صد سال با B بالدار

بررسی مهم‌ترین رخدادهای تاریخ بنتلی

5 دی 1398 19:14
  • 1919

    تولد یک اسطوره

    برادران بنتلی همواره رویای طراحی و ساخت خودروی خودشان را داشتند تا آن که به همت والتر اوون بنتلی، شرکت بنتلی موتورز را تاسیس کردند. در سال 1921 پس از طراحی شاسی و سپس یک پیشرانه انقلابی با چهار سوپاپ در هر سیلندر، اولین محصول بنتلی معرفی شد.

    تولد یک اسطوره
  • 1924

    قهرمانی در لمان

    در ابتدای قرن بیستم، هر برندی برای آن که دوام، استحکام، سرعت و سایر توانایی‌های فنی خود را به رخ جهانیان بکشد، به سراغ مسابقات اتومبیلرانی می‌رفت. لمان به عنوان بزرگ‌ترین آوردگاه استقامت، از اهمیتی دو چندان برخوردار بود و بنتلی توانست برای اولین بار در سال 1924 با مدل 3-Liter به قهرمانی دست یابد. این موفقیت بعدها در سال‌های 1927 تا 1930 به طور متوالی تکرار شد.

    قهرمانی در لمان
  • 1926

    طعم شیرین سیستم‌های پرخوران

    مرسدس بنز در دهه‌های اول قرن بیستم، استفاده از سوپرشارژر برای افزایش قدرت و بازدهی پیشرانه‌های تولیدات مسابقه‌ای خود را در اولویت قرار داده بود. تیم بریکین به عنوان یکی از طرفداران متمول برند بنتلی، به این نتیجه رسیده بود که بنتلی نیز برای عملی کردن پتانسیل‌های نهفته‌اش، نیازمند چنین سیستمی است. بدین ترتیب به لطف ابداعات وی، اولین سری بنتلی‌های سوپرشارژردار مشهور به Blower Bentley متولد شد که از برترین خودروهای بریتانیایی تاریخ هستند.

    طعم شیرین سیستم‌های پرخوران
  • 1931

    ادغام در رولزرویس

    پس از فراز و نشیب‌های متمادی در دو دهه اول حیاتش، بنتلی در سال 1931 رسما ورشکسته شد. رکود بزرگ آمریکا از مهم‌ترین علل این اتفاق ناگوار بود. خودروسازان متعددی برای خرید آن ابراز تمایل کردند تا آن که رولزرویس به عنوان یکی از مهم‌ترین رقبای بنتلی، موفق به خرید آن شد.

    ادغام در رولزرویس
  • 1952

    کانتیننتال

    از زمان ادغام در رولزرویس تا اوایل دهه پنجاه، بنتلی زیر سایه جنگ جهانی دوم و تبعاتش شکوه گذشته را از دست داده بود. در سال 1952 محصول جدید شرکت با نام R Type معرفی شد. در این بین مدل کوپه فست‌بک با نام کانتیننتال، مورد توجه جهانیان قرار گرفت و با آن که بیشتر نمونه‌های آن در بازار بریتانیا فروخته شد، اما توانست بنتلی را مجددا در سطح بین‌المللی مطرح کند. پهلوی دوم نیز یک دستگاه مشکی رنگ از این کوپه استثنایی را خرید.

    کانتیننتال
  • 1965

    سری T

    پس از دهه‌ها تولید در تیراژ بسیار محدود، آن هم مختص سران کشورها و میلیونرها، بنتلی و رولزرویس تصمیم به طراحی و ساخت یک پلتفرم مشترک مدرن با ابعادی کوچک‌تر و مشخصات فنی جوان‌پسندتر گرفتند. محصول نهایی با نام سری T از سال 1965 تا 1980 تولید شد. تفاوت اصلی نمونه‌های ساخت بنتلی با رولزرویس در جلوپنجره، لوگو و البته سیستم تعلیق اسپرت‌تر آن‌ها بود.

    سری
  • 1971

    باز هم تغییر مالکیت

    رولزرویس در ابتدای دهه هفتاد درگیر مشکلات متعددی بود که در نهایت به چند پاره شدن شرکت، جدایی بخش هوایی از خودروسازی و نهایتاً خریداری بنتلی و رولزرویس توسط گروه بریتانیایی ویکرز انجامید.

    باز هم تغییر مالکیت
  • 1985

    توربو آر

    از اواسط دهه شصت، علاقمندان عادت کرده بودند که محصولات بنتلی همان نمونه‌های ساخت رولزرویس با اندکی تفاوت جزئی ظاهری و سواری اسپرت‌‌تر باشند و هویت مستقل شرکت از بین رفته بود. در میانه دهه هشتاد بود که به لطف تصمیم جسورانه مهندسین بنتلی برای ساخت یک سدان اسپرت یادآور شکوه گذشته درخشان دهه سی، هویت این برند مجدداً بازیابی شد. این محصول بسیار موفق با پیشرانه توربو 300 اسب‌بخاری (بعدها 400) تا سال 1999 تولید شد.

    توربو آر
  • 1998

    فولکس‌واگن وارد می‌شود

    با آن که بنتلی از میانه دهه هشتاد مجدداً در مسیر تعالی قرار گرفته بود، اما هنوز هم زیر سایه رولزرویس دیده نمی‌شد. در سال 1997 ب‌ام‌و و فولکس‌واگن وارد رقابتی برای خرید این دو برند شدند که در نهایت پس از دعواهای حقوقی متعدد، بنتلی به فولکس‌واگن و رولزرویس به ب‌ام‌و رسید. از همان سال سرمایه‌گذاری برای ساخت و طراحی پلتفرم و محصولات جدید آغاز شد.

    فولکس‌واگن وارد می‌شود
  • 1999

    تجلی قرن بیست و یکم در Hunaudières

    اولین نماد آینده درخشان بنتلی پس از خریداری توسط فولکس‌واگن، کانسپت Hunaudières بود. این کوپه سریع از یک پیشرانه W18 به حجم 8 لیتر و قدرت 623 اسب‌بخار بهره می‌جست.

    تجلی قرن بیست و یکم در
  • 2001

    بازگشت به لمان

    پس از به‌روزرسانی محصولات و عرضه یک کانسپت، نوبت به بازیابی شکوه گذشته رسید و برای این کار بهترین روش، بازگشت به عرصه مسابقات اتومبیلرانی، از جمله لمان بود. از سال 2001 این مهم رخ داد و بنتلی با کمک آئودی، تیمی تشکیل داد که در سال‌های 2001 و 2002 به مقام سوم دست یافته، نهایتاً به قهرمانی در سال 2003 رسید و پس از آن از لمان کنار رفت تا عرصه را بر آئودی تنگ نکند.

    بازگشت به لمان
  • 2002

    مرکب ملکه

    دومین راه بازگشت به شکوه گذشته، ساخت یک لیموزین فوق لوکس برای خانواده سلطنتی بریتانیا بود. در سال 2002 دو دستگاه از این خودرو ساخته شد که هنوز هم مورد استفاده ملکه هستند.

    مرکب ملکه
  • 2003

    کانتیننتال با طعم ژرمن‌ها

    اولین محصول خیابانی با سرمایه‌گذاری 845 میلیون دلاری فولکس واگن در بنتلی، کانتیننتال GT بود. این کوپه لوکس، بازگشت بنتلی به بازاری بود که مدت‌ها از آن دور شده بود. پلتفرم این سوپر کوپه فوق لوکس، با فولکس‌واگن فیتون مشترک بود. فروش بالای کانتیننتال از همان ابتدای عرضه، نشان از انتخاب مسیر صحیح برای آینده بنتلی بود.

    کانتیننتال با طعم ژرمن‌ها
  • 2010

    مولسان، اولین بنتلی سنتی مدرن!

    بسیاری معتقد بودند که پس از کنار گذاشتن پلتفرم قدیمی، بنتلی دیگر راه سنتی سابق را ادامه نمی‌دهد و بروکلندز آخرین محصول سنتی این برند است و پیشرانه 6.75 لیتری ارزشمند از خط تولید کنار گذاشته خواهد شد. اما معرفی مولسان به عنوان ادامه‌دهنده راه بنتلی‌های بزرگ سنتی مجهز به این پیشرانه، نشان داد که هنوز هم مالکین شرکت نیم‌نگاهی به اصالت بنتلی دارند.

    مولسان، اولین بنتلی سنتی مدرن!
  • 2015

    بنتلی هیبرید می‌شود

    مدل مفهومی EXP 10 در نمایشگاه ژنو 2015 تجلی آینده بنتلی در قرن بیست و یکم بود. این مدل اولین تلاش حقیقی مدیران شرکت برای ارائه یک مدل پاک مطابق با استاندرادهای آلایندگی و مصرف قابل قبول بود و ظاهر آن نیز الهام‌بخش نسل بعدی کانتیننتال شد.

    بنتلی هیبرید می‌شود
  • 2016

    شاسی‌بلندی با نام بنتایگا

    بازار کراس‌اورها و شاسی‌بلندهای شهری به قدری داغ شد که همه برندها برای حفظ سهم و کسب سود، به سراغ این بخش از بازار رفتند. بنتلی نیز برای عقب نماندن از قائله، کانسپت EXP9 را در سال 2012 معرفی کرد. در نهایت در سال 2016 مدل تولیدی یعنی بنتایگا برپایه پلتفرم مشترک با فولکس‌واگن توآرگ، آئودی Q7 و پورشه کاین معرفی شد. بنتایگا یکی از گران‌ترین و سریع‌ترین شاسی‌بلندهای جهان لقب گرفت.

    شاسی‌بلندی با نام بنتایگا
  • 2019

    یکصدمین تولد

    بنتلی در حالی صدمین تولدش را جشن گرفت که باثبات‌تر و قدرتمندتر از همیشه است و با توجه به موفقیت محصولاتش نظیر بنتایگا و کانتیننتال، آینده درخشانی در انتظارش است. در آینده نزدیک گستره تنوع محصولات این برند به خودروهای الکتریکی و خودران کشیده خواهد شد.

    یکصدمین تولد

نویسنده : حامد معتمدی

منبع : باما

دیدگاه کاربران