کوچکی که بزرگ شد

تاریخچه مینی از گذشته تا امروز

16 آذر 1397 13:22
  • 1959

    مارک 1

    بحران نفتی دهه پنجاه سبب شد تا شرکت معظم BMC به ناچار بیش از پیش به سمت تولید خودروهای اقتصادی سوق پیدا کند. پاسخ به این معضل توسط مهندس مشهور، الک ایسیگنویس در قالب یک خودرو کوچک دیفرانسیل جلو با پیشرانه‌ای که به طور عرضی در جلو قرار گرفته بود مطرح شد. همین ترکیب کابینی جادار در عین ابعاد و وزنی اندک به این خودرو بخشید. نسل اول مینی تحت برندهای آستین و موریس عرضه شد. در سال 1961 اما با همکاری جان کوپر، نمونه رالی یعنی مینی کوپر زاده شد.

    مارک 1
  • 1967

    مارک 2

    مینی در دهه شصت به موفق‌ترین خودرو در بازار بریتانیا بدل شد، اما بالاخره به یک سری بازبینی نیاز داشت تا بتواند به راهش ادامه دهد. تغییرات ظاهری اندک و ناچیز بودند، اما پیشرانه‌های 1 و 1.275 لیتری برای نمونه‌های عادی، کوپر و کوپر S عرضه شدند. علاوه‌براین، مدل‌های مختلفی برپایه مینی همانند استیشن، وانت، ون، مناسب آفرود (موک) و همچنین گونه‌های سدان با برندهای ولزلی و رایلی طراحی شدند.

    مارک 2
  • 1970

    مارک 3

    تغییرات بزرگی تنها بعد از آپدیت دوم در راه بود. مینی به عنوان یک برند مجزا مطرح و از شر برندهای آستین و موریس خلاص شد. علاوه‌براین لولاهای بیرونی درها حذف شده، شیشه‌های کناری از حالت کشویی به عادی تغییر پیدا کردند. به جای کوپر اما سری 1275GT نماینده مینی در بازار خودروهای اسپرت بود.

    مارک 3
  • 1976

    مارک 4

    در چهارمین به‌روز رسانی، بریتیش لیلاند تلاش کرد تا کابین مینی محیطی آرام و ساکت‌تر باشد و علاوه‌براین، چراغ‌های دنده عقب در دل چراغ بزرگ عقب قرار گرفتند.

    مارک 4
  • 1984

    مارک 5

    تایرهای بزرگ‌تر 12 اینچی در آپدیت چهارم، جانشین نمونه 10 اینچی شدند. همین امر سبب شد تا بچه گلگیرهای پلاستیکی مشکی رنگ برای اولین بار روی این خودرو نصب شوند. بهبود عملکرد ترمزها نیز در به‌روز رسانی چهارم صورت گرفت.

    مارک 5
  • 1990

    مارک 6

    دو تغییر بزرگ در ششمین سری از مینی کلاسیک انجام گرفتند. مهم‌ترین تغییر اما با حذف کاربراتور و استفاده از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری در پیشرانه مینی صورت گرفت. نکته دوم اما عرضه رسمی نمونه روباز توسط خود گروه روور بود.

    مارک 6
  • 1996

    مارک 7

    آخرین سری مینی کلاسیک تنها چهار سال قبل از آغاز قرن بیست و یکم معرفی شد. در این نسل علاوه‌بر بزر‌گتر شدن سایز رینگ، سیستم سوخت‌رسانی نیز مورد بازبینی قرار گرفت و کیسه هوای راننده نیز به تجهیزات ایمنی افزوده شد. آخرین نمونه مینی کلاسیک در سال 2000 تولید شد تا پس از چهل و یک سال، بالاخره مینی به پایان راه برسد.

    مارک 7
  • 2000

    مینی مدرن (R50)

    شرکت ب‌ام‌و، گروه روور را در سال 1994 خریداری کرد و به تدریج بیشتر زیرمجموعه‌های آن را فروخت، اما در این بین مینی در اختیار باواریایی‌ها ماند تا در سال 2000 بالاخره یک مینی تماماً جدید مناسب قرن بیست و یکم عرضه شود. ظاهر مینی جدید برگرفته از نمونه کلاسیک اما در ابعادی به مراتب بزرگتر بود. پیشرانه‌های 1.4 و 1.6 لیتری برای این خودرو قابل سفارش بودند و گونه‌های روباز و کوپر نیز به تدریج عرضه شدند.

    مینی مدرن (
  • 2006

    نسل دوم مینی جدید (R56)

    نسل دوم مینی مدرن تنها 6 سال بعد از نسل اول معرفی شد. موفقیت نسل اول، راه را برای عرضه نسل دومی باز کرد؛ خودرویی که از نظر ظاهری شباهت‌های فراوانی به نسل اول داشت. با این حال قطعات مشترک بین این دو نسل بسیار محدود بودند. استفاده از توربوشارژر در مدل کوپر S اولین مورد از قرارگیری یک پیشرانه پرخوران زیر بدنه مینی بود. به لطف موفقیت مینی، مدل کلاب‌من در سال 2008 و کانتری‌من در سال 2011 عرضه شدند. علاوه‌براین مینی کوپه و رودستر نیز برای مدتی محدود بین سال‌های 2012 و 2015 عرضه شدند. کراس‌اور پیس‌من آخرین مدل برپایه نسل دوم بود که در 2013 معرفی شد.

    نسل دوم مینی جدید (
  • 2013

    نسل سوم مینی جدید (F56)

    در سال 2013 نسل آخر مینی عرضه شد. در این نسل باز هم ابعاد مینی رشدی فزاینده داشت و به قطعات مشترک این خودرو با محصولات ب‌ام‌و، افزوده شد چراکه پلتفرم مینی با محصولات بزرگ‌تری همانند ب‌ام‌و X1 و X2 مشترک است. علاوه‌براین، نمونه‌های 5 در نیز به طور رسمی به خط تولید رفتند. مدلی که در آینده نزدیک قرار است به طور کلی جانشین مدل سنتی سه در شود.

    نسل سوم مینی جدید (
  • 2019

    مینی برقی

    شاید مینی کوپر SE جدید همچون مدل اولیه مینی در هنگام ورود به بازار متفاوت و شوکه‌کننده نباشد اما هرچه هست باید توجه داشته باشیم که این خودرو قرار است دروازه ورود برند مینی به دنیای خودروهای برقی باشد. این خودرو که توسط شرکت سازنده به عنوان اولین خودروی کوچک پرمیوم با قوای کاملاً برقی نامیده شده، در واقع توانسته هرآنچه از یک مینی دوست‌داشتنی انتظار داریم را به همراه پیشرانه‌ای پاک و بدون آلایندگی ارائه دهد.

    شاید مینی کوپر
  • 2022

    فیس‌لیفت نسل سوم

    از زمان معرفی نسل سوم مینی کوپر هاچ‌بک در سال 2014 تاکنون، طراحی ظاهری این خودرو چندان تغییر نکرده بود. اکنون شرکت مینی بروزرسانی سال 2022 را برای مدل کوپر اعلام کرده که شامل نسخه‌های روباز، کوپه، JCW و برقی این خودرو یعنی کوپر SE خواهد شد.

    مهمترین بروزرسانی کوپر 2022 را باید به نمای جلو و عقب این خودرو مربوط دانست، جایی که بخش اعظم جلوپنجره مشکی براق از میان رفته و با قطعه یک‌تکه همرنگ با بدنه جایگزین شده است. چراغ‌های LED جلو، رینگ‌های 17 و 18 اینچی با طرح جدید و چراغ‌های Union Jack در عقب که طرح پرچم انگلستان را تداعی می‌­کنند، جزء سایر تغییرات مهم مدل جدید خواهند بود.

    مهمترین بروزرسانی کوپر 2022 را باید به نمای جلو و عقب این خودرو مربوط دانست، جایی که بخش اعظم جلوپنجره مشکی براق از میان رفته و با قطعه یک‌تکه همرنگ با بدنه جایگزین شده است. چراغ‌های
دیدگاه کاربران