رازهای ساخت نشان 110 ساله
نکاتی جالب درباره لوگوی بوگاتی
رازهای ساخت نشان 110 ساله
آغاز فعالیت بوگاتی به سال 1909 بازمیگردد ولی نکته جالب اینکه در طول 110 سال گذشته لوگوی این برند تقریباً بدون تغییر باقیمانده و تنها ابعاد آن فرق کرده است. هرچند نشان این برند تنها لوگوی بیضی شکل در صنعت خودروسازی نبوده و حتی شاید نسبت به نشان آبی و سفید و بیضوی فورد شهرت کمتری نیز داشته باشد اما مطمئناً کمتر برندی میتواند با اعتبار بوگاتی رقابت کند.
اکنون بوگاتی سیر روند ساخت هریک از لوگوهایی که روی محصولات خود نصب میکند را با رسانهها درمیان گذاشته تا علاقمندان را با این بخش از فرآیند تولید آشنا نماید، پروسهای که از لحاظ زمانی با ساخت یک دستگاه خودرو بوگاتی برابری میکند.
طراحی شده توسط اتوره بوگاتی
بنیانگذار افسانهای برند بوگاتی خواهان نصب لوگویی با کیفیت و البته متفاوت با نشانهای معمول خودروسازان در سالهای 1900 بود به همین دلیل در طراحی اندازه و زوایای این نشان، اصول علمی را بهکار گرفت. اگرچه ابعاد این نشان در طول سالها تغییر کرده، اما همچنان همان طرحی است که اتوره بوگاتی پدید آورده بود.
فلسفه رنگها
براساس اعلام بوگاتی پس زمینه قرمز لوگوی این برند علاوه بر جلب توجه، عملکرد هیجانانگیز فنی خودروهای این شرکت را به نمایش میگذارد. حروف سفید و حاشیه این لوگو نیز ویژگیهای لوکس محصولات را معرفی کرده ضمن اینکه حرف B با رنگ مشکی و فرم خاص که در بالای لوگو قرار گرفته نیز برتری و متمایز بودن بوگاتی را به رخ میکشد.
60 نقطه رازآلود
بوگاتی درباره علت استفاده از 60 نقطه اطراف لوگو مطلبی اعلام نکرده هرچند امکان دارد علت ایجاد این طرح، محبوبیت موج هنر نو در اواخر سده 1800 و اوایل 1900 باشد. البته برخی دیگر آن را به نمایش استحکام قطعات فنی خودروهای این برند نسبت دادهاند.
لوگوهای نقرهای در دوران مدرن
اگرچه بوگاتی سعی میکند تا جای ممکن از وزن خودروهای خود بکاهد، اما شیرون با وزنی نزدیک به دو تن در مقایسه با رقبا چندان سبک نیست. پس با این حساب نباید حساسیتی روی نشان 159 گرمی از جنس نقره باشد. البته احتمال تغییر جنس آن در آینده به فیبرکربن نیز وجود دارد.
ساخت لوگوها توسط شرکتی 242 ساله
شرکت آلمانی Poellath GmbH & Co. KG Münz- und Prägewerk که از سال 1778 در ایالت باواریا در آلمان فعالیت داشته و به دلیل سطح بالای تکنیکی در ساخت قطعات فلزی مشهور است، از زمان شروع مجدد فعالیت بوگاتی در اوایل سالهای 2000 به ساخت لوگوی این برند اشتغال دارد.
تلاش بیش از 20 کارگر برای ساخت هر نشان
بنابر اظهار مدیرعامل بوگاتی، لوگوی نصب شده روی محصولات این شرکت دستساز بوده و در ساخت آنها از ابزار اختصاصی استفاده میشود. از زمان برش اولیه قطعه تا انجام کارهای نهایی، چندین روز و هر روز 10 ساعت زمان صرف ساخت هرکدام از لوگو ها میشود. در مقام مقایسه بد نیست بدانید هر نمونه از پیکاپ فورد F-150 ظرف 20 ساعت ساخته میشود.
1000 تُن فشار برای بهترین کیفیت
برای صحیح بودن حروف نشان، قطعات نقرهای تحت فشار زیادی قرار میگیرند به گونهای که ضخامت نهایی این قطعات به 2.1 میلیمتر میرسد. در پوشش نهایی از مواد اکسید و سیلیکاتی استفاده شده و هیچ ماده سمی در این قسمت به کار گرفته نمیشود.
فوت آخر
نشان تاج بوگاتی روی لوگو نیز به کمک فرآیند لعابکاری و حرارت و تحت فرآیندی طبیعی، شکل سه بعدی به خود میگیرد. البته با توجه به دستساز بودن این لوگوها، وجود تفاوتهای جزئی در هرکدام از نمونهها نسبت به سایرین چندان دور از انتظار نیست.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com
برای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید