بررسی تاریخچه سدان محبوب کره‌ای به مناسبت عرضه نسل جدید

بیست سال با کیا اپتیما

2 دی 1398 15:24
  • 1995

    عرضه کلاروس

    در سال 1995 کیا موتورز بالاخره برای اولین بار یک سدان خانوادگی متوسط را به تنهایی طراحی و روانه بازار کرد. این مدل که در بازار آسیا با نام کردوس شناخته می‌شد، در بازار اروپا و برخی کشورهای دیگر کلاروس نامیده شد. این مدل از پیشرانه‌های 1.8 و 2 لیتری 4 سیلندر ساخت کیا، فورد و مزدا بهره می‌جست و در دو فرم استیشن و سدان قابل سفارش بود.

    عرضه کلاروس
  • 2000

    تولد اپتیما

    موفقیت نسبی کلاروس از یک سو و اهمیت بازار سدان‌های متوسط از سوی دیگر سبب شد تا کیا محصولی جدید را با استاندرادهای متناسب با هویت رو به رشد خود به عنوان جانشین کلاروس عرضه کند. این مدل با نام اپتیما عرضه شد. طراحی شیک و جذاب اپتیما ولی تنها نکته مهم آن نبود و افزوده شدن پیشرانه‌های V6 نیرومند به لیست آپشن‌ها، از جمله موارد مهم بودند. کیا اپتیما در اروپا با نام مجنتیس شناخته می‌شد.

    تولد اپتیما
  • 2004

    تغییر چهره نسل اول

    پس از یک به روز رسانی جزئی در سال 2002، در سال 2004 دماغه نسل اول کیا اپتیما به طور کامل دگرگون شد و حال دو جفت چراغ جلو در این بخش خودنمایی می‌کردند. با این حال کیفیت ساخت متوسط و ایمنی بسیار پایین، پاشنه آشیل اپتیما بودند.

    تغییر چهره نسل اول
  • 2005

    اپتیمای دوم

    نسل دوم اپتیما به لطف تجربیاتی که کیا در نسل اول کسب کرده بود، خودرویی به مراتب بهتر بود. ایمنی به طور قابل توجهی بهبود یافت و پیشرانه‌های جدیدی برای آن در نظر گرفته شده بود.

    اپتیمای دوم
  • 2008

    به‌روزرسانی و ورود به ایران

    نسل دوم کیا اپتیما با وجود آن که خودرویی به مراتب برتر از سلف خود بود، اما طراحی چندان دلچسبی نداشت و ظاهر آن بیشتر به مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر کیا نزدیک بود. به همین جهت و در راستای نزدیکی به زبان طراحی محصولات مدرنی همانند سراتو، در سال 2008 فیس‌لیفتی برای آن عرضه شد. همین نسخه از اپتیما بود که برای اولین بار در ایران معرفی شد.

    به‌روزرسانی و ورود به ایران
  • 2010

    ببر متولد می‌شود!

    پس از یک دوره آزمون و خطا با خودروهای مفهومی، کیا جسارت به خرج داد و زبان طراحی جدیدش را در نسل سوم اپتیما معرفی کرد. این مدل که در سال 2010 عرضه شد، فرم بسیار جسوری داشت و به لطف عرضه پیشرانه‌های جدید و بهبود ایمنی و امکانات رفاهی، مورد تحسین علاقمندان و متخصصان قرار گرفت. این نسل از بدو ورود به ایران نیز با استقبال گرم مردم کشورمان مواجه شد.

    ببر متولد می‌شود!
  • 2014

    اولین جراحی ببر

    پس از موفقیت نسل سوم اپتیما، با وجود آن که فرم ظاهری و مشخصات فنی آن هنوز کهنه نشده بود، اما برای حفظ سهم کیا از بازار سدان‌های متوسط، این مدل دچار یک سری به‌روزرسانی ظاهری و فنی شد که از آن محصولی پخته‌تر ساخت.

    اولین جراحی ببر
  • 2015

    هواخوری با اپتیما

    تا پیش از سال 2015، اپتیما صاحب برادری کانسپت نشده بود. در این سال بود که یک اپتیمای آبی رنگ کانورتیبل برای نمایش در SEMA آماده‌سازی شد. نکته قابل توجه این خودروی مفهومی، درهای عقب آن بود که به سمت عقب باز می‌شدند تا فرم Suicide جذابی ایجاد کنند.

    هواخوری با اپتیما
  • 2015

    چهارمین نسل

    موفقیت نسل سوم به حدی بود که کیا تصمیم گرفت نسل چهارم این خودرو را با الهام از همین نمونه تولید کند. به همین جهت چهره کلی نسل جدید این خودرو شباهت بسیار زیادی به نسل قبل داشت. با این حال کیا دست از بهبود تکنولوژیک و فنی اپتیما برنداشت. در همین راستا بود که اندکی بعد نمونه هیبرید آن هم عرضه شد. نسل چهارم در انواع ساده و هیبرید به ایران وارد شدند.

    چهارمین نسل
  • 2016

    اپتیما استیشن می‌شود!

    در نمایشگاه ژنو سال 2016 بود که نمونه استیشن اپتیما با پسوند Sportwagon معرفی شد. این مدل در تمام نقاط جهان به جز کره‌جنوبی و آمریکای‌شمالی عرضه می‌شود. علت عدم فروش در این دو بازار، محبوبیت بیشتر کراس‌اورهاست.

    اپتیما استیشن می‌شود!
  • 2020

    اپتیمایی تازه

    بالاخره نسل جدید کیا اپتیما چندی پیش عرضه شد. اپتیمای جدید هنوز هم در زمینه ظاهری، پا در جای پای نسل سوم می‌گذارد، اما برخی المان‌های ظاهری آن از برادر بزرگ و محبوبش یعنی استینگر به عاریه گرفته شده‌اند. شکل فست‌بک بسیار جذاب بدنه و البته فرم خاص چراغ‌های عقب در کنار برجستگی‌های درپوش پیشرانه، جسارت خاصی به ظاهر اپتیمای پنجم بخشیده‌اند. معرفی سیستم انتقال نیرو به هر چهار چرخ و پیشرانه‌های جدیدی که تا 245 اسب‌بخار قدرت دارند، از جمله ویژگی‌های خاص فنی نسل پنجم این سدان کره‌ای محبوب هستند.

    اپتیمایی تازه
دیدگاه کاربران