کراس‌اور هیبریدی اروپایی‌پسند

معرفی تویوتا یاریس کراس مدل 2021

5 اردیبهشت 1399 11:19

تویوتا همچون سایر شرکت‌های خودروسازی قصد داشت این کراس‌اور کوچک را در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی کند اما لغو برگزاری این رویداد مهم که به علت شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاد، تمام معادلات را برهم ریخت. در همان زمان تویوتا اعلام کرد که برنامه معرفی این خودرو برای چند هفته یا حتی چند ماه به تعویق خواهد افتاد اما هرچه باشد اکنون دیگر انتظارها به سر آمده و برادر کراس‌اور مدل یاریس رخ نموده است.

قوای محرکه این کراس‌اور کوچک از سیستم هیبرید متشکل از پیشرانه بنزین‌سوز سه سیلندر 1.5 لیتری به همراه یک موتور برقی تامین می‌شود. طول تویوتا یاریس کراس 24 سانتی‌متر بلندتر از برادر هاچ‌بک و برابر با 4.18 متر بوده درحالی‌که عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب 2 و 9 سانتی‌متر افزایش یافته است. با توجه به این ارقام و همچنین فاصله محوری 2.56 متری این خودرو، به راحتی می‌توان متوجه شد که یاریس کراس خودرویی کوچک‌تر از دیگر محصول تویوتا یعنی C-HR خواهد بود.

هرچند ابعاد یاریس کراس از تویوتا C-HR کوچکتر شده اما به دلیل برخورداری این مدل از طرحی عامه‌پسندتر، می‌توان احتمال داد که این خودرو بیشتر از C-HR با چهره خاص، مورد استقبال مشتریان قرار گیرد.

از سوی دیگر به دلیل ابعاد بزرگتر بدنه نسبت به یاریس معمولی و مواردی همچون امکان جمع‌آوری صندلی‌های عقب با نسبت 40:20:40، قابلیت‌های کاربردی تویوتا یاریس کراس نیز افزایش یافته است.

کابین تویوتا یاریس کراس مدل 2021

رینگ‌های 18 اینچی و رنگ طلایی بدنه مواردی است که برای اولین بار در یاریس کراس عرضه شده ضمن این‌که در صندوق برقی نیز به صورت آپشن قابل انتخاب خواهد بود. فضای کف صندوق را می‌توان بنا به نیاز تقسیم کرد ضمن این‌که کمربند نگهدارنده‌ای برای لوازم موجود در این بخش پیش‌بینی شده تا از جابجایی آن‌ها در هنگام رانندگی جلوگیری شود.

حضور سامانه چهار چرخ محرک در رده خودروهای کراس‌اور موجود در بازار اروپا چندان معمول نیست اما خوشبختانه این سامانه در تویوتا یاریس کراس نصب شده هرچند که می‌توان آن را در حالت دیفرانسیل جلو نیز به حرکت درآورد. در مواقعی که حسگرها تشخیص دهند شرایط چسبندگی جاده مساعد نیست (همچون سطوح شنی، خیس یا برفی)، سامانه AWD به صورت خودکار وارد مدار می‌شود.

قوای محرکه این کراس‌اور کوچک از سیستم هیبرید متشکل از پیشرانه بنزین‌سوز سه سیلندر 1.5 لیتری به همراه یک موتور برقی تامین می‌شود. بد نیست بدانید پیشرانه درون سوز نسبت به انواع مشابه تا 40 درصد مصرف بهینه‌تری دارد. مجموع قدرت خروجی پیشرانه این خودرو برابر با 116 اسب‌بخار بوده که هرچند عدد زیادی نیست، ولی برای پیشرانه یک کراس‌اور شهری کافی به نظر می‌رسد.

تویوتا یرایس کراس مدل 2021

تویوتا اعلام کرده که میزان آلایندگی دی‌اکسید کربن مدل‌های دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک یاریس کراس براساس استاندارد WLTP به ترتیب ارقامی کمتر از 120 و 135 گرم بر کیلومتر خواهد بود.

تویوتا برای تولید سالانه 150 هزار دستگاه یاریس کراس در تاسیسات Valenciennes واقع در فرانسه برنامه‌ریزی کرده، جایی که این خودرو در کنار مدل معمولی یاریس تولید خواهد شد. فروش این کراس‌اور کوچک از اواخر سال جاری در ژاپن و از تابستان 2021 در اروپا آغاز خواهد شد.

دیدگاه کاربران