ژاپنی پرافتخاری که حالا یکی از اصلی‌ترین کابوس‌های رقبای آلمانی‌اش به شمار می‌آید.

تاریخچه لکسوس ES

4 اردیبهشت 1397 15:48
  • جنگجوی ژاپنی در برابر لشگر ژرمن‌ها

    جنگجوی ژاپنی در برابر لشگر ژرمن‌ها

    تاریخ خودروسازی کمتر محصولی را به خود دیده که هم زیبا باشد و هم باوقار. هم باکیفیت باشد و هم پرقدرت. هم لوکس باشد و هم مقرون‌به‌صرفه. درواقع وقتی قرار باشد استحکام مرسدس‌بنز، کیفیت ب‌ام‌و و زیبایی آئودی را یک‌جا داشته باشیم، باید سراغ لکسوس ES برویم. ژاپنی پرافتخاری که شاید به‌اندازه رقبای آلمانی‌اش کهنه‌کار و باسابقه نباشد ولی بی‌تردید حالا یکی از اصلی‌ترین کابوس‌های آنان به شمار می‌آید. مدل ES به‌راحتی توانسته بهترین لکسوس آمریکا طی 15 سال اخیر باشد. افتخاری است که ژاپنی‌ها خوب می‌دانند چطور باید از آن استفاده کنند. شرکت می‌گوید نام این خودرو برگرفته از عبارت Executive Sedan است ولی دوست‌دارانش می‌گویند ES

  • نسل اول - 1989 تا 1991

    نسل اول - 1989 تا 1991

    تویوتا برای اولین‌بار توانست در سال 1960 به‌صورت رسمی وارد خاک آمریکا شود. ولی باید اعتراف کرد که تا چیزی حدود 30 سال بعد از آن، این برند به اسم یک محصول پیش پا افتاده و ارزان به حساب می‌آمد. درواقع وقتی یک آمریکایی سوار بر تویوتا دیده می‌شد، روی وضعیت مالی او چندان حسابی نمی‌شد. ژاپنی‌ها برای تغییر این تفکر، در 1989 برند جدید لوکس‌گرای خود یعنی لکسوس را راهی غرب وحشی کردند. اولین حضور این زیرمجموعه با اولین نسل از ES همراه بود. یک سدان سایز متوسط که به پیشرانه‌ای 2.5 لیتری با 156 اسب‌بخار مجهز شده بود. طبیعی است که ES در نسل اول موفقیت خاصی را تجربه نکرد.

  • نسل دوم - 1992 تا 1994

    نسل دوم - 1992 تا 1994

    هرچقدر که هوندا و نیسان با زیرمجموعه‌های لوکس خود یعنی آکورا و اینفینیتی در آمریکا اقبال پیدا می‌کردند، تویوتای هم‌وطن از این قافله عقب می‌ماند. نسل دوم در اوج ناامیدی معرفی شد. شرکت برای این‌که توانایی‌های خود را اثبات کند یک‌راست سراغ پیشرانه حجیم 3 لیتری شش سیلندر 189 اسب‌بخاری رفت که باب میل مشتریان خاص بود. هم‌چنین برای نشان دادن قابلیت‌های برند تازه‌وارد، برای کابین ES جدید یک سیستم صوتی حرفه‌ای با 8 اسپیکر تعبیه کرد. در حقیقت لکسوس و تویوتا می‌خواستند حتی با ضرر هم که شده، نگاه‌ها را از رقبای هم‌وطن خود منحرف کنند. چیزی که استارت آن در نسل دوم خورد.

  • نسل سوم - 1997 تا 2001

    نسل سوم - 1997 تا 2001

    تلاش‌های شبانه‌روزی لکسوس در آمریکا منجر به موفقیت این برند در بازارهای دیگر شد. بازارهایی که چندان سخت‌گیر نبودند. سومین عضو از خانواده ES با چهره‌ای متفاوت از زبان طراحی آسیایی‌ها روانه بازار شد. استفاده از بهترین متریال درتریم داخلی کم‌کم ذهنیت درباره لکسوس را دستخوش تغییر کرد. رانندگی فوق‌العاده نرم، پیشرانه پرقدرت و آپشن‌های رفاهی خاص آرام آرام ES را تبدیل به یک لوکس آماتور کرد. این برای اولین‌بار بود که این خودرو فضای اشرافی را تجربه می‌کرد. تویوتا که می‌دید نگاه‌ها به سمت خودرو جدید جلب شده، خیلی سریع یک پیشرانه جدید 3 لیتری 200 اسب‌بخاری را تولید کرد که نیسان و هوندا فاقد آن بودند.

  • نسل چهارم - 2001 تا 2006

    نسل چهارم - 2001 تا 2006

    عرضه زود به زود نسل‌های جدید ES یکی از دلایل موفقیت آن است. لکسوس قرن 21 را با بهترین ویرایشی که می‌توانست از این خودرو عرضه کند، آغاز کرد. چهره نسل چهار حالا با فاصله گرفتن از دنیای شرقی‌ها، بی‌اندازه شبیه به خودروهای غربی شده بود. ایده‌ای که اروپا و آمریکا از آن استقبال می‌کردند. درست مانند بنتلی و رولزرویس، درون لکسوس فوق نیز می‌شد تریم چوب گردو با نوارهای براق استیل را مشاهده کرد. تفاوت در این بود که قیمت لکسوس یک‌دهم اشراف‌زاده‌های انگلیسی بود. آن روزها که تنها روی مدل‌های فوق گران سیستم صوتی DVD از برند «مارک لوینسون» نصب می‌شد،‌ ES از آن به‌عنوان امکانات استاندارد یاد می‌کرد.

  • نسل پنجم - 2007 تا 2012

    نسل پنجم - 2007 تا 2012

    حالا دیگر لکسوس جای خود را به‌عنوان یک خودرو تجملی مقرون به صرفه نه‌تنها در آمریکا بلکه در سرتاسر دنیا باز کرده بود. نسل پنج با کاهش فشارهای عصبی بر تیم مدیریتی، تبدیل به یکی از زیباترین مدل‌های برند لکسوس شد. سدانی چشم‌نواز که زیر کاپوت خود پیشرانه‌ای 3.5 لیتری 272 اسب‌بخاری ناآرام داشت. لیست آپشن‌های موجود در این خودرو از شماره خارج بود. از سیستم صوتی مارک لوینسون 300 واتی با 14 اسپیکر گرفته تا کروز کنترل هوشمند و دوربین عقب و جلو. آن روزها سدانی که می‌توانست صفر تا صد را در 6.2 ثانیه طی کند فقط ب‌ام‌و سری 3 بود.

  • نسل ششم - 2012 تا 2018

    نسل ششم - 2012 تا 2018

    زبان جدید طراحی ES نسخه آکورا و اینفینیتی را در هم پیچید. چیزی مانند سفینه اما دوست‌داشتنی و کاربردی. به دور از اغراق و زیاده‌روی. بعد از 23 سال از حضور لکسوس فوق در آمریکا، سرانجام یانکی‌ها مجاب شدند که خط تولید این خودرو را در خاک خود راه بیاندازند. افتخاری عظیم که نصیب کمتر برندی از اروپا می‌شد. چه برسد به ژاپنی‌ها. در حالی که خودروسازان بزرگ روز به روز خود را بیشتر تسلیم فشارهای ناشی از مصرف سوخت می‌کنند ولی ES هم‌چنان برای طرفداران ویژه خود آن نمونه 3.5 لیتری شش سیلندر V شکل را تدارک دیده است. شرکت برای اولین‌بار در این نسل ویرایش هیبریدی را تجربه کرد.

  • نسل هفتم - از 2019 به بعد

    نسل هفتم - از 2019 به بعد

    اگر بخواهیم به‌صورت رسمی بررسی کنیم، جدیدترین ویرایش لکسوس ES  در بازار همان فیس‌لیفت 2018 نسل پنجم است. ولی اخیرا در رسانه‌ها خبری منتشر شده که حکایت از عرضه زودهنگام نسل هفت این سدان دارد. حتی جاسوسان صنعتی تصاویر پنهانی از تست نمونه آزمایشی آن را شکار کرده‌اند. قرار است این محصول جدید در نمایشگاه شانگهای امسال پرده‌برداری شود. با این حال منابع موثق می‌گویند که پیشرانه این خودرو برگرفته از قوای محرکه NX کراس‌اوور جدید شرکت یعنی  است. این یعنی یک قلب 2 لیتری توربوشاژر با 250 اسب‌بخار قدرت. البته معرفی مدل جدید کمری از برند مادر یعنی تویوتا با پیشرانه 3.6 لیتری 300 اسب‌بخاری، امیدها نسبت به حفظ پیشرانه سنتی را زنده نگه داشته است.

دیدگاه کاربران