گاوهای اسطوره‌ای

15 خودرو برتر تاریخ لامبورگینی

13 اردیبهشت 1399 18:30
  • گاوهای اسطوره‌ای

    گاوهای اسطوره‌ای

    باید اعتراف کرد که دنیای خودرو بدون وجود لامبورگینی حقیقتاً جای کسل‌کننده‌ای بود. این خودروساز ایتالیایی علیرغم تاریخ تنها 57 ساله خود تاثیر عمیقی را بر سایر سوپراسپرت‌سازان گذاشته است؛ شرکت‌هایی که دست‌کم دو برابر لامبورگینی عمر دارند. هدف‌گذاری شرکت با شعاری بسیار عمیق پیگیری می‌شود؛ هیچ طراحی خیلی وحشی نیست و هیچ قدرتی بیش از حد نیست. اما با حدود 6 دهه فعالیت در بالاترین سطح مهندسی و طراحی بدون‌ مرز، واقعاً بهترین لامبورگینی‌ها کدام هستند؟

  • 1 - مورسیه‌لاگو

    1 - مورسیه‌لاگو

    تردیدی نیست که پایه‌گذاری عصر جدید ابرخودروهای لامبورگینی، مدل موفق مورسیه‌لاگو بوده است. خودرویی که با ریسکی بزرگ آمد تا جانشین دیابلو با آن طراحی شگفت‌آورش شود. مورسیه‌لاگو به اذعان اغلب کارشناسان بسیار از زمان خود جلوتر بود.

  • 2 - استوک

    2 - استوک

    لامبورگینی تا کنون خودروی سدان در کارنامه خود نداشته است. اما باید اعتراف کرد اولین اقدام آن‌ها در این کلاس موفقیت‌آمیز بوده است. در واقع استوک که در سال 2008 طی نمایشگاه پاریس رونمایی شد و اگرچه در قالب یک کانسپت هیچ‌گاه فرصت تولید پیدا نکرد اما در حافظه تاریخی دوست‌داران این برند ماندگار شد.

  • 3 - اوروس

    3 - اوروس

    برخلاف تصور بسیاری، اوروس اولین شاسی‌بلند لامبورگینی نیست. ولی باید اعتراف کرد که این خودرو ناجی شرکت در روزهای بحران اقتصادی بوده است. به لطف سرپرستی مالک بزرگی به اسم فولکس‌واگن، اوروس با بهترین فناوری‌های آئودی، بنتلی و پورشه تولید شده است. اما با این حال هنوز ذات ناآرام ایتالیایی در آن موج می‌زند.

  • 4 - رونتون

    4 - رونتون

    مگر می‌شود رونتون در این لیست جایی نداشته باشد؟ پرچم‌دار سبک جدید طراحی‌های خشن شرکت همین خودروی منحصربه‌فرد بود. خودرویی که براساس زبان طراحی هواپیمای جنگنده F22 طراحی شده است. رونتون با قیمت 2.1 میلیون دلاری هنوز هم یکی از گران‌ترین خودروهای دنیا به حساب می‌آید.

  • 5 - جالپا

    5 - جالپا

    یکی از خاص‌ترین اسپرت‌های دهه 80 میلادی لامبورگینی جالپا بود. یک کوپه دیدنی که توسط مهندس ارشد مازراتی آلفیری و طراح چیره‌دست برتونه خلق شد. جالپا به این دلیل مورد توجه قرار گرفته است که سال‌ها بعد براساس قابلیت‌ها و ساختار بدنه آن مدل جذاب گالاردو ساخته شد.

  • 6 - سستو المنتو

    6 - سستو المنتو

    سال 2011 و در روزهایی که اغلب خودروسازان هنوز درگیر استفاده از آلیاژهای آلومینیوم بودند، لامبورگینی با معرفی سستو المنتو (به معنی عنصر ششم یعنی کربن) خود را در زمینه استفاده از فیبر کربن به‌عنوان یک پیشرو معرفی کرد. سستو المنتو تنها 997 کیلوگرم وزن داشت که دلیل آن استفاده از این ماده مقاوم و سبک در سرتاسر بدنه‌‌اش بود.

  • 7 - وننو

    7 - وننو

    وننو به دنیای خودرو نشان داد که هنوز هم می‌توان طراحی‌های چهارچوب شکن و البته بسیار جسورانه ارائه داد. این خودرو علاوه بر رکورد گران‌ترین محصول لامبورگینی در زمان خود، تبدیل به قوی‌ترین و سریع‌ترین مدل شرکت نیز شده بود.

  • 8 - دیابلو

    8 - دیابلو

    اگر دیابلو نبود، به طور حتم مورسیه‌لاگو، رونتون و اونتادوری نیز در کار نبودند. این خودرو از سال 1990 تا 2001 با ثبت سرعت 320 کیلومتر برساعتی یکی از سریع‌ترین خودروهای اسپرت تمام تاریخ بود. ارزش دیابلو به این دلیل بالاست که این خودرو وقتی شرکت هنوز توسط آئودی و فولکس‌واگن خریداری نشده بود، طراحی شده است.

  • 9 - اسپادا

    9 - اسپادا

    در نگاه اول حتی نمی‌توان تشخیص داد که این خودرو یکی از محصولات لامبورگینی است. اما اسپادا به‌عنوان معروف‌ترین GT شرکت شناخته می‌شود. یعنی یک اسپرت 2 در با 4 صندلی. سال 1968 که این خودرو رونمایی شد، چیزی به نام اسپرت جی‌تی با پیشرانه 12 سیلندر Vشکل وجود نداشت.

  • 10 - گالاردو

    10 - گالاردو

    چه کسی فکرش را می‌کرد که روزی یکی از مدل‌های لامبورگینی بتواند رکورد فروش فراری را بشکند؟ این اتفاق با گالاردو بود که رخ داد. خودرویی که از سال 2003 تا 10 سال بعد توانست به رکورد فروشی بیش از 14 هزار دستگاه دست پیدا کند. سال 2013 و بعد از اتمام تولید این خودرو، اعلام شد که گالاردو موفق‌ترین سوپراسپرت دنیا بوده است.

  • 11 - تراکتور L33

    11 - تراکتور L33

    تقریباً همه می‌دانند که فروچیو لامبورگینی پیش از آن‌که وارد دنیای سوپراسپرت‌ها شود یک سازنده بنام تراکتور بود. هرچه هست باید تراکتورهای لامبورگینی را از تولیدات شرکت بدانیم. مدل L33 اولین تراکتور تولید انبوه فروچیو بود. در قسمت پیشرانه یک قلب 3.5 لیتری شش سیلندر خطی دیزلی گنجانده شده بود.

  • 12 - LM002

    12 - LM002

    همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، اوروس اولین شاسی‌بلند لامبورگینی نبود. درواقع این عنوان در اختیار مدل LM002 است. یک شاسی‌بلند عجیب و غریب با ظاهری تنومند و البته یک پیشرانه حجیم 12 سیلندر Vشکل. پیشرانه‌ای که از مدل رویایی کانتاش برداشته شده بود. شاید باورکردنی نباشد ولی شتاب صفر تا صد این خودرو 7.7 ثانیه ثبت شده است.

  • 13 - 350GT

    13 - 350GT

    این اولین خودرو شرکت لامبورگینی است. کوپه زیبایی که سال 1963 رونمایی شد. این خودرو ماحصل یک جدال لفظی بین فروچیو لامبورگینی و انزو فراری موسس برند Ferrari بود. ساخت خودروی اسپرتی که درون سینه خود یک پیشرانه 12 سیلندر Vشکل با قدر 280 اسب‌بخاری داشته باشد در آن روزها دیوانگی بود.

  • 14 - کانتاش

    14 - کانتاش

    پایه‌گذاری سبک در‌های خفاشی یا به اصطلاح Lambo Door همین کانتاش است. خودرویی که سال 1974 رونمایی شد و توازن قوا در بازار خودروهای اسپرت را به هم ریخت. کانتاش به گفته اغلب کارشناسان خودرویی تاثیرگذارترین خودروی اسپرت در بین خودروسازان ایتالیایی بوده است.

  • 15 - میورا

    15 - میورا

    بی‌تردید میورا لایق قرار گرفتن در صدر بهترین محصولات تاریخ لامبورگینی است. واژه Super Car یا ابرخودرو با این خودرو بود که ابداع شد. هنوز هم متخصصان طراحی خودرو بر این باور هستند که میورا زیباترین خودروی شرکت و حتی تمام سوپراسپرت‌های کلاسیک است.

مترجم : نیما حدادی

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران