بررسی مشخصات پیکان سدان
بررسی مشخصات پیکان سدان

پیکان در واقع یکی از مدل های کمپانی روتس، به نام Arrow بود که ترجمه آن همان «پیکان» می‌شود. پیکان شامل تریم‌های مختلفی می‌شد که همگی با نام شاخص‌ترین مدل آن «هیلمن هانتر» شناخته می‌شدند. کارخانه روتس از سال 1907 به تولید خودرو می‌پرداخت و هنگام تولید پیکان یکسال بود که توسط کرایسلر خریداری شده بود. پس از خریداری شدن توسط کرایسلر، پیکان آخرین مدلی بود که بدون اثر گرفتن از طراحی کرایسلر، تولیدش تا سال 1979 ادامه یافت. در سال 1345 شمسی پس از انعقاد قراردادی میان شرکت روتس و محمود خیامی (شرکت ایران ناسیونال) مونتاژ پیکان در ایران آغاز شد. پس از مدت کوتاهی مونتاژ و در ادامه تولید پیشرانه 1600 سی‌سی هیلمن اونجر و 1725 سی‌سی دولوکس و نصب آن روی پیکان آغاز شد. همچنین در تیپ‌های پیکان کار، پیکان وانت، جوانان (GT) و ... در ایران عرضه شد. استفاده پیکان به عنوان تاکسی، ماشین شهربانی و انتخاب اول عموم ایرانیان در کنار این امر که پیکان اولین موفقیت ایران در تولید خودرو بود، باعث شناخته شدن این خودرو به عنوان خودرو ملی شد. شاید برخی نمونه‌های پیکان در ایران با اقبال عمومی کمتری روبرو بودند، مانند پیکان استیشن، اما تولید محدود برخی مدل‌ها مانند پیکان جوانان که از قدرت و شتاب بهتری برخوردار بود باعث شد ارزش نمونه‌های سالم و یا بازسازی شده این مدل‌ها تا به امروز رو به افزایش باشد. در سال 1977با فیس‌لیفت پیکان توسط آقای رویدن اکس، چهره ظاهری پیکان تبدیل به همانی شد که تا سال 1383 در ایران تولید گشت. در تمامی این سال‌ها، تغییرات مختلفی روی پیکان انجام شد، از نصب پیشرانه پژو 504 جی‌ال روی این خودرو گرفته تا انژکتوری شدن پیکان و تغییراتی در طراحی پیشرانه (سرسیلندر) و سایر بهبوها. در تمامی این سال‌ها از عوامل موفقیت پیکان و فروش نزدیک به 2 میلیون دستگاه از آن را می‌توان آشنایی تمامی مکانیک‌ها و حتی راننده‌ها با فنی این خودرو دانست، همچنین فضای مناسب داخلی در کنار سهولت تعمیرات، پیکان را به گزینه مناسبی برای مردم ایران تبدیل کرده بود. می‌توان پیکان را تاثیرگذارترین مدل در صنعت خودروسازی ایران دانست که تولیدات ایران خودرو، تا مدت‌ها پس از توقف تولید پیکان، تحت تاثیر این مدل قرار گرفته بودند. حتی پس از پیوند فرانسوی‌ها با ایران خودرو، پیشرانه پیکان روی اتاق پژو 405 سوار شد و به علت آسان بودن نصب طولی این موتور برروی خودرو، پژو RD دیفرانسیل عقب متولد شد. همچنین شایان ذکر است تولید پیکان وانت (وانت باردو) بعد از توقف تولید پیکان سدان تا سال 1394 ادامه داشت و حتی وانت آریسان از پیشرانه مشابهی نیز بهره می‌برد.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • مزایای پیکان سدان

    • فضای داخلی جادار
    • ساختار فنی ساده و آشنا برای همه
  • معایب پیکان سدان

    • حداقل امکانات
    • مصرف سوخت زیاد
    • قدرت نه چندان مناسب

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1346 تا 1383

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل عقب
  • گیربکس 4 دنده دستی (5 دنده اتومات: سفارشی)
  • پیشرانه 4 سیلندر خطی با سرسیلندر چدنی
  • حجم موتور 1.6 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 71 اسب‌بخار
  • گشتاور 110 نیوتن‌متر
  • شتاب 14.3 ثانیه
  • سرعت 140 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 10.9 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول
  • طول 4345 میلی‌متر
  • عرض 1620 میلی‌متر
  • ارتفاع 1419 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2505 میلی‌متر
  • وزن 990 کیلوگرم
  • حجم باک 40 لیتر
  • چرخ جلو R13
  • چرخ عقب R13
  • سایر ویژگی‌ها رینگ فولادی

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
6 دیدگاه

Mori67(94 روز پیش)

واقعا ماشین بدی بود

AMINPOUR (87 روز پیش)

پیکان یه پیرمرد پرحاشیس که باید دل بدی بهش ماشین کلاسیک فقط یه تیکه اهن نیست

AMINPOUR (87 روز پیش)

پیکان همیشه پیکان میمونه نسل ماشین بازای واقعی درکش میکنن

BARDIYA123(265 روز پیش)

میگن نسل جدید پیکان توی بازار میخواد بیاد حقیقت داره؟ مشخصات رو اعلام نکردند موتورش با کدام ماشین مشترک هست دف جلو هست یا عقب؟ چند قیمت گذاری کردند و نحوه عملکرد و کیفیت و دوام فنی چطور هست از کی پیش فروش آغاز میشه کی مورد تست بررسی گزارش نشده چجور خودرویی هست

مرتضی هستم (257 روز پیش)

دوست عزیز ارادت. اگر منظورتون تولید خودروی ارزان قیمت هست، باید بگیم که هم ایران خودرو و هم سایپا، محصول ارزان قیمت خودشون رو در نیمه دوم سال 1402 معرفی میکنن. اما اینکه چقدر ارزونه، هنوز مشخص نیست ولی بعیده که این محصولات جدید رو بشه بعنوان جایگزین پیکان، محسوب کرد

M39(288 روز پیش)

پیکان هرگز نمیمیرد