اولین هاچبک برقی بامو در راه ایران
10 سوالی که باید از i3 بپرسید
9 - چه تجهیزات خاصی دارد؟
i3 اولین خودرو تمام الکتریکی بامو است به همین دلیل باواریاییها در تجهیز آن از چیزی کم نگذاشتهاند. کافی است نگاهی به لیست زیر داشته باشید:
- کروز کنترل
- کنترل پایداری یا DSC
- کنترل کشش یا DTC
- کنترل ترمزها در پیچ یا CBC
- کمکی استارت-آف
- چراغهای LED / دیلایت / اتولایت
علاوهبر موارد، درون کابین خودرو نیز چیزهای بیشتری منتظرتان خواهد بود. مانند:
- فرمان برقی
- دوربین عقب
- چهار کیسه هوا
- نمایشگر 6.5 اینچی لمسی با نویگیشن
- استارت د
10 - به نیممیلیارد میرسد؟
به احتمال فراوان، بله! قیمت پایهای i3 مدل 2018 در آمریکا از حدود 45 هزار دلار و نسخه i3s آن نیز از حدود 49 هزار دلار آغاز میشود. برای مقایسه، باید بدانید که گرانترین تیپ فولکسواگن پاسات 2.0 لیتری توربو حدود 32 هزار دلار و گرانترین تیپ بامو x3 چهار سیلندر نیز حدود 43 هزار دلار قیمت دارد. پس با این اوصاف، اگر روزی i3 را با پلاک ملی در کشورمان ببینیم، قیمتش از نیممیلیارد تومان، کمتر نیست.
ردپای i3 در ایران
در اواخر سال 96 بود که نام «تسلا موتور قشم» بهعنوان نماینده جدید بامو برای عرضه محصولات الکتریکی و هیبریدی این شرکت، بر سر زبانها افتاد. اولین کنفرانس خبری تسلا موتور در اوایل بهار 97 برگزار شد و مدیرانش به رسانهها خبر دادند که اعطای مجوز فعالیت تسلا موتور بعد از دو سال بررسی و زیرنظر وزارت صنعت و همچنین اتاق بازرگانی ایران - آلمان، انجام شده است.
زمان گذشت تا اینکه در خردادماه 97، سرکنسولگری ایران در فرانکفورت، طی نامهای به مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، اعلام کرد که قرارداد تسلا موتور با شرکت آلمانی AutoHaus Mohring در ارتباط با فروش خودروهای صفر کیلومتر نیست و نمایندگی بامو مونیخ نیز مدارک این شرکت ایرانی را تایید نکرده است. این پایان ماجرا نبود. تسلا موتور در
1 - بیشترین فروشش در کجاست؟
اگر آمار فروش پنج سال اخیر i3 (از 2013 تا انتهای 2017) را مقایسه کنیم، به نتایجی بسیار جالبی میرسیم. به لطف عرضه در 50 بازار مختلف جهان، مجموع فروش جهانی i3 در سه ماهه پایانی سال 2017 از مرز 100 هزار دستگاه گذشت. در این مدت، حدود 30% مدلهای i3 در بازار آمریکا فروخته شدهاند. نروژ با حدود 13% و آلمان با حدود 12% بهترتیب، دومین و سومین بازارهای فروش i3 در جهان هستند.
2- چه ارتباطی با سامسونگ دارد؟
همانطور که میدانید پاناسونیک برای تسلا، تویوتا، مرسدس، فورد و ... باتری میسازد و الجی نیز تامینکننده اصلی باتریهای ولوو، فولکسواگن، جنرال موتورز، کرایسلر، هیوندای، نیسان، رنو و اسمارت است.
بامو نیز طراحی و تولید پکیج باتریهای i3 را به سامسونگ (Samsung SDI) واگذار کرده است. باتریهای i3 در کارخانه اولسان در کره جنوبی ساخته میشوند، اما سامسونگ تا پایان سال 2018 میخواهد بخشی از خطتولید این باتریها را به دیگر کارخانهاش در شهر شیآن (Xian) چین منتقل کند.
3 - مهمترین ویژگی ظاهریاش چیست؟
بامو برای کاهش وزن خودرو، اتاق سرنشینان را بهصورت کامل از فیبرکربن تقویت شده (CFRP) ساخته و آن را با پیچ و مهره به شاسی آلومینیومی i3 متصل کرده است. اصرار به کاهش هرچه بیشتر وزن خودرو، همچنین باعث شده تا طراحان بامو از سبکهای متداول در طراحی هاچبکهای روز دنیا فاصله بگیرند و کاری کنند که تاکنون در محصولات باوم سابقه نداشته است.
اگر درهای عقبی خودرو را باز کنید، متوجه همه چیز میشوید؛ i3 فاقد ستونB است و به همین دلیل نیز درهای عقبش برخلاف جهت درهای جلو، باز میشوند. به چنین درهایی اصطلاحاً Suicide door یا «در خودکشی» میگویند.
4 - نسخه اسپرتش چه تفاوتی دارد؟
بامو، هاچبک الکتریکیاش را در دو مدل i3 و i3s میفروشد که مدل دوم، نسخه اسپرتتر i3 محسوب میشود. در i3s سپر جلو، مشکی است و رنگ ستونA و همچنین رنگ سقف خودرو، از نوع مشکی براق است. i3s همچنین زه پلاستیکی روی گلگیرهایش دارد که باعث شده عرض خودرو، 40 میلیمتر بیشتر از i3 باشد. بامو همچنین از تعلیق اسپرت (با 10 میلیمتر ارتفاع کمتر)، رینگهای اختصاصی 20 اینچی (بهجای 19 اینچی استاندارد) و همچنین یک حالت رانندگی بیشتر (با نام SPORT) برای i3s استفاده کرده است.
i3s نه تنها در ظاهر، بلکه در پیشرانه نیز تفاوتهایی با i3 دارد که مهمترینشان افزایش 40 درصدی قدرت و گشتاور است؛ ویژگی خوبی که هرچند با افزایش مصرف انرژی باتریها همراه شده، ولی هم شتاب خودرو را کاهش داده و هم حداکثر سرعتش را بیشتر کرده است. البته برای داشتن i3s باید حدود 3200 دلار بیشتر از قیمت i3، هزینه کنید.
5 - چرا پیشرانه بنزینی دارد؟
بامو، آپشنی بهنام Range Extender یا REx دارد که سفارش آن با قیمت 3800 دلار، هم برای مشتریان i3 و هم برای مالکان i3s امکانپذیر است. با سفارش این آپشن، یک پیشرانه 2 سیلندر یورو6 به حجم 647 سیسی با قدرت 38 اسببخار و گشتاور 56 نیوتنمتر، روی خودرو قرار میگیرد.
البته اشتباه نکنید! این پیشرانه تنها برای شارژکردن باتریهاست و میتواند میزان پیمایش روزانه خودرو را 120 تا 130 کیلومتر، بیشتر کند. مصرف این پیشرانه 0.6 تا 0.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
6 - مشخصات موتور الکتریکیاش چیست؟
موتور الکتریکی i3 از تکنولوژی eDrive بامو بهره میبرد و به سیستم بازیابی انرژی نیز مجهز است. برای آنکه کارتان را راحتتر کنیم، مشخصات هردو مدل این هاچبک الکتریکی را در جدول زیر آوردهایم.
مدل i3 i3 REx i3s i3s REx قدرت موتور الکتریکی (hp) 170 184 گشتاور موتور الکتریکی (nm) 250 270 شتاب صفر تا 60 کیلومتر برساعت (sec 7 - چرا باتریهای 2018 بهتر است؟
نسخه بهروزشده i3، نیمه دوم سال 2017 در نمایشگاه خودرو فرانکفورت رونمایی شد و نهایتاً در اواخر همان سال نیز فروش آن بهعنوان مدل 2018 آغاز شد.
i3 جدید علاوهبر تغییر ظاهری، یک تغییر مهم در بخش فنی دارد. پکیج باتریهای این خودرو از نوع 94 آمپرساعت با انرژی تولیدی 33 کیلوواتساعت هستند درحالیکه نسخههای قبلی i3، باتریهای 60 آمپرساعت با انرژی تولیدی 22 کیلوواتساعتی داشتند. این بهبود بیش از 50 درصدی، در شرایطی انجام شده که بامو هیچ تغییری، چه در ابعاد پکیج باتریها و چه در ابعاد خودرو، اعمال نکرده است.
8 - شارژ آن چقدر طول میکشد؟
جواب این سوال بستگی به نوع ولتاژ موردنظرتان دارد. مثلاً با ولتاژ 240 ولت 10 آمپر حدود 11 ساعت طول میکشد، ولی اگر از شارژرهای اختصاصی بامو با نام i Wallbox استفاده کنید، این زمان به 7.3 ساعت (با 37 کیلووات-16 آمپر) یا به 3.45 ساعت (با 7.4 کیلووات-32 آمپر-تکفاز) یا نهایتاً به 2.45 ساعت (11 کیلووات-16 آمپر-سهفاز) میرسد. کمترین زمان شارژ نیز تنها 39 دقیقه (50 کیلووات ساعت DC) طول میکشد.
9 - چه تجهیزات خاصی دارد؟
i3 اولین خودرو تمام الکتریکی بامو است به همین دلیل باواریاییها در تجهیز آن از چیزی کم نگذاشتهاند. کافی است نگاهی به لیست زیر داشته باشید:
- کروز کنترل
- کنترل پایداری یا DSC
- کنترل کشش یا DTC
- کنترل ترمزها در پیچ یا CBC
- کمکی استارت-آف
- چراغهای LED / دیلایت / اتولایت
علاوهبر موارد، درون کابین خودرو نیز چیزهای بیشتری منتظرتان خواهد بود. مانند:
- فرمان برقی
- دوربین عقب
- چهار کیسه هوا
- نمایشگر 6.5 اینچی لمسی با نویگیشن
- استارت د
10 - به نیممیلیارد میرسد؟
به احتمال فراوان، بله! قیمت پایهای i3 مدل 2018 در آمریکا از حدود 45 هزار دلار و نسخه i3s آن نیز از حدود 49 هزار دلار آغاز میشود. برای مقایسه، باید بدانید که گرانترین تیپ فولکسواگن پاسات 2.0 لیتری توربو حدود 32 هزار دلار و گرانترین تیپ بامو x3 چهار سیلندر نیز حدود 43 هزار دلار قیمت دارد. پس با این اوصاف، اگر روزی i3 را با پلاک ملی در کشورمان ببینیم، قیمتش از نیممیلیارد تومان، کمتر نیست.
ردپای i3 در ایران
در اواخر سال 96 بود که نام «تسلا موتور قشم» بهعنوان نماینده جدید بامو برای عرضه محصولات الکتریکی و هیبریدی این شرکت، بر سر زبانها افتاد. اولین کنفرانس خبری تسلا موتور در اوایل بهار 97 برگزار شد و مدیرانش به رسانهها خبر دادند که اعطای مجوز فعالیت تسلا موتور بعد از دو سال بررسی و زیرنظر وزارت صنعت و همچنین اتاق بازرگانی ایران - آلمان، انجام شده است.
زمان گذشت تا اینکه در خردادماه 97، سرکنسولگری ایران در فرانکفورت، طی نامهای به مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، اعلام کرد که قرارداد تسلا موتور با شرکت آلمانی AutoHaus Mohring در ارتباط با فروش خودروهای صفر کیلومتر نیست و نمایندگی بامو مونیخ نیز مدارک این شرکت ایرانی را تایید نکرده است. این پایان ماجرا نبود. تسلا موتور در
1 - بیشترین فروشش در کجاست؟
اگر آمار فروش پنج سال اخیر i3 (از 2013 تا انتهای 2017) را مقایسه کنیم، به نتایجی بسیار جالبی میرسیم. به لطف عرضه در 50 بازار مختلف جهان، مجموع فروش جهانی i3 در سه ماهه پایانی سال 2017 از مرز 100 هزار دستگاه گذشت. در این مدت، حدود 30% مدلهای i3 در بازار آمریکا فروخته شدهاند. نروژ با حدود 13% و آلمان با حدود 12% بهترتیب، دومین و سومین بازارهای فروش i3 در جهان هستند.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : باما
برای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید