-
1995
عرضه کلاروس
در سال 1995 کیا موتورز بالاخره برای اولین بار یک سدان خانوادگی متوسط را به تنهایی طراحی و روانه بازار کرد. این مدل که در بازار آسیا با نام کردوس شناخته میشد، در بازار اروپا و برخی کشورهای دیگر کلاروس نامیده شد. این مدل از پیشرانههای 1.8 و 2 لیتری 4 سیلندر ساخت کیا، فورد و مزدا بهره میجست و در دو فرم استیشن و سدان قابل سفارش بود.
-
2000
تولد اپتیما
موفقیت نسبی کلاروس از یک سو و اهمیت بازار سدانهای متوسط از سوی دیگر سبب شد تا کیا محصولی جدید را با استاندرادهای متناسب با هویت رو به رشد خود به عنوان جانشین کلاروس عرضه کند. این مدل با نام اپتیما عرضه شد. طراحی شیک و جذاب اپتیما ولی تنها نکته مهم آن نبود و افزوده شدن پیشرانههای V6 نیرومند به لیست آپشنها، از جمله موارد مهم بودند. کیا اپتیما در اروپا با نام مجنتیس شناخته میشد.
-
2004
تغییر چهره نسل اول
پس از یک به روز رسانی جزئی در سال 2002، در سال 2004 دماغه نسل اول کیا اپتیما به طور کامل دگرگون شد و حال دو جفت چراغ جلو در این بخش خودنمایی میکردند. با این حال کیفیت ساخت متوسط و ایمنی بسیار پایین، پاشنه آشیل اپتیما بودند.
-
2005
اپتیمای دوم
نسل دوم اپتیما به لطف تجربیاتی که کیا در نسل اول کسب کرده بود، خودرویی به مراتب بهتر بود. ایمنی به طور قابل توجهی بهبود یافت و پیشرانههای جدیدی برای آن در نظر گرفته شده بود.
-
2008
بهروزرسانی و ورود به ایران
نسل دوم کیا اپتیما با وجود آن که خودرویی به مراتب برتر از سلف خود بود، اما طراحی چندان دلچسبی نداشت و ظاهر آن بیشتر به مدلهای ارزانقیمتتر کیا نزدیک بود. به همین جهت و در راستای نزدیکی به زبان طراحی محصولات مدرنی همانند سراتو، در سال 2008 فیسلیفتی برای آن عرضه شد. همین نسخه از اپتیما بود که برای اولین بار در ایران معرفی شد.
-
2010
ببر متولد میشود!
پس از یک دوره آزمون و خطا با خودروهای مفهومی، کیا جسارت به خرج داد و زبان طراحی جدیدش را در نسل سوم اپتیما معرفی کرد. این مدل که در سال 2010 عرضه شد، فرم بسیار جسوری داشت و به لطف عرضه پیشرانههای جدید و بهبود ایمنی و امکانات رفاهی، مورد تحسین علاقمندان و متخصصان قرار گرفت. این نسل از بدو ورود به ایران نیز با استقبال گرم مردم کشورمان مواجه شد.
-
2014
اولین جراحی ببر
پس از موفقیت نسل سوم اپتیما، با وجود آن که فرم ظاهری و مشخصات فنی آن هنوز کهنه نشده بود، اما برای حفظ سهم کیا از بازار سدانهای متوسط، این مدل دچار یک سری بهروزرسانی ظاهری و فنی شد که از آن محصولی پختهتر ساخت.
-
2015
هواخوری با اپتیما
تا پیش از سال 2015، اپتیما صاحب برادری کانسپت نشده بود. در این سال بود که یک اپتیمای آبی رنگ کانورتیبل برای نمایش در SEMA آمادهسازی شد. نکته قابل توجه این خودروی مفهومی، درهای عقب آن بود که به سمت عقب باز میشدند تا فرم Suicide جذابی ایجاد کنند.
-
2015
چهارمین نسل
موفقیت نسل سوم به حدی بود که کیا تصمیم گرفت نسل چهارم این خودرو را با الهام از همین نمونه تولید کند. به همین جهت چهره کلی نسل جدید این خودرو شباهت بسیار زیادی به نسل قبل داشت. با این حال کیا دست از بهبود تکنولوژیک و فنی اپتیما برنداشت. در همین راستا بود که اندکی بعد نمونه هیبرید آن هم عرضه شد. نسل چهارم در انواع ساده و هیبرید به ایران وارد شدند.
-
2016
اپتیما استیشن میشود!
در نمایشگاه ژنو سال 2016 بود که نمونه استیشن اپتیما با پسوند Sportwagon معرفی شد. این مدل در تمام نقاط جهان به جز کرهجنوبی و آمریکایشمالی عرضه میشود. علت عدم فروش در این دو بازار، محبوبیت بیشتر کراساورهاست.
-
2020
اپتیمایی تازه
بالاخره نسل جدید کیا اپتیما چندی پیش عرضه شد. اپتیمای جدید هنوز هم در زمینه ظاهری، پا در جای پای نسل سوم میگذارد، اما برخی المانهای ظاهری آن از برادر بزرگ و محبوبش یعنی استینگر به عاریه گرفته شدهاند. شکل فستبک بسیار جذاب بدنه و البته فرم خاص چراغهای عقب در کنار برجستگیهای درپوش پیشرانه، جسارت خاصی به ظاهر اپتیمای پنجم بخشیدهاند. معرفی سیستم انتقال نیرو به هر چهار چرخ و پیشرانههای جدیدی که تا 245 اسببخار قدرت دارند، از جمله ویژگیهای خاص فنی نسل پنجم این سدان کرهای محبوب هستند.
نویسنده : حامد معتمدی
منبع : باما