هاچ‌بک محبوب فرانسوی 30 ساله شد

داستان رنو کلیو

23 آذر 1399 17:37
  • 1990

    رنو کلیو I (نسل اول)

    نسل اول کلیو به عنوان جانشین خودروی موفق رنو 5 در سال 1990 در جریان نمایشگاه خودرو پاریس به جهانیان معرفی شد. در سال 1991 هیات داوران رقابت خودروی برتر اروپا به علت طراحی زیبا، کیفیت مناسب، کابین جادار و تجهیزات کافی، کلیو را شایسته دریافت این عنوان مهم دانستند.

    مدل RT پنج در به پیشرانه 1.4 لیتری و امکاناتی مانند قفل مرکزی با ریموت، شیشه‌های برقی جلو و سیستم صوتی استریو با پشتیبانی از رادیو و کاست مجهز بود که برای خودرویی در این رده کافی به نظر می‌­رسید.

    سایر نسخه‌­های کلیو، شامل مدل RL سه در با پیشرانه 1.2 لیتری و همچنین مدل‌های مجهز به پیشرانه­‌های 1.9 لیتری دیزل،  مدل اسپرت RSi با پیشرانه 1.8 لیتری بنزین‌سوز و کلیو ویلیامز با پیشرانه 2 لیتری به قدرت 148 اسب‌بخار می‌شد.

  • 1998

    رنو کلیو II (نسل دوم)

    با پایان تولید نسل اول کلیو در سال 1998، نسل دوم این خودرو با طرحی جدید، ابعاد بزرگتر بدنه، فضای بیشتر کابین، صندلی‌های بزرگتر و سیستم تعلیق راحت‌تر به میدان آمد.

    به لطف فرآیند مهندسی و نوآوری‌هایی همچون استفاده از کاپوت آلومینیومی، چراغ‌های پلی‌کربنات و گلگیرهای کامپوزیت، وزن خودرو نسبت به قبل تغییر چندانی نداشت. نسل دوم کلیو اولین خودرویی در این رده بود که به کیسه هوای جانبی و ترمز ABS مجهز شد ضمن این‌که امکان سفارش کمربند ایمنی پیش‌کشنده و فرمان هیدرولیک نیز برای آن فراهم بود.

    پیشرانه‌های قابل نصب روی این مدل شامل 1.2 ، 1.4 و 1.6 لیتری بنزین‌سوز ، 1.9 لیتری دیزل و نمونه اسپرت موجود در مدل RS می‌­شد که 170 اسب‌بخار قدرت تولید می‌­کرد. در سال 2000 علاوه بر تغییر صفحه پشت آمپر و استاندارد شدن کیسه هوای جانبی، پیشرانه 1.6 لیتری بنزین‌سوز به 16 سوپاپ مجهز شد. این بروزرسانی به مرور زمان روی سایر پیشرانه‌ها هم اعمال شد که عملکرد بهتر و مصرف سوخت کمتری را در پی داشت.

    سپرهای جدید، چراغ‌های زنون (سفارشی)، سیستم تهویه دیجیتال، سیستم مسیریاب ماهواره‌ای و پیشرانه 1.5 لیتری توربودیزل موارد تازه‌ای هستند که در سال 2001 عرضه شد ضمن اینکه در همان سال نسخه­‌ای اسپرت از این خودرو با نام کلیو V6 Renault Sport هم عرضه شد که به پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری مشترک با مدل لاگونا به قدرت 226 اسب‌بخار مجهز شده بود. این پیشرانه در پشت صندلی‌های جلو نصب شده و قدرت خود را به محور عقب انتقال می­‌داد.

    در سال 2004 کابین کلیو کمی مورد بهسازی قرار گرفت ضمن این‌که قدرت کلیو RS نیز به 179 اسب‌بخار افزایش یافت که در دو نسخه استاندارد و کاپ قابل سفارش بود.

  • 2005

    رنو کلیو III (نسل سوم)

    سومین نسل کلیو در سال 2005 و با طرح متحول شده ظاهری، کیفیت بالاتر متریال داخل کابین، فضای بیشتر سرنشینان و تجهیزات کامل‌تر به علاقمندان معرفی شد. مواردی شامل کلید کارتی، استارت دکمه‌­ای ، سامانه پیشرفته GPS و کروزکنترل با محدودکننده سرعت برای نخستین بار در این نسل عرضه شد.

    نسل سوم کلیو اولین خودروی کوچکی بود که به لطف تجهیزات پیشرفته ایمنی فعال و غیرفعال، موفق شد از موسسه ایمنی اروپا (Euro NCAP) پنج ستاره ایمنی دریافت کند. نسخه استیشن کلیو در این نسل با نام اسپرت‌تورر و با فاصله بیشتر محورها معرفی شد ضمن این‌که قدرت کلیو اسپرت در این نسل به 197 اسب‌بخار رسید.

    نسل سوم رنو کلیو توانست در سال 2006 لقب «خودروی سال اروپا» را به دست آورد.

  • 2012

    کلیو IV (نسل چهارم)

    نسل چهارم کلیو که توسط Laurens van den Acker و با تاثیر از کانسپت DeZir شکل گرفته بود، در سال 2012 به میدان آمد. فاصله بیشتر میان محورها، طراحی و فناوری­‌های تازه همچون نمایشگر لمسی با سیستم اطلاعات سرگرمی R-Link و چراغ‌های LED مواردی بود که این مدل را از نسل‌های قبلی متمایز می‌کرد. پیشرانه­‌های TCe بنزین‌سوز و dCi دیزل اولین بار در این مدل نصب شد ضمن این‌که کلیو RS به پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ با قدرت 197 اسب‌بخار و جعبه‌دنده 6 سرعته دوکلاچه مجهز شده بود.

  • 2019

    رنو کلیو V (نسل پنجم)

    نسل فعلی کلیو در سال 2019 در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی و از همان سال وارد خط تولید شد. این خودرو به پیشرانه‌های مدرن بنزین‌سوز، دیزل و هیبرید مجهز بوده و توانست 5 ستاره ایمنی از یورو انکپ دریافت نماید.

    نمایشگر 9.3 اینچی لمسی اطلاعات سرگرمی، نمایشگر 10 اینچی دیجیتال پشت آمپر، کابین جادار و فضای 391 لیتری محفظه بار جزء ویژگی­‌های این خودرو به شمار می‌­آید.

دیدگاه کاربران