سوزوکی اعلام نموده که مدتی پس از خاتمه تولید اسکودو، نسخه بروزرسانی شده از این کراساور را مجدداً به خط تولید بازگردانده است. هرچند که طراحی سوزوکی اسکودو که در سایر بازارها به نام ویتارا شناخته میشود، شبیه به مدل قبلی به نظر میرسد، اما عمده بروزرسانیها را باید در زیر کاپوت این خودرو جستجو کرد.
”پیشرانه جدیدی که برای سوزوکی ویتارا/اسکودو 2023 پیشنهاد شده، پیشرانه 1.5 لیتری دوئالجت 4 سیلندر است، که در کنار یک موتور برقی قرار گرفته.“نسل چهارم سوزوکی ویتارا که سومین نسل از اسکودو است، از سال 2014 تاکنون در بازار حضور دارد ولی در طی این سالها، چندین بروزرسانی مهم را دریافت کرده است.
نخستین فیسلیفت در سال 2018، پیشرانههای توربوشارژ را برای این خودرو به همراه داشت، درحالیکه فناوری هیبرید-خفیف نیز در سال 2020 به ویتارا اضافه شد. بد نیست بدانید که مشتریان ژاپنی، تنها قادر به انتخاب اسکودو با همین فناوری هستند.
اما پیشرانه جدیدی که برای سوزوکی اسکودو 2023 پیشنهاد شده، پیشرانه 1.5 لیتری دوئالجت 4 سیلندر با 99 اسببخار قدرت و 132 نیوتنمتر گشتاور است، که در کنار یک موتور برقی با 33 اسببخار قدرت و 60 نیوتنمتر گشتاور قرار گرفته است. خروجی این مجموعه براساس اعلام منابع اروپایی، 115 اسببخار قدرت خواهد بود، که نسبت به پیشرانه 1.4 لیتری توربوجت با فناوری هیبرید-خفیف، 12 اسببخار ضعیفتر است.
شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت سوزوکی اسکودو با پیشرانه 1.5 لیتری دوئالجت نیز به ترتیب 12.7 ثانیه و 179 کیلومتر برساعت اعلام شده است، که بازهم نسبت به پیشرانه MHEV، به ترتیب 3 ثانیه و 11 کیلومتر برساعت، کاهش نشان میدهد.
نیروی پیشرانه از طریق جعبهدنده 6 سرعته ASG و سامانه چهارچرخ محرک AllGrip AWD، به چرخها منتقل میشود. لازم به ذکر است که این خودرو به چهار حالت رانندگی اتو، اسپرت، برف و لاک مجهز شده است، که عملکردی درخشان در بیراههنوردی را برای محصول سوزوکی به ارمغان میآورد. لازم به ذکر است که در برخی کشورهای اروپایی، سوزوکی ویتارا هیبرید در حالت استاندارد به صورت دیفرانسیل-جلو عرضه میشود.
باتری 6 آمپر ساعت که برای سوزوکی اسکودو درنظر گرفته شده، از نمونههای مشابه بزرگتر بوده و در کف محفظه بار نصب شده است. به لطف این باتری، ویتارا/اسکودو برای رویارویی با شرایط مختلف آمادگی بیشتری داشته و میتواند در هر صد کیلومتر مسافت، تنها 5.1 لیتر سوخت مصرف نماید.
سوزوکی اسکودو با قیمت پایه 23,156 دلار در ژاپن به فروش میرسد، درحالیکه ویتارا 2022 با قیمت 32,464 دلار در بریتانیا عرضه میشود.
با توجه به تحولات گستردهای که در مدل جدید سوزوکی S-Cross اتفاق افتاده، انتظار داریم که نسل بعدی ویتارا/اسکودو با تغییرات اساسی و حتی پیشرانه برقی وارد میدان شود. براساس برخی شایعات، سوزوکی قصد دارد نسخه تغییر یافته از تویوتا یاریس کراس را نیز به عنوان یک محصول جدید و با لوگوی خود عرضه نماید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : carscoops.com