همه چیز خودرو نیست
بررسی فعالیت خودروسازان در بازارهای متفرقه
همه چیز خودرو نیست
معمولاً از شرکتهای خودروسازی انتظار داریم که تنها خودرو تولید کنند هرچند که برخی از آنها بهکار ساخت موتورسیکلت و کامیون و اتوبوس نیز اشتغال دارند. تعدادی از شرکتها نیز به واسطه حضور تیمهایشان در مسابقات اتومبیلرانی، تجهیزات جانبی مربوط به این امور تولید میکنند. اما برخی شرکتها دیگر پا را از محدوده تولید وسایل نقلیه فراتر نهاده و محصولاتی کاملاً بیارتباط با خودرو میسازند که میتواند شامل قایق تفریحی، پیشرانه جت و یا حتی سوسیس باشد.
احتمال دار
عسل پورشه
برای بسیاری از افراد علاقمند به خودرو، هیچ چیز شیرینتر از تجربه رانندگی با یک پورشه نیست اما پورشه محصولی شیرینتر از خودروهایش نیز تولید میکند. تاسیسات پورشه در شهر لایپزیگ به غیر از محلی برای ساخت خودروهای این برند، نزدیک به 3 میلیون لانه زنبور را نیز در خود جای داده است. در حقیقت محوطهای به وسعت 100 هکتار برای پرورش عسل اختصاص داده شده که سالانه بیش از یک تن (چیزی معادل وزن یک پورشه کلاسیک) عسل حاصل از شکوفه لیمو، زالزالک و نارگیل سیاه به بار میآورد. عسل به دست آمده برای عرضه عمومی به فروش میرسد اما در عین حال امکان یافتن آن در فروشگاهها نیز وجود ندارد چراکه تنها راه خرید آن، رفتن به
آسیاب خانگی پژو
خودروساز باسابقه فرانسوی یعنی پژو یکی از آن خودروسازانی است که انواع مختلف خودروها را در سبد تولید خود دارد اما جالب است بدانید که این شرکت دستگاه آسیاب خانگی نیز تولید میکند. این دستگاه برای آسیاب کردن فلفل، نمک، فلفل قرمز، جوز هندی و قهوه کاربرد دارد. شرکت سازنده دستگاه آسیاب در حال حاضر تحت نظر بخش خودروسازی نبوده و تحت مالکیت خانواده پژو قرار دارد. پس از تشکیل گروه پژو سیتروئن (PSA)، سهام خانواده پژو از این شرکت (که قبلاً Peugeot SA نام داشت) از 25 درصد به 14 درصد کاهش یافت. لازم به ذکر است که برند دوچرخه
ماشین چمنزنی هوندا
کارخانههای ژاپنی معمولاً به گسترش کسب و کار خود از طریق راهاندازی تولید طیف وسیعی از محصولات، علاقه دارند. برای مثال شرکت یاماها را در نظر بگیرید که محصولات مختلفی از موتورسیکلت گرفته تا پیانوهای بزرگ آکوستیک تولید میکند. نمونه خوب دیگر برای این مساله شرکت هوندا است که به غیر از خودروهای سبک و سنگین به کار ساخت موتورسیکلت، قایق موتوری، رباتهای انساننما و حتی هواپیمای جت اشتغال دارد. در کنار اینها هوندا محصولات دیگری چون ژنراتوهای سبک برقی، برفروب و ماشین چمن زن نیز تولید میکند. محل ساخت این محصولات تنها در ژاپن نیست چراکه هوندا از ابتدای معرفی محصولات جانبی خود در سال 1973 تاکنون، موفق به فروش 40 میلیون دستگاه از این دست محصولات در بازار آمریکا شده است که نزدیک به دوبرابر فروش جهانی 24 می
قایق تفریحی تویوتا
برخلاف بسیاری از رقبا، شرکت تویوتا تمرکز خود را تنها بر ساخت انواع خودروهای سواری و باری معطوف کرده ولی البته در این میان یک استثنا هم وجود دارد چراکه تویوتا درحال حاضر سه مدل قایق تفریحی نیز تولید میکند که همگی با نام Ponam شناخته شده و در سه مدل با طول 8.5، 9.5 و 10.5 متر تولید میشوند. ناگفته نماند که این شرکت اکنون در حال کار بر روی نسخه هیبریدی کوچکترین قایق خود نیز هست. این قایق ها را تنها میتوانید در نمایندگیهای فروش در ژاپن پیدا کنید.
صفحات خورشیدی تسلا
سال گذشته شرکت تسلا پسوند (موتورز) را از نام خود پاک کرد که دلیل آن چیزی جز علاقه این شرکت به گسترش طیف تولیدات خود نمیتواند باشد. اکنون تسلا غیر از ساخت پیشرانههای برقی برای نصب در خودروهای این برند، بهکار ساخت مجموعه باطریهای صنعتی، تجهیزات مربوط به جریان برق در منازل مسکونی و همچنین صفحات خورشیدی اشتغال دارد. پس امروزه نه تنها فرصت راندن خودروی ساخت تسلا وجود دارد، بلکه احتمالاً مسئولیت تامین برق خانه، محل کار و حتی منطقهای از شهرها نیز برعهده این شرکت است.
تراکتورهای لامبورگینی
تاریخچه شرکت لامبورگینی و سابقه فعالیت این شرکت در ساخت تراکتور برای بسیاری از علاقمندان خودرو روشن است اما نکته جالب اینجاست که در صورت تمایل، هنوز هم امکان خرید یک تراکتور لامبورگینی فراهم است. فروچیو لامبورگینی در سال 1948 شرکت لامبورگینی را افتتاح کرد در ابتدا به کار ساخت تراکتور اشتغال داشتند اما 15 سال بعد و پس از مشاجرهای میان او و انزو فراری، لامبورگینی تصمیم به ساخت خودروهایی اسپرت با برند خود گرفت. پس از یک دهه، فروچیو لامبورگینی تصمیم گرفت بخش تجهیزات کشاورزی کارخانه خود را به فروش برساند که امروزه آن را به عنوان گروه SDF<
مبلمان بنتلی
شرکت بنتلی در اوج بحران اقتصادی جهانی در سال 2009 موفق به فروش تنها 3600 دستگاه از خودروهای لوکس ساخت خود شد در حالیکه در سالهای اخیر اوضاع به مراتب بهتر شده و میزان فروش آن حتی به حدود یازده هزار دستگاه در سال نیز رسیده است. اما در همان دوران که اوضاع چندان مساعد نبود، بنتلی تصمیم گرفت با استاندارد مشابه با ساخت صندلی خودروهای لوکس خود، به تولید مبلمان نیز اقدام کند. اینگونه شد که خط تولید ساخت مبلمان خانگی بنتلی نیز آغاز بهکار کرد که اکنون میز، کاناپه، تخت خواب و سایر تجهیزات مربوط را میسازد.
جت جنگی ساب
در سالهای نه چندان دور ساب در هنگام تبلیغ خودروهای خود، سابقهاش در ساخت جت را به رخ میکشید. در نهایت خودروهای سواری ساب نتوانستند به حیات خود ادامه دهند اما مدلهایی از جتهای جنگنده هنوز با همین نام تولید میشوند. تا سال 1968 گروه Saab AB بخشهای تولید خودرو و جت را دربر میگرفت اما از آن سال به بعد بخش خودروسازی از این گروه جدا شد. یکی از محصولات مهم این گروه، جت جنگنده JAS 39 Gripen بود که در نیروی هوایی بسیاری از کشورها، از سوئد گرفته تا آفریقای جنوبی بهکار گرفته می
پیشرانه هواپیما ساخت رولزرویس
ساب تنها شرکتی نیست که غیر از خودروسازی، در صنعت هوایی نیز سابقه دارد. یکی از مهمترین این شرکتها را میتوان رولزرویس دانست. از هنگام تاسیس رولزرویس در سال 1906 تا سال 1973، بخشهای خودروسازی و هوایی رولزرویس در قالب یک شرکت بهکار خود ادامه میدادند. در سال 1973 بخش خودروسازی (که شامل برند بنتلی نیز بود) از بقیه گروه جدا شد تا اینکه در نهایت در سال 1998 گروه فولکسواگن، برند بنتلی را خرید و رولزرویس نیز به تملک بامو درآمد. از سوی دیگر بخش فعال در صنعت هوایی رولزرویس (که اکنون به عنوان رولزرویس هولدینگ شناخته میشود) در طی سالهای اخیر به یکی از بزرگترین سازندگان پیشرانه هو
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com
برای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید