نگاهی بر تاریخچه نیسان اسکای لاین GT-R

نگاهی بر تاریخچه نیسان اسکای لاین GT-R

نیسان GT-R این روزها با وجود گذر عمر و سن بالا نسبت به رقبا، هنوز هم گودزیلاD جهان خودرو است. کوپه‌ای تا دندان مسلح از تکنولوژی که توانسته رقبایی به مراتب گران‌تر را به زانو درآورد. جد بزرگ این خودرو یعنی نیسان اسکای لاین GT-R این روزها تولد 50 سالگی خود را جشن می‌گیرد. قطعاً اسکای‌لاین GT-R یکی از اصیل‌ترین محصولات خودروسازی ژاپن است که امروزه مدل‌های مختلف نسل‌های گوناگون آن جایگاه ویژه‌ای در میان علاقمندان و متخصصین دارند. پس «باما» باشید تا به بهانه پنجاه سالگی GT-R، نگاهی داشته باشیم گذرا به تاریخچه این خودروی ارزشمند.

  • 1957

    خودروسازی پرینس، خودرویی خانوادگی با نام اسکای لاین را عرضه کرد. ظاهر این خودرو کپی کوچک شده محصولات آمریکایی بود. نمونه‌های کوپه و کانورتیبل نیز با طراحی ایتالیایی عرضه شدند.

  • 1964

    مدل GT پرینس اسکای‌لاین معرفی شد. این خودرو در حقیقت گونه خیابانی اسکای‌لاین مسابقه‌ای است. پیشرانه‌ 6 سیلندر نیروبخش این خودرو بود.

  • 1966

    نیسان کنترل پرینس را برعهده گرفت و محصولات این شرکت را با برند خود روانه بازار کرد.

  • 1969

    نمونه چهاردر نسل اول نیسان اسکای‌لاین GT-R با کد KPCG10 معرفی شد. این خودرو براساس پلتفرم اسکای‌لاین و متعلقات فنی مدل مسابقه‌ای R380 شکل گرفت.

  • 1971

    اسکای‌لاین GT-R کوپه برای اولین بار عرضه شد. پیشرانه 160 اسب‌بخاری از این خودرو یک اسطوره زنده ساخت. این نسل که به هاکوسوکا یا جعبه‌ای مشهور بود در مسابقات داخلی موفق ظاهر شد و رقبایی همانند پورشه و مزدا را مایوس کرد.

  • 1973

    نسل جدید GT-R برپایه نسل جدید اسکای‌لاین با کد KPGC110 معرفی شد. این نمونه که به Ken & Mary مشهور بود، تنها در یک سال آن هم در تیراژ کلی 197 دستگاه ساخته شد. تولید محدود آن به بحران نفتی دهه هفتاد میلادی برمی‌گشت.

  • 1983

    با آن که نسل C210 اسکای‌لاین صاحب مدل‌های سریعی بود، اما روح نمونه GT-R در سری RS-X Turbo نسل R30 دوباره زنده شد. این نمونه مشهور به Iron Mask، در حقیقت نمونه خیابانی سری Super Silhouette KDR30 بود که در ژاپن یک اسطوره تلقی می‌شود.

  • 1987

    این بار در نسل R31 مدل GTS-R با پیشرانه 210 اسب‌بخاری خود، فقدان GT-R را جبران کرد. این مدل نیز در حقیقت گونه خیابانی مدل مسابقه‌ای تورینگ R31 بود.

  • 1989

    در نسل R32، نیسان دوباره تصمیم گرفت نام GT-R را زنده کند. مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های فوق مدرن اعم از سیستم کنترل پایداری کامپیوتری، سیستم سنجش شتاب جانبی و انتقال قدرت به هر چهار چرخ برای این خودرو در نظر گرفته شد. برای اولین مرتبه این خودرو لقب گودزیلا را کسب کرد.

  • 1990

    نیسمو دستی به سر و گوش GT-R R32 کشید. این نمونه سبک شده مثل نمونه عادی ظاهراً فقط 280 اسب‌بخار قدرت دارد، هرچند آزمایش منابع غیررسمی ارقامی بالاتر را عنوان می‌کرد. با این مدل پیروزی‌های اسکای‌لاین در مسابقات رده A ادامه پیدا کرد.

  • 1995

    نسل چهارم GT-R در قالب پلتفرم R33 معرفی شد. در این نسل نیسان طراحی اسکای‌لاین را پخته‌تر و همان تکنولوژی‌های قبلی را با بهبود کلی عرضه کرد. در این سال نیسان موفق شد در کلاس خود در مسابقات لمان رتبه پنجم را کسب کند.

  • 1997

    نیسمو 400R به مناسبت موفقیت R33 در لمان معرفی شد. این مدل بیش از 400 اسب‌بخار قدرت داشت و با شتاب صفر تا صدی کمتر از 3.7 ثانیه و حداکثر سرعتی در حدود 317 کیلومتر برساعت عملکردی فوق العاده از خود نشان داد. فقط 44 دستگاه از این مدل استثنایی تولید شد.

  • 1999

    با معرفی نسل R34 اسکای‌لاین، مدل جدید GT-R نیز رونمایی شد. این مدل به طور رسمی قدرتی بیش از 320 اسب‌بخار داشت. در این نسل صادرات GT-R به خاطر مشکلات نیسان و عدم کشش بازار، شدیداً محدود شد.

  • 2001

    کانسپت GT-R معرفی شد. نیسان با معرفی این خودرو زبان طراحی نسل آینده GT-R را معرفی کرد.

  • 2002

    سری Z-Tune نسل R34 توسط نیسمو معرفی شد. این خودروی 507 اسب‌بخاری حداکثر سرعتی بیش از 327 کیلومتر برساعت دارد. در این سال تولید اسکای‌لاین GT-R متوقف شد.

  • 2005

    پیش نمونه GT-R Proto معرفی شد. زبان طراحی کانسپت قبلی در این مدل پخته‌تر شد که نشان از عزم جدی نیسان برای عرضه یک GT-R تمام عیار داشت.

  • 2007

    بالاخره پس از مدت‌ها گمانه‌زنی، نسل R35 بدون نام اسکای‌لاین و به صورت مدلی مجزا تحت عنوان GTR معرفی شد. این خودرو 480 اسب‌بخاری توانست رکورد فوق‌العاده 7 دقیقه و 26 ثانیه را در پیست نوربورگ‌رینگ ثبت کند.

  • 2011

    یک فیس‌لیفت کلی برای نیسان GTR عرضه شد. علاوه‌براین، قدرت خودرو به بیش از 530 اسب‌بخار رسید، شتاب صفر تا صد آن نیز به 2.7 ثانیه کاهش یافت. این روند افزایش قدرت و شتاب تا به امروز ادامه دارد.

  • 2016

    در سال 2016 بار دیگر به زیر تیغ جراحی رفت. در کنار تغییرات مختصر ظاهری، بهبودهای بزرگی در بخش کیفیت و طراحی داخل کابین صورت گرفت به علاوه اینکه سیستم تعلیق به روز شد تا نیسان GT-R بیش از پیش برای رانندگی روزانه مناسب باشد.

  • 2018

    نیسان از مدل منحصربه‌فرد GT-R50 رونمایی کرد. طراحی این نسخه خاص را ایتال‌دیزاین برعهده داشت و تنها به تعداد 50 دستگاه از آن روانه بازار شد. این خودرو گران‌ترین محصول تاریخ نیسان نیز لقب گرفت.

  • 2019

    به مناسبت 50 سالگی نیسان GT-R نسخه هایی ویژه از این خودرو در نمایشگاه خودروی نیویورک 2019 رونمایی شد.

نویسنده : حامد معتمدی
منبع: باما