آشنایی با مدل‌های مختلف وسپا

وسپا؛ گران‌ترین اسکوتر ایران

24 مهر 1397 21:00
  • لوکس با استایل ایتالیایی

    لوکس با استایل ایتالیایی

    اواسط دهه 40 میلادی، وسپا به‌عنوان موتورسیکلتی بسیار ارزان متولد شد که هم تعمیرش آسان بود و هم به‌دلیل طرز خاص قرار گرفتن پاها در آن، راحتی موتورسوار را بیشتر می‌کرد. هفت دهه از آن سال‌ها گذشته و وسپا هنوز هم یکی از کم‌دردسرترین اسکوترهای جهان است، ولی با این تفاوت که دیگر ارزان نیست!

    وسپا، که هم‌اکنون تحت تملک غول موتورسازی اروپا -پیاجیو- است، در نسخه‌های جدید و از اواخر دهه 80 شمسی پا به کشورمان گذاشت. در سال 93 نیز رسما عرضه شرکتی آن شروع شد و نمایندگی انحصاری فروش و خدمات پس از فروش آن را هم کویر موتور گرفت.

    اولین مدلی که وسپا در ایران فروخت، نسخه‌های 125 و 150 سی‌سی LX بود ولی بعد از آن، تنوع این اسکوتر ایتالیایی، بیشتر و بیشتر شد طوری‌که این روزها می‌توان حداقل 6 مدل مختلف وسپا را در بازار پیدا کرد.

  • وسپا پریماورا: پرفروش‌ترین در ایران

    وسپا پریماورا: پرفروش‌ترین در ایران

    هم‌اکنون پرفروش‌ترین نسخه مدرن وسپا در ایران، مدل‌های پریماوراست. پریماورا که در زبان ایتالیایی به معنی «بهار» است، نسل جدیدش در سال 2013 و به‌عنوان جایگزین وسپا LX معرفی شد. البته هواداران وسپا خوب می‌دانند که این شرکت در اواخر دهه 60 تا اوایل دهه 80 میلادی، نسخه کلاسیکی با همین نام داشت که مجهز به پیشرانه 125 سی‌سی بود.

    نسل جدید پریماورا در مقایسه با LX، هم محفظه بار (زیر صندلی) بزرگ‌تری دارد و هم اینکه ابعادش اندکی بیشتر شده. نسخه 150 سی‌سی پریماورا مجهز به جعبه‌دنده CVT است و حدود 118 کیلوگرم وزن دارد.

  • وسپا اسپرینت: پریماورا با لباس اسپرت

    وسپا اسپرینت: پریماورا با لباس اسپرت

    دومین مدل پرفروش وسپا، خانواده اسپرینت است که دو نسخه 125 و 150 سی‌سی در کشورمان دارد. وسپا نام این مدل را از محصول کلاسیک خود در دهه 60 میلادی قرض گرفته است.

    نسل جدید وسپا اسپرینت دقیقا یکسال بعد از پریماورا، یعنی در سال 2014 معرفی شد. هم چیز این موتورسیکلت مشابه پریماوراست، ولی با چندین تغییر جزیی، ظاهر اسپرت‌تری نسبت به پریماورا دارد. درحالی‌که در پریماورا، چراغ جلو و آینه‌ها دایره‌ای است، اما در اسپرینت جراغ جلو از نوع مستطیلی بوده و آینه‌ها نیز بیضی‌شکل شده‌اند. همچنین دوخت صندلی اسپرینت، اندکی با پریماورا متفاوت است و جذابیت بیشتری دارد.

    وسپا جی تی اس: قوی‌ترین عضو خانواده

    وسپا جی تی اس: قوی‌ترین عضو خانواده

    سومین نسخه پرفروش وسپا در ایران، مدلی به‌نام GTS است؛ مدلی که نخستین‌بار در سال 2006 معرفی شده بود. در آن زمان، پیاجیو به بهانه 50 سالگی مدل GS خود، GTS را به خانواده‌ وسپا اضافه کرد. اما چرا GS برای پیاجیو مهم بود؟ 

    دو جواب برای این سوال وجود دارد؛ اول اینکه GS نخستین محصول وسپا بود که رینگ‌های 10 اینچی داشت. دوم اینکه GS اولین وسپایی بود که حداکثر سرعتش به عددی فراتر از 90 کیلومتر برساعت می‌رسید.

    وسپا GTS دو مدل 250 و 300 دارد. مدل 250 آن به پیشرانه 244 سی‌سی مجهز بوده و 21.7 اسب‌بخار قدرت و 20.2 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مدل 300 آن هم پیشرانه 278 سی‌سی دارد و قدرتش حدود 21.2 اسب‌بخار و گشتاورش نیز 22 نیوتن‌متر است. حداکثر سرعت هردو مدل GTS به حدود 120 کیلومتر برساعت می‌رسد.

  • وسپا جی تی وی: کلاسیکی از دهه 50

    وسپا جی تی وی: کلاسیکی از دهه 50

    یکی از آخرین محصولات از سری Vintage Collection وسپا، موتورسیکلتی به‌نام GTV است که به تعداد انگشت‌شماری در ایران وجود دارد. GTV برپایه GTS ساخته شده و مهم‌ترین تفاوتش، انتقال چراغ جلو به روی گلگیر است؛ این ویژگی را وسپا قبلا در برخی مدل‌های دهه 50 میلادی خود ابداع کرده بود.

    جالب است بدانید که وسپا بعد از به‌روزرسانی GTV، آن را فقط در رنگ سبز اختصاصی‌ (Portofino Green) عرضه کرد. قیمت مدل 2018 این ایتالیایی حدود 7600 دلار است.

  • وسپا 946: گران‌تر از همه

    وسپا 946: گران‌تر از همه

    گل سرسبد وسپاهای ایران، مدلی به‌نام 946 است که نامش را از تاریخ تولد وسپا، یعنی سال 1946 گرفته‌اند. 

    «وسپایی برای سال 2020»؛ این عبارت کوتاه، ایده اولیه طراحان وسپا برای خلق 946 بود. خاص‌ترین ویژگی ظاهری این ایتالیایی، قسمت انتهایی موتورسیکلت و شکل خاص زین آن است که وسپا، با الهام از مدل کلاسیک MP6 خود، آن را طراحی کرده‌. 946 در سال 2013 به بازار جهانی آمد و همچون سایر اعضای خانواده وسپا، بدنه‌ای فولادی دارد با این تفاوت که برخی قسمت‌هایش مانند گلگیرهای جلو و دسته فرمان، از آلومینیوم است. 

    نکته هیجان‌انگیز دیگر اینکه سال 2015 به مناسبت 130 سالگی پیاجیو و 40 سالگی استودیوی طراحی جورجیو آرمانی، این دو ایتالیایی با همکاری یکدیگر، نسخه تولید محدودی به‌نام 946ARMANI ساختند که اتفاقا چندین دستگاه آن هم در کشورمان موجود است. تغییر دوخت زین، ترکیب رنگ‌های خاکستری و سبز مات برای بدنه، اضافه‌شدن نام Emporio

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

دیدگاه کاربران