معرفی 7 محصول برتر

ظهور M‌های باواریایی از گذشته تا به امروز

29 بهمن 1398 17:37
  • 1978

    M1

    در اواسط دهه هفتاد ب‌ام‌و به این نتیجه رسید برای ارائه جانشینی موفق برای سری E9 در مسابقات، باید یک سوپراسپرت موتور وسط را راهی میدان کند. قرار شد تا این خودرو توسط لامبورگینی تولید شود، به همین خاطر بخش تازه تاسیس M ب‌ام‌و، با این خودروساز وارد همکاری شد. در نهایت اما لامبورگینی از پروژه کنار رفت و طراحی M1 آنقدر طول کشید که تغییر قوانین اجازه ورود آن به مسابقات را نداد. در نهایت، 453 دستگاه از این خودرو ساخته شدند که بخشی خیابانی بودند و عده‌ای نیز با پسوند Procar برای پیست طراحی شده بودند. پیشرانه 277 اسب‌بخاری 6 سیلندر این خودرو اما توانایی رسیدن خودرو به سرعتی معادل 260 کیلومتر برساعت را داشت.

    M1
  • 1979

    M535i

    در سال 1979، بخش M به طور کامل وارد پروژه خودروهای خیابانی شد و اولین محصول آن، نمونه فوق سریع نسل E12 سری 5 بود. این مدل مجهز به پیشرانه شش سیلندر 215 اسب‌بخاری 3.5 لیتری بود و به لطف فلاپ اسپرت، گرافیک بدنه و صندلی‌های ریکارو، حال و هوای یک خودروی اسپرت تمام عیار را داشت. علاوه‌براین، غربیلک به عاریه گرفته شده از مدل M1، جعبه‌دنده مسابقه‌ای و فنربندی و ترمزهای بهتر، 1650 دستگاه M535i تولید شده را از باقی سری 5 ها متمایز می‌کردند.

    M535i
  • 1983

    M6/M635CSi

    در نمایشگاه فرانکفورت سال 1983، ب‌ام‌و از گسترش سریع تولیدات مزین به نام M به طور رسمی رونمایی کرد. نمونه M سری 6 نسل E24 در بازار جهانی با کد M635CSi عرضه شد، اما در بازار آمریکا با اندکی وقفه، این مدل به طور خلاصه M6 نام گرفت. این خودرو از پیشرانه 286 اسب‌بخاری شش سیلندر خطی، برگرفته از پیشرانه مدل M1 سود می‌جست. تا سال 1989، 4088 دستگاه از این سری تولید شدند که تنها 1767 نمونه M6، راهی بازار آمریکای شمالی شدند.

    M6/M635CSi
  • 1985

    M3

    بالاخره ب‌ام‌و در سال 1985 به ساخت مدل M از کوچکترین محصولش تن داد و M3 زاده شد. البته همانند M1، در حقیقت M3 حاصل تلاش ب‌ام‌و برای شرکت گسترده در مسابقات DTM و تورینگ بود. در ابتدا قرار نبود تا M3 به طور گسترده عرضه شود، اما استقبال قابل توجه علاقمندان سبب شد تا این خودرو تا سال 1992 عرضه شود. گونه‌های متعددی از M3 عرضه شدند که در این بین نمونه Sport Evo و کانورتیبل را باید خاص‌ترین‌ها دانست. برترین مدل M3، حدود 235 اسب‌بخار از پیشرانه 2.5 لیتری 4 سیلندر بیرون می‌کشید. 16202 دستگاه از نسل اول M3 تولید شد.

    M3
  • 2009

    X5M

    ب‌ام‌و تا پایان قرن بیستم بالاخره اولین شاسی‌بلند خود با نام X5 را عرضه کرد. اما توسعه بخش M به این بخش از بازار بالاخره یک دهه بعد و با عرضه نمونه X5M صورت گرفت. پیشرانه 4.5 لیتری توربو 8 سیلندر این خودرو، 555 اسب‌بخار تولید می‌کرد و گشتاور غول‌آسایی را در اختیار راننده می‌گذاشت که شتاب صفر تا صدی معادل 4 ثانیه به ارمغان می‌آورد.

    X5M
  • 2015

     M2

    ب‌ام‌و در سیستم جدید نام‌گذاری خود، سری 2 را به نمونه کوپه سری 1 و سری 4 را به نمونه کوپه سری 3 اختصاص داد. بدین ترتیب تولد M2 و M4 در این دهه را باید اولین تغییر اساسی در سری M دانست. اما در این بین، ظهور M2 به عنوان اولین M مستقل سری 1 و 2، از اهمیتی شگرف برخوردار است، چرا که نمونه M سری 1 نمی‌توانست M1 نام بگیرد. به لطف فرمان‌پذیری استثنایی و پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر 370 اسب‌بخاری، M2 از نظر بسیاری یکی از برترین کوپه‌های اسپرت بازار است.

     M2
  • 2020

    M8

    اولین نسل سری 8 که در اوایل دهه 90 عرضه گشت هرگز در نسخه M تولید نشد، به همین خاطر می‌توان این خودرو را اولین نمونه M از ب‌ام‌و سری هشت دانست. زیر کاپوت بلند M8 همان پیشرانه 4.4 لیتری و هشت سیلندر به قدرت 600 اسب‌بخار و گشتاور 750 نیوتن‌متر قرار گرفته است. این خودرو را که در 3 نسخه کوپه، کانورتیبل و گرن‌کوپه قابل خریداری است، می‌توان لوکس‌ترین عضو محصولات سری M‌ ب‌ام‌و دانست.

    M8

نویسنده : حامد معتمدی

منبع : باما

دیدگاه کاربران