آیا خودروهای الکتریکی واقعا به صرفه هستند؟

مزایا و معایب خودروهای الکتریکی

1 اردیبهشت 1397 10:56
  • چقدر با مزایا و معایب خودروهای الکتریکی آشنا هستید؟

    چقدر با مزایا و معایب خودروهای الکتریکی آشنا هستید؟

    خودروهای الکتریکی روز به روز در حال محبوب‌تر شدن هستند و از نظر تکنولوژی‌های به کار رفته در آن‌ها، شاهد پیشرفت‌های خوبی هستیم. سال 2017، از نظر میزان فروش خودروهای الکتریکی در آمریکا، رکورد جدیدی ثبت شد. در این سال تقریبا 200 هزار دستگاه خودرو الکتریکی جدید در بازار آمریکا فروخته شد. در شرایطی که تعداد شرکت‌هایی که خودروهای الکتریکی تولید می‌کنند هر روز بیشتر می‌شود، می‌توان انتظار داشت که این رشد فروش مدل‌های الکتریکی همچنان ادامه داشته باشد. همانند خودروهای مجهز به موتورهای احتراق د

  • مزیت: بی سروصدا و سریع

    مزیت: بی سروصدا و سریع

    فقط کافیست یک بار داخل یک خودرو تمام الکتریکی بنشینید تا متوجه افزایش کیفیت سواری آن در مقایسه با یک خودرو معمولی مجهز به موتور احتراق داخلی شوید. یک خودرو الکتریکی بسیار بی سروصداست و سواری خیلی نرمی دارد. نکته دیگری که خیلی‌ها را متعجب می‌کند میزان گشتاور بالای خودروهای الکتریکی است. پای خود را روی پدال گاز بگذارید و قدرت موتور خیلی سریع به چرخ‌ها منتقل خواهد شد و همین یک تجربه رانندگی هیجان‌انگیز را در اختیار شما قرار خواهد داد.

  • مزیت: دوست دار محیط زیست

    مزیت: دوست دار محیط زیست

    رانندگی با یک خودرو تمام الکتریکی بدین معنی است که شما با خودرویی که هیچ نوع آلایندگی تولید نمی‌کند رانندگی می‌کنید. در شرایطی که روز به روز تاثیرات گرمایش جهانی را بیشتر از پیش احساس می‌کنیم، شما با خرید یک خودروی الکتریکی نقش خود را در اطمینان حاصل کردن از داشتن یک محیط زیست سالم و تمیز برای همه و همچنین یک جهان با آلودگی کم‌تر برای نسل‌های آینده ایفا خواهید کرد. همچنین می‌توان گفت که خودروهای الکتریکی تقریبا بی سروصدا کار می‌کنند، از این رو خبری از آلودگی صوتی هم نخواهد بود.

  • مزیت: هزینه استهلاک کم‌تر

    مزیت: هزینه استهلاک کم‌تر

    خودروهای الکتریکی به کمک باتری‌ها حرکت می‌کنند و برای کار کردن به یک موتور مکانیکی نیازی ندارند. علاوه بر این در یک خودرو الکتریکی هیچ نیازی به تمام آن قطعات مکانیکی که روی یک موتور احتراق داخلی وجود دارند، نیست. این موضوع هزینه‌های مرتبط با مواردی مانند شمع‌ها، فیلترهای روغن، پمپ‌های مختلف، سوپاپ‌ها و دیگر قطعات مرتبط با موتور را کاهش می‌دهد. نگهداری مناسب از باتری تنها نگرانی یک مالک خودرو تمام الکتریکی خواهد بود.

  • مزیت: مناسب برای رانندگی شهری

    مزیت: مناسب برای رانندگی شهری

    برای کسانی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، رانندگی در ترافیک به یک موضوع اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. خودروهای بنزینی و دیزلی در اتوبان‌ها راندمان بالاتری دارند، ولی داخل شهرها این خودروهای الکتریکی هستند که حرف اول را می‌زنند. اگر شما در یک شهر بزرگ زندگی می‌کنید، داشتن یک خودرو الکتریکی می‌تواند انتخابی بسیار خوب و منطقی برای شما باشد.

  • مزیت: صرفه جویی در هزینه‌های سوخت

    مزیت: صرفه جویی در هزینه‌های سوخت

    از نظر هزینه سوخت، یک خودرو الکتریکی در مقایسه با یک مدل بنزینی یا دیزلی بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. میانگین هزینه هر کیلومتر رانندگی در خودروهای الکتریکی بسیار کم‌تر از خودروهای دیزلی و بنزینی است و این خودروها را به راحتی می‌توانید در خانه خود، بدون نیاز به مراجعه به یک ایستگاه خاصی شارژ کنید. بسیاری از ادارات، شرکت‌ها و مراکز خرید هم ایستگاه‌های شارژ رایگان خودروهای الکتریکی دارند.

  • مزیت: شارژ در خانه

    مزیت: شارژ در خانه

    تصور کنید دیگر نیازی نیست هیچ وقت به پمپ بنزین مراجعه کنید. تمام آن چه که باید انجام دهید این است که خودرو را داخل گاراژ پارک کنید، یک پریز بیابید و خودرو را به آن وصل کنید. این کار بسیار راحت بوده و شاید فقط 15 ثانیه زمان شما را بگیرد. صبح روز بعد از خواب بیدار می‌شوید و خودرویی در اختیار شماست که می‌تواند 150 کیلومتر یا بسته به مدل خودرو حتی دو برابر آن حرکت کند. این میزان رنج حرکتی برای خیلی‌ها بیشتر از میزان مورد نیاز است، مگر این که بخواهید با خودرو الکتریکی خود مسافرت طولانی بروید. (کار شارژ کردن باتری‌های خودروهای الکتریکی برای کسانی که در مجتمع‌های مسکونی زندگی می‌کنند می‌تواند بسیار سخت‌تر باشد، ولی روز به روز دسترسی به محل‌های شارژ مناسب برای همه بهتر می‌شود.)

  • عیب: محدودیت‌های شارژ و عدم وجود زیرساخت‌های مناسب

    عیب: محدودیت‌های شارژ و عدم وجود زیرساخت‌های مناسب

    یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که ممکن است مالکان خودروهای الکتریکی را اذیت کند دسترسی به امکانات شارژ در مناطق روستایی است. این موضوع همچنین در ایران هم به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب، بحث ورود خودروهای الکتریکی به بازار را تقریبا منتفی کرده است. سفرهای جاده‌ای طولانی با خودروهای الکتریکی می‌تواند کار بسیار سختی باشد و مناطق روستایی به اندازه مناطق شهری ایستگاه‌های شارژ ندارند. این موضوع همچنین مشکلات زیادی برای آپارتمان‌نشین‌ها و کسانی که داخل مجتمع‌ها زندگی می‌کنند و دسترسی به امکانات شارژ مناسب ندارند ایجاد کرده است. نبود مکان‌هایی برای شارژ خودروهای الکتریکی منجر به ایجاد نگرانی در مورد مسافت قابل طی با توجه به میزان شارژ موجود در باتری‌ها می‌شود و همین، رانندگی با یک خودرو الکتریکی را می‌تواند به عملی بسیار استرس زا تبدیل کند.<

  • عیب: زمان شارژ طولانی

    عیب: زمان شارژ طولانی

    نگرانی در مورد برد مسافتی خودروهای الکتریکی ارتباط بسیار نزدیکی با زمان شارژ کامل باتری‌های این خودروها دارد. خودروهای الکتریکی معمولا با یک ساعت شارژ توسط یک منبع برق 240 ولتی می‌توانند مسافتی بین 30 تا 50 کیلومتر را طی کند و این مانع سفرهای جاده‌ای طولانی می‌شود، پس رانندگانی که عادت دارند مسافت‌های زیادی را با خودرو خود طی کنند، باید حتما قبل از خواب خودرو را به یک منبع برق متصل کنند. از سویی دیگر، این روزها در کشورهای پیشرفته، در مناطقی که تعداد خودروهای الکتریکی بالاست، دولت‌ها و شرکت‌ها در حال راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ سریعی هستند که به ازای هر 20 تا 25 دقیقه شارژ، خودروها انرژی کافی برای طی مسافتی حدودا 100 کیلومتر را می‌توانند دریافت کنند.

  • عیب: مشکلات مرتبط با رنج حرکتی نه چندان دقیق

    عیب: مشکلات مرتبط با رنج حرکتی نه چندان دقیق

    هر خودرو الکتریکی یک رنج حرکتی تخمینی دارد که خودروساز آن را اعلام می‌کند، ولی رسیدن به این عدد در شرایط رانندگی واقعی کار بسیار سختی است. این رنج حرکتی معمولا توسط یک راننده حرفه‌ای و در بهترین شرایط به دست می‌آید و همیشه نشان‌دهنده آن عددی نیست که دیگر راننده‌ها در شرایط واقعی به دست می‌آورند. به عنوان مثال، آب و هوا نقش بسیار بزرگی در رنج حرکتی یک خودرو الکتریکی بازی می‌کند. در آب و هوای سرد، رنج حرکتی یک خودرو الکتریکی می‌تواند تا 40 درصد افت کند. خودرو الکتریکی برای کسانی که در شهرهایی با زمستان‌های خیلی سرد زندگی می‌کنند، ممکن است یک گزینه خیلی عاقلانه و منطقی نباشد. همچنین، در صورتی که خودروهای الکتریکی هنگام رانندگی خیلی تحت فشار نباشند، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند، از این رو راننده‌هایی که عادت به رانندگی پرگاز دارند، ممکن است رنج حرکتی کم‌تری در مقایس

  • عیب: هزینه‌های بیشتر

    عیب: هزینه‌های بیشتر

    در حال حاضر، به طور میانگین خودروهای الکتریکی قیمتی بین 30 تا 40 هزار دلار دارند. این موضوع خودروهای الکتریکی را بسیار گران‌تر از خودروهای هم رده مجهز به موتور احتراق داخلی کرده است. اگر از این دید به قضیه نگاه کنیم، خودروهای الکتریکی بسیار گران‌قیمت هستند. هرچند، در مقایسه قیمت‌های این خودروها معمولا برخی موارد در نظر گرفته نمی‌شوند، به عنوان مثال دولت‌ها یارانه‌های خوبی گاها تا 10 هزار دلار برای خرید خودروهای الکتریکی به مردم می‌دهند، هزینه‌های نگهداری خودروهای الکتریکی پایین‌تر است و به طور کلی، این خودروها حس و حال لوکس‌تری در مقایسه با مدل‌های بنزینی و دیزلی دارند.

دیدگاه کاربران