فولکس واگن بعد از چندین سال معطلی بالاخره در سال 95 تکلیفش را در بازار ایران مشخص کرد؛ معین موتور که تا پیش از این واردات پورشه را انجام میداد حالا نماینده رسمی سئات در ایران شده است و ماموت خودرو (زیرمجموعه تازه تاسیس گروه صنعتی ماموت) نیز امتیاز عرضه انحصاری محصولات فولکس واگن در کشورمان را گرفته است.
”پاسات بهرغم پیشرانه حجیمترش اما ضعیفتر از تلیسمان است“واردات، قبل از تولید
قطعیشدن حضور فولکس واگن تقریبا در همان زمانی اعلام شد که فرانسویها با هدف تولید مشترک در ایران، قراردادشان را با ایران خودرو و سایپا رسمی کرده بودند. فولکس واگن نیز ابتدا به بهانه تولید، مذاکراتش را آغاز کرد اما بعدا مشخص شد که محصولات این شرکت، در فاز اول بهصورت وارداتی در ایران عرضه میشوند. برای این کار دو محصول پرفروش این شرکت یعنی تیگوان و پاسات انتخاب شدند که هردو در کلاس نیمهلوکسها هستند.
دومین فیسلیفت پاسات در ایران
فولکسواگن نسل B8 پاسات را یکبار در 2015 (بهعنوان مدل 2016) فیسلیفت کرد. در سال 2016 که ماجرای دیزل گیت و همچنین کاهش فروش پاسات در اروپا گریبان فولکس را گرفته بود، به ناچار ظرفیت تولید پاسات را در بزرگترین کارخانهاش واقع در شمال آلمان (Emden) کاهش دهد. حتی در آن سال احتمال توقف تولید پاسات نیز مطرح شده بود ولی خوشبختانه این اتفاق نیفتاد.
فولکس واگن نیز برای خالینماندن عریضه، برای سال 2017 اکثر محصولاتش از جمله پاسات را بهروزرسانی کرد. نسخه وارداتی ماموت خودرو نیز از همین فیسلیفت دوم پاسات است که حالا در کوچه و خیابانهای کشورمان آنرا مشاهده میکنیم.
پاسات؛ تهدیدی برای تلیسمان
نسخه وارداتی پاسات برای اولینبار در نمایشگاه خودرو تهران 96 رونمایی شد و آنجا ماموت خودرو خیالمان را راحت کرد که این آلمانی متاسفانه با موتور 2.0 لیتریاش به ایران نخواهد آمد. از اینرو تلیسمان همچنان در کلاس خودش بهترین خروجی پیشرانه را در اختیار مشتریان ایرانی قرار میدهد. در جدول زیر تفاوت فنی پاسات و مهمترین رقبای اروپاییاش را مشاهده میکنید.
پاسات | تلیسمان | پژو 508 | |
---|---|---|---|
پیشرانه | 1.8L-Turbo | 1.6L-Turbo | 1.6L-Turbo |
قدرت (hp) | 178 | 190 | 163 |
گشتاور (nm) | 250 | 260 | 240 |
گیربکس | 7 اتومات دوکلاچه | 7 اتومات دوکلاچه | 6 اتومات |
شتاب (sec) | 7.9 | 7.7 | 8.9 |
سرعت (km/h) | 232 | 225 | 210 |
مصرف ترکیبی (L) | 5.8 | 6.2 | 6.9 |
حجم باک (L) | 70 | 51 | 72 |
فاصله محوری (m) | 2.80 | 2.80 | 2.87 |
پاسات حتی به لحاظ تجهیزات نیز مشابه تلیسمان است ولی با این حال، دو مزیت نسبتا جالب نسبت به حریف فرانسویاش دارد. اول اینکه پاسات به سیستم استارتاستاپ پیشرانه مجهز است. دوم اینکه این آلمانی، ایربگهای جانبی عقب و همچنین ایربگ زانویی راننده نیز دارد درحالیکه چنین چیزی در تلیسمان نمیبینید.
از میان سایر تجهیزات خاص پاسات میتوان به سیستم تهویه اتومات سهگانه نیز اشاره کرد که البته در پژو 508 نیز وجود دارد. سایر تجهیزات مهم این خودرو عبارتند از:
- ورود بدون کلید / استارت دکمهای
- پدال شیفتر / فرمان برقی
- دوربین 360 درجه / دوربین عقب
- اتوپارک / سنسورهای جلو و عقب / ترمز برقی پارک
- روکش چرم صندلیها
- تنظیم برقی صندلیهای جلو با حافظه
- گرمکن صندلیهای جلو و عقب
- ماساژور صندلی راننده
- خروجی 12 ولت در جلو، عقب و صندوق
- مانیتور 9.2 اینچی لمسی / نمایشگر صفحه کیلومتر
- تهویه سهگانه اتومات / بلوتوث
- آینه تاشو برقی با گرمکن و حافظه / شیشه دودی
- صندوقپران هوشمند
- سانروف / پانوراما
- چراغهای LED جلو با لنز چرخشی / دیلایت / اتولایت
- سنسور باران / سنسور باد تایر
- انتخاب حالت رانندگی
- کروز کنترل / کنترل پایداری / کمکی حرکت در شیب
- 9 ایربگ (جلو، زانویی راننده، جانبی جلو، جانبی عقب، پردهای)
در اوج امنیت
با اینکه پاسات به لحاظ تعداد ایربگها، میان همکلاسانش رتبه اول را دارد ولی برای آنکه مقایسه جامعتری داشته باشیم باید به نتایج منتشر شده از سوی موسسه ایمنی EuroNCAP مراجعه کنیم. در تصویر زیر تفاوت ایمنی هر سه خودرو قابل مشاهده است. همچنین توجه داشته باشید که نتایج یوروانکپ تا زمانیکه نسل یک خودرو تغییر نکند، قابل استناد است و به همین دلیل مثلا نتایج تست مدل 2011 پژو 508 برای مدلهای 2017 این خودرو نیز قابل تعمیم واهد بود.
نویسنده : مرتضی برجسته