-
1920
تولد مزدا
در این سال جوجیرو ماتسودا شرکت Toyo Cork Kogyo را در هیروشیما تاسیس کرد. هدف آنها ساخت تجهیزات ماشینآلات بود.
-
1927
فرار از مرگ
تنها هفت سال از تولد شرکت گذشته بود که در آستانه ورشکستگی و تعطیلی کامل قرار گرفت. یک وام بانکی شرکتی که بعدها مزدا نام گرفت را نجات داد.
-
1931
اولین وسیله نقلیه
سه چرخه Mazda-Go اولین وسیله نقلیه ساخت شرکت بود. این موتور از پیشرانه 0.67 لیتری هواخنک استفاده میکرد. نام مزدا برای اولین بار در این مدل استفاده شد.
-
1960
پیش به سوی خودروسازی
پس از دوران سخت جنگ و ساخت تجهیزات نظامی و تخریب نسبی کارخانه، اولین خودروی حقیقی مزدا در سال 1960 معرفی شد. مدل R360 یک کوپه چهارنفره کوچک با پیشرانه 16 اسببخاری بود.
-
1967
کازمو اسپرت
اولین مدل روتاری مزدا، کازمو بود. این کوپه سریع با ظاهر عجیب و غریبش، به قدر کافی شوکهکننده بود. اما استفاده مزدا از پیشرانه روتاری 130 اسببخاری و قیمت بالای آن سبب شد تا با وجود مطرح شدن، فروش کمی نصیب کازمو شود.
-
1967
مزدا فامیلیا
نسل دوم مزدا فامیلیا علاوهبر آنکه جد مستقیم مزدا 3 است، برای ما ایرانیان یادآور خاطرات زیادی است! نمونه پیکاپ این مدل برای سالیان دراز در کارخانجات ایران وانت مونتاژ شد و به نحوی مزدا را به ایرانیان شناساند.
-
1969
لوچه R130
پس از کازمو، نمونه کوپه مدل لوچه با پیشرانه ونکل عرضه شد. طراحی زیبای جیوجیارو در کنار عملکرد فنی خوب و انتقال قدرت به چرخهای جلو در کنار ترمزهای دیسکی، از جمله موارد جالب این مدل بودند. لوچه هم موفق ظاهر نشد.
-
1970
RX-500
یکی از اولین خودروهای مفهومی ژاپنی، مزدا RX-500 بود. این کانسپت موتور وسط که از یک پیشرانه ونکل بهره میبرد، قابلیت رسیدن به سرعت 250 کیلومتر برساعت را داشت.
-
1974
REPU
مزدا پیشرانه روتاری مدل RX4 را روی سری B گذاشت تا اولین وانت بار مجهز به پیشرانه ونکل متولد شود. این مدل با پیشرانه 110 اسببخاری و فرمانپذیری خوبش، به عنوان یک پیکاپ اسپرت مطرح شد.
-
1978
RX-7
نسل اول مزدا RX-7 از نظر بسیاری، اولین خودرو اسپرت روتاری بود که توسط تودههای مردم پذیرفته شد. ظاهر جذاب و شیک در کنار فرمانپذیری و مشخصات فنی خوب، از جمله مواردی بودند که این کپی ژاپنی پورشه 924 را از دیگر رقبا متمایز ساختند.
-
1985
RX-7 نسل دوم
نسل دوم RX-7 با همان فلسفه نسل اول و با پیشرانه جدید ونکل مزدا عرضه شد. با این حال مزدا سعی کرد با بزرگتر کردن ابعاد و افزایش امکانات رفاهی، اندکی آن را لوکستر از قبل کند. یک نمونه از این نسل هم به ایران آمد.
-
1986
پراید به سبک مزدا!
مزدا 121 در حقیقت حاصل همکاری فورد، مزدا و کیا بود. این مدل توسط هر سه برند عرضه شد که برای ما ایرانیان بیشتر با نام کیا پراید شناخته شده و تا کنون میلیونها دستگاه از آن در کشورمان فروخته شده است.
-
1989
میاتا
مزدا پس از سالها مطالعه و تحقیق، نهایتاً یک کپی جذاب و دوست داشتنی از خودروهای اسپرت بریتانیایی دهههای پنجاه تا هفتاد میلادی را در سال 1989 عرضه کرد. فرمول ساده بود؛ انتقال قدرت به چرخهای عقب، پیشرانه در جلو، وزن کم و ظاهری دوست داشتنی.
-
1991
قهرمانی در لمان
مزدا مدتها سعی داشت با مدلهای مجهز به پیشرانه روتاری، در مسابقات خود را اثبات کند. در سال 1990 مدل 787B معرفی شد که توانست در سال بعد در لمان به مقام قهرمانی دست یابد تا اولین و آخرین خودروی مجهز به این نوع پیشرانه باشد که فاتح لمان شده. مزدا اولین خودروساز ژاپنی بود که قهرمان لمان شد.
-
1992
نسل سوم RX-7
آخرین نسل RX-7 در حالی عرضه شد که وضعیت اقتصادی آسیا رو به زوال بود و بحران بازار بورس جهانی، وضعیت را برای چنین خودرویی وخیم کرده بود. با این حال فرمانپذیری استثنایی، پیشرانه عالی و ظاهر جذاب RX-7، از آن اسطورهای ساخت که امروزه قیمت آن شدیداً افزایش یافته است.
-
1992
تولد AZ-1
مزدا برند Autozam را با همکاری سوزوکی برای تولید خودروهای کوچک شهری Kei تاسیس کرد. در سال 1989 سه کانسپت اسپرت موتور وسط در این کلاس توسط Autozam به نمایش درآمدند که در نهایت در سال 1992 با تغییراتی با نام AZ-1 تولید شدند.
-
2003
مزدا 3
یک خط فکری و سیاستگذاری کاملاً جدید برای مزدا در قرن بیست و یکم در راه بود. سرآغاز این روند با معرفی مزدا 3 رقم خورد. مدلی که علاوه بر موفقیت در بازارهای جهانی، جایگاه مزدا در ایران را نیز تثبیت کرد. بازگشت جدی سواریهای مزدا با نسل هفتم 323 در سال 1379 رقم خورد.
-
2003
RX-8
جانشین مزدا برای RX-7، خودرویی رامتر و مدرنتر بود. RX-8 علاوه بر درهای اصلی، دو در کوچک بازشونده به سمت عقب داشت که آن را به یک خودرو کاربردی بدل میساخت. قدرت مناسب و فرمانپذیری خوب RX-8، نتوانست آن را نجات دهد و مصرف سوخت و استهلاک بالا سبب شد تا مزدا پس از کنار گذاشتن آن در سال 2012، پیشرانههای ونکل را کنار بگذارد.
-
2007
Furai
با آن که مزدا در طی سالیان کانسپتهای متعدی معرفی کرده، اما فورای بدون شک یک نقطه عطف در زبان طراحی مزدا بود. این ابرخودرو با پیشرانه 460 اسببخاری ونکل، در نهایت در یک سانحه در سال 2008 آتش گرفت و نابود شد.
-
2015
میاتا ND
نسل آخر میاتا در ابتدا قرار بود تا با همکاری آلفارومئو توسعه یابد. در نهایت ولی قرعه به نام فیات افتاد و این نسل پس از عرضه، توسط فیات نیز با تغییراتی و تحت عنوان 124 اسپایدر راهی بازار شد. این نسل علاوهبر حفظ محبوبیت میاتا، با سقف فلزی تاشو یک نوآوری نیز محسوب میشد.
-
2020
MX-30
مزدا که به نظر میرسید از رقبا و هموطنانش در زمینه توسعه خودروهای پاک عقب مانده، یک کراساور اسپرت الکتریکی معرفی کرد. این خودرو به نحوی نشاندهنده عظم مزدا برای رسیدن به بلوغی الکتریکی در دومین صده عمرش است.