تجربه متفاوت سواری

تکنولوژی‌های آینده در صنعت خودرو

9 تیر 1399 12:39
  • تجربه متفاوت سواری

    تجربه متفاوت سواری

    تکنولوژی نقشی مهم در صنعت خودرو ایفا می­‌‌کند؛ به طور مثال می­‌توان به نقش آن در افزایش ایمنی خودروها اشاره کرد. تکنولوژی روز به روز به سرعت در حال پیشرفت بوده و استفاده از تکنولوژی‌­های پیشرفته هم در خودروهای جدید روز به روز در حال افزایش است. با این حساب، مسلم است که با ادامه همین روند، در آینده شاهد تکنولوژی­‌های پیشرفته‌­تری در خودروها خواهیم بود.

    همان‌طور که می­‌دانید، سال میلادی گذشته، سونی در «نمایشگاه لوازم الکترونیکی برای مصارف شخصی»  یا به اختصار CES با معرفی یک خودرو همه را غافلگیر کرد. همین موضوع به خوبی نشان می‌­دهد در دهه میلادی که در پیش داریم، تکنولوژی نقشی بسیار بزرگ و مهم در صنعت خودرو ایفا خواهد کرد. سونی در این نمایشگاه، از یک کانسپت برقی رونمایی کرد که به تکنولوژی رانندگی خودران هم مجهز شده بود.

    در این نوشته، شما را با چند نمونه از تکنولوژی­‌هایی که در آینده در خودروها وجود خواهند داشت آشنا می­‌کنیم، پس &la

  • داشبوردهایی بدون حتی یک دکمه فیزیکی

    داشبوردهایی بدون حتی یک دکمه فیزیکی

    • زمانی که انتظار می­‌رود شاهد این تکنولوژی در صنعت خودرو باشیم: سال 2022

    «سِرِنس» (Cerence) نام شرکتی است که در حوزه تکنولوژی تشخیص گفتار فعالیت می‌­کند. چندین سال است که این شرکت با خودروسازان مختلف همکاری می‌­کند؛ به طور مثال در سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی مرسدس‌بنز از تکنولوژی تشخیص گفتارِ شرکت سرنس استفاده شده است. سرنس در نمایشگاه لوازم الکترونیکی برای مصارف شخصی سیستمی را در معرض نمایش گذاشت که ترکیبی از موارد زیر بود:

  • سیستم هشدار به عابرین پیاده بر پایه نسل پنجم شبکه موبایل

    سیستم هشدار به عابرین پیاده بر پایه نسل پنجم شبکه موبایل

    • زمانی که انتظار می­‌رود شاهد این تکنولوژی در صنعت خودرو باشیم: سال 2022

    همان‌طور که می‌­دانید، در آینده، نسل پنجم شبکه موبایل – یا همان «فایو جی» (5G) – باعث افزایش سرعت اینترنت در تلفن­‌های همراه خواهد شد. اما در نمایشگاه لوازم الکترونیکی برای مصارف شخصی، شرکت «هارمان» (Harman) نشان داد که خودروها به لطف این شبکه بسیار سریع، می­‌توانند موانع موجود در مسیر را شناسایی کرده و به عابرین پیاده‌­ای که در مسیر هستند هشدار دهند. این تکنولوژی از سال 2022 در خودروها وجود خواهد داشت.

  • آفتاب‌گیرِ دیجیتال

    آفتاب‌گیرِ دیجیتال

    • زمانی که انتظار می­‌رود شاهد این تکنولوژی در صنعت خودرو باشیم: سال 2022

    شرکت آلمانی بوش در نمایشگاه لوازم الکترونیکی برای مصارف شخصی به دلیل معرفی نوعی آفتاب­گیر دیجیتال، موفق به کسب جایزه شد. این آفتاب­گیر جدید، جلوی نور آفتاب را فقط در محدوده‌­ای که به چشم­‌های راننده می­‌تابد خواهد گرفت. به زبان ساده‌­تر، این آفتاب­گیر مدرن حرکات شما را تشخیص می­‌دهد و فقط جلوی بخشی از نور آفتاب که مستقیم به چشم­‌های شما می‌­تابد را خواهد گرفت.

  • سنسور، سنسور و باز هم سنسور

    سنسور، سنسور و باز هم سنسور

    • زمانی که انتظار می­‌رود شاهد این تکنولوژی در صنعت خودرو باشیم: سال 2022

    خودروی کانسپت سونی که Vision-S نام گرفته

  • باتری‌های «حالت جامد» (Solid-State)

    باتری‌های «حالت جامد» (Solid-State)

    • زمانی که انتظار می­‌رود شاهد این تکنولوژی در صنعت خودرو باشیم: سال 2025

    روی کاغذ، باتری­‌های حالت جامد در مقایسه با باتری­‌های لیتیوم یون می­‌توانند انرژی بیشتری ذخیره کرده و امکان شارژ کردن آن‌­ها با سرعت بالاتری وجود دارد. پیش از این انتظار می‌­رفت تا نیمه دهه میلادی جاری، باتری­‌های حالت جامد سهم زیادی در صنعت خودرو داشته باشند، اما ظاهراً این اتفاق رخ نخواهد داد. در واقع، با توجه به پیشرفت قابل ملاحظه باتری­‌های لیتیوم یون، این اتفاق به تاخیر افتاده و انتظار می­‌رود در نیمه دومِ دهه میلادی جاری – یعنی بین سال­‌های 2025 تا 2030 – شاهد استفاده گسترده از باتری­‌های حالت جامد در صنعت خودرو باشیم.

  • سیستم‌های تهویه مطبوع پیشرفته

    سیستم‌های تهویه مطبوع پیشرفته

    • زمانی که انتظار می­‌رود شاهد این تکنولوژی در صنعت خودرو باشیم: سال 2025

    شرکت بزرگ «وَلِئو» (Valeo) در نمایشگاه CES، نوعی سیستم تهویه مطبوع پیشرفته را به معرض نمایش گذاشت که به دو قابلیت زیر مجهز بود:

    • تشخیص چهره
    • دوربین مادون قرمز

    به این ترتیب، این سیستم می‌­تواند دمای هر سرنشین را به صورت مجزا تشخیص داده و تنظیمات را بسته به آن تغییر دهد. می‌­توان انتظار داشت این نوع سیستم جدید در مقایسه با سیستم‌­های تهویه مطبوع معمولی، کارایی بسیار بیشتری داشته باشد.

  • خودروهای خودران

    خودروهای خودران

    • زمانی که انتظار می­‌رود شاهد این تکنولوژی در صنعت خودرو باشیم: سال 2030

    توسعه خودروهای کاملاً خودران برای خودروسازان هزینه هنگفتی دارد. حتی توسعه خودروهایی که کاملاً خودران نیستند – یعنی راننده باید هر لحظه برای در دست گرفتن کنترل خودرو آماده باشد – هم بیشتر از چیزی که انتظار می‌­رفت به زمان نیاز دارد. کانسپت آئودی «آی می» (AI:ME) – که سال میلادی گذشته در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی شد – به نوعی یک پیش‌نمایش برای تکنولوژی خودروهای خودران در آینده محسوب می‌­شود، اما هنوز نمی‌­توان تاریخی قطعی برای عرضه خودروهای کاملاً خودران اعلام کرد.

مترجم : بهنام اصغریان

دیدگاه کاربران