هیجان غیرضروری

5 موتورسیکلت با پیشرانه شش سیلندر

13 خرداد 1399 16:34
  • هیجان غیرضروری

    هیجان غیرضروری

    اکثر موتورسیکلت‌هایی که به صورت روزمره مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد به پیشرانه‌های تک یا دو سیلندر مجهز شده اما نمونه‌های زیادی نیز به همراه پیشرانه 4 سیلندر عرضه می‌شود که مطمئناً از نظر شتاب و قدرت برای کاربران راضی‌کننده خواهند بود. اما این میزان هم نمی‌تواند برای تمام علاقمندان راضی‌کننده باشد و به همین دلیل بوده که برخی شرکت‌های سازنده اقدام به نصب پیشرانه‌های شش سیلندر در قاب موتورسیکلت‌های ساخت خود کرده‌اند، اقدامی که در عین هیجان‌انگیز بودن می‌تواند بسیار غیر ضروری به نظر برسد. در ادامه این مطلب قصد داریم چند موتورسیکلت مجهز به پیشرانه شش سیلندر را معرفی کنیم، پس «باما» همراه باشید.

  • 1 - هوندا گلد وینگ

    1 - هوندا گلد وینگ

    فهرست معرفی موتورسیکلت‌های شش سیلندر نمی‌تواند عاری از نام این محصول هوندا باشد، موتورسیکلتی که می‌توان آن را یکی از بهترین‌های این رده به شمار آورد. حیات آن پس از افزوده شدن دو سیلندر به پیشرانه 4 سیلندری آغاز شد که در سال 1987 معرفی شده بود. این نیروگاه شش سیلندر، 1800 سی‌سی حجم دارد و برای استفاده در یک موتورسیکلت تورینگ بسیار عالی به نظر می‌رسد. مرکز ثقل پایین باعث شده فرمان‌پذیری هوندا گلد وینگ مخصوصاً در پیچ‌ها بسیار ایده‌آل باشد، امری که مشابه آن را مثلاً در هارلی دیویدسونElectra-Glide نمی‌توان مشاهده کرد. در این میان بد نیست اشاره‌ای هم به محصول دیگر هوندا یعنی Valkyrie داشته باشیم، محصولی که در واقع یک گلد وینگ در لباس یک موتورسیکلت کروزر است.

  • 2 - ب‌ام‌و K 1600

    2 - ب‌ام‌و K 1600

    شرکت ب‌ام‌و در طول دهه‌های 80 و 90 میلادی اقدام به جایگزینی پیشرانه‌های شش سیلندر خودروهای ساخت خود با نمونه‌های جدیدتر کرد. هرچند امروزه به دلیل کاهش مصرف سوخت شاهد جایگزین شدن پیشرانه‌های قدیمی با انواع مجهز به توربوشارژر با تعداد سیلندر کمتر هستیم، اما در دنیای موتورسیکلت هستند محصولاتی همچون ب‌ام‌و K 1600 که همچنان با پیشرانه‌های 6 سیلندر به حیات خود ادامه می دهند. برخلاف هوندا گلد وینگ، چیدمان سیلندرهای پیشرانه K 1600 به صورت تخت نبوده و با زاویه 55 درجه به یکدیگر متصل شده‌اند. متخصصان ب‌ام‌و تلاش کرده‌اند وزن این محصول را پایین نگه داشته و عرض آن را در محدوده 55 سانتی‌متر محدود کنند، امری که K 1600 را به صاحب باریک‌ترین پیشرانه شش سیلندر ساخته شده تاکنون تبدیل کرده است.

  • 3 - هوندا CBX

    3 - هوندا CBX

    با شنیدن نام موتورسیکلت شش سیلندر بیشتر افراد هوندا CBX را به خاطر می‌آورند، محصولی که پیشرانه آن برخلاف ب‌ام‌و K 1600 اصلاً کم عرض نبوده و حتی از دو طرف موتورسیکلت کمی بیرون زده است. ظاهر این پیشرانه به همراه شش خروجی که از آن بیرون آمده بسیار جالب توجه است. بد نیست بدانید این محصول اولین موتورسیکلت شش سیلندر هوندا به شمار می‌آید، هرچند که اصل و نسب آن را باید در موتورسیکلت‌های مسابقات RC در دهه 60 میلادی جستجو کرد. هوندا در حقیقت CBX را در هنگام عرضه در سال 1978 به عنوان یک موتورسیکلت اسپرت معرفی کرد. مدل بعدی این محصول با نام CBX-B در سال 1981 و به عنوان یک موتورسیکلت اسپرت- تورینگ عرضه شد.

  • 4 - کاوازاکی Z1300

    4 - کاوازاکی Z1300

    شرکت کاوازاکی تنها یک سال پس از معرفی هوندا CBX، محصول شش سیلندر خود را با نام Z1300 معرفی کرد و شاید به همین دلیل است که طرح نسخه استاندارد این دو محصول بسیار شبیه به نظر می‌رسد. همانطور که از نام آن برمی‌آید، حجم پیشرانه آب-خنک آن برابر با 1300 سی‌سی بوده و بزرگتر از پیشرانه یک لیتری هوا-خنک CBX است. با این اوصاف به نظر می‌رسد که کاوازاکی لااقل روی کاغذ عملکرد بهتری از CBX ارائه دهد، هرچند که بنابر دلایلی خریداران از محصول هوندا بیشتر استقبال کرده‌اند. بعدها شرکت سازنده با افزودن شیشه جلو، محفظه بار و بازطراحی سازه برای تحمل وزن بیشتر، Z1300 را به یک موتورسیکلت تورینگ تبدیل کرد که در بازار اروپا Voyager نامیده شد. کاوازاکی Z1300 تا سال 1989 به حیات خود ادامه داد، درحالی‌که تولید CBX در سال 1982 خاتمه یافت.کاوازاکی همچنان از نام Voyager در مدل Vulcan 1700 Voyager استفاده می‌کند.

  • 5 - بنلی 750 Sei

    5 - بنلی 750 Sei

    بسیاری افراد هوندا CBX را به عنوان اولین موتورسیکلت شش سیلندر می‌شناسند، اما این اعتقاد درستی نیست چراکه این افتخار نصیب بنلی 750 Sei شده است. این موتورسیکلت ایتالیایی اولین بار در سال 1972 معرفی و تا سال 1978 در تیراژ محدودی ساخته شد، همان سالی که هوندا CBX تازه پا به عرصه گذاشت. در طول سال‌های 1979 تا 1989 حجم پیشرانه این محصول از 750 به 900 سی‌سی افزایش یافت. پیشرانه بنلی 750 Sei با افزوده شدن 2 سیلندر به پیشرانه مدل CB500 ساخته شد. در کل به نظر می‌رسد هوندا ایده ساخت CBX را از محصول بنلی گرفته باشد.

دیدگاه کاربران