ضربان قلب‌تان را بالاببرید. این شعار یاماها در نیم قرن اخیر است.

تاریخچه یاماها؛ از پیانو تا پیست!

29 شهریور 1397 10:00
  • 1887

    موسس یاماها کسی نبود جز آقای Torakusu Yamaha که او را به‌عنوان پیشگام ساخت تجهیزات موسیقی غربی در ژاپن می‌شناسند.

    آقای یاماها وقتی به بازسازی یک ارگ قدیمی مشغول بود، نخستین جرقه در ذهنش شکل گرفت و به‌دنبال ساخت تجهیزات موسیقی رفت. شرکتی که آقای یاماها بدین منظور ساخته بود Nippon Gakki Company نام داشت.

    موسس یاماها کسی نبود جز آقای Torakusu Yamaha که او را به‌عنوان پیشگام ساخت تجهیزات موسیقی غربی در ژاپن می‌شناسند.
  • 1900

    نخستین سازی که آقای یاماها ساخت، یک ارگی قدیمی مستعمل بود که به مدت 4 ماه آن‌را بازسازی کرد. در سال 1900 میلادی نیز تولیدانبوه پیانوهای دیواری یاماها آغاز شد.

    نخستین سازی که آقای یاماها ساخت، یک ارگی قدیمی مستعمل بود که به مدت 4 ماه آن‌را بازسازی کرد. در سال 1900 میلادی نیز تولیدانبوه پیانوهای دیواری یاماها آغاز شد.
  • 1954

    بعد از جنگ جهانی دوم، مدیرعامل وقت یاماها (Genichi Kawakami) با هدف ساخت موتورسیکلت، تصمیم به جداسازی بخشی از شرکت یاماها گرفت؛ شرکتی که یکسال بعد نامش را یاماها موتور گذاشتند.

    بعد از جنگ جهانی دوم، مدیرعامل وقت یاماها (Genichi Kawakami) با هدف ساخت موتورسیکلت، تصمیم به جداسازی بخشی از شرکت یاماها گرفت؛ شرکتی که یکسال بعد نامش را یاماها موتور گذاشتند.
  • 1955

    اولین موتورسیکلت یاماها با نام YA-1 در این سال به بازار آمد؛ موتورسیکلتی تک‌سیلندر و دو زمانه که طرح آن‌را از موتورسیکلت آلمانی DKW RT کپی کرده بودند.

    این موتورسیکلت در همان سال فروش 125 دستگاهی داشت و به نوعی ثابت کرد که یاماها موتور، اولین قدمش را درست برداشته است.

    اولین موتورسیکلت یاماها با نام YA-1 در این سال به بازار آمد؛ موتورسیکلتی تک‌سیلندر و دو زمانه که طرح آن‌را از موتورسیکلت آلمانی DKW RT کپی کرده بودند.
  • 1958

    یاماها، اولین موتورسیکلت‌هایش را در این سال به بازار آمریکا صادر کرد. در آن زمان، نمایندگی یاماها در آمریکا را شرکتی به‌نام Cooper Motors برعهده داشت.

    اولین موتورسیکلتی که یاماها در این بازار فروخت YD-1 بود و از یک انجین 2 سیلندر 250 سی‌سی بهره می‌برد.

    یاماها، اولین موتورسیکلت‌هایش را در این سال به بازار آمریکا صادر کرد. در آن زمان، نمایندگی یاماها در آمریکا را شرکتی به‌نام Cooper Motors برعهده داشت.
  • 1968

    یاماها در این سال، نخستین موتورسیکلت دومنظوره جهان را با نام DT-1 Enduro معرفی کرد؛ موتورسیکلتی که علاوه‌بر جاده‌های آسفالت، قابلیت سواری در آفرود هم داشت و به همین دلیل آن‌را به‌نوعی پدر موتورسیکلت‌های ادونچر جهان می‌دانند.

    یاماها در این سال، نخستین موتورسیکلت دومنظوره جهان را با نام DT-1 Enduro معرفی کرد؛ موتورسیکلتی که علاوه‌بر جاده‌های آسفالت، قابلیت سواری در آفرود هم داشت و به همین دلیل آن‌را به‌نوعی پدر موتورسیکلت‌های ادونچر جهان می‌دانند.
  • 1968

    اولین اسنوموبیل یاماها SL350 نام داشت که از انجین 2 سیلندر دو زمانه بهره می‌برد. این نخستین اسنوموبیلی بود که دریچه‌های کاربراتور آن در کناره‌های بلوک انجین قرار داشتند.

    اولین اسنوموبیل یاماها SL350 نام داشت که از انجین 2 سیلندر دو زمانه بهره می‌برد. این نخستین اسنوموبیلی بود که دریچه‌های کاربراتور آن در کناره‌های بلوک انجین قرار داشتند.
  • 1970

    اولین موتورسیکلت چهارزمانه یاماها در این سال و با نام XS-1 معرفی شد. حجم انجین این موتورسیکلت 650 سی‌سی بود و سیلندرهایش به‌صورت عمودی در کنار یکدیگر قرار داشتند.

    اولین موتورسیکلت چهارزمانه یاماها در این سال و با نام XS-1 معرفی شد. حجم انجین این موتورسیکلت 650 سی‌سی بود و سیلندرهایش به‌صورت عمودی در کنار یکدیگر قرار داشتند.
  • 1975

    یاماها نخستین شرکتی بود که از تعلیق مونوشاک (تَک کمک) در موتوکراس‌ها استفاده کرد. YZ اولین محصول یاماها با تعلیق مونوشاک بود و از آن زمان به بعد خانواده YZ به محبوبیت زیادی در میان آفرودسواران دست یافت.

    یاماها نخستین شرکتی بود که از تعلیق مونوشاک (تَک کمک) در موتوکراس‌ها استفاده کرد. YZ اولین محصول یاماها با تعلیق مونوشاک بود و از آن زمان به بعد خانواده YZ به محبوبیت زیادی در میان آفرودسواران دست یافت.
  • 1978

    یکسال بعد از معرفی XS1100، که موتورسیکلتی چهار سیلندر با درایو شفت بود، یاماها دست به رونمایی XS650 Special زد؛ نخستین موتورسیکلتی که ژاپنی‌ها در کلاس کروزر ساختند.

    یکسال بعد از معرفی XS1100، که موتورسیکلتی چهار سیلندر با درایو شفت بود، یاماها دست به رونمایی XS650 Special زد؛ نخستین موتورسیکلتی که ژاپنی‌ها در کلاس کروزر ساختند.
  • 1979

    برای اولین‌بار سیستم YICS، که مخفف عبارت Yamaha Induction Control System بود، به‌دست مهندسین یاماها برای انجین‌های 4 زمانه معرفی شد.

    YICS در واقع مجموعه‌‌ای از بهبودها شامل طراحی مجدد سرسیلندرها، ورودی هوا و سیستم احتراق بود و در نهایت نیز مصرف سوخت را کاهش می‌داد. در سال 1980 نیز یاماها همین سیستم را با نام YEIS برای انجین‌های 2 زمانه معرفی کرد.

    برای اولین‌بار سیستم YICS، که مخفف عبارت Yamaha Induction Control System بود، به‌دست مهندسین یاماها برای انجین‌های 4 زمانه معرفی شد.
  • 1980

    اولین ATV سه‌چرخ بازار آمریکا را یاماها در این سال و با نام Tri-Moto به بازار فرستاد. نام تجاری این سه‌چرخ نیز YT125 بود.

    اولین ATV سه‌چرخ بازار آمریکا را یاماها در این سال و با نام Tri-Moto به بازار فرستاد. نام تجاری این سه‌چرخ نیز YT125 بود.
  • 1981

    اولین کروزر جفت‌سیلندر اما هواخنک یاماها، با نام Virago 750 معرفی شد.

    اولین کروزر جفت‌سیلندر اما هواخنک یاماها، با نام Virago 750 معرفی شد.
  • 1984

    یاماها برای نخستین‌بار از انجینی با 5 سوپاپ در هر سیلندر، برای موتورسیکلت اسپرت خود یعنی FZ750 استفاده کرد.

    یاماها برای نخستین‌بار از انجینی با 5 سوپاپ در هر سیلندر، برای موتورسیکلت اسپرت خود یعنی FZ750 استفاده کرد.
  • 1984

    دومین اتفاق مهمی که در این سال برای یاماها افتاد، عرضه اولین ATV چهارچرخش بود که با نام YFM200 راهی بازار آمریکا شد.

    دومین اتفاق مهمی که در این سال برای یاماها افتاد، عرضه اولین ATV چهارچرخش بود که با نام YFM200 راهی بازار آمریکا شد.
  • 1985

    یاماها اولین ماسل‌بایک خود را با نام Vmax 1200 در این سال معرفی کرد؛ موتورسیکلتی که تا به امروز نیز یکی از بهترین و البته گران‌ترین کروزرهای جهان محسوب می‌شود.

    یاماها اولین ماسل‌بایک خود را با نام Vmax 1200 در این سال معرفی کرد؛ موتورسیکلتی که تا به امروز نیز یکی از بهترین و البته گران‌ترین کروزرهای جهان محسوب می‌شود.
  • 1987

    سیستم اگزوز جدید یاماها، که با هدف افزایش توان خروجی انجین ساخته شده بود، با نام تجاری EXUP معرفی شد و FZR 1000R نیز نخستین سوپربایک یاماها بود که از آن بهره می‌برد.

    سیستم اگزوز جدید یاماها، که با هدف افزایش توان خروجی انجین ساخته شده بود، با نام تجاری EXUP معرفی شد و FZR 1000R نیز نخستین سوپربایک یاماها بود که از آن بهره می‌برد.
  • 1987

    نخستین جت‌اسکی یاماها در این سال و با دو مدل مختلف به بازار آمدند؛ یک مدل فاقد صندلی و در کلاس استندآپ بود و WaveJammer نام داشت اما مدل دیگر دارای صندلی و نامش WaveRunner بود.

    نخستین جت‌اسکی یاماها در این سال و با دو مدل مختلف به بازار آمدند؛ یک مدل فاقد صندلی و در کلاس استندآپ بود و WaveJammer نام داشت اما مدل دیگر دارای صندلی و نامش WaveRunner بود.
  • 1998

    یاماها با معرفی YZ 400F اولین موتوکراس جهان را با انجین 4 زمانه به بازار فرستاد.

    یاماها با معرفی YZ 400F اولین موتوکراس جهان را با انجین 4 زمانه به بازار فرستاد.
  • 1998

    پرچمدار سوپربایک‌های یاماها در این سال معرفی شد. YZF R1 تا سال‌ها بهترین و کاربردی‌ترین سوپربایک خیابانی جهان بود.

    پرچمدار سوپربایک‌های یاماها در این سال معرفی شد. YZF R1 تا سال‌ها بهترین و کاربردی‌ترین سوپربایک خیابانی جهان بود.
  • 2002

    انجین F225 Outboard در این سال و به‌عنوان بزرگ‌ترین انجین 4 زمانه جهان معرفی شد.

    انجین F225 Outboard در این سال و به‌عنوان بزرگ‌ترین انجین 4 زمانه جهان معرفی شد.
  • 2003

    RX-1 نخستین اسنوموبیل جهان با قابلیت فنی بالا بود. این ژاپنی انجین 4 سیلندر 4 زمانه به حجم یک لیتر داشت.

    RX-1 نخستین اسنوموبیل جهان با قابلیت فنی بالا بود. این ژاپنی انجین 4 سیلندر 4 زمانه به حجم یک لیتر داشت.
  • 2004

    اولین باگی ساید بای ساید یاماها با نام راینو (Rhino) در این سال معرفی شد. راینو در کلاس UTVها طراحی شده که یعنی همان قابلیت‌های ATVها را دارد با این تفاوت که سرعت و قدرت مانورشان بسیار بیشتر است.

    اولین باگی ساید بای ساید یاماها با نام راینو (Rhino) در این سال معرفی شد. راینو در کلاس UTVها طراحی شده که یعنی همان قابلیت‌های ATVها را دارد با این تفاوت که سرعت و قدرت مانورشان بسیار بیشتر است.
  • 2005

    یاماها در این سال برای اولین‌بار در هر سه گروه مسابقات موتوجی‌پی (موتورسوار، تیم و کارخانه/سازنده) به قهرمانی رسید.

    یاماها در این سال برای اولین‌بار در هر سه گروه مسابقات موتوجی‌پی (موتورسوار، تیم و کارخانه/سازنده) به قهرمانی رسید.
  • 2010

    یاماها برای سومین سال متوالی، قهرمان موتوجی‌پی در هر سه گروه مختلف شد.

    یاماها برای سومین سال متوالی، قهرمان موتوجی‌پی در هر سه گروه مختلف شد.
  • 2013

    بولت در این سال به بازار آمد؛ بولت نخستین کروزر مدرن یاماهاست که در کلاس بابر (Bobber) طراحی شده بود.

    بولت در این سال به بازار آمد؛ بولت نخستین کروزر مدرن یاماهاست که در کلاس بابر (Bobber) طراحی شده بود.
  • 2017

    نسخه اولیه MotoBot در سال 2015 ساخته شد ولی در سال 2017 یاماها نسخه دوم موتوبات را معرفی کرد و حتی با آن به رکورد سرعت 200 کیلومتر برساعت نیز رسید. موتوبات با هدف ساخت یک سیستم خودران برای موتورسیکلت‌ها ساخته شده است.

    نسخه اولیه MotoBot در سال 2015 ساخته شد ولی در سال 2017 یاماها نسخه دوم موتوبات را معرفی کرد و حتی با آن به رکورد سرعت 200 کیلومتر برساعت نیز رسید. موتوبات با هدف ساخت یک سیستم خودران برای موتورسیکلت‌ها ساخته شده است.
  • 2018

    نخستین موتورسیکلت سه‌چرخ تولیدانبوه یاماها با نام Niken معرفی شد. این موتورسیکلت از همان پیشرانه یاماها MT-09 بهره می‌برد پس بنابراین انجین 3 سیلندر به حجم 847 سی‌سی دارد.

    پروژه طراحی و تولید نایکن حدود 3 سال برای یاماها به طول انجامید.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

دیدگاه کاربران