

سری3 اتاق F30 فقط یکبار فیسلیفت شد که آن هم در 2015 اتفاق افتاد اما بعنوان مدل 2016 راهی بازار جهانی شد. پرشیا خودرو نیز هرچند این فیسلیفت را سال 96 و در جریان نمایشگاه خودرو تبریز برای اولینبار رونمایی کرد، اما تا پلاکشدنش حدود یکسال طول کشید و سرانجام در سال 97 آنرا در خیابانها دیدیم. تغییر مختصر چراغهای جلو و عقب و همچنین حذف زنونهای جلو و جایگزین کردن آنها با چراغهای LED، مهمترین تغییر ظاهری بود که در این فیسلیفت رخ داد. در قسمت فنی نیز با اینکه سیستم تعلیق بهبودیافت و سیستم کنترل پایداری نیز با عبارت جدید DSC نامگذاری شد، اما بامو دو تغییر فنی بسیار مهم نیز در این فیسلیفت انجام داده بود. اول اینکه گیربکسهای اتومات حالا به سیستم کنترلی جدیدی بنام ConnectedShift مجهز شده بودند؛ سیستمی که با کمک دیتاهای GPS و پیشبینی مسیر خودرو (مثلا پیچها، سرازیریها و سربالاییهایی که خودرو درحال نزدیک شدن به آنهاست) میتواند بهترین وضعیت دنده را برای گیربکس انتخاب کند. دوم اینکه بامو موتورهای سری N خود را از تمام نسخههای بنزینی این فیسلیفت حذف و از موتورهای سری B استفاده کرد. یکی از تبعات این تصمیم، حذف مدل معروف 328i با موتور N20 از بازار جهانی (بغیر از آمریکا) بود چراکه حالا مدل جدید 330i با موتور B48 جانشین آن شده بود. پرشیا خودرو این فیسلیفت را در دو تیپ 320 یا لجند (Legend) و 330 یا پرفورمنس (Performance) به ایران آورد. همچنین نسخههای فول پرفورمنس این آلمانی علاوه بر داشتن کیت M (شامل بهبود تعلیق و تغییر سپرها، رینگ و فرمان) و انبوهی از آپشنهای بیشتر، در بازار کشورمان به مدلهای «سه کلید» نیز معروفند چراکه در سمت چپ فرمانشان، سه کلید برای 3 رادار مختلف دارند: رادار نقطه کور، رادار تصادف جلو (با ترمز اضطراری و تشخیص عابر) و رادار تغییرلاین.
رانندگی و عملکرد فنی طراحی ظاهری کابین و امکانات ارزش در مقابل قیمت کیفیت
-
مزایای ب ام و سری 3 سدان
- کیفیت ساخت بالا
- شتاب و عملکرد
- فرمانپذیری
- بازار دستدوم
- بهبود موتور (نسبت به قبل فیسلیفت)
-
معایب ب ام و سری 3 سدان
- حساسیت پیشرانه به بنزین کمکیفیت
- قیمت بازار مشاهده قیمت امروز
وضعیت در بازار ایران
- مدلهای موجود 2017 تا 2018
مشخصات فنی
- محور محرک دیفرانسیل عقب
- گیربکس 8 دنده اتومات با کنترل هوشمند
- پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ (B48B20A)
- حجم موتور 2.0 لیتر
عملکرد فنی
- قدرت 184 اسببخار
- گشتاور 290 نیوتنمتر
- شتاب 7.2 ثانیه
- سرعت 235 کیلومتر برساعت
- مصرف ترکیبی 5.9 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
- نوع بدنه سدان لوکس متوسط
- نوع شاسی یکپارچه
- نسل (کد اتاق) نسل ششم (F30) - فیس لیفت
- طول 4633 میلیمتر
- عرض 1811 میلیمتر
- ارتفاع 1429 میلیمتر
- فاصله محوری 2810 میلیمتر
- وزن 1495 کیلوگرم
- حجم باک 60 لیتر
- چرخ جلو 225/45ZR18
- چرخ عقب 225/45ZR18
- سایر ویژگیها رینگ توربینی استاندارد
سیستم کمکی راننده
-
کروز کنترل
-
کروز کنترل هوشمند
-
کنترل ایستایی در سربالایی
-
کنترل سرعت در سرازیری
-
کنترل کشش
-
کنترل پایداری
-
ضد واژگونی
-
اتو پارک
- حالت رانندگی 4 حالته (اکو - کامفورت - اسپرت - اسپرت پلاس)
-
سایر ویژگیها
سیستم هشدار دهنده
-
سنسور جلو
-
سنسور عقب
-
سنسور باران
-
سنسور فشار باد تایر
-
سنسور خوابآلودگی راننده
-
رادار نقطه کور
-
رادار تغییرلاین
-
رادار تصادف جلو
-
رادار تصادف عقب
-
رادار تابلوخوان
-
سایر ویژگیها
سیستمهای ترمز
-
توزیع نیرو ترمز
-
ترمز ضدقفل
-
ترمز کمکی
-
ترمز پارک برقی
-
ترمز اضطراری
- سایر ویژگی ترمز کنترل ترمزها در پیچ (CBC)
سیستم روشنایی
-
دیلایت
-
اتولایت
-
نوربالا اتومات
-
ارتفاع نور اتومات
-
چراغ مهشکن جلو
-
چراغ مهشکن عقب
-
چراغ چرخشی
-
چراغ شور
- چراغ جلو LED
- سایر ویژگی روشنایی چراغ بدرقه - نورپردازی داخلی
فرمان
- نیروی کمکی برقی
-
روکش چرم
-
دکمههای کنترلی
-
حساس به سرعت
-
پدال شیفتر
-
گرمکن فرمان
-
سایر ویژگی فرمان
مالتی مدیا
- سیستم صوتی 9 اسپیکر 205 واتی - هندزفری
- مانیتور 6.5 اینچی بیزینس با موس
-
نویگیشن
-
هدآپ
-
دوربین عقب
-
دوربین جانبی
-
دوربین 360
-
دوربین شب
- قابلیت پشتیبانی Bluetooth - USB - CD - MP3 - iPod - MirrorLink - AUX
-
سایر ویژگی مالتی مدیا
ایمنی کابین
- مجموع ایربگها 8
-
ایربگ راننده
-
ایربگ زانویی راننده
-
ایربگ سرنشین جلو
-
ایربگ زانویی سرنشین جلو
-
ایربگ پردهای
-
ایربگ جانبی جلو
-
ایربگ جانبی عقب
-
پشتسری فعال
-
سایر ویژگی ایمنی
رفاهی کابین
-
ورود بدون کلید
-
استارت دکمهای
- سیستم تهویه اتومات دوگانه - دریچه تهویه عقب
-
کول باکس
- صندلی راننده 8 حالته برقی جلو با تنظیم برقی گودی کمر - مموری - صندلی اسپرت
- صندلی سرنشین جلو 8 حالته برقی جلو با تنظیم برقی گودی کمر - صندلی اسپرت
- ویژگی صندلی عقب کنسول تاشو
-
گرمکن صندلی
-
سردکن صندلی
-
ماساژور صندلی
- روکش صندلی چرم داکوتا
-
ایزوفیکس صندلی
-
خروجی 12 ولت
-
صندوق برقی با جک
-
صندوق پران هوشمند
-
سایر ویژگی کابین
آینه و شیشه
-
آینه عقب الکتروکرومیک
-
آینه جانبی تاشو برقی
-
آینه جانبی با تنظیم برقی
-
آینه جانبی با گرمکن
-
سقف پانوراما
-
سانروف
- سایر ویژگی ظاهری شیشه دودی عقب - پرده برقی عقب - پرده جانبی عقب - مموری آینه
- قیمت بازار مشاهده قیمت امروز
وضعیت در بازار ایران
- مدلهای موجود 2017 تا 2018
مشخصات فنی
- محور محرک دیفرانسیل عقب
- گیربکس 8 دنده اتومات با کنترل هوشمند
- پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ (B48B20B)
- حجم موتور 2.0 لیتر
عملکرد فنی
- قدرت 252 اسببخار
- گشتاور 350 نیوتنمتر
- شتاب 5.8 ثانیه
- سرعت 250 کیلومتر برساعت
- مصرف ترکیبی 6.5 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
- نوع بدنه سدان لوکس متوسط
- نوع شاسی یکپارچه
- نسل (کد اتاق) نسل ششم (F30) - فیس لیفت
- طول 4633 میلیمتر
- عرض 1811 میلیمتر
- ارتفاع 1429 میلیمتر
- فاصله محوری 2810 میلیمتر
- وزن 1495 کیلوگرم
- حجم باک 60 لیتر
- چرخ جلو 225/45ZR18
- چرخ عقب 225/45ZR18
- سایر ویژگیها رینگ ستارهای 6 پره دوبل
سیستم کمکی راننده
-
کروز کنترل
-
کروز کنترل هوشمند
-
کنترل ایستایی در سربالایی
-
کنترل سرعت در سرازیری
-
کنترل کشش
-
کنترل پایداری
-
ضد واژگونی
-
اتو پارک
- حالت رانندگی 4 حالته (اکو - کامفورت - اسپرت - اسپرت پلاس)
- سایر ویژگیها تعلیق ام اسپرت
سیستم هشدار دهنده
-
سنسور جلو
-
سنسور عقب
-
سنسور باران
-
سنسور فشار باد تایر
-
سنسور خوابآلودگی راننده
-
رادار نقطه کور
-
رادار تغییرلاین
-
رادار تصادف جلو
-
رادار تصادف عقب
-
رادار تابلوخوان
- سایر ویژگیها سنسور تشخیص عابر - سنسور پارک 360 درجه
سیستمهای ترمز
-
توزیع نیرو ترمز
-
ترمز ضدقفل
-
ترمز کمکی
-
ترمز پارک برقی
-
ترمز اضطراری
- سایر ویژگی ترمز کنترل ترمزها در پیچ (CBC)
سیستم روشنایی
-
دیلایت
-
اتولایت
-
نوربالا اتومات
-
ارتفاع نور اتومات
-
چراغ مهشکن جلو
-
چراغ مهشکن عقب
-
چراغ چرخشی
-
چراغ شور
- چراغ جلو LED
- سایر ویژگی روشنایی چراغ بدرقه - نورپردازی داخلی
فرمان
- نیروی کمکی برقی
-
روکش چرم
-
دکمههای کنترلی
-
حساس به سرعت
-
پدال شیفتر
-
گرمکن فرمان
- سایر ویژگی فرمان فرمان ام اسپرت
مالتی مدیا
- سیستم صوتی 16 اسپیکر 600 واتی - سیستم پخش Harmann Kardon - هندزفری
- مانیتور 8 اینچی با موس
-
نویگیشن
-
هدآپ
-
دوربین عقب
-
دوربین جانبی
-
دوربین 360
-
دوربین شب
- قابلیت پشتیبانی Bluetooth - USB - CD - MP3 - iPod - MirrorLink - AUX
-
سایر ویژگی مالتی مدیا
ایمنی کابین
- مجموع ایربگها 8
-
ایربگ راننده
-
ایربگ زانویی راننده
-
ایربگ سرنشین جلو
-
ایربگ زانویی سرنشین جلو
-
ایربگ پردهای
-
ایربگ جانبی جلو
-
ایربگ جانبی عقب
-
پشتسری فعال
-
سایر ویژگی ایمنی
رفاهی کابین
-
ورود بدون کلید
-
استارت دکمهای
- سیستم تهویه اتومات دوگانه - دریچه تهویه عقب
-
کول باکس
- صندلی راننده 8 حالته برقی جلو با تنظیم برقی گودی کمر - مموری - صندلی اسپرت
- صندلی سرنشین جلو 8 حالته برقی جلو با تنظیم برقی گودی کمر - صندلی اسپرت
- ویژگی صندلی عقب کنسول تاشو
- گرمکن صندلی جلو
-
سردکن صندلی
-
ماساژور صندلی
- روکش صندلی چرم داکوتا
-
ایزوفیکس صندلی
-
خروجی 12 ولت
-
صندوق برقی با جک
-
صندوق پران هوشمند
- سایر ویژگی کابین تریم چوبی کابین - شارژر وایرلس
آینه و شیشه
-
آینه عقب الکتروکرومیک
-
آینه جانبی تاشو برقی
-
آینه جانبی با تنظیم برقی
-
آینه جانبی با گرمکن
-
سقف پانوراما
-
سانروف
- سایر ویژگی ظاهری شیشه دودی عقب - پرده برقی عقب - پرده جانبی عقب - مموری آینه - کیت بدنه ام اسپرت
-
بنز کلاس CLA
2017
-
بنز کلاس C
2016
-
لکسوس IS
2015
Mohammad001(120 روز پیش)
میدونم ک ماشین کره ای رو نباید با این مقایسه کنم ولی... اپتیما جیتیلاین بهتره یا ۳۳۰ ؟
Negarbmv(206 روز پیش)
سلام به نظرتون ۳۲۰ مدل ۲۰۱۸ بهتره یا ۳۲۸ مدل ۲۰۱۴؟ و اینکه از نظر هزینه نگهداری و اینکه بعد از چندسال رو خرج میفته یا مثل لکسوس ماشین محکم و بادوامی هست؟
Gray(262 روز پیش)
خرید سری ۳ از پرشیا خودرو اقساط به نظرتون به صرفه هست؟ میدونم که کارمزدماهانه ۳ درصد داره ولی کلا شنیدم میگن نرخاش از بازار بیشتره و منصفانه نیست. این درسته؟ یعنی از دست یا نمایشگاه خریدن انگاری بهتره
Cj(332 روز پیش)
330 نور پردازی داخلی داره ؟ مثل سری هفت و پنج ؟
KINGCAR (303 روز پیش)
ندارد اما میشود گذاشت
Majid68(362 روز پیش)
درود بر همه دوستان ، با توجه به اینکه واسه خیلی ها این سوال مطرح میشه که از بین مدل ۳۲۰ و ۳۳۰ کدوم انتخاب منطقی تره هست تجربه خودم رو از مدل ۳۳۰ در اختیارتون شما قرار میدم (تجربه رانندگی با ۳۲۰ مدل ۲۰۱۸ چند سطر پایین تر هست ) اولین تفاوت ،داشتن کیت mدر مدل ۳۳۰ هست که شامل سپرهای ام ،رکاب ورینگ ۱۹ اینچ و فرمان ۳ پره ام و کمک های ام هست تفاوت بعدی در رادارهای ماشینه که در مدل ۳۳۰ رادار تصادف هوشمند (کروز هوشمند )رادار بین خطوط و رادار نقطه کور هست مدل ۳۲۰ فاقد رادار هست تفاوت بعدی موس و مانیتور بزرگ هست که در مدل ۳۲۰ هم مانیتور و هم موس تاچ هست اپشن بعدی ۳۳۰ سیستم صوتی هارمن کاردن با ۶۰۰ وات قدرت که در مدل ۳۲۰ سیستم های فای با ۲۲۰ وات که واقعا سیستم هارمن صدای عالی و بی نظیری هدیه میکنه شما سیستم روشنایی در ۳۳۰ ال ای دی اداپتیو هست که واقعا کیفیت نوری بالایی داره وسیستم نور بالا اتومات واقعا اینمی ماشینهای رو به رو یا جلویی رو تضمین میکنه در اخر هم هد اپ در مدل ۳۳۰ هست قدرت در مدل ۳۳۰ /۲۵۴ اسب بخار هست که با توجه به قدرت ۱۸۲ اسبی در ۳۲۰ تفاوت محسوسی وجود داره وقتی پشت فرمون ۳۳۰ هستین شتاب فوق العاده این مدل شمارو متعجب میکنه ود حرکت مستقیم و پدال تخته نیازه که فرمون رو محکم بگیرید و اصلاح مسیر کنید چون عقب ماشین به شدت شلاق میزنه ولی ۳۲۰ اینقدر هار نیست ولی نیاز شما رو براورده میکنه از نظر لذت رانندگی تقریبا تفاوت چندانی ندارن و چون رینگ ۳۲۰ هجده اینج هست رانندگی نرمتری هم داره و تکونهای ریز ۳۳۰ رو نداره ولی این سفتی کمک در مدل ۳۳۰ باعث میشه بیشتر به ماشین سر پیچ ها فشار بیارید از لیز خوردن عقب خودرو لذت ببرید در کل به نظر من هر دو مدل از نظر لذت رانندگی در حد بالایی هستن و شمارو راضی میکنند ولی اگه بودجه شما به ۳۳۰ میرسه بخاطره اپشن های کاربردی ۳۳۰ رو انتخاب کنید در کل لذت رانندگی ۳۳۰ واقعا بالاست و ماشین بعد از ۵ ماه هنوزم منو به وجد میاره به نظرم سخترین کار با این ماشین اروم رانندگی کردنه واقعا مهندسین بی ام و شاهکار کردن چون شما پشت این ماشین واقعا ۱۰ سال سن رانندگیتون میاد پایین در اخر ارزو میکنم شرایط جوری بشه که همه بتونن این لذت رو تجربه کنن🤲🏻
Gray(506 روز پیش)
تفاوت بین 320 با 330 چی هست دوستان؟ هر دو 2018
Mahan13 (491 روز پیش)
سلام تا اونجا که من میدونم توی قدرت و گشتاورشونه
Tonder (396 روز پیش)
سلام میتونید از قسمت بالا مقایسه کنید
Tonder (396 روز پیش)
320 کمی اقتصادی تر هست
mohammad nazari(474 روز پیش)
سلام میخوام تا 3 تومن هزینه کنم بین این چهار گزینه لطفا راهنمایی کنید 1. 320 2018 صفر کیلومتر 2. Q5 کمکار 3. پرادو 2012 4. سری 4
VahidReza (467 روز پیش)
بستگی به استفاده ات داره پرادو برای آفرود خوبه بی ام و برای سرعت و کیفیت و آپشن ائودی هم که هیچی قطعاتش گیر نمیاد ولی من میگم تو این رنج قیمت اگه آفرود میخوای لندکروز کارکرده اگه شهری میخوای برای رانندگی آروم بنز e300 و اگه برای سرعت و شیطونی میخوای BMW 328
Majid68(757 روز پیش)
من تجربه چند ماهه خودم رو با یک دستگاه ۳۲۰ مدل ۲۰۱۸ رو سعی میکنم در اختیارتون بزارم اولین باری که با این ماشین رانندگی میکنید این حس به شما دست میده که مدتها ست این ماشینو دارید چه از نظر ابعاد چه از نظر قرار گیری پشت فرمان و ارگونامی ، ماشین یک نرمی خاصی داره که با نرمی ماشین های کره ای فرق داره و حرکت گهوارای اصلا تو این ماشین نمی بینید در واقع تلفیقی از نرمی و اسپرت بودن رو داره البته این مدل فاقد کمک ام و رینگ ماشین ۱۸ اینج هست که در مدل ۳۳۰ به علت رینگ۱۹ اینچی و کمک ام رانندگی کمی سفت تر و اسپورت تره کیفیت کابین و چرم داکوتا بسیار خوب و با توجه به ابعاد ۴.۶ متری ماشین فضای خوبی رو در اختیار شما قرار میده البته توجه داشته باشید کابین نسبت به اپتیما یا گرنجور ۲۰۱۸ کیپ تر هست که همین کیپ بودن به هیجان رانندگی شما اضافه میکنه مهمترین قسمت داستان زمانی که شما مد ماشین رو اسپرت یا اسپرت پلاس قرار میدین شتاب خوب ماشین در تلفیق با گیربکس فوق هوشمند ۸ دنده و هندلینگ عالی باعث میشه که شما ترغیب به لایی کشی و تند رفتن کنه و سر تقاطع ها سر خوردن لذت بخشی که فقط در محصولات دیفرانسیل عقب تجربه میکنید در حالت اسپرت پلاس و لانچ بازی کردن عقب ماشین واقعا حس خوبی رو به ادم میده با اینکه من تجربه طولانی مدت با جنسیس سدان با شتاب ۶،۴ ثانیه دارم ولی ترجیح میدید با ماشین اروم رانندگی کنید ولی ۳۲۰ شما رو قلقلک میکنه تند برونید و لذت ببرید در کل اگر به دنبال یک خودرو هستید که لذت رانندگی در کنار ابعاد مناسب و استهلاک پایین در صورت استفاده مناسب و سرویس دهی به موقع هستید واقعا بهترین گزینه است اگه به سرویس دهی اهمیت نمیدن و اهل مسافرت زیاد با خانواده هستین گزینه های کره ای برای شما مناسب تر هست ولی هرگز تجربه و حس خوب و درایو بیمر رو ندارن امیدوارم مفید بوده باشه
Bmw...i8 (494 روز پیش)
خیلی ممنون از نظرخوب و مفیدتون
VOLCAN(702 روز پیش)
بنظرم در کلاس 330 e90 با موتور بینظیر n52 تنفس طبیعی و 275 اسب بخار بسیار عالی و اصیل تر ظاهر شد .ضمن اینکه پرخورانی یک موتور 2لیتری و رسوندنش به 250 اسب بخار با گشتاور 350 نیوتن متر که معادل تورک موتورهای هشت سیلندر هست مطمئنا باعث کاهش دوام موتور میشه و نباید انتظار عمر بالای موتورهای شش سیلندر نسل قبل را ازشون داشت .تنها برگ برنده نسبت به نسل قبل گیربکس 8 دنده هوشمند هست .
AliMortazavi (651 روز پیش)
تنها صحبتی بود که ارزش خوندن داشت.
AliMortazavi (651 روز پیش)
البته از سال 2010 تا 2015 کلی تست و ارور کردن با موتور واقعا بد N20. به هر حال میشه انتظار داشت که شاید این موتور B48 مقداری مشکلاتش کمتر شده باشه. موتور قبلی که واقعا تسمه یا زنجیر تایمش سرطان بود.
Mrreza (553 روز پیش)
به استهلاک هم توجه داشته باش که موتور ۲۰۰۰ بهتره اونم ۴سیلندر
Majid68 (537 روز پیش)
سلام اطلاعات فنی شما قابل تقدیره ولی باید عرض کنم شما کل تیم مهندسی بی ام و رو زیر سوال بردین درسته هر برندی یک کد اتاق موفقتر رو در کارنامش داره ولی دلیل نمیشه شما تکنولوژی روز رو زیر سوال ببرید در ضمن الان مد نظر کارخانه ها پایین اوردن هزینه تولید هست و عمر مفید رو واسه ماشین تعریف میکنن که حتی در مدلهای بنز و پورشه اتفاق افتاده حتی اگه حرف شما درست باشه که نیست پیدا کردن نمونه کم کار e90که مالک رو به تعمیر گاه نکشونه غیر ممنکه درضمن اینکه از موتوره ۲ لیتری ۳۵۰ نیوتن گشتاور گرفته نشون از مهندسی بالای المانی داره و در اخر الان موتورهای هشت سیلندر بی ام ۶۵۰ نیوتن گشتاور تولید میکنند نه ۳۵۰ نیوتن متر لطفا در برابر تکنلوژی مقاومت نکنیم با تشکر
VahidReza(560 روز پیش)
دوستان بی ام و ۳۳۰ اتاق f30 با کیت ام پاور بهتره یا بی ام و ۵۳۰ اتاق g30؟ از لحاظ سرعت ، آپشن و قیمت