بررسی هاچ‌بک‌های جذاب دهه 70 و 80 میلادی

تکامل سوپرمینی‌ها در دو دهه

5 اسفند 1398 11:01
  • 1972

    رنو 5

    اولین سوپرمینی به معنای واقعی توسط رنو به جهانیان معرفی شد. رنو 5 که یک هاچ‌بک کوچک با طراحی مدرن و قیمتی مناسب بود، توانست برای بیش از 15 سال پرفروش‌ترین خودروی فرانسوی باشد. اما این خودرو به عنوان ابداع‌کننده کلاس سوپرمینی‌ها، المان‌های مهمی همانند فرم هاچ‌بک، سپرهای پلاستیکی، داشبورد و رودری‌های پلاستیکی بسیار مدرن، مصرف کم و در عین حال سواری لذت بخش را ارائه می‌کرد. علاوه‌براین نمونه‌های سریع این خودرو همانن آلپاین و گوردینی نیز به نحوی کلاس هاچ‌بک‌های سریع را معرفی کردند.

    رنو 5
  • 1974

    فولکس‌واگن گلف

    نسل اول گلف از نمونه‌های امروزی بسیار کوچکتر بود و به نحوی یکی از سردمداران اولیه کلاس سوپرمینی‌ها شناخته می‌شد. این خودروی کوچک توسط جوجارو طراحی شده بود و به لطف مهندسی آلمانی، کم‌نقص و در عین حال بادوام بود. طراحی آن جلوتر از زمان عرضه و از آن مهم‌تر تاکید فولکس واگن بر جوان‌پسند بودن خودرو بود که به موفقیت آن کمک کرد. بسیاری گلف GTi را نیز اولین هاچ‌بک سریع واقعی جهان می‌دانند که با توجه به عملکرد فنی عالی، قابلیت تیونینگ و از آن مهم‌تر کاربردی بودن، تیر خلاصی بر پیکر خودروهای اسپرت کوچک انگلیسی و ایتالیایی زد.

    فولکس‌واگن گلف
  • 1977

    کرایسلر سانبیم

    گروه روتس (پدر معنوی پیکان) که در دهه هفتاد تحت عنوان کرایسلر اروپا فعال بود، یک پلتفرم استثنایی را طراحی کرد که با توجه به مشکلات عدیده آن زمانش، یک قمار بزرگ محسوب می‌شد. حاصل کار در اروپا با نام کرایسلر سانبیم عرضه شد و در سایر نقاط دیگر جهان نیز با برندهایی همانند داج و پلیموث نیز فروخته شد و پلتفرم آن پایه و اساس محصولات متعددی بود. بسیاری این خودرو را آخرین سوپرمینی دیفرانسیل عقب کلاسیک جهان می‌دانند که در آن نوآوری‌های متعدد در کنار طراحی مدرن و تنوع بالای پیشرانه‌ها، موفقیتی بزرگ برای کرایسلر اروپا رقم زد. نمونه سریع این خودرو با نام سانبیم لوتوس با کمک لوتوس طراحی شد و توانست در مسابقات رالی بدرخشد.

    کرایسلر سانبیم
  • 1983

    پژو 205

    برای بیشتر ما پژو 205 یک خاطره کمرنگ از مونتاژی موقت در ایران خودرو به جا گذاشته است. اما برای سایر جهانیان، این خودرو یک محصول محبوب و موفقی بود که پژو را به همه جهانیان شناساند. اهمیت 205 در حدی بود که به عنوان خودروی دهه هشتاد میلادی توسط نشریه معتبر CAR انتخاب شده است. تنوع بالای فرم‌های بدنه، شاسی و پلتفرم انعطاف‌پذیر، تنوع پیشرانه‌ها، تاکید روی کیفیت بالای سواری و مونتاژ خوب، به‌روزرسانی خودرو و از همه مهم‌تر بازاریابی مناسب بود که 205 را به خودرویی محبوب در میان اقشار کم‌درآمد، متوسط، جوانان و سالمندان بدل کرد. در این بین بسیاری گونه GTi را بهترین هاچ‌بک سریع‌ تاریخ می‌دانند.

    پژو 205
  • 1983

    فیات اونو

    فیات برای آن که از سایر رقبا عقب نماند، یک جانشین مدرن برای مدل نسبتاً قدیمی 127 معرفی و با نام Uno (یک در زمان ایتالیایی) راهی بازار کرد. در آن زمان برای موفق شدن در کلاس سوپرمینی‌ها به یک طراحی مدرن جوان‌پسند، تنوع پیشرانه و قیمت مناسب نیاز داشتید. فیات اما پا را از این فراتر گذاشت و به جزء سپردن طراحی به جوجارو و تامین تنوع در همه زمینه‌ها، تاکید بالایی روی لذت سواری و مدرن بودن خودرو داشت. فیات سعی کرد تا با استفاده از المان‌های نیمه لوکس، به نحوی مشتریان را در سفارش خودروی دلخواه خود بیشتر درگیر کند. در مدل توربو نیز به جزء پیشرانه قوی و شاسی عالی، مواردی همچون نشانگرهای دیجیتال به جذابیت‌های خودرو افزودند.

    فیات اونو
  • 1990

    رنو کلیو

    قطعاً برای رنو طراحی و ساخت جانشینی شایسته برای اولین سوپرمینی جهان کار چندان ساده‌ای نبود. جایگزین مدل 5 اما با نام کلیو در حالی در سال 1990 راهی بازار شد که بسیاری نسبت به موفقیت آن تردید داشتند. رنو با هوشیاری تمام سعی کرد تا در عین حفظ تمامی نقاط قوت نسل‌های اول و دوم رنو 5، عناصر جوانگرایی و به روز رسانی سریع را بیش از پیش در دستور کارش قرار دهد و به نحوی پا در جا پای پژو 205 قرار دهد. این روند نیز نتیجه داد و کلیو به یکی از محبوب‌ترین خودروهای اروپا بدل شد. مدل مشهور ویلیامز نیز به عنوان سریع‌ترین هاچ‌بک زمان خودش توانسته تا به امروز لقب خوش دست‌ترین سوپرمینی سریع تاریخ را یدک بکشد.

    رنو کلیو
دیدگاه کاربران