اعتراف سختی نیست اگر بگوییم موفق‌ترین شاسی‌بلند بازار ایران، همین سانتافه است؛ خودرویی که از اواسط دهه 80 شسمی تا به همین امروز، بازاری منحصر به فرد برای خود دست و پا کرده است. داستان سانتافه از سال 2000 آغاز شد؛ اما نسل اولش با اقبال چندانی روبه‌رو نشد. دومین فرزند خانواده سانتافه‌ها (که با کد CM شناخته می‌شود) روی پلت‌فرم سوناتا و در سال 2006 رونمایی و ناگهان تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین‌های کره‌ای‌های بازار جهانی شد. سال 2007 نیز برای نخستین‌بار فروش سانتافه نسل دوم در ایران آغاز شد. این شاسی‌بلند کره‌ای در زمانی به کشورمان آمد که مشتریان اطلاع درستی از کیفیت و استهلاک نسبتا بالای آن نداشتند ولی طراحی ظاهری متناسب، ابعاد بزرگ برای 7 سرنشین، صندلی‌های راحت و امکانات خوب، نظر بسیاری از مشتریان را برای خریدنش مجاب کرد. اما اصل ماجرا هنوز پابرجاست؛ سانتافه CM از همان پیشرانه قدرتمند توسان JM بهره می‌برد که قبلا هم روی نسل‌های سابق اپتیما و آزرا، امتحانش را پس داده بود. البته واردکننده‌اش شاید به این نکته دقت نداشت که سانتافه حدود نیم‌تُن از برادرش سنگین‌تر است و قاعدتا آن چالاکی مثال‌زدنی توسان JM را در خیابان‌ها ندارد. این نسل از سانتافه، اولین شاسی بلند هیوندای بود که با سیستم کنترل پایداری عرضه می‌شد. سانتافه های وارداتی تا مدل 2009 همگی به پیشرانه 2.7 لیتری مجهز بودند. به لحاظ آپشن نیز، تفاوت نسخه‌های فول با نیمه فول وارداتی را میتوان در این ویژگی‌ها خلاصه کرد: تعداد ایربگ (که نسخه های فولش 6تایی هستند)، صندلی برقی جلو، گرمکن صندلی جلو، مالتی مدیا با مانیتور بزرگ و دوربین عقب (که نسخه‌های استاندارد شرکتی آنرا نداشتند)، تهویه دوگانه اتومات (معروف به کولر دوال)، تهویه مجزا در ردیف دوم (معروف به کولر عقب)، آینه تاشو برقی با راهنما، کروز کنترل، سانروف، کنترل پایداری (ESP) و هفت صندلی. همچنین «سردکن صندلی جلو» تنها آپشن کمیابی است که در تعداد بسیار کمی از سانتافه های وارداتی این سال (2007 تا 2009) به چشم می‌خورد.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • بازار دست‌دوم
    • فضای جادار کابین
    • کارایی بهتر از سورنتوهای هم‌سال
  • نقاط ضعف
    • کیفیت ادوات کابین
    • جعبه‌دنده 4 سرعته
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 2007 تا 2009
مشخصات فنی
  • محور محرک دو دیفرانسیل با قفل الکترونیکی
  • گیربکس 4 دنده اتومات
  • پیشرانه 6 سیلندر
  • حجم موتور 2.7 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 185 اسب‌بخار
  • گشتاور 248 نیوتن‌متر
  • شتاب 11.3 ثانیه
  • سرعت 180 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 10.4 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه شاسی بلند متوسط
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل دوم (CM)
  • طول 4676 میلی‌متر
  • عرض 1890 میلی‌متر
  • ارتفاع 1725 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2700 میلی‌متر
  • وزن 1804 کیلوگرم
  • حجم باک 75 لیتر
  • چرخ جلو 235/60R18
  • چرخ عقب 235/60R18
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

23 دیدگاه

Ashkan84(91 روز پیش)

یک سوال این ماشین یا مورانو یا در همین رنج قیمت پیشنهاد بدید

arman1386 (7 روز پیش)

قطعا ژاپنی اونم نیسان مورانو

samanmsc(52 روز پیش)

سلام ممنون میشم دوستان راهنمایی کنند در خصوص سانتافه های سالهای 2008 تا 2013 سوالی داشتم: سانتافه مدلهای زیر سال 2010 دارای موتور 2700 سی سی و سانتافه های 2010 تا 2013 دارای موتور 3500 سی سی هستند. سوالم اینه سانتافه 2700 سی سی 6 سیلندر مدل 2008 یا 2009 توجیه منطقی خرید داره یا سانتافه 3500 سی سی 6 سیلندر مدل 2010 تا 2013 ؟؟ و سوال دوم اینکه مدل 3500 مشکلی توی ایران نداره از نظر کارت سوخت و مسایل اینچنینی؟؟ ممنون میشم دوستان مطلع با دلیل راهنمایی کنند. سپاسگزارم

arman1386(172 روز پیش)

بین این ماشین و هایما کدوم رو پیشنهاد می کنید

ManiGR (142 روز پیش)

این ماشین

Aminnorozi (125 روز پیش)

قطعاً سانتافه

Majn(233 روز پیش)

سلام تو این رنج قیمت سانتافه بهتره یا ازرا ؟؟

1paesa1 (216 روز پیش)

بستگی به مصرفت داره اگه بیشتر تو شهری و میخوای ویراژ بدی آزرا اما اگه سفر زیاد میری و جمعیت خانوادت زیاده و غیره سانتافه

احمد عاقلی(748 روز پیش)

زیاد ماشین عوض میکنم به مدت هشت ساله این روشو ادامه میدم تنها سانتافه2008بژرنگ بود که نزدیک سه سال داشتم چون از نظر من بهترین بود در این هشت سال سورنتو پرادو دو و چهاردره سوناتا مزدا ویتارا توسن ازرا اپتیما (2010) کمری گراند لکسوسRX350(2008 و...ازهمه مهمتر برند نیسان که بی نظیرن (رونیز ماکسیما و مورانو (علاقه دخترم) با کمال تاسف دیگه بین ما نیست

Ezdar (386 روز پیش)

لکسوس ؟؟؟؟ Rx هم از لحاظ فنی هم از لحاظ کیفیت هم از لحاظ سازنده خیلی بالاتره و اصلا قابل قیاس نیست

azin56475647 (242 روز پیش)

ما چندین سال نمایشگاه داشتیم بنظر من فقط موقع ای میتوانیم در پورد یک خودرو نظر بدیم که حد اقل قدری با آن رانندگی کرده باشیم صرف اینکه این خودرو دارای برند معتبری است کفایت نمیکند تو تمام برندها بعضی مدلها خوب و بعضی بد از آب در میان شاید عجیب باشه ولی من نظر این دوستمون را درست میدونم سانتافه مدل مربوطه کیفیت بالایی داره و حد اقل ۲۰ سال ماشین خوب راه میره مصرفشم تو جاده ۹ تا ۱۰ مصرف میکنه ترکیبیشم ۱۱.۵ بسیار چسبنده رو جاده هست و تو سربالایی راحت سرعتش بر میگرده و زیاد میشه تو تمام ماشینهایی که ما نشستیم او آریون و پرادو ۴ درب ss spishial عالی بودند البته درظاهر پرادو بزرگتر میاد ولی داخل سانتافه فضای مفیدتری میده حتی صندق عقب لندکروز رو اون ۲ تا صندلی جانبیش پر کرده نه بدرد سرنشین میخوره نه اجازه راحت بار زدنو میده در ضمن ماشین تنبلی هم هست بعد از دست اندازها خیلی گاز میخوره تا دنده کم کنه و شتاب بگیره RXE50 هم تا تکون میخوره ۴ تا دنده پر کرده BMW مدلهای معمولیش اصلا رضایت بخش نبود

Behrad 86(575 روز پیش)

سلام من ۵ساله این ماشین رو خریدم میخوام بدونم ماشین بهتر از این تا سقف ۱ میلیارد چی هست ممنون میشم کمکم کنید

علیرضا 1383 (462 روز پیش)

رنو کولیوس

maxiss(770 روز پیش)

من یه مدل 2008 فول دارم در حد صفر تو اتوبان با سرعت 115 روی کروز کنترل مصرفش 4 هست. فیلمش هم موجوده. واقعا ماشین خوبیه

Mtraad(790 روز پیش)

تعداد ایربگ ها در مدل فول 12و در مدل لو اپشن 2عدد میباشد لطفا اصلاح فرمایید

مرتضی هستم! (789 روز پیش)

ارادت. مدلهای فول ایربگ بیشتر از 6تا ندارن. مشکل اینجاست که ایربگ های پرده ای رو دوستان، بدرستی نمیشمارن!

[email protected](893 روز پیش)

با سلام من یه سوال داشتم چون میخوام یه2007 نیمه فول شرکتیش رو بخرم دوستان کی میدونه فرق بین دو دیفرانسیل فول شرکتی و وارداتی با نیمه فول شرکتی چیه ؟ممنون میشم راهنمایی کنید.

Rezmorg2020 (828 روز پیش)

وارداتی شخصی قویتره

Mr.mahbod(916 روز پیش)

این ماشین از نظر دیفرانسیل یکی از ضعیف ترین ماشین ها هست من پدرم ۸ ساله که داره تمام قطعات گاردان و دیفرانسیل خراب شدن و مشکل اصل فیوز های شیشه ها و آینه ها هستن ولی نکات مثبتش میشه گفت اتاق جادار و بزرگ و نرم بودن و موتور این ماشین از نظر کیفیت و نه از نظر قدرت واقعاپ عالیه شما هر چقدرم که فشار بیاری خراب نمیشه ولی تو این چند سال بجز دیفرانسیلش ما ازش راضی بودیم

Show More