پرفروش‌ترین خودروی تاریخ بنز

کلاسی برای تمام سگمنت‌ها

1از11
کلاسی برای تمام سگمنت‌ها

مرسدس‌بنز E کلاس از سری خودروهای تشریفاتی است که خودروساز آلمانی در پیکربندی‌های مختلف بدنه و پیشرانه از سال 1993 و در پنج نسل در سراسر جهان به فروش رسانده است.

پیش از سال 1993، مرسدس‌بنز همین دسته از خودرو را تحت نامگذاری‌های غیرمتحد عرضه کرده بود. E در آغاز، ابتدای کلمه آلمانی Einspritzmotor (به معنی موتور انژکتوری) بود؛ یک شیوه نامگذاری جدید در خودروهای تولید انبوه آن زمان. اولین بار E کلاس، با حرف E به عنوان پسوند نام پیشرانه (به طور مثال 230E) در دهه‌های 1960 عرضه شد. با عرضهی فیس‌لیفت W124 در سال 1993 از E به عنوان پیشوند نام پیشرانه استفاده شد (به طور مثال E 220). این مدل به طور رسمی اشاره به E کلاس (یا E-Klasse) داشت. در آن زمان تمام خودروهای مرسدس از سیستم سوخت انژکتوری استفاده می‌کردند و کمپانی احساس کرد که دیگر لزومی به تأکید بر این نشان به عنوان ویژگی متمایز وجود ندارد.

در طول تاریخ کمپانی، سدان‌ها و استیشن‌های کلاس E با فروشی بیش از 13 میلیون دستگاه تا سال 2015، پرفروش‌ترین مدل‌های مرسدسبنز محسوب می‌شوند. اگرچه این خودرو در ابتدا به صورت سدان و استیشن‌واگن موجود بود، اما سری W212 در سال 2012 از مدل‌های کوپه و کانورتیبل رونمایی کرد. به دلیل سایز و دوام بالای کلاس E، این خودرو بارها به عنوان تاکسی و خودروهای ویژه (برای مثال پلیس و آمبولانس) استفاده شد.

1از11

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ بنز

W120 (1953 تا 1962)

1از11
W120 (1953 تا 1962)

اولین مرسدس سایز متوسط مدرن با کد W120 و نام «پونتون» 180 در سال 1953 معرفی شد. با مهندسی مشترک با 190 SL مدل 1955، پونتون یک سدان شیک با پیشرانه‌ای 4 سیلندر بود. مدل 190 با پیشرانه بزرگ‌تر در سال 1958 معرفی شد.

1از11

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ بنز

W110 (1961 تا 1968)

1از11
W110 (1961 تا 1968)

مرسدس به انتهای هر دو مدل S کلاس و 190 Fintail مدل 1962 با کد معرفی W110، باله‌هایی به سبک خودروهای آمریکایی اضافه کرد. مدتی بعد در سال 1965، از مدل 230 برای اولین بار با پیشرانه 6 سیلندر خطی رونمایی شد. در این مدل حجم پیشرانه 4 سیلندر نیز افزایش یافت.

1از11

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ بنز

W114 و W115 (1968 تا 1976)

1از11
W114 و W115 (1968 تا 1976)

این خودروی سایز متوسط در سال 1968 به عنوان W114/W115  بازطراحی شد. این بار، مدل‌های 6 سیلندر W114 متداول‌ترین مدل‌ها بودند و مدلهای W115 مجموعه خودروهای خط تولید کمپانی را با پیشرانه‌های 4 و 5 سیلندر کامل می‌کردند. پیشرانه‌های دیزلی و بدنه کوپه نیز بعدها به خط تولید اضافه شدند.

1از11

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ بنز

W123 (1976 تا 1986)

1از11
W123 (1976 تا 1986)

مدل محبوب W123 بلافاصله پس از عرضه در سال 1976 تبدیل به پرفروش‌ترین مدل مرسدس شد. به طور ویژه، مدل‌های دیزلی 200D و 240D (همچنین بعدها 300D پنج سیلندر) به شهرت کیفیت بالای خودروهای بنز، افزودند. بیش از 2.6 میلیون دستگاه از این خودرو تا توقف تولید آن در سال 1986 ساخته شد. انواع مدل‌های سدان، کوپه و استیشن از این خودرو در طول 10 سال، تولید شدند.

1از11

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ بنز

W124 (1984 تا 1993)

1از11
W124 (1984 تا 1993)

W124 در سال 1984 عرضه شد و چندین استاندارد جدید برای یک مرسدس سایز متوسط را معرفی کرد. این خودرو سومین خودرویی بود که تم طراحی جدید کمپانی را از اواخر دهه 1970 به ارث می‌برد؛ دو خودروی دیگر، خودروی پرچم‌دار W126 و جمع‌وجور W201 بودند. هنگامی که این سری در سال 1993  فیس‌لیفت شد، نام‌گذاری آن با سیستم جدید انجام شد و این خودرو به طور رسمی «E کلاس» نام گرفت.

مانند نسل سابق خود، W124 نیز در سبک‌های بدنه سدان، کوپه و استیشن عرضه شد. یک کانورتیبل جدید (با کد معرفی A124) نیز از این خودرو موجود بود که اولین مرسدس کانورتیبل سایز متوسط محسوب می‌شد.

1از11

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ بنز

نسل اول W124 (1993 تا 1995)

1از11
نسل اول W124 (1993 تا 1995)

نام E کلاس اولین بار برای فیس‌لیفت W124 در سال 1993 و برای مدل سال 1994 استفاده شد. W124 در سال 1984 معرفی شد، اما تا سال 1993 از سیستم نام‌گذاری قدیمی‌ برای آن استفاده می‌شد. در این سال تمام مدل‌های مرسدس‌بنز به سیستم نام‌گذاری جدید سوئیچ کردند. برای مثال به جای 300E از E 320 استفاده شد.

در این خودروها نسخه‌های دیزلی به عنوان آپشنی با مصرف سوخت کمتر نسبت به پیشرانه‌های بنزینی 4 و 6 سیلندر، به کار خود ادامه دادند و نیروی پیشرانه‌های 8 سیلندر V شکل بنزینی، که از سال 1992 موجود بودند، افزایش یافت. لازم به ذکر است که مدل‌های 4 سیلندر بنزینی در ایالات متحده عرضه نشدند.

این خودرو در سبک بدنه‌های سدان (W124)، کوپه (C124)، کانورتیبل (A124) و استیشن (S124) وارد بازار شد. از سال 1991 تا اوایل سال 1995، مرسدس یک نسخه اسپرت با تولید محدود از سدان W124 را عرضه کرد که با کمک پورشه مونتاژ شده بود. این خودرو 500 E (و پس از سال 1993، E 500) نامیده می‌شد.

1از11

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ بنز

نسل دوم W210 (1995 تا 2002)

1از11
نسل دوم W210 (1995 تا 2002)

نسل دوم E کلاس در سال 1995 عرضه شد. این نسل مرسدس سایز متوسط را تبدیل به گران‌قیمت‌ترین خودروی لوکس کرد. اگرچه هنوز مدل‌های 6 سیلندر عرضه می‌شد، اما چهار چراغ جلو و قیمت بالای خودرو، آن را به خودرویی مجلل تبدیل کرده بود. در سپتامبر 1999، شاهد عرضه نسخه فیسلیفت E کلاس بودیم. این فیس‌لیفت شامل بهبودهایی در ظاهر، پلتفرم و کیفیت خودرو نسبت به نسخه‌های اولیه بود. در سال 1996 مجله موتور ترند آن را مهم‌ترین خودروی سال لقب داد. درحالی که مدل سدان آن در سال 2002 با نسل سوم جایگزین شد، اما تولید نسخهی استیشن نسل دوم تا مارس 2003، ادامه داشت.

1از11

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ بنز

نسل سوم W211 (2002 تا 2009)

1از11
نسل سوم W211 (2002 تا 2009)

سومین نسل که در سال 2002 عرضه شد، مدل تکاملی نسل پیشین بود. پیش از آن که فروش این خودرو در آمریکای شمالی آغاز شود، این خودرو در سال 2002 در فیلم مردان سیاه‌پوش 2 نشان داده شد. براساس پلتفرم آن مدل کوپه CLS کلاس شکل گرفت، خودرویی که هدف آن در درجه اول، جذب افراد جوان‌تر بود.

نسل سوم E کلاس در ژوئن 2006 برای مدل سال 2007 دچار فیس‌لیفت شد و مشکلات کیفی و فنی آن نسبت به مدل‌های پیشین کاهش یافت. سیستم کنترل ترمز سنسوترونیک حذف و سیستم Pre-Safe (بدون سیستم پشتیبانی ترمز) به تجهیزات استاندارد این خودرو اضافه شد. بزرگ‌ترین پیشرانه در بین مدل‌های E کلاس متعلق به E500 بود (در ایالات متحده E550 نام گرفت) که ظرفیت پیشرانه آن در کنار فیس‌لیفت سال 2006 از 5 به 5.5 لیتر افزایش پیدا کرد. در سال 2007، نسخهی دیزلی کلاس E از CDI به بلوتک تغییر نام داد. نام بلوتک فقط برای جلوگیری از سردرگمی در خط تولید مدل‌های دیزلی بود.

1از11

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ بنز

نسل چهارم W212 (2009 تا 2016)

1از11
نسل چهارم W212 (2009 تا 2016)

پیش از رونمایی نسل چهارم در نمایشگاه خودروی ژنو 2009، عکس‌های رسمی آن در تاریخ 9 دسامبر 2008 در اینترنت لو رفته بود. بروشورهای اسکنشده‌ای از آن هم در ژانویه 2009 روی اینترنت قرار گرفت که جزئیات کامل مدل‌های E 200 CGI و E230 CGI را با پیشرانه‌های توربو انژکتوری نشان میداد. امکانات جدید شامل سیستم تشخیص نقاط کور، سیستم کمکی حفظ مسیر، سیستم کمکی هشداردهنده حواسپرتی راننده و سیستم کمکی دید در شب بود. در ایالات‌متحده، E کلاس حدود 4600 دلار آمریکا ارزان‌تر از مدل پیشین خود بود.

در سال 2013 (برای مدل سال 2014)، کلاس E دچار فیس‌لیفت اساسی شد. قسمت جلوی آن کاملاً بازطراحی شد که به آن ظاهری تهاجمی‌تر نسبت به مدل پیش از فیس‌لیفت می‌داد. این فیس‌لیفت شامل جلوپنجرهی جدید و بزرگ‌تر و تیزتر و چراغ‌های جلوی تکی جدید (که پایان استفاده از چراغ‌های دوقلوی مرسدس بود) با چراغ‌های مخصوص روز LED بود. هدف از فیس‌لیفت، افزایش جذابیت خودرو برای خریداران جوان‌تر بود؛ کسانی که رقبای جدی مرسدس مانند آئودی A6 و ب‌ام‌و سری 5 را به دلیل ظاهر مدرن‌تر آن‌ها ترجیح می‌دادند. بیش‌تر پیشرانه‌ها از مدل پیشین بدون تغییر وارد این مدل جدید شده بودند. مدل‌های کوپه و کانورتیبل، با جلوپنجره باریک‌تر و کاپوت صیقلی‌تر، ظاهری تهاجمی و چابک‌تر از سدان داشتند. اگرچه این مدل یک مدل کاملاً جدید نبود، اما اکثریت افراد در دنیای خودرو این نکته را متذکر شدند که طراحی بهروز و تغییرات مختلف، این خودرو را به چیزی بیش از یک فیس‌لیفت در اواسط چرخه تولید، تبدیل کرده است.

1از11

پرفروش‌ترین خودروی تاریخ بنز

نسل پنجم (2016 تاکنون)

1از11
نسل پنجم (2016 تاکنون)

پس از آن‌که مرسدس‌بنز حدود 1 میلیارد یورو صرف بازسازی وسیع و فیس‌لیفت نسل قبلی در میانه عمر آن کرد، که گران‌ترین فیس‌لیفت میانه عمر در تاریخ صنعت خودرو به شمار می‌رود، از نسل بعدی E کلاس در نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای شمالی 2016 رونمایی شد. نسل بعدی E کلاس اشاراتی از طراحی خودروی بزرگ‌تر S کلاس و خودروی کوچک‌تر C کلاس در دل خود دارد. پیشرانه‌های قابل انتخاب در نسل پنجم، به لطف سوئیچ از نسخه های 6 سیلندر خطی به 6 سیلندر V شکل، در کنار نسل جدید پیشران‌های 4 سیلندر ، دچار به‌روزرسانی عمده‌ شده است.

این نسل از آخرین تکنولوژی‌های رانندگی نیمهخودکار برای استفاده در بزرگراه‌ها بهره‌مند است که خودرو را قادر می‌سازد در تا سرعت 210 کیلومتربرساعت، قابلیت رانندگی خودکار داشته باشد. این سیستم از آرایش پیچیدهای از سنسورها، رادارها و دوربین‌ها برای اسکن جاده پیش‌رو استفاده می‌کند و نیازمند آن است که دست‌های راننده همیشه روی فرمان باشد.ری (برای مثال نشدند.وی بنزینی 4 و 6 سیلندر، به کار خود ادامه دادند و موتورهای 8 سیلندر

1از11

نویسنده : آرش نهندیان
منبع: media.daimler.com