بررسی تکامل مینی در آستانه شصت سالگی

بررسی تکامل مینی در آستانه شصت سالگی

خودروهای مردمی زیادی تاکنون به جهان معرفی شده‌اند. خودروهایی که هر یک برای مدتی نماد ملت یا کشوری خاص بوده‌اند، اما تنها تعداد اندکی از این خودروها به بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ معاصر جهان بدل شدند که مینی یکی از آن‌هاست. خودرویی کوچک و اقتصادی که محبوب همه اقشار جامعه بود و در آستانه شصت سالگی و با وجود فراز و نشیب‌های متعدد، امروز تحت مالکیت ب‌ام‌و، موفق‌تر از همیشه است. «باما» باشید تا نگاهی گذرا به شش دهه حضور متداوم مینی در جهان بیندازیم.

  • 1959

    مارک 1

    بحران نفتی دهه پنجاه سبب شد تا شرکت معظم BMC به ناچار بیش از پیش به سمت تولید خودروهای اقتصادی سوق پیدا کند. پاسخ به این معضل توسط مهندس مشهور، الک ایسیگنویس در قالب یک خودرو کوچک دیفرانسیل جلو با پیشرانه‌ای که به طور عرضی در جلو قرار گرفته بود مطرح شد. همین ترکیب کابینی جادار در عین ابعاد و وزنی اندک به این خودرو بخشید. نسل اول مینی تحت برندهای آستین و موریس عرضه شد. در سال 1961 اما با همکاری جان کوپر، نمونه رالی یعنی مینی کوپر زاده شد.

  • 1967

    مارک 2

    مینی در دهه شصت به موفق‌ترین خودرو در بازار بریتانیا بدل شد، اما بالاخره به یک سری بازبینی نیاز داشت تا بتواند به راهش ادامه دهد. تغییرات ظاهری اندک و ناچیز بودند، اما پیشرانه‌های 1 و 1.275 لیتری برای نمونه‌های عادی، کوپر و کوپر S عرضه شدند. علاوه‌براین، مدل‌های مختلفی برپایه مینی همانند استیشن، وانت، ون، مناسب آفرود (موک) و همچنین گونه‌های سدان با برندهای ولزلی و رایلی طراحی شدند.

  • 1970

    مارک 3

    تغییرات بزرگی تنها بعد از آپدیت دوم در راه بود. مینی به عنوان یک برند مجزا مطرح و از شر برندهای آستین و موریس خلاص شد. علاوه‌براین لولاهای بیرونی درها حذف شده، شیشه‌های کناری از حالت کشویی به عادی تغییر پیدا کردند. به جای کوپر اما سری 1275GT نماینده مینی در بازار خودروهای اسپرت بود.

  • 1976

    مارک 4

    در چهارمین به‌روز رسانی، بریتیش لیلاند تلاش کرد تا کابین مینی محیطی آرام و ساکت‌تر باشد و علاوه‌براین، چراغ‌های دنده عقب در دل چراغ بزرگ عقب قرار گرفتند.

  • 1984

    مارک 5

    تایرهای بزرگ‌تر 12 اینچی در آپدیت چهارم، جانشین نمونه 10 اینچی شدند. همین امر سبب شد تا بچه گلگیرهای پلاستیکی مشکی رنگ برای اولین بار روی این خودرو نصب شوند. بهبود عملکرد ترمزها نیز در به‌روز رسانی چهارم صورت گرفت.

  • 1990

    مارک 6

    دو تغییر بزرگ در ششمین سری از مینی کلاسیک انجام گرفتند. مهم‌ترین تغییر اما با حذف کاربراتور و استفاده از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری در پیشرانه مینی صورت گرفت. نکته دوم اما عرضه رسمی نمونه روباز توسط خود گروه روور بود.

  • 1996

    مارک 7

    آخرین سری مینی کلاسیک تنها چهار سال قبل از آغاز قرن بیست و یکم معرفی شد. در این نسل علاوه‌بر بزر‌گتر شدن سایز رینگ، سیستم سوخت‌رسانی نیز مورد بازبینی قرار گرفت و کیسه هوای راننده نیز به تجهیزات ایمنی افزوده شد. آخرین نمونه مینی کلاسیک در سال 2000 تولید شد تا پس از چهل و یک سال، بالاخره مینی به پایان راه برسد.

  • 2000

    مینی مدرن (R50)

    شرکت ب‌ام‌و، گروه روور را در سال 1994 خریداری کرد و به تدریج بیشتر زیرمجموعه‌های آن را فروخت، اما در این بین مینی در اختیار باواریایی‌ها ماند تا در سال 2000 بالاخره یک مینی تماماً جدید مناسب قرن بیست و یکم عرضه شود. ظاهر مینی جدید برگرفته از نمونه کلاسیک اما در ابعادی به مراتب بزرگتر بود. پیشرانه‌های 1.4 و 1.6 لیتری برای این خودرو قابل سفارش بودند و گونه‌های روباز و کوپر نیز به تدریج عرضه شدند.

  • 2006

    نسل دوم مینی جدید (R56)

    نسل دوم مینی مدرن تنها 6 سال بعد از نسل اول معرفی شد. موفقیت نسل اول، راه را برای عرضه نسل دومی باز کرد؛ خودرویی که از نظر ظاهری شباهت‌های فراوانی به نسل اول داشت. با این حال قطعات مشترک بین این دو نسل بسیار محدود بودند. استفاده از توربوشارژر در مدل کوپر S اولین مورد از قرارگیری یک پیشرانه پرخوران زیر بدنه مینی بود. به لطف موفقیت مینی، مدل کلاب‌من در سال 2008 و کانتری‌من در سال 2011 عرضه شدند. علاوه‌براین مینی کوپه و رودستر نیز برای مدتی محدود بین سال‌های 2012 و 2015 عرضه شدند. کراس‌اور پیس‌من آخرین مدل برپایه نسل دوم بود که در 2013 معرفی شد.

  • 2013

    نسل سوم مینی جدید (F56)

    در سال 2013 نسل آخر مینی عرضه شد. در این نسل باز هم ابعاد مینی رشدی فزاینده داشت و به قطعات مشترک این خودرو با محصولات ب‌ام‌و، افزوده شد چراکه پلتفرم مینی با محصولات بزرگ‌تری همانند ب‌ام‌و X1 و X2 مشترک است. علاوه‌براین، نمونه‌های 5 در نیز به طور رسمی به خط تولید رفتند. مدلی که در آینده نزدیک قرار است به طور کلی جانشین مدل سنتی سه در شود.

منبع: motor1.com