-
1947
A6
اولین محصول خیابانی مازراتی، در حقیقت پاسخی بود به نیاز این شرکت برای ورود به عرصه ساخت چنین خودروهایی. پیشرانه 6 سیلندر خطی 2 لیتری این مدل، از نمونههای مسابقهای به عاریه گرفته شده بود. انواعی از سری A6 تولید شدند که نمونههای طراحی شده توسط زاگاتو از نظر هیبت و البته ارزش از همه بالاترند.
-
1957
3500GT
این اولین خودروی مازراتی بود که توسط رقبا جدی گرفته شد. این گرندتورر موتور جلو با پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر، یکی از سریعترین خودروهای زمان خود بود. در سال 1960 نمونه انژکتوری با پسوند GTi عرضه شد که قدرت آن به 235 اسببخار میرسید.
-
1959
5000GT
بازدید پهلوی دوم از کارخانجات مازراتی، یک حاصل داشت و آن هم ساخت مدل 5000GT بود. به پیشنهاد وی، پیشرانههای مسابقهای مازاد مازراتی روی پلتفرم تغییر یافته 3500GT نصب شدند تا یک ابر کوپه لوکس به قدرت 325 اسببخار ساخته شود. تنها 34 نمونه از این خودرو ساخته شد که اولین دستگاه به پهلوی دوم رسید.
-
1963
کواتروپورته
اولین نسل کواتروپورته در حقیقت پاسخی بود به نیاز بازار برای یک سدان فوق سریع لوکس. این مدل که برپایه پلتفرم تغییر یافته مدل میسترال طراحی شده بود، از پیشرانههای 8 سیلندر قدرت میگرفت. کواتروپورته به نحوی از همان نسل اول به خودرو محبوب دولتمردان ایتالیایی و سران مافیا بدل شد! یک نمونه نسل اول هم به ایران آمد.
-
1967
گیبلی
نسل اول گیبلی جواب دندانشکن مازراتی بود به گرندتوررهای فوق سریع فراری و لامبورگینی. این سوپراسپرت از پیشرانه 8 سیلندر 310 و بعدها 335 اسببخاری بهره میبرد و توانایی رسیدن به سرعت 270 کیلومتر برساعت را داشت. گیبلی مدل محبوبی بود و حداقل سه دستگاه از آن به ایران هم آمد.
-
1971
بورا
لامبورگینی میورا جهان سوپراسپرتها را دگرگون کرد و مازراتی برای عقب نماندن از رقیب هموطنش، مدل بورا را عرضه کرد. این سوپراسپرت موتور وسط از پیشرانه 8 سیلندر مشابه گیبلی بهره میبرد و طراحی استثنایی جیوجیارو، آن را به یکی از برترین خودروهای تاریخ بدل کرده است.
-
1974
خمسین
سیتروئن در اواخر دهه شصت مازراتی را خرید که یکی از بهترین ثمرات این تملک، مدل خمسین بود. این گرندتورر لوکس و سریع، ترکیبی از متعلقات فنی مازراتی و البته سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک سیتروئن داشت که آن را از تمامی رقبا متمایز میکرد. یک دستگاه خمسین در ایران موجود است.
-
1998
3200GT
پس از بیش از دو دهه تولید خودروهای نه چندان پرفروق، با انتقال سهام مازراتی از فیات به فراری، اولین دستپخت جذاب مازراتی با نام 3200GT عرضه شد. این مدل که در دو نوع کوپه و کانورتیبل عرضه شد، از طراحی کلاسیک کار دست جیوجیارو بهره میبرد. بعداً با تغییراتی این مدل به کوپه تغییر نام داد و پیشرانه 8 سیلندر فراری روی آن نصب شد.
-
2004
MC12
اولین سوپراسپرت حقیقی مازراتی پس از مدتها انتظار، با نام MC12 و برپایه پلتفرم فراری انزو ساخته شد. پیشرانه 6 لیتری 12 سیلندر این مدل 620 اسببخار تولید میکرد. این مدل در تیراژی بسیار محدود عرضه شد و توانست در مسابقات اتومبیلرانی خوش بدرخشد و مجدداً نام مازراتی را در تالار افتخارات FIA طنین انداز کند!
-
2007
گرنتوریسمو/گرنکبریو
این دو مدل ادامهدهنده راه مدل 3200GT در احیا حیثیت از دست رفته مازراتی بودند. با طراحی زیبا و مشخصات فنی استثنایی خود، دوباره نام مازراتی را به طور جدی بر سر زبانها انداختند. این دو مدل در تیراژی نسبتاً قابل توجه به ایران هم وارد شدند که حاشیههای فراوانی داشت.
-
2016
لوانته
مازراتی از اوایل قرن بیست و یکم به دنبال ساخت یک شاسیبلند برای رقابت در بازار رو به گسترش شاسیبلندهای لوکس بود. در سال 2003 و 2011 کانسپتهای کوبنگ معرفی شدند که در نهایت دومی با تغییراتی به مدل لوانته بدل شد. لوانته با پیشرانههای 6 و 8 سیلندرش یکی از سریعترین کراساورهای لوکس بازار است.
نویسنده : حامد معتمدی
منبع : باما