. با این حال اولین تصادف رانندگی منجر به فوت در ایران ظاهراً در سال 1305 و هنگامی رخ داد که درشکه درویش خان، موسیقی‌دان بزرگ با یک خودروی فورد تصادف کرد که منجر به فوت درویش خان شد.

  • 1306

    نخستین پمپ بنزین به شکل مدرن

    اولین پمپ بنزین ایران به شکلی که ما امروز می‌شناسیم، در آبادان تاسیس شد، هرچند پمپ‌های سیار قبلاً در تبریز و مسجد سلیمان نیز دیده شده بودند.

  • 1307

    نخستین گواهینامه رسمی

    نخستین گواهینامه رسمی ایران در سال 1299 برای درشکه صادر شد. با این حال، ظاهراً اولین گواهینامه خودروی باقی مانده، متعلق به سیف الله خان در سال 1307 است.

  • 1338

    اولین خودروی مونتاژ ایران

    شرکت سهامی جیپ که توسط جعفر اخوان در سال 1345 تاسیس شد، از سال 1338 در کارخانه واقع در جاده مخصوص کرج اقدام به مونتاژ جیپ کرد. این شرکت امروزه پارس خودرو نام دارد.

  • 1340

    اولین خودروی سواری ساخت ایران

    در اردیبهشت سال 1340، اولین کارخانه تولید خودروهای سواری در ایران با نام سایکا، متعلق به براداران کاشانچی شروع به کار کرد که فیات 1100 را با قیمت 12 هزار تومان عرضه می‌کرد.

  • 1346

    اولین خودروی ملی

    پیکان از اردیبهشت سال 1346 توسط شرکت ایران ناسیونال راهی بازار شد. پیکان به نحوی اولین خودرویی بود که با شعار خودروی ملی راهی بازار شد، هرچند بیشتر مونتاژ ایران بود تا طراحی شده در داخل کشور.

نویسنده : حامد معتمدی
منبع: باما