-
1955
تویوتا لندکروزر سری 20
شرکت Toyota Motor Sales آمریکا روز 31 اکتبر سال 1957 تاسیس میشود و فروش خودروهای شرکت از سال 1958 آغاز میگردد. این برند در کل 288 دستگاه خودرو در سال نخست حضور در بازار آمریکا میفروشد: 287 دستگاه سدان تویوتا کراون و یک دستگاه لندکروزر که داخل شرکت با نام سری 20 شناخته میشد. این شاسی بلند شبیه جیپ قدرتش را از پیشرانه شش سیلندر خطی 3.9 لیتری اف تایپ تویوتا تامین میکند.
-
1960
تویوتا لندکروزر سری 40
برخلاف استقبال نهچندان خوب اولیه، لندکروزر سریعاً نامی برای خود دستوپا میکند و این خودرو، به پرفروشترین مدل تویوتا در آمریکا بین سالهای 1961 تا 1965 تبدیل میشود. لندکروزر سری 40 مشهور سال 1960 رونمایی میشود، این مدل FJ40 نام دارد (F اشاره به تیپ پیشرانه و J اشاره به جیپ) و از آن به بعد، دیگر نسلها هم از همین شیوه نامگذاری استفاده میکنند. تویوتا ابتدا لندکروزر سری 40 را بهطور همزمان با سری 20 در بازار میفروشد. گرچه طراحی دو خودرو شباهتهایی به هم دارد، ولی زیر طراحی بدنه، سری 40 یک مدل انقلابی است.
تکنیکهای مونتاژ جدید کیفیت محصول نهایی را بالا بردهاند و اضافه شدن یک جعبهدنده کمکی دو سرعته قابلیتهای آفرود لندکروزر را بیشتر کرده است. یک پیشرانه بزرگتر تیپ 2F شش سیلندر خطی 4.2 لیتری در سال 1975 به مدل اضافه میشود و تا زمان توقف فروش لندکروزر سری 40 در سال 1983 پای ثابت تمام مدلهای ساخته شده است.
-
1967
تویوتا لندکروزر سری 55
شرکت مدل لندکروزر سری 55 را سال 1967 بهعنوان یک مدل راحتتر در مقایسه با سری 40 سفتوسخت معرفی میکند. این خودرو علاوه بر افزایش 406 میلیمتری طول بین دو محور، تغییرات زیاد دیگری هم در مقایسه با سری 40 داشته است. پیشرانه 3.9 لیتری شش سیلندر خطی آن تغییرات زیادی از جمله میلسوپاپ جدید دارد، تغییراتی که نهایتاً سبب بهبود تواناییهای این شاسی بلند مانند افزایش سرعت و شتاب میشود.
مانند سری 40، لندکروزر سری 55 هم بهجای پیشرانه قدیمی اف تایپ، به پیشرانه جدید 2F تایپ 4.2 لیتری شش سیلندر خطی در سال 1975 مجهز میشود. در کنار این پیشرانه جدید، یک جعبهدنده چهار سرعته جای جعبهدنده سه سرعته قدیمی را میگیرد.
-
1980
تویوتا لندکروزر سری 60
شرکت تویوتا لندکروزر سری 55 را با نسل جدید سری 60 در سال 1980 جایگزین میکند. علاوهبر ظاهر جعبهای آن، سری 60 بهگونهای طراحی شده تا روی جاده سواری راحتی داشته باشد. برای سال 1988 این خودرو فیسلیفت میشود و ترکیب سنتی دو چراغ جلوی گرد جای خود را به چهار چراغ مربعی میدهد. علاوهبراین، یک داشبورد جدید کابین لندکروزر را وارد عصر مدرن میکند و پیشرانه 3F تایپ 4.0 لیتری جای 2F تایپ 4.2 لیتری شش سیلندر خطی را میگیرد. گرچه حجم پیشرانه جدید کمتر است، ولی قدرت و گشتاور آن از 125 اسببخار و 271 نیوتنمتر به 155 اسببخار و 298 نیوتنمتر افزایش پیدا کردهاند.
-
1984
تویوتا لندکروزر سری 70
درحالیکه لندکروزر سری 40 در آمریکا هنوز رسماً از رده خارج نشده، دیگر بازارهای جهانی یک مدل جایگزین برای این شاسی بلند قوی تویوتا دریافت میکنند. لندکروزر سری 70 بهمانند مدل قبلی، قابلیتهای آفرود را به راحتی کابین ترجیح میدهد. تویوتا آن را در بادی استایلهای مختلفی از جمله مدل دو در و نسخه طویلتر استیشن روانه بازار میکند. مدل استیشن در سال 1990 یک فیسلیفت دریافت کرده و تبدیل به اولین لندکروزر پرادو تاریخ میشود. گرچه برخی از نمونههای سری 70 هنوز هم در خطوط تولید قرار دارند، ولی پرادو در سال 1996 جای خود را به لندکروزر پرادو سری 90 میدهد. سری 90 هم راهی به بازار آمریکا پیدا نمیکند.
-
1990
تویوتا لندکروزر سری 80
لندکروزر سری 80 که پهنتر و درازتر از مدل قبلی خود است را تویوتا در ماه مارس 1990 بهعنوان یک مدل 1991 رونمایی میکند. قدرت موردنیاز آن بار دیگر از پیشرانه شش سیلندر خطی 4 لیتری 155 اسببخار تامین میشود، ولی سیستم دو دیفرانسیل آن دائمی بوده و خودرو به یک دیفرانسیل مرکزی قفل شونده هم مجهز شده است. تویوتا سال 1993 دستی روی خودرو میکشد و لندکروزر به یک پیشرانه 1FZ-FE تایپ 4.5 لیتری شش سیلندر خطی با 212 اسب بخار قدرت و 372 نیوتن متر گشتاور مجهز میشود. با تجهیز خودرو به دیفرانسیلهای جلو و عقب قفل شونده، تواناییهای آفرود آن هم بالاتر رفته است.
-
1996
لکسوس LX450
بعد از یک فیسلیفت ملایم برای مدل سال 95، که شامل جلوپنجره بهروز شده و دو ایربگ استاندارد میشود، لکسوس با اعمال برخی تغییرات روی لندکروزر سری 80، مدل LX450 را بهعنوان شاسی بلند پرچمدار خود رونمایی میکند. برخلاف طراحی و بخش فنی مشترک دو خودرو، لندکروزر و LX450 بهصورت همزمان در بازار فروخته میشوند. البته که لکسوس قیمت بسیار گرانتری دارد.
-
1998
تویوتا لندکروزر سری 100
لندکروزر سری 80 در سال 1998 جای خود را به سری 100 جدید میدهد. لندکروزر جدید از نظر طراحی بدنه تغییرات زیادی نداشته، ولی زیر ظاهر زیبا و دوستداشتنیاش اوضاع بسیار متفاوت است. یک پیشرانه جدید 4.7 لیتری هشت سیلندر خورجینی با 230 اسببخار قدرت جای 6 سیلندر خطی 212 اسببخاری قبلی را گرفته، مقاومت ساختاری خودرو 50 درصد افزایش یافته و در محور جلو، شاهد استفاده از یک سیستم تعلیق مستقل هستیم. در سال 2003 و مدل فیسلیفت شاهد افزایش 5 اسببخاری قدرت این پیشرانه هستیم و در مدل سال 2006، قدرت پیشرانه لندکروزر به 275 اسببخار افزایش پیدا میکند.
-
1999
لکسوس LX470
لکسوس نیز نسخه خود از لندکروزر سری 100 را میسازد. این شاسی بلند بسیار لوکس با نام LX470 به یک طراحی بدنه خاص مجهز شده که آن را از برادر تویوتای خود متفاوت میکند. این خودرو همچنین به سیستم تعلیق با ارتفاع قابل تنظیم و کمکفنرهای سازگارشونده مجهز میشود.
-
2003
لکسوس GX470 (تویوتا لندکروزر سری 120)
سری 120 که در بازارهای جهانی با نام لندکروزر پرادو فروخته میشود، در قالب لکسوس GX470 وارد بازار آمریکا میشود. پلتفرم آن با تویوتا 4Runner یکی بوده، ولی بیشتر طراحی بدنه آن با لندکروزر پرادو یکی است. این خودرو که پیشرانه 4.7 لیتری هشت سیلندر خورجینی 235 اسببخاری خود را از LX470 قرض گرفته، در مقایسه با برادر بزرگتر خود 109 میلیمتر طول کمتری دارد. خودرو بهصورت استاندارد به سیستم دو دیفرانسیل مجهز است، البته این سیستم بیشتر گشتاور را به محور عقب انتقال میدهد.
-
2003
کانسپت تویوتا FJ کروزر
بیست سال بعد از توقف تولید لندکروزر سری 40، تویوتا از کانسپت FJ کروزر در نمایشگاه خودروی دیترویت 2003 رونمایی میکند. کانسپت FJ بهطور قابلتوجهی از لندکروزر سری 100 کوچکتر بوده و در طراحی بدنه آن، از مدل کلاسیک سری 40 الهام گرفته شده است.
-
2007
تویوتا FJ کروزر
کانسپت FJ کروزر در سال 2007 در قالب مدل تویوتا FJ کروزر به ثمر مینشیند. FJ کروزر که تا جای ممکن به مدل کانسپت وفادار مانده، از نظر طراحی، ظاهری بسیار شبیه به لندکروزر سری 40 دارد. این خودرو که روی شاسی بهینه شده لندکروزر پرادو سری 120 ساخته شده، به یک پیشرانه 4 لیتری شش سیلندر خورجینی و جعبهدنده شش سرعته دستی یا 5 دنده اتومات مجهز است. خودرو بهصورت استاندارد دیفرانسیل عقب است، ولی دو سیستم دو دیفرانسیل مختلف (هر کدام با یک جعبهدنده کمکی 2 سرعته) بهصورت آپشن ارائه شدهاند. برخلاف ظاهر شیک و قابلیتهای آفرود خوب، FJ کروزر در تست 4 شاسیبلند مجله «کار اند درایور» رتبه سوم را به دست میآورد. در کنار همه مزایای خود، FJ کروزر مشکلاتی مانند فضای کم سرنشین عقب، نقاط کور بزرگ و سواری نهچندان مناسب دارد. به دلیل همین مشکلات، FJ کروزر بعد از مدل سال 2014 از خط تولید خارج میشود.
-
2008
لکسوس GX460 (تویوتا لندکروزر سری 150)
لندکروزر پرادو باز طراحی شده و در قالب لکسوس GX460 مدل 2010 وارد بازار آمریکا میشود. GX قدرت خود را از یک پیشرانه هشت سیلندر خورجینی 4.6 لیتری 301 اسب بخاری تأمین میکند و به جعبهدنده شش سرعته اتومات مجهز شده است. رونمایی یک مدل فیس لیفت 2014 بسیاری از اشتراکات GX460 و لندکروزر پرادو را از بین میبرد. گرچه دو خودرو هنوز هم بخش اعظمی از بدنهشان یکسان است، ولی لکسوس طراحی بخش جلوی بسیار متفاوتی دارد. برخلاف کیفیت ساخت بالای GX460 فیس لیفت، این خودرو از مشکلات زیادی از جمله سواری نهچندان خوب، صندلیهای ردیف سوم ناراحت و فضای بار کوچک رنج میبرد.
-
2008
تویوتا لندکروزر سری 200
شرکت تویوتا از مدل لندکروزر سری 200 در سال 2008 رونمایی میکند. این خودرو که برخی آن را مدل تکامل یافته سری 100 میدانند، در مقایسه با مدل قبلی لندکروزر به یک پیشرانه 8 سیلندر خورجینی 5.7 لیتری با 381 اسببخار قدرت و جعبهدنده شش سرعته اتومات مجهز شده است. در سال 2016، شرکت یک مدل فیسلیفت آن را رونمایی میکند که علاوهبر ظاهری جدید به یک جعبهدنده هشت سرعته اتومات مجهز شده و میتواند سرعت لندکروزر 2.7 تنی را ظرف فقط 6.7 ثانیه از صفر به صد کیلومتر برساعت افزایش بدهد.
-
2009
لکسوس LX570
مانند همیشه، لکسوس نیز نسخه خود از لندکروزر سری 200 را میسازد. این خودرو که به خاطر پیشرانه 5.7 لیتری هشت سیلندر خورجینی 383 اسببخاری خود اکنون LX570 نام گرفته، بار دیگر با ظاهری خاص و کابینی فوق لوکس روانه بازار میشود. مجله کار اند درایور در سال 2008 آن را تست و «بنتلی شاسی بلندها» مینامد! (در آن روزها خبری از بنتایگا نبوده است). لکسوس برای سال 2013 LX570 را بهروزرسانی میکند. برخلاف وزن بالای 3 تنی خود، این لکسوس غولپیکر صفر تا صد را در 6.5 ثانیه پر میکند. یک فیسلیفت دیگر در سال 2016 آن را به خودرویی بسیار متفاوت از برادر تویوتای خود تبدیل میکند. در این مدل همچنین یک جعبهدنده هشت سرعته اتومات جای مدل شش سرعته قبلی را میگیرد.