سیر تحول از F-1 تا F-150

نگاهی به چهارده نسل فورد سری F

5 آبان 1399 16:00
  • 1948

    نسل اول

    داستان فورد سری F با یک وانت بسیار ساده و ابتدایی با نام F-1 آغاز می‌شود، خودرویی به ظرفیت نیم تن که البته در نسخه‌های 0.75 و یک تن نیز ساخته شد. در آن دوران وانت‌ها انواعی ساده بوده که تنها به دو صندلی، جعبه‌دنده دستی و تجهیزات بسیار ابتدایی مجهز بودند و معمولاً با پیشرانه شش یا هشت سیلندر عرضه می­‌شدند.

  • 1953

    نسل دوم

    در این نسل نام پیکاپ فورد از F1 به F100 تغییر یافته و فرم ظاهری نیز به واسطه کاپوت بلندتر و تعداد بیشتر قطعات بدنه نسبت به نسل قبل تغییر کرد. البته طراحی این خودرو همچنان به خط و ربط رایج در اواخر دهه 30 میلادی وفادار بود. جعبه‌دنده اتوماتیک و روکش جدید صندلی‌ها به عنوان آپشن پیشنهاد شد.

  • 1957

    نسل سوم

    می‌­توان گفت حیات سری F مدرن از این نسل آغاز شد، چراکه فرم مواج بدنه در این نسل جای خود را به خطوط مستقیم داد. فضای کابین افزایش یافت و سامانه چهار چرخ محرک نیز برای اولین بار به صورت آپشن عرضه شد.

    می‌­توان گفت حیات
  • 1961

    نسل چهارم

    چهارمین نسل از سری F با بدنه مستقل از شاسی ساخته شده و سیستم تعلیق دوجناغی جلو که در این نسل معرفی شد تا سال‌ها در آن باقی ماند. نیروی کمکی برای فرمان و ترمزها در این نسل به صورت آپشن اضافی مطرح شد تا این مدل را برای رانندگی روزمره به گزینه‌ای مناسب‌تر از قبل تبدیل کند.

  • 1967

    نسل پنجم

    ابعاد کابین و فاصله میان محورهای فورد F-100 در پنجمین نسل افزایش یافت. در این نسل با ارائه تهویه مطبوع به صورت آپشن و بروزرسانی فضای کابین، توجه بیشتری به راحتی سرنشینان جلب شد. امکان انتخاب گزینه‌های متنوع برای بخش فنی نیز فراهم شد.

  • 1973

    نسل ششم

    در این نسل سرانجام شاهد معرفی نسخه دوکابین از این خودرو بودیم. در این دوران وانت‌ها علاوه بر حفظ کاربری اصلی خود، به مرور زمان به ویژگی‌های خودروهای خانوادگی هم مجهز می‌­شدند که فورد F-150 نیز از این قاعده مستثنی نبود.

  • 1980

    نسل هفتم

    با ورود به دهه هشتاد میلادی، فورد سری F توانست عنوان پرفروش‌ترین وانت در بازار خودروی ایالات متحده را به دست آورد. طراحی جدید بدنه و شاسی این وانت غیر از دمیدن روح جدید در کالبد آن، میزان راحتی سواری را نیز افزایش داد.

  • 1987

    نسل هشتم

    سری هشتم فورد F-150 در حقیقت نسخه بازطراحی شده نسل هفتم با عناصر شبیه به خودروهای اروپایی بود که در سال 1987 معرفی شد. امکان سفارش پیشرانه 8 سیلندر 5.8 لیتری به قدرت 210 اسب‌بخار نیز فراهم گردید بنابراین مشتریان با یک وانت قدرتمند طرف بودند. ترمزهای ضدقفل محور عقب برای اولین بار در این نسل از سری F عرضه شد.

  • 1992

    نسل نهم

    نسل نهم شباهت زیادی به مدل قبلی داشت اما در کابین امکانات تازه‌ای همچون روکش چرمی صندلی‌ها اضافه شد ضمن این‌که در سال 1993 مدل SVT F-150 Lightning با سیستم تعلیق تقویت شده و نسخه قدرتمندتر از پیشرانه 8 سیلندر 5.8 لیتری با 240 اسب‌بخار قدرت معرفی شد.

  • 1997

    نسل دهم

    دهمین نسل سری F از بسیاری جهات خودرویی قابل توجه بشمار می­‌آید چراکه علاوه بر طرح جدید بدنه، در قالب مدل‌های F-250 و F-350 هم تولید شد. پیشرانه 5 لیتری هشت سیلندر و سیستم تعلیق جناغ دوبل محور جلو بالاخره پس از سه دهه کنار گذاشته شده و نیروی پیشرانه نسخه قدرتمند SVT Lightning به 380 اسب‌بخار افزایش یافت.

    نکته جالب این‌که نسل نهم و دهم F-150 در سال 1997 به صورت همزمان تولید شدند.

  • 2005

    نسل یازدهم

    طراحی F-150 از سال 2005 عضلانی‌تر و ابعاد این خودرو نیز بزرگتر شد، ضمن این‌که در تریم King Ranch از این پیکاپ، امکانات لوکس در آن زمان به حد اعلای خود رسید.

  • 2009

    نسل دوازدهم

    نسل دوازدهم با تغییرات محدود طراحی نسبت به مدل قبلی به میدان آمد. مهمترین نکته درباره این نسل سری F را باید تولد نسخه SVT Raptor به عنوان یک آفرودر قدرتمند دانست که به پیشرانه 8 سیلندر حجیم و سیستم تعلیق تقویت شده مجهز بود.

    نسل دوازدهم با تغییرات محدود طراحی نسبت به مدل قبلی به میدان آمد. مهمترین نکته درباره این نسل سری
  • 2015

    نسل سیزدهم

    مهمترین بروزرسانی اعمال شده بر F-150 از سال 2015 را باید استفاده از آلومینیوم در ساخت بدنه آن دانست که به کاهش وزن خودرو منجر شد. البته در آن دوران در ساخت رقبای مهم فورد یعنی رم 1500 و شورولت سیلورادو هم از آلومینیوم استفاده شد بنابراین می‌­توان دریافت فورد این عمل را برای عقب نماندن از رقبا انجام داد.

  • 2021

    نسل چهاردهم

    با معرفی جدیدترین نسل فورد F-150، داستان زندگی این خودروی موفق و باسابقه همچنان ادامه دارد. خودرویی که بیش از هفت دهه توانسته نشان فورد را در میان رقبا سربلند نگاه دارد.

دیدگاه کاربران