در میان هاچ‌بک‌های مدرن راه یافته به بازار ایران در ابتدای دهه 90 شمسی، مزدا 2 یکی از شاخص‌ترین و باکیفیت نام‌هاست که پس از مونتاژ تعداد محدودی از نسل سوم آن در سال‌های 1390 تا 1393 در پی مواجه با سد تحریم از خط تولید گروه بهمن کنار گذاشته شد و عرضه آن برای همیشه در بازار ایران متوقف گردید. مزدا 2 به لحاظ امکانات، ویژگی خاصی نداشت و حتی ضعیف‌تر از اصلی‌ترین رقیبش، یعنی هیوندای i20 نسل اول، بود اما به لطف کیفیت مناسب مونتاژ، صندلی‌های راحت و سواری ایده‌آل، خیلی زود با استقبال مشتریان ایرانی روبرو شد و همچنان نیز در بازار دست‌دوم‌ها شرایط مطلوبی دارد.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • فرمان‌پذیری
    • کیفیت ساخت
    • راحتی صندلی‌ها
  • نقاط ضعف
    • عرضه محدود
    • امکاناتی کمتر از رقبا
    • خدمات پس از فروش
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1390 تا 1392
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 4 دنده اتومات
  • پیشرانه 4 سیلندر
  • حجم موتور 1.5 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 102 اسب‌بخار
  • گشتاور 135 نیوتن‌متر
  • شتاب 14 ثانیه
  • سرعت 168 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.5 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه هاچ‌ بک مینی
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل سوم (DE)
  • طول 3885 میلی‌متر
  • عرض 1695 میلی‌متر
  • ارتفاع 1475 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2490 میلی‌متر
  • وزن 1055 کیلوگرم
  • حجم باک 43 لیتر
  • چرخ جلو 185/55R15
  • چرخ عقب 185/55R15
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
9 دیدگاه

SepehrMoradi36(115 روز پیش)

به عنوان کسی که این خودرو رو داره لازم میدونم به به چند مورد از نقاط قوت و ضعف اون اشاره کنم. نقاط قوت: • موتور مجهز به سیستم تغییر زمان‌بندی سوپاپ (VVT) • مصرف نسبتا پایین بنزین در صورت رانندگی با شتاب متوسط (ترکیبی 7 لیتر واقعی که در کامپیوتر صفحه آمپر نمایش داده می‌شود.) • حالت اسپرت (S) و دنده سنگین (L) در گیربکس اتوماتیک • قابلیت انتخاب دنده 1 و 2 و 3 در گیربکس اتوماتیک (حالتی مشابه تیپترونیک) • پاسخ نسبتا خوب گیربکس به شتاب‌گیری (معکوس سریع) • پشتیبانی خوب بهمن موتور برای نگهداری و انجام سرویس • حفظ کیفیت قطعات و صدای کم اتاق بعد از عمر 10 ساله خودرو • شتاب اولیه مناسب تا سرعت 50 کیلومتر در ساعت نقاط ضعف: • شتاب کم در سرعت‌های بالا • شنیده شدن صدای موتور در اتاق ماشین در دور‌های بالا (بیشتر از 3500 دور در دقیقه) • فضای صندوق نسبتا کم و فضای محدود سرنشینان عقب • سواری اندکی خشک و اسپرت •استفاده زیاد از پلاستیک خشک در فضای کابین

HARMALE(142 روز پیش)

ماشین خوبیه از ساندرو شتابش یکم کمتره و اپشناش بیشتره و خوشگل تره کفش بره مسیرای خاکی پایینه یکم ولی کیفیت خوبی داره من ۵ ساله دارمش اخ نگفته.👌👌

Mohammad9(253 روز پیش)

سلام من مدتی هست که مزدا ۲ دارم. تجربه رانندگی با خودروهایی مثل اسپرتیج و جک اس ۵ و اپتیما و سراتو ۲۰۰۰ آپشنال و ۲۰۷ اتومات و تندر ۹۰ اتومات و اکسنت و سیمبل و ... رو دارم. به نظرم برای نظر دادن در مورد یک ماشین لازمه که بدونیم صاحب این ماشین چه خودروهایی رو داشته و باهاشون رانندگی کرده ... سواری و فرمان پذیری بسیار دلنشین هست و به جرات به غیر از اپتیما میشه گفت صندلی هاش فوق العاده راحت هست و به هیچ عنوان خسته کننده نیست. در عین کوچک بودن سایز ماشین جادار هست و شاید از روی ظاهر از ۲۰۶ کوچک تر باشه اما در مشخصات هم موجود هست که کمی در عرض و ارتفاع از ۲۰۶ بزرگتره و به لطف طراحی مهندسی ساز ژاپنی این ماشین فضای کافی برای همه فراهم هست. و طراحی صندلی راننده و سرنشین جلو به صورتی هست که برای قد بلند ها جلوی زانو مثل ۲۰۶ به بدنه گیر نمیکنه و رانندگیش مثل ۲۰۶ خسته کننده نیست. فضای دید فوق العاده برای راننده داره و با اینکه ۱۰ سال از تولیدش میگذره کیفیت ساخت بالایی داره و اتاق مثل اکثر ژاپنی ها بی صداست و همه چیز سر جای خودش هست و آدم حس میکنه که برای انتخاب جای تک تک دکمه های ماشین وقت گذاشته شده (مثل ساندرو که شیشه بالابر برقی جلوی کنسوله :))))) گیربکس کاملا مطابق میل راننده عمل میکنه و هر وقت اراده کنید معکوس میکشه و شتاب ثانویه خوبی میگیره به همراه یه صدای دلنشین از اگزوز که یاد آوری میکنه به راننده که سوار یه سامورایی کوچولو هستش ... موتور واقعا بی صدا هست و زیبایی اتاق به مراتب بیشتر از ۲۰۶ هست که البته عموما تو عکس ها قابل لمس نیست و فقط باید پشت ماشین بشینین تا جذب این ماشین بشین. بر خلاف ۲۰۶ که تا روشن میشه موتورش تو ۲ دقیقه داغ میکنه و فن شروع میکنه به کار کردن مزدا ۲ در ۱۰۰ درجه فنش روشن میشه و تقریبا شاید ۲۰ دقیقه طول بکشه تا فن روشن بشه و این از کیفیت بسیار بالا در سیستم خنک کنندگی موتور این خودروعه ... یه نکته ای که در مورد مزدا ۲ و مزدا ۳ خیلی گفته میشه که اگر تصادف کنه خیلی خرج بر میداره به خاطر این هستش که زیر کاپوت تقریبا جای خالی وجود نداره برعکس ۲۰۶ که میشه پشت موتور چمدونامونو بزاریم :))) اما خب واقعا وقتی کاپوتو میزنیم بالا زیبایی خاصی داره موتور ماشین و قشنگ این حس رو به آدم منتقل میکنه که قرار نیست این ماشین حالا حالا ها آخ بگه ... مصرف با توجه به ترافیک ایران و بنزین اگر بخوایم صادقانه بگیم حدود ۸ تا ۹ میسوزونه اما در صورت استفاده روزمره با رانندگی عادی میتونین از ۶ تا ۸ بسوزونید. باک بنزین ماشین در حالت چراغ بنزین روشن فقط ۳۵ لیتر پر میشه که به خاطر مصرف پایین بازم عالیه کیفیت ضبط بعد از این همه سال و طراحی سال ۲۰۱۱ بازم قابل قبوله که حیف هست با ۲۰۶ و امسال پژو مقایسه بشه ... در مورد معایب هم میشه گفت صندوقش از ۲۰۶ کوچک تر هست اما برای خانواده ۲ تا ۳ نفره کافیه زاپاس ماشین برای افزایش حجم صندوق عقب به صورت زاپاس موقتی مثل هیوندا ولستر هست که البته تو خیلی جاها این از محسنات ماشین محسوب میشه چون راننده فراموش نکنه تایر رو پنچرگیری کنه .... گیر کردن زیرماشین تو این مدل به ندرت اتفاق میفته که تو همه مزدا ها شایع هست اما در صورت رد کردن سرعت گیر با سرعت بالا امکان گیر کردن جلوی ماشین وجود داره مگرنه در حالت عادی به هیچ عنوان گیر نمیکنه ... هزینه نگهداری این ماشین اگر سلامت باشه واقعا بالا نیست اما توصیه میشه بیمه بدنه حتما ماشین بشه چون برای خرید یه آینه بغل از ۱تا ۳ میلیون قیمت هست. اینجوری نیست که راحت پیدا نشه اما سقف و کف قیمت ها به دلیل خاص بودن ماشین تفاوت زیادی داره .... برخی لوازم ماشین گرون هستن که شاید تصورش هم دور از ذهن باشه مثل سوئیچ ریموت این ماشین که ۴ میلیون قیمت داره اما خرج مصرفی ماشین با توجه به اینکه جنس های تایلندی تونستن بازار خوبی فراهم کنن برای مزدا و کیفیت خوبی هم دارن با سایر خودرو تقریبا برابری میکنه و کمی فقط بیشتر هست. اما اگر میخواین همه چیز ژاپنی و فابریک باشه میشه گفت که خرج لوازم بالا خواهد بود. مگرنه از روغن موتور و گیربکس و چیزای دیگه ماشین هزینه عادی و معمولی داره .... و اینم باید یادتون باشه که درسته قیمت لوازم ممکنه کمی بالاتر باشه اما کیفیتش مطمئنا به قیمتش میارزه و طبیعتا دیرتر خراب میشه یا نیاز به تعویض پیدا میکنه ... حرف پایانی ... اگر دنبال یک ماشین با استفاده روزمره و کم مصرف و کم استهلاک و نرم و راحت هستید که در صورت نیاز برای مسافرت هم شما رو همراهی کنه مزدا ۲ بهترین گزینه در این رنج قیمتی هست. بعد از خرید مزدا ۲ تنها ناراحتی شما انتخاب خودرو بعدیتون خواهد بود که اکثرا مزدا ۲+۱ میخرن :))))

ناشناس(1007 روز پیش)

سلام. 150میلیون دارم . این بهتره یا ساندرو؟ خواهشا کمکم کنید.هر دو تا شون اپشن کم دارن. اما باز انگار این بیشتره؟؟؟

ali afsharzadeh (1000 روز پیش)

من از سال 90 دارم مزدا 2 رو، واقعا عالیه و پرشتاب و بی دردسر. باهاش 165 هزار کیلومتر رفتم تا حالا. از نظر کیفیت با تویوتا کرولا برابری می کنه. صدای موتور هم بر عکس ساندرو بسیار کمه تو اتاق. کاملا توصیه میکنم.

CVB (480 روز پیش)

مال ما ۹۴ هست

ramking(791 روز پیش)

عالیه حیف که خدمات نداره

پايداري (767 روز پیش)

ماشين بنزين رو بو مي كشه من قبلا پژو و سراتو ٢٠١٥ داشتم ولي اين از نظر شتاب و راحتي صندلي و تسلط راننده يك چيز ديگست واقعا تو ايران مظلوم واقع شده ولي تو اروپا و كانادا خيليي بيشتره شايد مصرف كم اون دليلش هست

m.shojaei(939 روز پیش)

من هم مزدا2 دارم و حدود 65 هزار کیلومتر باهاش رفتن.قبل از مزدا2 ماشینهای ژاپنی و کره ای هم داشتم.از جمله ماکسیما مزدا3 مگان ای30 ویتارا.اما با قاطعیت میگم بین این ماشینهایی که داشتم اگر فضای ماشین رو چشم پوشی کنید که خیلی هم کوچک نیست مزدا2 تافته جدابافته ای هست که واقعا تو ایران مظلوم واقع شده.یک کلام ماشین تک و عالی هست