سنسور اکسیژن در خودرو وظیفه‌اش محاسبه میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی پیشرانه است.

3 نشانه سنسور اکسیژن خراب یا معیوب

8 اردیبهشت 1397 12:33
  • وظیفه سنسور اکسیژن چیست؟

    وظیفه سنسور اکسیژن چیست؟

    سنسور اکسیژن در خودرو وظیفه‌اش محاسبه میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی موتور است. این سنسور در سیستم اگزوز واقع شده و به انژکتور و سیستم زمان‌بندی پیشرانه اجازه می‌دهد تا به صورت بهینه کار کنند، امری که نهایتا به کمک سیستم کنترل میزان آلایندگی هم می‌آید. سنسور اکسیژن داده‌های خود را به ECU خودرو ارسال می‌کند تا این قطعه بتواند نسبت ایده‌آل هوا به سوخت را برای پیشرانه تعیین نماید. یک سنسور اکسیژن خراب یا معیوب تاثیری منفی روی میزان آلایندگی پیشرانه و همچنین عملکرد کلی آن خواهد گذاشت. نشانه‌هایی وجود دارند که با دقت به آن‌ها، می‌توانید قبل از خراب شدن کامل سنسور اکسیژن، نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

  • روشن شدن چراغ چک

    روشن شدن چراغ چک

    اولین خط دفاعی چراغ چک پیشرانه است. اگر سنسور اکسیژن خودری شما خراب شده باشد، چراغ چک حتما روشن خواهد شد. به محض روشن شدن این چراغ، حتما به یک مکانیک حرفه‌ای برای بررسی علت آن مراجعه نمایید. این چراغ به دلایل مختلفی می‌تواند روشن شود، از این رو بررسی کردن آن توسط مکانیک ماهر و حرفه‌ای که بتواند به خوبی موضوع را عیب‌یابی کند از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر خودرو شما کارکرد بالایی دارد، احتمال معیوب بودن سنسور اکسیژن آن بسیار بالاست و حتمااً باید به فکر تعویض آن باشید.

  • مصرف سوخت بالا

    مصرف سوخت بالا

    اگر سنسور اکسیژن خراب باشد، مشکلات زیادی در سیستم سوخت خودرو به وجود خواهد آمد. اگر یک سنسور اکسیژن خراب در نسبت هوا به سوخت اختلال ایجاد کند، یا اگر سوخت بیش از حد داخل پیشرانه تزریق شود، مصرف سوخت خودرو بسیار بالا می‌رود. اگر اخیرا بیشتر از قبل به پمپ بنزین مراجعه می‌کنید، حتما میزان مصرف سوخت خود را اندازه‌گیری کنید. اگر مصرف سوخت خودرو بیش‌تر از حالت عادی باشد، با مراجعه به یک مکانیک حرفه‌ای سنسور اکسیژن خودرو خود را بررسی کنید.

  • بد کار کردن موتور و دور موتور بالا در حالت درجا

    بد کار کردن موتور و دور موتور بالا در حالت درجا

    در صورتی که سنسور اکسیژن شما خراب شود، متوجه خواهید شد که پیشرانه بد کار می‌کند و در حالت درجا، دور موتور بالاتر از مواقع عادی است. از آن جایی که خروجی‌های سنسور اکسیژن، زمان‌بندی، فاصله‌های احتراق پیشرانه و همچنین نسبت هوا به سوخت را کنترل می‌کند، وجود یک سنسور اکسیژن خراب می‌تواند بر این عملکردها تأثیر بدی بگذارد که نهایتا همه این موارد موجب بد کار کردن پیشرانه یا افزایش دور آن در حالت درجا می‌شود.

  • چه زمانی سنسور را عوض کنیم؟

    چه زمانی سنسور را عوض کنیم؟

    اگر خودرو شما طی 15 سال اخیر تولید شده است، سنسور اکسیژن آن را بین 100 تا 150 هزار کیلومتر باید تعویض کنید. سنسور اکسیژن یک قطعه مصرفی است و با گذر زمان ممکن است از کیفیت عملکرد آن کم شود. تعویض یک سنسور اکسیژن خراب، نه تنها میزان آلاینده‌هایی که خودرو شما وارد محیط زیست می‌کند را کاهش می‌دهد، بلکه سبب بهتر و روان‌تر کار کردن پیشرانه آن می‌شود. به محض این که متوجه روشن شدن چراغ چک، افزایش مصرف سوخت، یا بالا بودن دور موتور در حالت درجا شدید، سریعا به یک مکانیک ماهر مراجعه کرده و سنسور اکسیژن خودرو را عوض کنید. این کار به افزایش طول عمر موتور خودرو کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

دیدگاه کاربران
Bom800 1399/3/28
واقعا خسته نباشید آخه اینهمه اطلاعات وچطور جمع آوری کردید.
پاسخ
0
0
1