رولزرویس طلایی آمریکا

داستان غم‌انگیز دوزنبرگ

9 شهریور 1397 21:00
  • 1920

    مدل A

    اولین محصول رسمی دوزنبرگ در سال 1920 در نیویورک به نمایش درآمد. این خودرو که مدل A نام داشت، حدود یک سال بعد راهی خط تولید جدید شرکت در ایندیاناپولیس شد. از همان ابتدا مدل A نام دوزنبرگ را بر سر زبان‌ها انداخت. این خودرو اولین خودروی آمریکایی بود که از پیشرانه 8 سیلندر خطی بهره می‌جست و اولین خودروی تولید انبوه در سطح جهانی بود که به ترمزهای هیدرولیکی مجهز شده بود. پیشرانه 4.3 لیتری این خودرو حدود 88 اسب‌بخار تولید می‌کرد. به خاطر قیمت بالا، برخلاف انتظار که قرار بود ماهیانه 100 دستگاه از این خودرو تولید شود، در نهایت تا سال 1926 تنها 650 دستگاه مدل A تولید شد. پس از خریداری شرکت توسط برند Cord در سال 1927، مدل بهبود یافته با نام X عرضه شد که تنها 12 دستگاه از آن فروخته شد.

    مدل
  • 1928

    مدل J

    در نمایشگاه نیویورک سال 1928، اولین محصول تماماً جدید دوزنبرگ پس از تغییر مدیریت معرفی شد. مدل J در زمان خود توانست به عنوان برترین و گران‌قیمت‌ترین خودروی آمریکایی شناخته شود و در میان میلیونرها و گانگسترهای آمریکایی در دوران رکود بزرگ، طرفداران زیادی داشت. قرار بود تا سالانه 500 دستگاه از این خودرو عرضه شود، اما رکود بزرگ بازار آمریکا سبب شد تا در نهایت در سال اول تنها 200 دستگاه ساخته شده، در سال دوم این رقم به 100 نمونه کاهش یابد. پیشرانه 6.9 لیتری هشت سیلندر خطی مدل J حدود 265 اسب‌بخار تولید می‌کرد که قابلیت رساندن خودرو به سرعتی در حدود 190 کیلومتربرساعت را داشت.

    مدل
  • 1932

    مدل SJ

    موفقیت مدل J و عملکرد فنی استثنایی آن سبب شد تا دوزنبرگ در سال 1932 مدل جدیدی برپایه J با نام SJ عرضه کند. پسوند S در نام این مدل به معنای سوپرشارژردار بودن پیشرانه بود که موجب شد تا قدرت آن به حدود 320 اسب‌بخار افزایش یابد و حداکثر سرعت خودرو به بیش از 210 کیلومتربرساعت برسد. شتاب صفر تا صد 8 ثانیه‌ای در آن زمان برای این خودرو ثبت شده بود. در این بین یک گونه خاص با نام Mormon Meteor برپایه این مدل عرضه شد که توانست به رکورد سرعت میانگین 248 کیلومتربرساعت برسد.

    مدل
  • 1935

    مدل SSJ/SJN/JN

    در ادامه موفقیت‌های مدل SJ بود که دوزنبرگ چند مدل جانبی را معرفی کرد. مدلی با فاصله محوری کوتاه و نام SSJ با پیشرانه‌ای حتی قوی‌تر (حدود 400 اسب‌بخار) سرآمد این مدل‌ها بود که در زمان خود بسیار مطرح شد و توسط برخی از ثروتمندترین افراد آمریکا خریداری شد. علاوه‌براین، مدلی با نام غیررسمی JN و SJN عرضه شد که در حقیقت از نظر فنی با سری SJ و J یکسان بود، اما بدنه‌ای داشت که توسط کارگاه رالستون طراحی و ساخته شده بود. ظاهراً تنها 10 دستگاه از این سری JN در سال 1935 عرضه شد. در آن زمان به خاطر جنگ جهانی دوم، قیمت سری SJ به حدود 300 دلار کاهش یافت و در نهایت در سال 1937 کارخانه تعطیل شد.

    مدل
  • 1967

    بازگشت ناقص

    پس از پایان جنگ بود که دوباره ارزش و اهمیت حقیقی دوزنبرگ آشکار شد. این خودرو توانست به عنوان برترین خودروساز دوران طلایی پیش از جنگ جهانی دوم مطرح شود و قیمت نمونه‌های مختلف آن در دهه پنجاه به حدود 4000 دلار افزایش یافت. این روند صعودی به فروش یک نمونه Mormon Meteor در حراجی گودینگ سال 2004 به قیمت 4.5 میلیون دلار انجامید و در نهایت یک نمونه SSJ نقره‌ای رنگ در حراجی سال جاری RM به قیمت 22 میلیون دلار دست یافت که بالاترین رقم برای یک خودروی آمریکایی است. به همین دلیل در دهه شصت میلادی طراح مشهور آمریکایی یعنی Virgil Exner یک طرح برای بازگشت دوزنبرگ به خط تولید عرضه کرد که در نهایت با تاسیس شرکتی با نام Stutz، تحت عنوان Bearcat راهی خط تولید شد. یک نمونه از این خودرو نیز به ایران آمد. پایه و اساس این مدل، پلتفرم A پونتیاک بود.

    بازگشت ناقص
دیدگاه کاربران