پرفروش‌ترین برندهای بازار چین در سال 2017 کدام بودند؟

سهم غول‌های خودروسازی از بزرگ‌ترین بازار جهان

18 اردیبهشت 1397 22:00
  • بازار واقعا بزرگ چین!

    بازار واقعا بزرگ چین!

    باوجود رشد آهسته، صنعت خودروسازی از مهم‌ترین بخش‌های مولد اقتصاد چین به شمار می‌رود. چین با سهم 25 درصدی از تولیدات جهانی خودرو، بزرگ‌ترین خودروساز جهان به شمار می‌آید. این کشور همچنین بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان است. در چین هنوز تعداد افراد دارای گواهینامه دو برابر تعداد خودروهای این کشور است که مشخصا نشان از رشد تقاضا در سال‌های آینده دارد.

    سال 2017 درمجموع 24.72 میلیون دستگاه خودرو سبک و 4.16 میلیون خودرو تجاری در این کشور فروخته شد؛ اما کدام خودروساز بیشترین سهم از بازار را دارد؟ در اسلاید‌های بعد به معرفی پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال 2017 می‌پردازیم، پس باما همراه باشید.

  • رتبه اول؛ فولکس‌واگن (3.14 میلیون)

    رتبه اول؛ فولکس‌واگن (3.14 میلیون)

    بررسی ما از بزرگ‌ترین خودروسازان بازار چین با غول بی‌بدیل صنعت آغاز می‌شود. فولکس‌واگن از دهه 80 میلادی تولید خودروهایی به‌صورت جوینت‌ونچر را در این کشور آغاز کرد و هرساله به تولیدات آن افزود. این خودروساز آلمانی به موفقیتی عظیم خصوصا با مدل‌های فیدئون و لاویدا دست‌یافت. ازآنجایی‌که خودروهای دیزلی نقش مهمی در بازار چین ندارند، دیزل‌گیت روی فروش این شرکت در بازار چین تأثیری نگذاشت. سهم فولکس‌واگن از بزرگ‌ترین بازار خودرو دنیا در سال گذشته نزدیک به 13 درصد بود.

  • رتبه دوم؛ هوندا (1.42 میلیون)

    رتبه دوم؛ هوندا (1.42 میلیون)

    فروش سالیانه هوندا در چین طی سال 2017 نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 18.5 درصد افزایش داشت. احتمالا طولی نخواهد کشید تا چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار هدف هوندا انتخاب شود. در حال حاضر ایالات‌متحده پیش از چین با سهم 1.49 میلیون دستگاهی، بزرگ‌ترین بازار هوندا است.

  • رتبه سوم؛ جیلی (1.25 میلیون)

    رتبه سوم؛ جیلی (1.25 میلیون)

    بسیاری جیلی را به‌عنوان مالک جدید ولوو سوئد و لوتوس انگلیس می‌شناسند. این خودروساز در خانه خود توانسته به فروش بالای یک‌میلیون دست پیدا کند. جیلی در سال 2017 به نرخ رشد سرسام‌آور 61 درصدی رسید و برای اولین بار توانست 5 درصد از کل بازار را از آن خود کند.

  • رتبه چهارم؛ بیوک (1.22 میلیون)

    رتبه چهارم؛ بیوک (1.22 میلیون)

    بیوک به‌جای اپل؛ این تصمیم جنرال‌موتورز در دهه نود میلادی برای بازار چین بود. بااین‌وجود خریداران چینی بیوک از بسیاری مدل‌های اپل بهره‌مند می‌شوند. به‌عنوان‌مثال بیوک رگال GS در حقیقت یک اپل اینسیگنیا با لوگو بیوک است.

  • رتبه پنجم؛ تویوتا (1.14 میلیون)

    رتبه پنجم؛ تویوتا (1.14 میلیون)

    فروش‌ کراس‌اورها در بازار چین، خصوصا طی سال گذشته، رشد بالایی داشته است. دقیق‌تر بگوییم 13 درصد. به نظر می‌رسد طولی نخواهد کشید تا این‌که شاسی‌بلندها در چین جای سدان کوچک را بگیرند. البته تاکنون سدان‌های کوچک محبوب‌ترین سگمنت بازار بوده‌اند. تویوتا یکی از برندهایی است که کامل‌ترین سبد محصولات شاسی‌بلند را دارد و همین امر کمک کرده است، تا فروش کمپانی در سال گذشته با رشد 7 درصدی مواجه شود.

  • رتبه ششم؛ نیسان (1.12 میلیون)

    رتبه ششم؛ نیسان (1.12 میلیون)

    آمار مورد بررسی شامل خودروهای ساخت چین می‌شود و وارداتی‌ها را به دلیل تعداد بسیار کم در برنمی‌گیرد. عموما خودروهای وارداتی در چین به دلیل عوارض بسیار بالای گمرکی قیمت سرسام‌آوری دارند. به همین دلیل برندهای خارجی محصولات خود را در چین تولید می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، نیسان مدل کیکس را در چین به‌صورت جوینت‌ونچر و با همکاری دانگ‌فنگ تولید می‌کند.

  • رتبه هفتم؛ چانگان (1.06 میلیون)

    رتبه هفتم؛ چانگان (1.06 میلیون)

    سال گذشته بهترین سال چانگان نبود. طی این مدت برند چینی با کاهش فروش 8 درصدی همراه بود. در سال جدید چانگان با راهنمایی اروپایی‌ها چند نسل جدید را معرفی می‌کند تا نتایج را بهبود بخشد.

  • رتبه هشتم؛ بائوجون (1.02 میلیون)

    رتبه هشتم؛ بائوجون (1.02 میلیون)

    به همراه جیلی، بائوجون یکی از برند‌های برنده چینی حاضر در بازار است. بائوجون متعلق به SAIC و جنرال‌موتورز است. این برند به لطف فروش خوب مدل‌هایی مانند SUV 510 توانست رشد 34 درصدی را در سال 2017 تجربه کند.

  • رتبه نهم؛ هاوال (849 هزار)

    رتبه نهم؛ هاوال (849 هزار)

    هاوال، برند شاسی‌بلند گروه خودروسازی گریت وال، سال بدی را پشت سر گذاشت. فروش این برند که قرار بود به بزرگ‌ترین تولیدکننده شاسی‌بلند جهان تبدیل شود با کاهش 9 درصدی مواجه شد. هدف این برند پشت سر گذاشتن لندرور و جیپ بود که بعید است به این زودی‌ها محقق شود.

  • رتبه دهم؛ فورد (839 هزار)

    رتبه دهم؛ فورد (839 هزار)

    فروش فورد در سال 2017 تقریبا با کاهشی 12 درصدی مواجه شد. مخصوصا در مدل‌هایی مانند اسکورت که جدیدا به‌روز شده بودند فروش خاصی برای فورد به همراه نداشتند. شاید دلیل این امر میل بازار به سمت خودروهای شاسی‌بلند باشد.

دیدگاه کاربران