-
1898
تشکیل مجموعه رنو
برادران مارسل رنو یعنی لوئیس و فرناند، شرکت را در 1898 تشکیل دادند. خیلی زود افرادی برای طراحی استخدام شدند و با پیروزی خودروهای این شرکت در مسابقات، سفارشات به تعداد 71 دستگاه در سال رسید.
-
1898
رنو فاتح مسابقه RUE LEPIC
نقطه آغاز نوآوریها در تاریخ رنو از همین زمان شروع شد. جایی که لوئیس رنو با خودروی ساخت خود که از نوآوری در سیستم انتقال قدرت بهره میبرد، در مسابقه اتومبیلرانی پیروز شد. بعد از این اتفاق سفارشات ساخت خودرو به سمت رنو روانه شد.
-
1902
ساخت اولین پیشرانه 2 سیلندر
اولین پیشرانه دو سیلندر رنو در این سال ساخته شد که پایه و اساس ساخت پیشرانههای چهار سیلندر را در آینده تشکیل میداد. مارسل رنو مدتی بعد در مسابقه ریس که از پاریس تا وین برگزار شد، با خودرویی مجهز به این پیشرانه پیروز شد.
-
1906
پیروزی در اولین گرندپری
حضور رنو در مسابقهای بزرگ به مسافت 1238 کیلومتر با پیروزی همراه شد. راننده مجارستانی که از سال 1900 به استخدام رنو درآمده بود، پشت فرمان مدل AK در مدت زمانی نزدیک به 12 ساعت این مسیر را پیمود.
-
1914
به کارگیری 1000 دستگاه رنو به عنوان تاکسی در شهر مارن
ارتش فرانسه در طول جنگ جهانی اول طی چند قرارداد از رنو آمبولانس و موتور هواپیما دریافت کرد. تاکسیهای رنو در طول جنگ بیش از 4هزار نفر را به خطوط مقدم منتقل کردند و با این کار در تاریخ ماندگار شدند.
-
1924
الماس رنو ظاهر شد
برای اولین بار لوگوی رنو فرمی لوزیشکل به خود گرفت. خودروی سدان تیپ NM اولین محصولی بود که این لوگو روی آن نصب شد. فرم لوزی لوگو تا به امروز حفظ شده است.
-
1929
افتتاح سایت تو لیدی lle Seguin
رنو این سایت تولیدی را در خارج شهر پاریس افتتاح کرد. برند رنو در آن زمان به بازار 49 کشور معرفی شده بود.
-
1945
ملی شدن خودروسازی رنو
در سال 1945 خودروسازی رنو از طرف دولت این کشور ملی اعلام شد.
-
1946
معرفی مدل جدید رنو 4CV
این مدل که در ماه اکتبر 1946 در نمایشگاه پاریس معرفی شد، اولین خودروی رنو بود که پیشرانه آن در قسمت جلو قرار داشت و همچنین اولین خودروی فرانسوی بود که بیش از یک میلیون دستگاه از آن تولید شد. این خودرو که در دوران جنگ جهانی و مخفیانه طراحی شده بود فقط 560 کیلوگرم وزن داشت و سوخت کمی مصرف میکرد. نسخههای متنوعی از آن ارائه شد، تعداد زیادی از آن در آمریکا به فروش رسید و همچنین مدتی در ژاپن تولید شد.
-
1956
شکستن رکورد سرعت
تیم رنو در 1956 موفق شد در صحرای نمک آمریکا به چهار رکورد جدید سرعت دست یابد. این امر به کمک پیشرانه توربینی به قدرت 270 اسببخار به دست آمد که نام رنو را در سراسر جهان مطرح کرد.
-
1956
عرضه رنو دوفین
دوفین در اصل نسل جدید مدل 4CV بود. جعبهدنده اتوماتیک و صندلیهای قابل تنظیم از تجهیزات بسیار مدرنی بودند که در این خودرو نصب شد. فرم منحنی بدنه این خودرو نیز در دوران خود بسیار جالب توجه بود. تولید این مدل تا 1967 ادامه داشت و با تیراژ بیش از 2 میلیون دستگاه، پرفروشترین خودروی فرانسوی آن زمان لقب گرفت.
-
1959
اضافه شدن ضمانتنامه
هنگام خرید ضمانتنامهای 3 تا 6 ماهه برای خودروها در نظر گرفته میشد، که در هنگام فروش خودرو هم اعتبار داشت.
-
1959
افتتاح کارخانه در مراکش
کارخانهای واقع در کازابلانکا که خودروهای رنو و داچیا را مونتاژ میکرد.
-
1959
معرفی مدل Estafette
رنو این مدل را به عنوان اولین خودروی محور جلوی خود معرفی کرد. بیش از نیمی از خودروهای تولیدی به خارج صادر شدند. در این میان ایالاتمتحده مهمترین بازار بود.
-
1961
رنو 4 ، خودرویی مردمی
رنو 4 به معنای واقعی بک خودروی کابردی برای زندگی روزمره بود. توانایی عبور از مسیرهای مختلف و همچنین فضای زیاد داخلی ( که به یک خودروی ون شبیه بود) رنو 4 را به خودرویی محبوب تبدیل کرد. بیش از 8 میلیون دستگاه از این خودرو به بیش از 100 کشور جهان صادر شد.
-
1965
عرضه رنو 16
در ژانویه رنو 16 با طراحی سنتشکن خود ،اولین خودروی هاچبکی بود که تاثیر زیادی بر بازار خودرو گذاشت. طراحی خارجی این خودرو در آن دوران، چیزی بسیار فراتر از زمان بود.
-
1972
معرفی مدل جاودانه رنو
با هدف جلب نظر بانوان، یک خودروی سه در جمعوجور به طیف محصولات رنو اضافه شد. طراحی داخلی و خارجی جذاب این خودرو برای مشتریان بسیار جالب توجه بود. در سال اول عرضه 5% کل بازار خودروی فرانسه در اختیار رنو5 قرار گرفت و برای سه سال بعد از آن پرفروشترین خودروی اروپا شد. پس از 10 سال هنوز جزء پرفروشترین خودروهای بازار فرانسه بود و بیش از 5 میلیون و 325 هزار نسخه از آن در سراسر جهان تولید شد. این خودرو در کنار سیتروئن 2CV، فولکس بیتل و دیاس از تاثیرگذارترین خودروهای نیمه دوم قرن بیستم هستند.
-
1975
آغاز به کار رنواسپرت
پس از ادغام تیمهای گوردینی و آلپاین، بخش رنواسپرت جهت حضور در مسابقات شکل گرفت.
-
1977
معرفی پیشرانه توربو برای مسابقات فرمول یک
رنو با معرفی مدل RS01 که به پیشرانه توربو مجهز بود،مسابقات فرمول یک را تحت تاثیر قرار داد. از آن سال تا کنون رنو به عنوان یکی از مهمترین شرکتکنندگان در مسابقات اتومبیلرانی به شمار میآید.
-
1984
رنو اسپاس، اولین خودروی MPV جهان
رنو اسپاس از لحظه ورود به بازار توجهات زیادی به خود جلب کرد. هرچند که تا قبل از آن خودرویی به این جاداری و قابلیت کاربرد عرضه نشده بود، در حقیقت هیچ تضمینی برای موفقیت این مدل وجود نداشت. پنج صندلی اسپاس قابلیت تغییر وضعیت داشتند، تا جاییکه از این خودرو یک سالن خانوادگی جادار بسازند.
-
1986
دانشگاه رنو
با تاسیس این مرکز آموزشی سالانه بین 300 تا 500 متخصص فروش و تعمیر از این مرکز فارغالتحصیل میشوند.
-
1992
تحول در بازار خودروهای کوچک شهری
مدل توئینگو به محض معرفی سروصدای زیادی به راه انداخت. چهره دوستداشتنی و طراحی ظاهری آن که تلفیقی از خودروی جمعوجور و MPV بود به زودی توئینگو را به خودروی محبوب جوانان بدل کرد.
-
1992
فتح مسابقات فرمول یک
پس از کسب عنوان قهرمانی تیم رنو-ویلیامز در این سال. پیشرانههای ساخت رنو در شش سال بعدی نیز این عنوان را برای تیمها به ارمغان آوردند.
-
1992
عرضه رنو سفران
رنو سفران به عنوان جانشین رنو 25 معرفی شد و تا سال 2000 که ازخط تولید کنار رفت، به عنوان لوکسترین محصول این برند عرضه میشد.
-
1995
افتتاح کارخانه بوسان در کره جنوبی
با تاسیس کارخانه بوسان، رنو گام بزرگی برای حضوری قدرتمند در بازار آسیا برداشت. در ماه می 2018 جشنی به مناسبت تولید 3 میلیون خودرو در این کارخانه، برپا شد.
-
1998
افتتاح مرکز فناوری رنو در فرانسه
به مناسبت صدسالگی این شرکت، مرکز فناوری رنو شروع به کار کرد و کار طراحی روی محصولات جدید آغاز شد.
-
1998
افتتاح مجتمع آیرتون سنا در برزیل
مجموعه کارخانجات آیرتون سنا در برزیل به عنوان اولین سایت تولیدی رنو در این کشور شروع به کار کرد که امروزه به عنوان مهمترین مرکز رنو در آمریکایجنوبی شناخته میشود.
-
1999
رنو در رومانی
در طول جنگ سرد رنو، کارخانه داچیا را صاحب شد. در طول این سالها بخشهای جدیدی به کارخانه اضافه و امروز خط تولید مدلهای ساندرو و لوگان در آن واقع شده است.
-
1999
رنو مالک داچیا میشود
رنو در سال 1999 با خرید 51% از سهام داچیا،به عنوان سهامدار عمده این شرکت رومانیایی شناخته میشود. در آن زمان محصول مهم این کارخانه مدل 1310 بود که از سال 1966 همچنان تولید میشد. لوگان اولین محصول این همکاری مشترک بود.
-
1999
امضای قرارداد رنو-آلیانس با نیسان
در سال 1999 شرکتهای رنو و نیسان قراردادی امضا کردند که طی آن رنو مالکیت 8.36% از شرکت نیسان را از آن خود کرد. اتحاد رنو-نیسان از اینجا شروع شد.
-
2000
تشکیل گروه رنو - سامسونگموتورز
رنو طی قراردادی 70.1% از سهام شرکت خودروسازی سامسونگموتورز را در اختیار میگیرد. درنتیجه این اتحاد، خودروسازی رنو-سامسونگ ایجاد میشود که تاکنون به تولید و فروش خودروهای رنو در کره جنوبی مشغول است.
-
2006
تکرار قهرمانی در فرمول یک
برای دومین سال متوالی، فرناندو آلونسو با خودرویی از رنو عنوان راننده قهرمان و تیم قهرمان فرمول یک را در پایان فصل برای فرانسویها به ارمغان آورد.
-
2008
سهامداری در روسیه
در تاریخ 29 فوریه رنو با Avtovaz، بزرگترین خودروساز روسیه که مالک برند لادا است قراردادی به منظور در اختیار گرفتن 25% از سهام این شرکت را امضا میکند.
-
2010
معرفی خودروی مفهومی DeZir
با معرفی این خودرو در نمایشگاه پاریس، استراتژی جدید طراحی خودروهای رنو تحت نظر لارنس وندنآکر (Laurens Van den Acker) به نمایش عموم در میآید. این کانسپت گام نخست در جهت تغییرات بزرگ است.
-
2011
ورود به سیلیکون ولی
مرکز تحقیق رنو در محلی که مرکز بسیاری از نوآوریهای مهم بوده افتتاح میشود. در جایی که با مراکز اپل، گوگل، فیسبوک و آمازون فاصله چندانی ندارد. کار این مرکز بر نوآوریهای تاثیرگذار آینده صنعت خودرو متمرکز است.
-
2012
تحول در بازار خودروهای برقی با ZOE
رنو با ساخت این خودرو گام بلندی در جهت ساخت خودروهای برقی برداشت. این خودروی نوآورانه اولین مدل از این نوع در بین مدلهای رنو بود و امروزه در میان خودروهای همرده بهترین آمار فروش را دارد.
-
2012
معرفی نسل جدید کلیو
با الهام از خودروی مفهومی DeZir، نسل چهارم خودروی کلیو در نمایشگاه پاریس رونمایی شد. کلیو اولین خودرویی شد که زبان طراحی جدید رنو را معرفی میکرد.
-
2013
آغاز تجارت با چین
یک قرارداد جوینتونچر با خودروسازی چینی دانگفنگ به منظور تاسیس یک شرکت مشترک خودروسازی به نام رنو-دانگ فنگ امضا میشود که ساخت پلتفرمی جدید از موارد توافق است.
-
2014
ماجراجویی در فرمول E
به عنوانی برندی صاحب عنوان در رقابتهای موتوراسپرت و از تولیدکنندگان پیشگام در بازار خودروهای برقی پای به با آغاز رقابتهای فرمول E در آن حضور داشت. کسب 3 عنوان قهرمانی تیمی متوالی آنها را به پرافتخارترین تیم رقابتها بدل کرده است.
-
2014
معرفی نسل جدید توئینگو
بیست سال پس از عرضه اولین نسل توئینگو، رنو در نمایشگاه خودرو ژنو نسل جدید این خودرو را به نمایش میگذارد. توئینگوی جدید که کاملاً از نو طراحی شده، همچنان میراثدار نسل اول توئینگو و مدل جاودانه 5 است.
-
2015
ورود آلاسکان به سبد محصولات رنو
پس از عرضه پیکاپ داستر، رنو با رونمایی آلاسکان از نیت خود برای تسخیر بازار خودروهای پیکاپ در سراسر جهان پردهبرداری کرد.
-
2016
تشکیل مثلث قدرت
میتسوبیشی به اتحاد رنو-نیسان پیوست تا تاثیر ژاپنیها در این اتحاد بیشتر شود. مهمترین هدف برنامه 5 سال اول آنها توسعه بازار خودروهای برقی تا سال 2022 است.
-
2016
آغاز عصر جدید با ترزور
خودروی مفهومی ترزور (TREZOR) که در نمایشگاه خودرو پاریس به نمایش در آمد، جانشینی برای مدل DeZir بود. این خودروی برقی دو نفره که به سبک خودروهای GT طراحی شده، نقطه شروعی برای طراحی خودروهای جدید رنو شد.
-
2017
سیمبیوز کلید ورود به دنیای خودرانها
کانسپت سیمبیوز ذهنیت شرکت رنو از خودرو و جایگاه آن در جامعه سال 2030 را به نمایش میگذارد.
-
2018
کانسپتی دیگر برای آینده
گروه رنو با نمایش کانسپت EZ-GO در ژنو، تصور خود از حمل و نقل اشتراکی را به نمایش میگذارد. این خودروی برقی به راننده نیازی ندارد.
-
2018
جشن 120 سالگی رنو
رنو در تمام این سالها سعی کرده با ارائه راهحلهای نوین، تاثیرگذاری خود را ثابت کند.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : group.renault.com