دنیای دوچرخ از شرق دور تا غرب وحشی

ده برند برتر سازنده موتورسیکلت

14 بهمن 1398 16:58
  • دنیای دوچرخ از شرق دور تا غرب وحشی

    دنیای دوچرخ از شرق دور تا غرب وحشی

    بسیاری افراد راندن موتورسیکلت را بسیار لذتبخش‌تر از سواری با یک خودرو می‌دانند. احتمالاً احساس آزادی بیشتری که از راندن این وسایل به راکب دست می‌دهد می‌تواند مهمترین علت چنین عقیده‌ای باشد.در هرحال هر نوعی از موتورسیکلت احتمالاً می‌تواند تجربه‌ای ویژه برای راکب خود فراهم نماید که با هیچکدام از خودروهای لوکس یا شاسی‌بلندها قابل درک نباشد. در این مطب قصد داریم بر ده برند برتری که به ساخت موتورسیکلت مشغول هستند، مروری داشته باشیم، پس در ادامه «باما» همراه باشید.

  • 1 - هارلی‌دیویدسون

    1 - هارلی‌دیویدسون

    همان‌قدر که خودروهای عضلانی آمریکایی همچون فورد موستانگ و انواع شورولت‌ها معروف هستند، برند هارلی‌دیویدسون نیز در میان علاقمندان موتورسیکلت در سراسر جهان به دلیل محصولات سنگین و بزرگ جثه خود مشهور است.

    شخصیت خاص این موتورها باعث شده تبدیل به جزئی از خرده فرهنگ خاصی شوند که از دهه 50 میلادی شکل گرفته است. محصولات این برند را نمی‌توان در مسابقات موتو جی‌پی مشاهده کرد چراکه این موتورها معمولاً برای سفرهای بین شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی دیگر از ویژگی‌های محصولات این برند را باید در پیشرانه‌های قدرتمند آن‌ها دانست که نظیرش در کمتر موتورسیکلت دیگری یافت

  • 2 - دوکاتی

    2 - دوکاتی

    هرچند صدای غرش پیشرانه ساخته‌های دوکاتی نتواند مانند محصولات هارلی‌دیویدسون لرزه به اندام عابران بیندازد اما نمی‌توان از شخصیت خاص ساخته‌های این شرکت غافل شد. در حقیقت دوکاتی را می‌توان به مثابه فراری در دنیای موتورسیکلت‌ها دانست. البته این استعاره چندان هم بی‌ربط نیست چراکه دوکاتی در کارخانه لامبورگینی ساخته می‌شود، شرکتی که همواره به عنوان رقیب اصلی فراری شناخته شده است.

    دوکاتی که از 1926 تاکنون فعال بوده و سابقه 17 بار قهرمانی در مسابقات جها

  • 3 - ب‌ام‌و

    3 - ب‌ام‌و

    3 سال قبل از تاسیس شرکت دوکاتی یعنی در سال 1923 میلادی بخش موتورسیکلت‌سازی ب‌ام‌و به نام BMW Motorrad فعالیت خود را با معرفی یک موتور با پیشرانه تخت دوقلو آغاز کرده بود.

    یکی از مهمترین محصولات این شرکت به نام R1200C که برخی عناصر طراحی خود را از محصولات کلاسیک هارلی‌دیویدسون به عاریت گرفته در یکی از فیلم‌های جیمز باند نیز حضور داشته است.

    گذشته از اهمیت حضور در فیلم‌های

  • 4 - آپریلیا

    4 - آپریلیا

    این برند ایتالیایی که در سال 1945 توسطCavaliere Alberto Beggio  پایه‌گذاری شده و کار خود را با ساخت دوچرخه در شهر Noale آغاز کرد، بیشتر به عنوان سازنده موتورسیکلت‌های کوچک سبک وزن و اسکوترها شناخته می‌شد اما اکنون نام این سازنده بیشتر با محصولاتی مطرح می‌شود که در پیست‌های مسابقه حضور دارند و با سطح بالای مهندسی و ظاهر زیبا شناخته می‌شوند.

    اولین موتورسیکلت ساخت آپریلیا در سال 1968

  • 5 - هوندا

    5 - هوندا

    شرکت هوندا در سال 2015 به عنوان هشتمین خودروساز جهان شناخته شد اما بد نیست بدانید که این شرکت مدت‌ها پیش از ساخت خودرو یعنی از سال 1949، مشغول تولید موتورسیکلت بوده است.

    این شرکت که تاکنون 24 مرتبه در مسابقات MotoGP به مقام قهرمانی دست یافته، پس از 9 سال تولید اولین موتورسیکلت خود توانست عنوان بزرگترین کارخانه تولید موتورسیکلت را نیز به دست آورد.

    در دهه هشتاد میلادی رقم تولید سالانه موتورسیکلت این برن

  • 6 - یاماها

    6 - یاماها

    یاماها نه تنها یکی از چهار برند مطرح ژاپنی سازنده موتورسیکلت است بلکه به عنوان یکی از بهترین‌های این صنعت در سطح جهان شناخته می‌شود. این برند تاکنون 14 مرتبه قهرمان مسابقات MotoGP شده که هرچند کمتر از هوندا بوده، ولی یاماها را در جایگاهی بالاتر از دو برند دیگر ژاپنی قرار می‌دهد.

    سابقه آغاز فعالیت یاماها به سال 1887 برمی‌گردد و به همین دلیل می‌توان این شرکت را یکی از قدیمی‌ترین کارخانجات جهان دانست هرچند که بخش تولید موتورسیکلت در سال 1955 مستقل شد. اولین مدل ساخت این شرکت YA-1

  • 7 - کاوازاکی

    7 - کاوازاکی

    شاید موتورسیکلت‌های ساخت کاوازاکی در وطن خودشان به اندازه یاماها یا هوندا محبوب نباشند اما می‌توان ادعا کرد که در سراسر جهان اوضاع بسیار متفاوت است.

    بخش موتورسیکلت‌سازی به عنوان جزئی از گروه صنایع سنگین کاوازاکی فعالیت می‌کند، شرکتی که در سال 1896 تاسیس شده ولی از سال 1949 به بخش تولید موتورسیکلت استقلال بخشیده است.

    هرچند کاوازاکی حضور چندان پررنگی در مسابقات MotoGP نداشته ولی تاکنون توانسته در همین رقابت عناوین زیادی را نیز به دست آورد که از میان آن‌ها می&zwn

  • 8 - سوزوکی

    8 - سوزوکی

    اگر با یکی از محصولات سوزوکی به نام SV650X برخورد کرده باشید، احتمالاً به آسانی دریافته‌اید که سازنده آن یکی از بهترین‌ها در جهان است. هرچند ظاهر این مدل بسیار قدرتمند و با ابهت بوده اما راندن آن نیز بدون توجه به میزان مهارت راکب، بسیار لذت‌بخش است.

    سوزوکی در طول سال‌های متمادی توانسته توانایی‌های خود را به عنوان یکی از بهترین سازندگان موتورسیکلت به مشتریان معرفی نماید. هرچند این شرکت فعالیت خود را از س

  • 9 - KTM

    9 - KTM

    این سازنده اتریشی موتورسیکلت از سال 1934 فعالیت خود را با تعمیر خودروها آغاز کرد. سه سال بعد موسس این شرکت یعنی Johann Trunkenpotz اقدام به فروش موتورسیکلت‌های ساخت DKW کرد. اولین محصول انحصاری این برند یعنی R100 در سال 1953 عرضه شد. از آن زمان تا 1991 این شرکت اقدام به ساخت چندین مدل اسکوتر و موتورسیکلت کرد.

    با شروع دهه 90 میلادی KTM به راه دیگری رفت چراکه از سال 92 میلادی به

  • 10 - تریومف

    10 - تریومف

    تاریخچه تریومف را می‌توان در میان سازندگان موتورسیکلت بسیار متفاوت دانست. این شرکت که در سال 1902 تاسیس شده، از همان زمان به ساخت موتورسیکلت اشتغال داشته و شاید به همین دلیل است که این روزها محصولات اولیه تریومف در میان مجموعه‌داران جایگاه ویژه‌ای دارد.

    در طول جنگ جهانی اول این برند توانست 30 هزار موتورسیکلت برای نیروهای ارتش تامین نماید. همکاری این شرکت با ارتش بریتانیا در دومین جنگ جهانی نیز ادامه یافت اما شهرت بین‌المللی موتورسیکلت‌های این برند را باید مدیون حضور مدل Thunderbird 6T در فیلم The Wild Ones محصول سال 1953 با شرکت مارلون

دیدگاه کاربران