بررسی تاریخچه هیوندای سانتافه از گذشته تا امروز

از اولسان تا نیویورک

10 شهریور 1397 09:00
  • از اولسان تا نیویورک

    از اولسان تا نیویورک

    هنوز 20 سالش نیز تمام نشده است. حتی آنقدر تجربه ندارد که بتواند در زمره جوان‌ترها قرار بگیرد. اما در اوج نوجوانی، مسیری را که بسیاری از بزرگان و پا به سن گذاشته‌ها طی 50 سال طی کرده بودند را کمتر از دو دهه پیمود. این داستان سانتافه است. هیوندای سانتافه. شاسی‌بلند فوق محبوب هیوندای که این روزها نه فقط در بازار خاورمیانه، ژاپن، چین، روسیه، فیلیپین، مصر، گرجستان و مالزی فروش دارد بلکه مشتریانی از آمریکا نیز برایش سر و دست می‌شکنند. رمز موفقیت هیوندای و سانتافه در این بود خیلی زود فهمیدند که نیاز مشتریان جهانی روزبه‌روز تغییر می‌کند.

    اواخر دهه 90 با نزدیک شدن رابطه دو سیاسی کشور کره‌جنوبی و آمریکا، اقتصاد دو طرف نیز متاثر از یکدیگر رشد کرد. یکی از نتایج این نز

  • نسل اول (2001-2006)

    نسل اول (2001-2006)

    با شروع قرن 21، در سرتاسر دنیا اگر کسی یک شاسی‌بلند جمع‌وجور با قیمتی مناسب می‌خواست، محال بود که سراغ فورد اسکیپ (Escape) یا پونتیاک آزتک (Aztek)‌ نرود. دو آمریکایی بسیار موفق و خوش‌سیما که مشتریانی از تمام قاره‌ها برای خود دست و پا کرده بودند. در چنین شرایطی بود که هیوندای، بزرگ‌ترین خودروساز کره‌جنوبی که به‌تازگی در بازارهای آسیایی با استقبال روبه‌رو شده بود، سانتافه را معرفی کرد. نام این خودرو برگرفته از شهر زیبای Santa Fe (با تلفظ صحیح سانتافِی) در ایالت نیومکزیکو است. نسل اول این هیوندای با طراحی بسیار ابتدایی وارد بازی شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت بازارهای جهانی چندان استقبالی از آن نکردند. تویوتا مجالی برای عرض اندام کراس‌اوره

  • نسل دوم (2007-2012)

    نسل دوم (2007-2012)

    با رایزنی‌های صورت‌گرفته، قرار شد دومین نسل از هیوندای سانتافه در نمایشگاه دیترویت رونمایی شود. همین امر باعث افزایش اعتبار آن در بازارهای آسیایی به‌ویژه خاورمیانه می‌شد. در واقع از دید آسیایی‌ها خودرویی که در بازار آمریکا رونمایی شده باشد حتماً چیز خوبی از آب درآمده است. اما نباید بی‌انصافی کرد؛ نسل دوم این خودرو با ظاهر دلفریب، طرح نوینی از شاسی‌بلندهای کره‌ای را به دنیا معرفی کرد. این خودرو به‌تنهایی تبدیل به رکورددار واردات خودرو در ایران شده بود. غیر از طراحی زیبا، آپشن‌های متنوع، رانندگی نرم و قدرت مناسب، فضای جادار این خودرو بود که روزبه‌روز به مشتریانش می‌افزود. مشتریان آمریکایی شمالی برای اولین‌بار در این نسل بودند که با سانتافه رابطه برقرار کردند. سانتافه با لیست بلندبالایی از پیشرانه‌های متنوع راهی بازار می‌شد. از نمونه ساده 2.4 لیتری 174 ا

  • نسل سوم (2013-2018)

    نسل سوم (2013-2018)

    باید اعتراف کرد که سومین عضو خانواده سانتافه‌ها واقعاً مرزهای موفقیت را درنوردیده است. فرزند جدید با چهره‌ای بسیار گیرا و طراحی داخلی فوق‌العاده آینده‌نگر راهی بازار شد. همین امر باعث شد تا مراسم رونمایی‌اش در نمایشگاه نیوروک صورت بگیرد. حالا دیگر خط تولیدهایی در آلاباما و جورجیا نیز اقدام به مونتاژ این خودرو می‌کردند. حضور پیشرانه‌های پرقدرت و کم‌مصرف در لیست فروش، کار را برای مشتریان ساده‌تر کرده بود. مدل‌های پایه 2.4 لیتری 190 اسب‌بخاری بودند. نمونه میانی 3.3 لیتری 267 اسب‌بخاری بود و نمونه نهایی یک ویرایش 3.3 لیتری تقویت‌شده با قدرت 290 اسب‌بخار بود. یکی از اصلی‌ترین ایرادهای مربوط به این خودرو، جعبه‌دنده تنبل آن است که هنوز هم به صورت 6 سرعته اتوماتیک طراحی می‌شود.

  • نسل چهار (2019 به بعد)

    نسل چهار (2019 به بعد)

    فوریه سال جاری میلادی، هیوندای به‌صورت رسمی اعلام کرد که از ابتدای سال 2019 میلادی چهارمین نسل از سانتافه را راهی بازار خواهد کرد. محصول جدید که از نظر زبان بصری، رویکردی کاملاً فضایی دارد این‌بار سراغ جعبه‌دنده‌های مدرن 8 سرعته رفته است. برای این خودرو از دو پیشرانه 2.4 لیتری 185 اسب‌بخاری و 2 لیتری توربو 232 اسب‌بخاری استفاده خواهد شد.

دیدگاه کاربران