-
1950
کانتیننتالی که کانتیننتال نبود!
بر اساس بنتلی مارک VI، نمونه کوپهای با پیشرانه قویتر و مشخصات فنی بهتر عرضه شد که با پسوند کانتیننتال شناخته میشود. تنها 27 دستگاه از این خودرو تا پایان سال 1951 عرضه شد.
-
1952
ظهور کانتیننتال
پلتفرم جدید بنتلی با نام R Type معرفی شد. یک کوپه سریعالسیر با ظاهری فوق مدرن و رویایی برپایه این مدل شکل گرفت که کانتیننتال نامیده شد. با وجود وزن 1.7 تنی، این خودرو توانایی رسیدن به سرعت 190 کیلومتر برساعت را دارد. کانتیننتال در میان ثروتمندان شهرت زیادی کسب کرد و پهلوی دوم یک نمونه مشکی رنگ از این خودرو را خریداری کرد.
-
1955
بلوغ کانتیننتال
مدل جدیدی با نام Type S عرضه میشود. کانتیننتال مجدداً در قالب نمونه سریع و اسپرت همین خودرو عرضه میشود. در آن زمان این خودرو بیش از 6 هزار پوند قیمت داشت. بعدها پیشرانه V8 جدید رولزرویس و بنتلی روی آن نصب شد.
-
1957
وقتی کانتیننتال چهاردر شد!
فرض کنید خودرویی که خود نمونه کوپه یک مدل سدان است، دوباره به یک سدان تبدیل شود! این اتفاقی بود که به لطف اتاقسازی مولینر، برای کانتیننتال تایپ S افتاد. در بنتلی کانتیننتال فلایینگ اسپور خطوط اسپرت و سقف کوتاه مدل کانتیننتال کوپه با شاسی کشیده و یک جفت در اضافی ترکیب شده بود.
-
1959
مقدمه افول
سری S2 به عنوان مدل بهبود یافته معرفی شد. این مدل تنها تا سال 1962 روی خط تولید دوام آورد و نهایتاً فقط 388 دستگاه از نمونه کانتیننتال آن تولید شد. تعداد اندکی از بنتلی فلایینگ اسپور چهار در نیز توسط اتاقسازی مولینر به طور سفارشی ساخته شد.
-
1962
آخرین کانتیننتال کلاسیک
سری S3 به عنوان آخرین سری کلاسیک بنتلی معرفی شد. مجدداً نام کانتیننتال برای نمونه سریع و اسپرت این سری برگزیده شد که فقط 311 دستگاه از آن خط تولید را ترک کردند. چراغهای چهارتایی و خطوط کشیده، سری S3 را از سایر کانتیننتالها متمایز میکند. یک نمونه از این خودرو به ایران وارد شد که هنوز هم در گوشهای آرمیده است. در این سری گونه فلایینگ اسپور نیز به طور محدودی عرضه شد.
-
1965
مرگ کانتیننتال
با معرفی سری T در سال 1965، نام کانتیننتال و به تبع آن فلایینگ اسپور کاملاً برچیده شدند. این نسل در ایران بسیار موفق ظاهر شد و تعداد نسبتاً زیادی از آن و نمونه رولزرویسش به کشورمان راه پیدا کردند.
-
1982
مقدمه بازگشت کانتیننتال
مولسان به عنوان محصول جدید بنتلی با ظاهری مدرنتر در سال 1980 عرضه شد. اما این مدل توربو با 50 درصد قدرت بیشت پشرانه بود که توجهات را به یک بنتلی سریعالسیر جدید جلب کرد. با این حال خبری از کانتیننتال و فلایینگ اسپور جدید نبود. در سال 1985 نمونه سریعتری با نام توربو R عرضه شد که امیدها به ظهور مجدد کانتیننتال را قوت بخشید.
-
1991
بازگشت شکوهآمیز
در سال 1991 و برپایه پلتفرم بنتلی توربو R، نمونه کوپهای با نام کانتیننتال R عرضه شد که مجدداً نام کانتیننتال را بر سر زبانها انداخت. در سال 1994 سری S و در سال 1996 سری T با تغییراتی جزئی اما موثر عرضه شدند. البته هنوز خبری از نمونه چهار در فلایینگ اسپور نیست.
-
2003
کانتیننتال آلمانی!
ادامه راه کانتیننتال قبلی، به مدلهای بزرگ Azure و Brooklands رسید. فولکسواگن به عنوان مالک جدید بنتلی، فکر جدیدی در سر داشت و پلتفرم جدیدی را برای استفاده در برند خود و بنتلی طراحی کرد. محصول بنتلی میراثدار مدل کانتیننتال شد و با پیشرانه W12 و طراحی کاملاً جدید، عرضه شد.
-
2005
بازگشت فلایینگ اسپور
فولکس واگن دو در به کانتیننتال جدید افزود تا یک لیموزین سریع و استثنایی خلق کند. بنتلی فلایینگ اسپور به لطف پیشرانه 552 اسببخاری، با قابلیت رسیدن به سرعت 312 کیلومتر برساعت لقب سریعترین خودروی چهار در جهان را کسب کرد. کابین فلایینگ اسپور از کانتیننتال نیز لوکستر است! این خودرو تا سال 2013 با تغییراتی جزئی تولید شد.
-
2013
وداع با پیشوند کانتیننتال
به لطف هویت جدیدی که نام بنتلی فلایینگ اسپور کسب کرد و خود را به عنوان یک سوپر لیموزین فوق سریع به مشتریان شناساند، بنتلی تصمیم گرفت در نسل دوم سری جدید فلایینگ اسپور، پیشوند کانتیننتال را کنار بگذارد. در این نسل نیز پیشرانههای W12 و همچنین V8 مشابه کانتیننتال برای فلایینگ اسپور قابل سفارش بود.
-
2019
گل به خودی بنتلی؟
فلایینگ اسپور جدید با ابعادی بزرگتر و ظاهری برپایه نسل جدید کانتیننتال و با جلوپنجرهای بزرگتر معرفی شد. این خودرو فعلاً با پیشرانه W12 قابل سفارش است، اما بعدها مدلهای V8 و هیبریدی نیز عرضه خواهند شد. افزایش ابعاد و بهبود مشخصات و وضعیت کابین لوکس فلایینگ اسپور جدید، این سوال را در ذهن علاقمندان ایجاد کرده که آیا این مدل رقیبی برای دیگر سدان بنتلی یعنی مولسان نیست؟
نویسنده : حامد معتمدی
منبع : باما