زیبایی متولدشده از تراژدی

کلاسیک‌هایی که در کالیفرنیا سوختند

26 شهریور 1397 15:00
  • زیبایی متولدشده از تراژدی

    زیبایی متولدشده از تراژدی

    در ماه آگوست، آتش‌سوزی بار دیگر به جان جنگل‌های کالیفرنیا افتاد و خاطرات آتش‌سوزی سال پیش را زنده کرد. طی آتش‌سوزی پارسال 44 نفر جان خود را ازدست‌داده و بیش از 100 هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

    در این میان، خودروهای بسیاری هم میان قربانی‌ها وجود داشتند و راسل هایزن، شهروند اوکلند هیلز با دیدن زیبایی‌هایی که همچنان در بدنه‌های فلزی سوخته شده در آتش باقی‌مانده بود، نسبت به ثبت تصاویری بی‌نظیر از آن‌ها اقدام کرد.

    فورد Five Window کوپه 1934

    فورد Five Window کوپه 1934

    گرچه در میان مدل‌های موجود در این گالری خودروهایی از دهه 20 میلادی تا تویوتا پریوس مدرن وجود دارند، ولی مدل‌هایی مانند این فورد 1934 هستند که همه را مبهوت خود می‌کنند. خودرویی که زمانی مایه افتخار و غرور مالکش بوده، اکنون بقایای آن داخل این گاراژ باقی‌مانده و شعله‌های آتش ناجوانمردانه بخش‌هایی زیادی از آن را ذوب کرده‌اند. کاور سرسیلندر خودرو نیز به‌طور کامل ذوب شده و بخش‌های داخلی پیشرانه آن را می‌توان در تصویر دید.

  • تراک شورولت 1928

    تراک شورولت 1928

    اسکات مدرن به زیبایی هرچه تمام توانسته با بهره‌مندی از تجربه خوب خود در استودیو و عکاسی مناظر، طی فقط 6 روز تصویر بیش از 100 دستگاه خودرو را در سانتا رزا ثبت کند. این تراک شورولت مدل 1928 به نظر یک محل فوق‌العاده برای لانه موش‌ها می‌رسد. باوجود یک لایه خوردگی روی بدنه، اگر به‌دقت به خودرو نگاه کنید می‌توانید بقایای تایرهای ذوب شده و جای خالی تزئینات چوبی خودرو را هم ببینید.

  • موریس ماینور 1000

    موریس ماینور 1000

    آتش‌سوزی سال پیش کالیفرنیا بیش از 3 میلیارد دلار ضرر و زیان مالی برای منطقه داشت. اگر این موضوع را باور نمی‌کنید، شاید تصویر این موریس ماینور 1000 بتواند نظر شما را عوض کند. این موریس کوچک در آمریکا به‌طورکلی خودروی بسیاری نایابی است. البته در جاده‌های بریتانیا نمونه‌های بیشتری از آن را می‌توانید مشاهده کنید.

  • شورولت کوپه 1937

    شورولت کوپه 1937

    خاکستر زیادی که روی بدنه و اطراف این شورولت کوپه مدل 1937 مشاهده می‌کنید در واقع تنها آثار باقیمانده از ساختمانی است که روزگاری این مدل کلاسیک داخل آن قرار گرفته بود. رنگ قرمز آسمان به هنگام غروب خورشید به آتش‌سوزی گسترده پارسال اشاره دارد که توانست چنین اثر ویران‌کننده روی منطقه بگذارد.

  • شورولت پنل‌تراک 1950

    شورولت پنل‌تراک 1950

    شورولت در این گالری حضور بسیار زیادی دارد، موضوعی که می‌تواند نشان‌دهنده محبوبیت فوق‌العاده بالای برند جنرال‌موتورز در آمریکای قدیم باشد. لایه‌های رنگ بدنه آسیب دیده و تایرهای سوخته شده این شورولت پنل‌تراک 1950 را نادیده بگیرید و آن را در دوران اوجش تصور کنید، آیا حق این خودرو و برند سازنده آن این همه محبوبیت و فروش بالا نبود؟ آیا این خودروی تجاری فوق‌العاده زیبا را می‌توان بازسازی کرد؟

  • کانتیننتال مارک II مدل 1956

    کانتیننتال مارک II مدل 1956

    کانتیننتال مارک II در زمان رونمایی گران‌قیمت‌ترین خودروی آمریکا بود و امروز ارزش یک مدل سالم آن به حدود 100 هزار دلار می‌رسد. همین موضوع نابودی آن در آتش‌سوزی مذکور را بیش‌ازپیش دردناک می‌کند. این خودرو با پیشرانه 6 لیتری هشت سیلندر خورجینی خود یکی از بهترین مدل‌های لینکلن بود. با توجه به نایاب بودن آن، این مدل می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی برای بازسازی باشد.

  • جیپ فوروارد کنترل 1956-1965

    جیپ فوروارد کنترل 1956-1965

    درست زمانی که لندرور با جلوتر بردن اتاق خودرو روی پیشرانه فضای بار بیشتری برای لندرور ایجاد و نام این نسخه را فوروارد کنترل گذاشت، جیپ نیز چنین کاری را انجام داد. این مدل بسیار خاص و جذاب جیپ یک خودروی همه‌کاره بود که طراحی بدنه‌اش را بروکس استیونز انجام داده بود. طی 9 سال حضور در خط تولید فقط 30 هزار دستگاه از این خودرو فروخته شد.

  • ولوو 1800S مدل 1963-1970

    ولوو 1800S مدل 1963-1970

    گرچه تقریباً اکثریت مدل‌های کلاسیک و باارزش نابود شده در این آتش‌سوزی آمریکایی هستند، ولی برخی از مدل‌های خاص اروپایی هم در میان آن‌ها دیده می‌شوند. این ولوو 1800S دوست‌داشتنی، که جانشین برحق P1800 اورجینال بود، در این آتش‌سوزی بسیار آسیب دیده است. این خودرو که با حضور در کنار راجر مور در فیلم The Saint بسیار معروف شد، به اعتقاد خیلی‌ها زیباترین مدل تاریخ شرکت ولوو است.

  • شورولت آپاچی پیکاپ 1958

    شورولت آپاچی پیکاپ 1958

    به‌عنوان یکی از مدل‌های سری تسک فورس شورولت، مدل جذاب آپاچی توانست به یکی از نمادهای طراحی آمریکایی دهه 50 میلادی تبدیل شود. این پیکاپ در مقایسه با بسیاری از خودروهای دیگر لیست ظاهراً کمتر آسیب دیده است. هنوز بخش‌هایی از رنگ بدنه اورجینال این خودرو در برخی قسمت‌های بدنه دیده می‌شوند، ولی متاسفانه کابین آن به‌طور کامل نابود شده است.

  • شورولت ایمپالا 1968

    شورولت ایمپالا 1968

    شورولت ایمپالا که سال 1958 رونمایی شد، در طول عمر طویل و درازش در آمریکا چند بار توانسته عنوان پرفروش‌ترین خودروی این کشور را به خود اختصاص دهد. بعدها با ورود ژاپنی‌ها به بازار، دست ایمپالا از عناوین این‌چنینی کوتاه ماند. این مدل 1962 یک کانورتیبل بسیار زیبا بوده که با بدشانسی تمام دچار آتش‌سوزی شده است. اگر به تصویر دقت کنید می‌بینید که بخش عقب خودرو کاملاً سالم باقی‌مانده و حتی تایرهای عقب آن هنوز باد دارند. در عوض، بخش جلو و میانی خودرو به‌طور کامل نابود شده‌اند.

  • جیپ ویلیز M38A1 مدل 1954

    جیپ ویلیز M38A1 مدل 1954

    جیپ به‌قدری خودرویی قدرتمند و قوی بود که در برخی از سخت‌ترین جنگ‌های تاریخ جهان شجاعانه جنگیده، ولی بااین‌حال حتی چنین خودروی قوی و همه‌کاره‌ای نیز نمی‌تواند در مقابل آتش‌سوزی مقاومت بکند. یک ویلیز M38A1 مدل 1954 را در کنار بقایای یک پیکاپ دوکابین و میان خاکسترهای کارگاهی می‌بینیم که زمانی خانه این دو خودرو بود. در تصویر هنوز ابزارهای مختلفی مانند یک کمپرسور را می‌توان دید.

  • کادیلاک 1970

    کادیلاک 1970

    با خاموش کردن آتش‌سوزی و تخلیه دود از آسمان منطقه، در Sonoma Valley قبرستانی از مدل‌های مختلف کشف شد. این تصویر شگفت‌انگیز از یک کادیلاک 1970 یکی از عجیب‌ترین تصاویر این گالری است. قطعاً ما دوست داشتیم اطلاعات بیشتری در مورد این خودرو در اختیار شما قرار دهیم، ولی به‌قدری این خودرو در آتش‌سوزی آسیب دیده که امکان چنین چیزی را از ما سلب کرده است.

  • فولکس‌واگن بیتل 1965-1966

    فولکس‌واگن بیتل 1965-1966

    آیا تصویری ناراحت‌کننده‌تر از یک فولکس‌واگن بیتل تنها و زمین‌گیر وجود دارد؟ این بیتل مدل اواسط دهه 60 میلادی که در تصویر می‌بینید، زمانی یکی از محبوب‌ترین خودروهای آمریکا محسوب می‌شد. در این تصویر غم را می‌توان در چهره این خودرو دید. به قاب چراغ جلوی آن نگاه کنید که در حال افتادن است، گویی خودرو دارد اشک می‌ریزد...

  • فورد سری اف پیکاپ 1962-1966

    فورد سری اف پیکاپ 1962-1966

    این تصویر شگفت‌انگیز، که عکاس به زیبایی توانسته غروب آفتاب را با رنگ صورتی بدنه خودرو در یک قاب شکار کند یکی از بهترین تصاویر این گالری است. از زمان رونمایی این مدل در سال 1948، پیکاپ سری F یکی از محبوب‌ترین تراک‌های آمریکا بوده و اکنون پرفروش‌ترین خودروی آمریکا محسوب می‌شود. این مدل که نسل چهارم پیکاپ سری F است، در 1963 و همان سالی تولید شد که شرکت دیگر آن را با معماری شاسی یکپارچه تولید نمی‌کرد.

  • مرسدس‌بنز 280SE مدل 1968-1972

    مرسدس‌بنز 280SE مدل 1968-1972

    یکی دیگر از مدل‌های اروپایی این گالری و تصویری بسیار ناراحت‌کننده از خودرویی که زمانی یکی از لوکس‌ترین و قوی‌ترین مدل‌های بازار بود. خودرویی که در برابر خشم مادر طبیعت کاری از پیش نبرده است. سقف ذوب شده و بخش عقب داغان خودرو نشان از شدت آتش‌سوزی دارد که از منطقه کالیستوگا آغاز و به مخرب‌ترین آتش‌سوزی تاریخ معاصر کالیفرنیا تبدیل شد.

  • شورولت شول مالیبو 1966

    شورولت شول مالیبو 1966

    شورولت شول مالیبو به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروهای عضلانی در میان کلکسیون‌دارها، خودرویی با ظاهری فوق‌العاده زیباست. با نگاهی به رینگ‌های آلیاژی ذوب شده این خودرو می‌توان به شدت آتش‌سوزی پی برد. درست مانند پیکاپ فلیرسایدی که در کنار این خودرو دیده می‌شود، مالیبو به نظر نمی‌رسد قابل‌بازسازی شدن باشد و یکی از چندین مدل کلاسیکی است که باقی عمر خود را باید زیر آفتاب و برف و باران یک قبرستان خودروها طی کند.

  • شورولت کامارو 1968

    شورولت کامارو 1968

    چه پایانی غم‌انگیزتر از این برای خودرویی که زمانی نمادین‌تر مدل عضلانی آمریکا و رقیب سرسخت فورد موستانگ بود. آتش‌سوزی بخش‌های زیادی از بدنه این شورولت کامارو 1968 را نابود کرده و شکل بدنه خالص این کامارو نسل اول را نمایان کرده است. کامارو در مرکز طراحی جنرال‌موتورز و توسط شورولت طراحی شده بود. کامارو اورجینال فقط 2 سال در بازار دوام آورد و به سال 1968، شاهد اولین فیس لیفت آن بودیم. اکنون این خودرو وارد نسل ششم خود شده است.

  • فورد مدل A مدل 1931

    فورد مدل A مدل 1931

    یک فورد Five Window کوپه دیگر، ولی این بار این خودرو مبتنی بر مدل A ساخته شده است. خودرو به‌قدری تحت تاثیر این آتش‌سوزی قرار گرفته که شاهد تغییر شکل بدنه آن در بخش‌های مختلف هستیم. بعد از نمایش در موزه هنر در بورلینگام، تصاویر چاپ شده این عکس‌های بی‌نظیر در یک مراسم شام ویژه، روز 13 اکتبر در منطقه سانتا رزا به حراج گذاشته شد.

  • شورولت C/K پیکاپ 1973-1980

    شورولت C/K پیکاپ 1973-1980

    پیکاپ‌ها تعداد زیادی از این تصاویر را به خود اختصاص داده‌اند. در این تصویر به‌یادماندنی می‌توانید شاتی فوق‌العاده از یک شورولت فلیرساید را ببینید که کاپوت و رینگ‌های آلیاژی‌اش ذوب شده‌اند.

دیدگاه کاربران