نگاهی به تاریخچه دی‌اس

نگاهی به تاریخچه دی‌اس

در زمان‌های دور که خلاقیت در آن‌ها حرف اول را می‌زد، سیتروئن با معرفی مدلی خاص توجه همه دنیا را به خود معطوف کرد. شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که چرا دی‌اس اورجینال به این میزان سر و صدا کرده بود، شهرتی که بواسطه آن سیتروئن تصمیم به تاسیس برندی مستقل با نام تجاری دی‌اس گرفت. برای پاسخ به این سوال و آگاهی از اسرار دی‌اس با شما در سفری به سال‌های دور خواهیم داشت.

  • 1938

    قبل از تولد

    پیِر بولانژر، یک مهندس ارشد، نزدیک به خانواده میشلن و همچنین مدیرعامل سیتروئن بود. در سال 1938، او پروژه VGD را شروع کرد. VGD به فرانسوی مخفف voiture à grande diffusion و به معنی "خودروی تولید انبوه" بود، این پروژه، 17 سال بعد و دقیقا 5 سال پس از مرگ وی، منجر به رونمایی از دی‌اس در نمایشگاه پاریس شد.

  • 1955

    تولد اولین دی اس

    دی‌اس نخستین بار در سال 1955 و در نمایشگاه خودرو پاریس در معرض دید عموم مردم قرار گرفت. هزاران نفر به غرفه سیتروئن مراجعه کردند تا بتوانند از این خودرو جدید که نیم نگاهی به آینده داشت بازدید کنند. چیزی که آن‌ها دیدند خودرویی بود که گویی در یک آن، تمامی خودروهای دیگر آن زمان را به مدل‌هایی قدیمی و کهنه تبدیل کرد!

    حتی 60 سال بعد و امروز هم ما می‌توانیم تصور کنیم که بازدیدکنندگان آن روز نمایشگاه پاریس با دیدن این خودرو چقدر هیجان زده شده بودند، کسانی که به طراحی معمولی و تکراری و پلت فرم‌های مشترک با خودروهای کشاورزی سدان های خانوادگی دهه 50 عادت کرده بودند. نه تنها طراحی دی‌اس کاملا متفاوت از سبک طراحی آن دوران بود، بلکه خودرو نیز به مواردی مانند سیستم هیدرولیکی پیشرفته و یک گیربکس نیمه اتوماتیک مجهز شده بود.

    تنها ظرف 45 دقیقه از رونمایی دی‌اس، 749 نفر آن را سفارش دادند و تا پایان آن روز، سیتروئن 12 هزار سفارش برای مدل جدید خود دریافت کرد.

  • 1956

    عملکردی فوق‌العاده در مسابقات

    شما قطعا ظاهری زیبا، تجهیزات پر زرق‌وبرق و نوآوری و خلاقیت را می‌توانید از دی‌اس انتظار داشته باشید، ولی چه کسی است که از این خودرو انتظار عملکردی فوق‌العاده در مسابقات اتومبیل‌رانی داشته باشد؟

    حتما تعجب می‌کنید وقتی بفهمید که این خودرو دو قهرمانی رالی مونته کارلو و چندین مقام دیگر در مسابقات استقامت را در کارنامه خود دارد.

    نخستین موفقیت دی‌اس در سال 1956 و در رالی مونته کارلو به دست آمد و این خودرو در کلاس خود قهرمان شد. سه سال بعد، یک مدل ID 19 قهرمانی کلی را در همین رالی به دست آورد و توانست به مسابقات رالی قهرمانی اروپا راه پیدا کند.

  • 1957

    ID فرزند DS

    در تلاش برای جلب توجه کسانی که دی‌اس را به دلیل پیچیدگی‌های فنی‌اش نمی‌خریدند، سیتروئن در سال 1957 مدل ID را رونمایی کرد. این خودرو که در واقع یک مدل پایه محسوب می‌شد، ظاهر زیبای دی‌اس و سیستم تعلیق هیدرو پنوماتیکی را حفظ کرده بود، ولی در آن خبری از ترمز، فرمان و تعویض دنده هیدرولیکی نبود.

    نتیجه یک موفقیت بسیار بزرگ برای سیتروئن بود و خیلی طولی نکشید که ID از نظر میزان فروش از دی‌اس جلو زد. هر چند، طی سال‌های بعد، تفاوت‌های بین دو خودرو کم‌تر شد. ترمزهای هیدرولیکی، فرمان هیدرولیکی و موتورهای قوی‌تر به آن اضافه شدند و تا زمان پایان تولید در سال 1975، تفاوت‌های دو مدل بسیار کم شده بودند.

  • 1958

    نسخه‌های روباز از سیتروئن دی اس

    یکی از بهترین و زیباترین مدل‌های دی‌اس، مدل شاپرون کابریولت است. این خودرو که طراحی آن توسط طراح معروف، هنری شاپرون انجام شده بود، یک مدل روباز 4 سرنشین بود که در سال 1958 رونمایی شد.

    در حالی که ارائه یک نسخه کانورتیبل از این خودرو با استقبال بالایی روبرو شده بود، قیمت گران این خودرو سبب شد تا قبل از پایان تولید در سال 1962، تنها 523 دستگاه از آن به فروش برسد. هرچند، این به معنای پایان دی‌اس‌های روباز نبود و سیتروئن در سال 1960 از یک کابریولت طراحی شده توسط کمپانی رونمایی کرد.

    با پایان تولید این خودرو در سال 1971، در مجموع 1315 دستگاه انواع مدل‌های روباز DS و ID تولید شده بود. به دلیل خاص بودن این مدل‌ها، امروزه نمونه‌های آن‌ها به قیمت بیش از 250 هزار دلار خرید و فروش می‌شوند.

  • 1959

    کاربردی‌تر از قبل

    خریدارانی که به دنبال فضای بیشتر داخل کابین دی‌اس بودند، تا سال 1959 برای معرفی مدل ID استیشن یا مدل سافاری، صبر کردند. بر خلاف نام آن، خودرو بیشتر یک مدل دی‌اس بود تا یک مدل ID، و ترمزهای قدرتمند و موتورهای مدل گران‌تر را داشت و فرمان هیدرولیکی به صورت یک آپشن برای آن ارائه شده بود. شما می‌توانستید شش، هفت یا حتی هشت سرنشین را داخل آن سوار کنید.

    قطعا معروف‌ترین نسخه آن مدل آمبولانس است که به یک برانکارد، یک صندلی برای مامور اورژانس و فضای کافی برای تجهیزات پزشکی مجهز بود. علاوه‌براین، پخش زنده مسابقات اسب‌دوانی در دهه هفتاد و هشتاد میلادی معمولا با کمک یک دوربین نصب شده روی یک دی‌اس سافاری انجام می‌شد، سیستم تعلیق قوی آن بهترین گزینه برای ثابت نگاه داشتن لنز دوربین در سرعت‌های بالا بود.

  • 1962

    ناجی رییس‌جمهور

    پس از معروف شدن در میان مردم، دی‌اس خیلی زود توانست نظر شارل دوگل، رئیس جمهور فرانسه را هم به خود جلب کند. در واقع، شارل دوگل زندگی خود را مدیون دی‌اس است و این خودرو نقش بزرگی در نجات جان وی در ترور ناکام سال 1962 بازی کرده است.

    بیش از 100 گلوله به سمتش شلیک شد و کل بدنه و چرخ‌ها در وضعیت بسیار بدی قرار داشتند، اما به لطف سیستم تعلیق پیشرفته هیدروپنوماتیکی دی‌اس، راننده توانست تا کنترل خودرو را به دست بگیرد و رئیس‌جمهور و همسرش را از محل فراری دهد.

    4 سال بعد، یک دی‌اس ویژه ریاست جمهوری که توسط هنری شاپرون طراحی شده بود، به شارل دوگل تقدیم شد. این خودرو 6.3 متر طول داشت و از سیستم خنک کننده اضافی و یک گیربکس جدید بهره می‌برد تا خودرو بدون مشکل بتواند با سرعت 5 کیلومتربرساعت از میان مردم عبور کند.

  • 1968

    اولین فیس‌لیفت بعد از 13 سال

    تقریبا 13 سال پس از معرفی این خودرو، دی‌اس هنوز هم ظاهر مدرن‌تری در مقایسه با بسیاری از خودروهای موجود در خیابان داشت، با این حال، طراحان در سال 1968 یک مدل فیس‌لیفت از آن رونمایی کردند.

    بزرگ‌ترین تغییرات در قسمت دماغه دیده می‌شد که از چراغ‌های جدیدی بهره می‌برد. به لطف یک مکانیسم هوشمند فرمان، سر پیچ‌ها، با چرخش فرمان، چراغ‌ها نیز همسو با آن می‌چرخیدند.

    این چراغ‌ها همچنین به سیستم تعلیق هم متصل بودند و متناسب با ارتفاع خودرو، ارتفاع چراغ‌ها نیز تغییر می‌کرد. از سوی دیگر، دی‌اس به یک موتور قوی 2.3 لیتری مجهز شده بود.

  • 1975

    آخرین بروزرسانی‌ها

    در 1970 و 1971، بروز رسانی‌های اعمال شده روی دی‌اس بیشتر روی عملکرد جعبه‌دنده تمرکز کرده بودند. ابتدا، یک گیربکس 5 دنده دستی به عنوان جعبه دنده استاندارد و سال بعد، یک گیربکس 3 دنده اتومات روی خودرو ارائه شدند. در سال 1972، دی‌اس 21 توسط دی‌اس 23 جایگزین شد، خودرویی که از پیشرانه 2.3 لیتری با 140 اسب بخار نیرو بهره می‌برد و حداکثر سرعتی برابر با 190 کیلومتربرساعت داشت. این خودرو آخرین خلاقیت‌های دی‌اس را در خود داشت.

    در سال 1975 میلادی، پس از 20 سال سلطه بر بازار، سیتروئن مدل دی‌اس را از خط تولید خارج کرد. در مجموع، سیتروئن فقط 847 دستگاه دی‌اس در سال 1975 فروخت که در مقایسه با 40 هزار و 39 دستگاه سال 1974، حرفی برای گفتن نداشت.

  • 2009

    احیای دی اس

    تقریبا 35 سال پس از خروج آخرین مدل دی‌اس از خط تولید، سیتروئن با معرفی مدل دی‌اس 3 در نمایشگاه فرانکفورت این نام را دوباره زنده کرد. این مدل با داشتن ظاهری زیبا، آپشن‌های زیاد و تجربه سواری خوب، به یک موفقیت بزرگ برای کمپانی تبدیل شد.

    این خودرو برای رقابت با مدل‌هایی مانند مینی و فیات 500 طراحی شده بود که با بهره‌مندی از طراحی مدرن رقیبی سرسخت برای آن‌ها بود. علاوه‌براین همچون جدش در این خودرو کیفیت ساخت نیز از اولویت بالایی برخوردار بود.

  • 2011

    دی‌ اس کراس‌اور می‌شود

    دی‌اس 4 دومین مدل دی‌اس پس از تبدیل شدن آن به یک برند جانبی از گروه پژوـسیتروئن بود. این خودرو در سال 2011 رونمایی شد ولی فروش آن در برخی کشورها از اواخر 2010 آغاز شده بود. در این خودرو که بر پایه سیتروئن سی‌4 II ساخته شده بود، با کمی افزایش ارتفاع ظاهری شبیه به یک شاسی‌بلند کوچک به خود گرفته بود. این خودرو توانست در سال 2013 عنوان زیباترین خودرو سال را با شکست ب‌ام‌و سری 5 و هوندا CR-Z از جشنواره بین‌المللی خودرو کسب کند.

  • 2011

    هاچ‌بکی با نگاه به استیشن

    دی‌اس 5 هاچ‌بک لوکس کامپکت است که توسط شرکت فرانسوی سیتروئن طراحی و ساخته شده است. این مدل نخستین بار در نوامبر 2011 وارد بازار اروپا شد. دی‌اس 5 سومین مدل برند لوکس دی‌اس بود. این خودرو ابتدا با نام سیتروئن دی‌اس 5 وارد بازار شد ولی بعدها در سال 2015، این خودرو زیر مجموعه دی‌اس شد و نام آن به دی‌اس 5 تغییر کرد. طبق ادعای کمپانی، طراحی بدنه دی‌اس5 ترکیبی از سبک طراحی هاچ‌بک و استیشن است. این خودرو موفق شد تا در سال 2011 عنوان خودروی خانوادگی سال را از مجله Top Gear دریافت کند.

  • 2012

    ملاقات مجدد با رییس‌جمهور

    شارل دوگل تنها رئیس‌جمهور فرانسه نیست که عاشق دی‌اس بوده است و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور سابق این کشور هم، در سال 2012 یک دستگاه دی‌اس 5 را از کمپانی تحویل گرفت. همان طور که حتما حدس زده‌اید، رئیس‌جمهور مدل بسیار کم مصرف Hybrid4 آن را انتخاب کرده بود.

    این خودرو که از یک پیشرانه 2 لیتری دیزلی و یک موتور الکتریکی قوی استفاده می‌کرد، مصرف سوختی معادل 3.8 لیتر به ازای هر صد کیلومتر داشت. برخلاف مدل شاپرون متعلق به شارل دوگل در سال 1966، تغییرات خیلی زیادی روی دی‌اس 5 فرانسوا اولاند اعمال نشده بود.

    دو جای مخصوص پرچم در  جلوی خودرو وجود دارند، ولی قابل توجه‌ترین تغییر در این خودرو اضافه شدن یک سانروف بزرگ است، که در نسخه‌های عادی دیده نمی‌شود.

  • 2013

    از مدل به برند

    شرکت دی‌اس در سال 2013 در نمایشگاه خودرو شانگهای، از یک کانسپت جدید به نام Wild Rubis رونمایی کرد. Wild Rubis شاسی‌بلندی زیبا و متفاوت بود که طبق ادعای کمپانی، پیش‌نمایشی از محصول آتی دی‌اس به حساب می‌آمد. نهایتا این کانسپت، منجر به طراحی و تولید کراس‌اور دی‌اس 6 شد.

  • 2014

    سدان چینی-فرانسوی

    دی‌اس 5LS نخستین مدل سدان دی‌اس بود که در ماه مارس 2014 وارد بازار شد. این مدل به اعتقاد برخی، بیانیه استقلال کامل برند دی‌اس از گروه پژوـسیتروئن بود، چرا که همه کارهای طراحی و توسعه داخل کمپانی انجام گرفت. در حال حاضر این خودرو در چین تولید و در برخی بازارها از جمله ایران فروخته می‌شود. دی اس 5LS آبان ماه 1395 در مراسمی ویژه در بازار ایران معرفی شد.

  • 2014

    اولین کراس‌اور برند دی اس

    در نمایشگاه خودرو پکن 2014، دی‌اس از یک کراس‌اور جدید زیبا و قدرتمند به نام دی‌اس 6 رونمایی کرد. این خودرو در پاریس، پایتخت فشن و لاکچری طراحی شده بود و کمپانی می‌خواست دل آسیایی‌ها را با محصول جدید خود ببرد. شرکت دی‌اس، مرداد ماه 95 این خودرو را در خانه دی‌اس تهران، به بازار ایران معرفی کرد. 

  • 2014

    زیبایی ژنتیکی

    در سال 2014 شرکت دی‌اس از یک کانسپت جدید به نام Divine DS در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی کرد. هدف از طراحی این خودرو، ارائه پیش‌نمایشی از زبان طراحی کمپانی طی سال‌های آتی بود. به گفته برخی از کارشناسان، دی‌اس با نمایش این خودرو در پاریس می‌خواست این پیام را به جهانیان بفرستد که همه باید در آینده منتظر خودروهایی متفاوت از دی‌اس باشند، مدل‌هایی که به احتمال زیاد به رقبایی جدی برای امثال آئودی، مرسدس و ب‌ام‌و تبدیل خواهند شد.

  • 2015

    جشن تولد باشکوه بابابزرگ

    زمانی که تولد شصت سالگی دی‌اس فرا رسیده بود، هیچ چیزی نمی‌توانست کم‌تر از یک مهمانی پر زرق‌وبرق علاقمندان این خودرو را راضی کند و انصافا کمپانی هم چیزی کم نگذاشت. دی‌اس میزبان یک میهمانی و جشن یک هفته‌ای در مه 2015 بود که در آن دی‌اس‌های بسیار زیادی در باغ تویلری پاریس حضور پیدا کردند. این جشن ابتدا فقط میزبان افراد مشهور و میهمانان ویژه بود و بعدا به مدت دو روز دربهای آن به روی عموم مردم باز شد.

    البته، بهترین لحظه این جشن رژه بیش از 700 دستگاه دی‌اس کلاسیک بود که از بیش از 10 کشور دنیا گرد هم جمع شده بودند. این گروه بی‌نظیر از مدل‌های دی‌اس در پیست Linas-Montlhéry که خارج از پاریس قرار گرفته دور هم جمع شدند و سپس به شکل یک کاروان به سمت میدان کنکورد در قلب پاریس حرکت کردند.

  • 2015

    هاچ‌بک چینی-فرانسوی

    مدل 4S یک هاچ‌بک پرمیوم است، که توسط شرکت فرانسوی دی‌اس و با همکاری کمپانی Changan-PSA (CAPSA) برای بازار چین طراحی و ساخته شده است. 4S در سال 2015 و در نمایشگاه خودرو گوانگژو رونمایی و از آوریل سال 2016 فروش آن در این کشور در 7 تیپ مختلف با قیمت پایه 150 هزار یوان آغاز شد.

  • 2016

    فخر فروشی با کانسپتی جذاب

    تا قبل از رونمایی کانسپت E-Tense، تمامی مدل‌های دی‌‌اس بر پایه مدل‌های سیتروئن یا روی پلت‌فرم‌های آن‌ها ساخته می‌شدند، ولی کانسپت E-Tense نخستین مدلی بود که دی‌‌اس پس از مستقل شدن، از صفر تا صد را خودش طراحی کرد. این مدل همچنین نخستین خودرو دی‌‌اس محسوب می‌شود که از پیشرانه الکتریکی استفاده می‌کند. دی‌‌اس با رونمایی از این کانسپت در نمایشگاه ژنو 2016، پیامی با این مضمون به دیگر شرکت‌های خودروساز ارسال کرد که نیم نگاهی هم به خودروهای الکتریکی دارد.

  • 2017

    شاسی‌بلند پرچمدار

    شرکت دی‌اس نخستین بار در فوریه 2017 از مدل دی‌اس 7 کراس‌بک رونمایی کرد و معرفی جهانی آن یک ماه بعد، در نمایشگاه خودرو ژنو انجام گرفت. دی‌اس 7 کراس‌بک کراس‌اور متوسط لوکسی است که همانند پژو 5008 روی پلت فرم EMP2 گروه پژوـسیتروئن ساخته شده است. این مدل همچنین نخستین کراس‌اور کمپانی برای بازار اروپا محسوب می‌شود. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور جدید فرانسه، این خودرو را به عنوان خودرو رسمی خود انتخاب کرده است. فروش دی‌اس 7 قرار است به زودی در بازار ایران آغاز شود.

  • 2020

    پرچمدار دی اس

    سدان DS9 در کنار DS3 کراس‌بک و شاسی‌بلند لوکس DS7 در سبد فروش برند فرانسوی قرار گرفت. سدانی لوکس که براساس سازه پژو 508 L ساخته  شده، هرچند که بسیار تلاش شده با تزئینات کرومی در فرم ظاهری متفاوت از همتای شیر- نشان خود باشد.