بازگشت با 1000 اسب‌بخار قدرت

هامر برقی رونمایی شد

30 مهر 1399 12:20

تعداد کمی از وسایل نقلیه به اندازه خودروی نظامی HMMWV شرکت AM جنرال بلافاصله قابل شناسایی هستند. محصولی که بعدها توسط جنرال‌موتورز توسعه پیدا کرد و تبدیل به یکی از مشهورترین شاسی‌بلندهای دنیا شد؛ هامر. این خودرو سال 2010 به دلیل افزایش نگرانی‌های زیست‌محیطی و بحران‌های اقتصادی از خط تولید خارج شد. با این حال شاهد آن هستیم که هامر جدید با برند GMC و مدل 2022 بازگشته است.

هامر برقی مدل 2022 مجهز به سه موتور برقی است که در مجموع 1000 اسب‌بخار قدرت تولید می‌‌کنند.همه‌چیز از شایعات سال گذشته آغاز شد. زمانی که گفته می‌شد جنرال‌موتورز قصد دارد یک پیکاپ برقی آفرود و قدرتمند را وارد بازار کند. اوایل سال جاری میلادی تیزرهای مبهم نشان داد که پروژه جدید جنرال موتورز زنده کردن هامر در قالب یک خودروی برقی بسیار مدرن است. کارشناسان بازگرداندن هامر با برند جی‌ام‌سی را استراتژی اقتصادی جنرال‌موتورز به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها قلمداد می‌کنند. چراکه دیگر نیاز به ایجاد یک برند جدید نیست.

در طراحی این خودرو زبان بصری بسیار پیچیده‌ای اعمال شده است. به خصوص در قسمت جلوپنجره و چراغ‌های جلو و عقب. البته سپرها، حالت‌ گلگیرها و فرم شیشه جلو خاطره هامرهای قدیمی را زنده می‌کنند. البته میراث اصلی طراحی مدل‌های قبلی هامر یعنی چراغ‌های گرد به کلی فراموش شده‌اند. استفاده از چراغ‌های H شکل تمام LED اصرار شرکت بر آینده‌نگر بودن این خودرو را به نمایش گذاشته است. البته درج نام HUMMER روی آن نیز جالب نشان می‌دهد.

همانطور که در تیزرهای قبلی دیده بودیم، شیشه جلوی این خودرو ساختاری مستقل و عمودی دارد ولی با این حال هنوز هم بازدهی آیرودینامیکی خود را حفظ کرده است. در انتها ستون زاویه‌ای پیدا کرده است که پیش‌تر روی هیچ‌یک از دیگر تولیدات هامر ندیده بودیم.

حالت کلی طراحی این خودرو حرکت رو به جلو را یادآور می‌شود. گلگیرهای عضلانی که در زیر خود فضایی مناسب برای تحرک تایرهای 35 اینچی گودیر مدل Wrangler Territoy را فراهم کرده‌اند و تمایل شدید این پیکاپ برای عملیات‌های آفرود را نیز نشان می‌دهد.

در قسمت بار عقب درهای باریک موسوم به Multipro دیده می‌شوند تا پروسه حمل و نقل و تعبیه وسایل را راحت‌تر کنند. درست مانند چیزی که پیش‌تر روی جی‌ام‌سی سیرا دیده بودیم. روی قسمت بار عقب یک پوشش با کنترل برقی وجود دارد که در صورت لزوم می‌تواند آیرودینامیک کلی را نیز بهبود ببخشد.

سینی فلزی زیر خودرو از همان تخصص‌های همیشگی جی‌ام‌سی برای خودروهای سنگین است. صفحه‌های فولادی که در واقع بخشی از استراتژی آفرودری این خودرو به منظور محافظت از موتور برقی و پکیج‌ باتری‌های نصب شده در زیر خودرو هستند.

داخل کابین هماهنگی خوبی با موقعیت ممتاز این پیکاپ می‌بینیم. هامر برقی اکنون از یک نمایشگر اطلاعات و سرگرمی 13.4 اینچی و یک نمایشگر 12.3 اینچی مربوط به المان‌های پشت فرمان بهره می‌برد.

در بخش راهبری حالت‌های انتخابی گسترده‌ای وجود دارد که بی‌شک یکی از آن‌ها مربوط به آفرود است. با استفاده از فناوری دوربین‌های سرتاسری موسوم به UltraVision می‌توان نمای کاملی از آنچه در پشت و حتی زیر خودرو می‌گذرد را مشاهده کرد. این دوربین‌ها تا 18 تصویر مختلف از نماهای متفاوت را به نمایش می‌گذارند.

در این خودرو حالتی به اسم Watts to Freedom وجود دارد که برای یک تجربه غیرمعمول به منظور رها کردن تمام نیروی برقی موتور به منظور دسترسی به حداکثر شتاب است. جنرال موتورز مدعی است که شتاب صفر تا صد این خودرو 3 ثانیه است. این خودرو تنها در کنار خود تسلا با رکورد 2.9 ثانیه‌ای را می‌بیند.

برای رانندگی‌های حرفه‌ای آپشن‌های مانند کنترل گشتاور، قفل دیفرانسیل، بررسی فشار تایر، کنترل زاویه پیچیدن، تقسیم گشتاور و سیستم جدید نمایش دریفت در نظر گرفته شده است.

هامر برقی مدل 2022 مجهز به سه موتور برقی است که در مجموع 1000 اسب‌بخار قدرت تولید می‌‌کنند. گشتاور معادل آن نیز 15 هزار و 592 نیوتن‌متر برآورد می‌شود. البته محاسبه گشتاور در موتورهای برقی چندان معقول نیست. مجله Car and Driver گشتاور واقعی این خودرو را چیزی حدود 1085 نیوتن‌متر اعلام کرده است.

در قسمت فناوری نیز هامر برقی پیشرو نشان می‌دهد. گفته می‌شود باتری‌های سری Ultium که با همکاری هوندا توسعه پیدا کرده‌اند، قابلیت پیمایش بیش از 560 کیلومتر را برای این پیکاپ تنومند ایجاد کرده است. یکی از قابلیت‌های پلتفرم جدید هامر قابلیت تعویض ساده یکی از سه پنل باتری‌های آن است.

یکی از برگ‌های برنده این غول آفرود که قرار است در دنیای برقی‌ها عرض اندام کند، سیستم شارژ سریع 800 ولت DC است که گفته می‌شود در 10 دقیقه برای پیمایش 160 کیلومتری کفایت می‌کند.

در این خودرو فناوری مدرن چهار چرخ محرک تعبیه شده است و از پیش می‌دانستیم نام آن CrabWalk است. سیستمی که کنترل کامل روی محور عقب دارد و به کمک آن می‌توان در مانورهای مختلف زوایای مختلفی را به چرخ‌ها اعمال کرد. با این حال این قابلیت هنوز کارکرد خود در پیمایش‌های آفرود را به نمایش نگذاشته است. فرمان‌پذیری روی چرخ‌های عقب باعث شده‌اند تا شعاع چرخش کمتر شود. در این خصوص می‌توان مطمئن بود که این تغییر چرخش می‌تواند در آفرود موثر باشد. به همین دلیل است که جنرال موتورز مدعی است با این خودرو می‌توان از روی موانع عمودی 45 سانتی‌متری عبور کرد.

سیستم تعلیق هامر برقی می‌تواند شاسی را تا حدود 15 سانتی‌متر بالاتر ببرد. اما نکته اینجاست که شرکت هنوز میزان زوایای حمله و فرار را اعلام نکرده است.

قیمت پایه هامر برقی ویرایش موسوم به Edition 1 معادل 112 هزار و 595 دلار اعلام شده است. برنامه عرضه این خودرو برای پاییز سال 2021 اعلام شده است. تمام تجهیزات و آپشن‌های مدرن هامر در سری اول فروش این خودرو به صورت استاندارد نصب خواهند شد.

بعد از عرضه اولیه هامر برقی، مدل استاندارد با قیمت پایه نسخه استاندارد 99 هزار و 995 دلار خواهد بود که سال 2022 به دست مشتریان می‌رسد. شرکت در نظر دارد نسخه‌ سبک‌تر آن را در سال 2023 با قیمت 89 هزار و 995 دلار و مدل ابتدایی دو موتوره را با قیمت 79 هزار و 995 دلار در سال 2024 به دست مشتریان برساند.

دیدگاه کاربران