-
1972
آغاز با 104
پژو تا پیش از 104 نیز محصولات کوچکی تولید کرده بود. با این حال اولین سوپرمینی حقیقی این برند فرانسوی، مدل 104 بود. طراحی این خودرو برعهده استودیو پینینفارینا گذاشته شد و پیشرانههای چهار سیلندر 1 تا 1.4 لیتری نیروبخش آن بودند. این خودرو چند بار در سالهای 1976، 1980 و 1982 فیسلیفت شد و سیتروئن LN و تالبوت سامبا نیز برپایه پلتفرم آن ساخته شدند. بیش از یک میلیون و 622 هزار دستگاه از این خودرو تا سال 1988 تولید شد که موفقیت بزرگی برای پژو بود.
-
1983
انقلابی به نام 205
پس از موفقیت 104، پژو تصمیم گرفت یک سوپرمینی جذابتر و اندکی بزرگتر از آن را راهی بازار کند. این مدل با نام 205 توسط تیمی متشکل از طراحان و مهندسان پژو و طراحان پینینفارینا شکل گرفت و پیشرانههای 1 تا 2 لیتری بنزینی و دیزل 4 سیلندر به آن اختصاص داده شدند. مهمترین رخداد تاریخ این مدل ولی با عرضه مدل GTi در سال 1984 رقم خورد. این مدل به روایتی برترین هاچبک سریع تاریخ است. علاوه بر گونههای 3 و 5 در، مدلهای کانورتیبل و ون نیز برپایه پژو 205 طراحی شدند. در سالهای 1985 و 1986 این خودرو توانست در مسابقات رالی جهانی پژو را به قهرمانی برساند. 205 یک موفقیت بزرگ برای پژو بود و 5.3 میلیون دستگاه از آن تولید شد. با این حال این مدل در ایران نتوانست چندان موفق باشد و ایران خودرو برای مدتی کوتاه آن را در بازار کشورمان عرضه کرد که برخلاف 405 راه به جایی نبرد.
-
1998
206 وارد میشود
205 موفقیتی خیرهکننده داشت، اما قرار نبود تا ابد در بازار دوام بیاورد. برای همین نهایتاً جانشین آن در اواخر دهه نود با کد 206 معرفی شد. طراحی این مدل در حقیقت سرآغاز زبان طراحی جدید پژو بود که برای بیش از یک دهه به جا ماند. مجدداً پیشرانههای 4 سیلندر برای این مدل در نظر گرفته شدند و مدل GTi هم برای جانشینی سلفش یک سال بعد معرفی شد. برترین گونه پژو 206 ولی مدل RC بود که با قدرت و سرعت بیشتر، شهره خاص و عام شد. 206 در سال 81 به ایران وارد شد و یکی از اهرمهای تصبیت جایگاه پژو در بازار رو به رشد کشورمان محسوب میشد. به تدریج این خودرو پایه و اساس مدلهایی نظیر SD و بعدها رانا شد. مدلهای سه در، استیشن، ون و CC اما به ایران نیامدند. 206 در رالی موفق ظاهر شد و توانست جانشین خوبی برای 205 باشد.
-
2006
207 جنجالی
در حالی مدل 207 در میانه دهه اول قرن بیست و یکم راهی بازار شد که انتقادات زیادی متوجه زبان طراحی پرحاشیه و افت کیفی محصولات پژو بود. این موارد متاسفانه به 207 نیز سرایت کردند و سبب شدند تا بیشتر متخصصان و علاقمندان به نسبت از رقبای آن راضیتر باشند. از نظر تنوع پیشرانه و آپشن، 207 یک سر و گردن از 206 پایینتر بود، اما تمامی فرمهای بدنه عرضه شده برای 206 در 207 نیز تکرار شد. بیش از 2.5 میلیون دستگاه از این خودرو تا سال 2012 عرضه شد که افتی محسوس برای پژو بود.
-
2009
+206 یا 207 خودمان
پژو که دید 206 هنوز در سطح جهانی و حتی در اروپا هنوز هم موفق است و از فرزندش یعنی 207 عملکرد بهتری دارد، تصمیم گرفت آن را با یک به روز رسانی اساسی، به مدلی نسبتا جدیدتر بدل کند. فیسلیفت کلی برپایه زبان طراحی جدید پژو توسط تیم برزیلی پژو انجام گرفت و نهایتاً این مدل در چین، ایران، آمریکای جنوبی و اروپا عرضه شد. در ایران این مدل پژو 207i نام گرفت و پس از مدتی وقفه، تولید آن مجددا از سر گرفته شده است. با احتساب این مدل، تا کنون بیش از 10 میلیون دستگاه انواع 206 تولید شده است.
-
2012
208 و تلاش برای تکرار موفقیت!
با توجه به تغییرات اساسی در ذائقه مشتریان و انتقاداتی که متوجه 207 بود، پژو تصمیم گرفت تا 208 را سادهتر و تنها در دو گونه 3 و 5 در عرضه کند. تعداد تریمها نسبت به 207 نیز کاهش چشمگیری داشت و به تنها چهار مدل محدود شد. 208 در رالی نیز موفق بود و نمونه Pikes Peak آن توانست رکورد سالها قبل 405 آری واتانن را به رانندگی سباستین لوب بشکند. فروش 208 نسبت به 207 رشد چشمگیری نداشت. قرار بود این نسل 208 به ایران هم بیاید که هرگز محقق نشد.
-
2019
دوباره 208
پژو نسل جدید 208 را برپایه پلتفرمی تماماً جدید عرضه کرد. این مدل از نظر ظاهری تفاوت چشمگیری از نسل قبل آن دارد و از همان ابتدا توانسته نظرات مثبت بیشتری را به خود جلب کند. اما مهمترین نکته نسل جدید 208، عرضه آن فقط به صورت هاچبک 5 در و از آن مهمتر تولید نمونه الکتریکی در کنار نمونههای بنزینی و دیزل است. تنها دو پیشرانه درون سوز 1.2 و 1.5 لیتری برای 208 قابل سفارش هستند. مدل الکتریکی یکی از امیدهای اصلی پژو برای موفقیت در بازار رو به رشد EV هاست.