غول آمریکایی؛ از میدان جنگ تا خیابان!

تاریخچه هامر و برند آن

25 فروردین 1399 15:53
  • 1983

    تولد هاموی

    یک مزایده توسط ارتش ایالات متحده برگزار شد که نتیجه آن پیروزی شرکت AM General و شکست تیم ایتالیایی-آمریکایی لامبورگینی-کرایسلر بود. محصول AM General با نام High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV) عرضه شد. این خودرو در ارتش آمریکا به اختصار «هاموی» نامیده شد.

  • 1992

    تولد هامر

    موفقیت و درخشش هاموی در جنگ خلیج فارس سبب شد تا کمپینی به رهبری آرنولد شوارتزنگر، ستاره هالیوود، به راه بیافتد که درخواست آن ساخت یک نمونه خیابانی از این خودرو بود. جنرال موتورز با همکاری AM General، در نهایت نسخه خیابانی را با نام هامر راهی بازار کرد و اولین مشتری آن خود آرنولد بود!

  • 1995

    موفقیت در بازار

    بازاریابی مناسب در کنار معرفی گونه‌های مختلف سبب شد تا هامر (که حالا با نام مدل H1 شناخته می‌شد) به فروشی بالای 1400 دستگاه در سال 1995 دست یابد. در این نسل گونه‌های سافت‌تاپ و هاردتاپ 4 در به علاوه نسخه‌های دو در و چهار در با سقف شیب‌دار محبوب شدند. پیشرانه‌های 8 سیلندر بنزینی و دیزل ساخت جنرال موتورز نیروبخش هامر بودند.

  • 2002

    دومین هامر

    دومین مدل هامر با نام H2 در این سال معرفی شد. این مدل که برپایه پلتفرم شورولت سیلورادو توسعه یافته بود، به نحوی ثروتمندانی که عاشق ظاهر جذاب و باابهت هامر بودند ولی با سواری خشک و ابعاد بسیار بزرگش مشکل داشتند را هدف گرفته بود. پیشرانه 6 لیتری 320 اسبی جنرال موتورز برای H2 در نظر گرفته شده بود.

  • 2005

    پیکاپ H2

    برپایه مدل H2، نمونه پیکاپی با نام SUT معرفی شد که در حقیقت پا در جای پای نمونه پیکاپ H1 گذاشته بود و از نظر فنی و امکانات تفاوت چندانی با H2 عادی نداشت.

    پیکاپ
  • 2006

    هامر کوچولو!

    پس از مدت‌ها انتظار، نمونه کوچک‌تر هامر با نام H3 معرفی شد. این خودرو پلتفرمی مشابه شورولت کلورادو داشت و از پیشرانه‌های 5 سیلندر و V8 بهره می‌جست. در ابتدای عرضه استقبال از این مدل مناسب بود، اما به تدریج انتقادات نسبت به عملکرد و قیمت آن بیشتر شد.

  • 2006

    پایان راه H1

    پس از مدت‌ها، محدودیت‌های مربوط به آلایندگی‌ها سبب شد تا مدل H1 در اواخر سال 2006 از خط تولید کنار برود. در این سال نمونه خاصی از آن با نام H1 Alpha که یک استیشن واگن بزرگ و لوکس بود برای بازار جهانی عرضه شد.

  • 2008

    HX کانسپت

    اولین کانسپت برپایه هامر با نام HX در نمایشگاه دیترویت معرفی شد. این مدل نویدبخش آینده درخشانی برای هامر بود و خبر از ورود آن به کلاس جیپ رانگر می‌داد. موردی که هرگز محقق نشد. در سال 2008 علاوه بر این، مدل H2 نیز به روز رسانی شد.

  • 2009

    H3T

    نمونه پیکاپ H3 با نام H3T با مشخصاتی مشابه H3 عرضه شد. در این سال زمزمه‌های تعطیلی و یا واگذاری برند هامر شنیده می‌شد.

    H3T
  • 2010

    خداحافظ هامر؟

    در نهایت جنرال موتورز مجبور شد تا هامر را به خاطر سوددهی اندکش تعطیل کند. مذاکراتی برای واگذاری این برند به یک کنسرسیوم چینی در جریان بود. در نهایت اما این مذاکرات به شکست منجر شد.

    خداحافظ هامر؟
  • 2020

    بازگشت هامر

    زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت هامر به عنوان یک برند سازنده خودروهای الکتریکی شنیده می‌شد و سرانجام جنرال موتورز اعلام کرد که هامر جدید یک خودرو الکتریکی با قدرتی در حدود 1000 اسب بخار و شتاب صفر تا صدی معادل 3 ثانیه خواهد بود. قرار شده تا هامر جدید به طور رسمی در 20 ام ماه می سال جاری، یعنی کمتر از یک ماه و نیم بعد معرفی شود.

دیدگاه کاربران